Dopravci Železnice

Leo Express chce jezdit vlakem přes Polsko až na Ukrajinu, žádá o povolení

Jednotka Stadler Flirt firmy Leo Express při prezentaci v Pardubickém kraji. Autor: Leo Express
Jednotka Stadler Flirt firmy Leo Express při prezentaci v Pardubickém kraji. Autor: Leo Express

Společnost Leo Express plánuje protáhnout svoji železniční linku z Prahy do Krakova dál až na Ukrajinu. Vyplývá to ze žádosti k polskému drážnímu úřadu UTK, kterou úřad zveřejnil na svých stránkách. Podle ní hodlá firma jezdit z Prahy na ukrajinské hranice až čtyřikrát denně, začít s provozem chce letos 11. prosince.

Navrhovaný jízdní řád počítá s jízdou až na polsko-ukrajinskou státní hranici. Infrastruktura umožňuje provoz na rozchodu 1435 mm do ukrajinské stanice Mostyska za hranicemi. Dál musí cestující pokračovat ukrajinským vlakem nebo autobusem.

Jízdní řád počítá s odjezdy vlaků z Prahy v 8:09, 10:09, 12:09 a 16:09, na státní hranici Polska a Ukrajiny má být vlak po necelých deseti hodinách. Vlak by měl za Krakovem zastavit ještě například ve stanicích Bohnia, Tarnow, Řešov a Přemyšl. Mezi Lvovem a Přemyšlem jezdí na Ukrajinu přímé vlaky bez nutnosti změny podvozku, protože až do polského města vede z Ukrajiny širokorozchodná trať.

Leo Express plány potvrdil. „Pracujeme na dalším rozšiřování našeho provozu v Polsku, prodloužení současné trasy spojů Leo Express jsme avizovali při  spuštění. Zároveň se dlouhodobě soustředíme na posílení našich spojení na Ukrajinu,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

Polský drážní úřad čeká rozhodování, zda plány projdou takzvaným testem hospodářské vyváženosti, tedy zda komerční spoje české firmy neohrozí některé jiné spoje na trase v závazku veřejné služby.

Leo Express se loni stal prvním zahraničním soukromým osobním železničním dopravcem, který pronikl do Polska s mezinárodní linkou (Praha – Krakov). Na Ukrajinu zatím nabízí z České republiky spojení do Lvova v kombinaci vlaku a autobusu přes Bohumín, kde je přestup nebo vlakem a autobusem přes Košice.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Roman
Host
Roman

Než jim to povolí, bude z Prahy létat Wizz nebo Ryan do Lvova/Kyjeva. Z Vídně/Vratislavy/Katovic/Krakova jsou ty ceny běžně výrazně pod cenou autobusu nebo ceny LE na kombinaci vlak/bus. I dnes už je lepší dojet Flixbusem do Vratislavy a tam vzít na Ukrajinu letadlo.

F. K.
Host
F. K.

To ano, pokud tedy nepočítáte odbavená zavazadla, která často stojí více než pouhá letenka.
Krom toho se může hodit i cesta přes noc. A navíc posbíráte i nějakou nenulovou úsekovku.

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

To je blbost, letadlem je to vždy dražší, navíc je k dispozici méně termínů a je třeba rezervovat na delší dobu dopředu. Dále trvá déle odbavení, což je na hodinový let dost nepoměr a v neposlední řadě to máte samozřejmě bez zavazadla, s ním je to nejméně dvakrát dražší než jakákoli jiná varianta dopravy. Příklad: Leo Bohumín – Lvov pod 1100 Kč tam i zpět. Letadlem kratší úsek Wizz Katovice – Lvov nějakých 1200 Kč tam i zpět, pouze příruční zavazadlo. Z Wroclavi je to poměrně dražší (nějaké 3000) nehledě na to že se tam jede z čech poněkud déle.… Číst vice »

David Ošlunšek
Host
David Ošlunšek

Bohužel s Vámi zcela nesouhlasím. Letenka z KTW-LVO stojí kolem 700Kč (zpáteční). Do katowic-lotnisko stojí jízdenka z Bohumína 25zl, takže 50zl zpáteční, cca 300kč. A do Bohumína z Prahy se dá dostat taky velmi levně. Suma 1500kč za zpáteční lvov.
A kdo dnes cestuje se zavazadlem? Do 10kg cabin baggage se s přehledem vlezete na týdenní dovolenku.
Časově 9-10 hodin, což je podstatně kratší – k 10-ti hodinám LE je nutno připočítat přestup hranic, což může být na půl dne.
Leťte letadlem, vyplatí se to.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Především si ovšem všichni zdejší debatéři bláhově představují, že „paštikář“ vymýšlí spojení určené zejména „výletníkům“ z ČR (turistům, atd), kterých je ovšem ve skutečnosti z celkové mezistátní frekvence v relaci UA – CZ a opačně jen malá část, protože většinu tvoří jednoznačně Ukrajinci pracující v Polsku a v dalších zemích (zejména v ČR) a jezdí domů obvykle minimálně 2x ročně – stačí se podívat na to „hafo“ autobusových linek provozovaných mezi ČR a různými oblastmi Ukrajiny (= nejen Zakarpatí, kam jezdí čeští turisté většinou, ale kam se přes Polsko jezdí dost obtížně) takže je podle mě docela logické, že „paštikářova“… Číst vice »

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Podle mě to není v jádru špatná myšlenka, navíc v Polsku se postupně tratě opravují. Byť zrovna Flirtem… Na druhou stranu, low-cost cestujících právě v tomto směru by nemuselo být málo. Za předpokladu nějaké návaznosti dále bych to nezatracoval, uvidíme. Rozhodně je to daleko rozumnější a pro cestující přínosnější, než válčit s ČD a RJ o Ostravu.
Akorát tedy ten vlak co bude na hranicích ve 2 ráno je nějaký divný, to bych asi točil v tom Krakově (na ráno).

jal
Host
jal

Na tom není nic divného. Když překročení hranice trvá 2-4 hodiny, tak je to příjezd akorát.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Já ten čas nezpochybňuju, ale přijde mi to jako vůbec nejhorší čas pro cestující na to, aby museli řešit hraniční odbavení.

F. K.
Host
F. K.

Zrovna těmto cestujícím to bude nejspíš jedno – tam stojí autobusy v obou směrech ve dne v noci a lidi si prostě zvykli.

Raddie
Host
Raddie

Já hlasuji pro linku do Ulan-Ude.

petr.r
Host
petr.r

já ne. Snad evropa je přednější.

X 1
Host
X 1

A já zase pro Issyk Kul. 😉

ThLic. MUDr. Josef Pagren
Host
ThLic. MUDr. Josef Pagren

A spoj do Vladivostoku bude taky ?

Fandík
Host
Fandík

Jo kdyby měli kluci ty podvozky,co se samo roztáhnou(ted nevím ten název),tak by klidně mohli zajíždět i do Lvova 🙂

Rampa
Host
Rampa

…jsem to presne chtel napsat, ze kdyby nebyli zabari, tak tem Flirtum na hranicich vymeni podvozky a frcej dal, treba az na Ural 😀

petr.r
Host
petr.r

aby vás leoš nepřekvapil čínskýma soupravama, teď jedná s polskem, jak bude jednat s ukrajinou to bude v dalším článku. na ukrajině je jaký napětí?

X 1
Host
X 1

Jo. Je tam politicky nestabilní napětí. 🙂
Jinak 3Kv a 25Kv.

Mišin
Host
Mišin

Talgo… Dost zajímavej systém, fuguje to u netrakčních souprav už pár desítek let.

Mišin
Host
Mišin

ještě jedno videjko:

Alibaba
Host
Alibaba

Tak něco Poláci zkoušeli, označení systému změny rozchodu „SUW 2000“, ale dle článku https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/lwowexpress-suw-2000-na-razie-nie-wroci-79284.html
Ukrajinci ale neopravovaly vozy (nedělali revize), a tak jim to nejezdí.

Peter
Host
Peter

Pri disciplinovanosti vodicov polskych kamionov na ceskych zeleznicnych prejazdoch tym padom aj polskych mu tych 5 jednotiek vydrzi tak …

Krokous
Host
Krokous

LE = sběratel povolení. LE fandím – s 5 vlakama mít takové ambice, to se musí ocenit.

A.R.
Host
A.R.

Na někoho, kdo jezdí se svými soupravami na krev, je to docela odvážný plán.

Vladimir
Host
Vladimir

Ony jsou celkem spolehlivé, spíše by me zajímalo jestli jim letos odjedou vlaky z CRRC a hl. jestli s nimi ještě letos vyjedou.

A.R.
Host
A.R.

Ke Stadlerům mám důvěru, ale když vlak prodělá nehodu, tak je mu spolehlivost celkem na nic.

X 1
Host
X 1

Tak to snad u každého vlaku, ne?

Krokous
Host
Krokous

Nj, ale když nemáte náhradu…

X 1
Host
X 1

Chce začít jezdit už letos od 11. prosince. ?????
Podivám-li se na stavby v uzlu Krakow a jinde, tak je to tvzení přinejmenším dosti odvážné.
Také patrně Leoš vyhrál ve sportce nebo ukecal nějakého debilního investora.
Nu což, nechme se překvapit.

F. K.
Host
F. K.

Pokud vím, tak v posledních letech nebyly nikdy tratě 120 a 121 uzavřené úplně – čili technicky to nejspíš možné bude a jinak holt bude vozit různě vysoká zpoždění (což je ovšem v tamních krajinách běžná věc).

X 1
Host
X 1

Není snad odjezdovka z Krakowa na východ jednokolejnej? Alespoň vloni byl.

Desper
Host
Desper

Je to dobrý nápad, z Prahy to bude výhodné, ale z Moravy už moc ne, tam ta dálnice je prostě rychlejší

David
Host
David

Jo a pak strávíš 6 hodin čekáním na hranici, takže… Rychlost není to, co se počítá, počítá se celková cestovní doba. A to platí u všech spojení.

Alibaba
Host
Alibaba

Riskují, že jim jednotku na hranicích celní a pasová kontrola rozebere. 🙂
A nebylo by pro začátek lepší udělat přestup do ukrainské soupravy právě v Přemyšlu? Tj. lidi by se přesunuly mezi nástupištěma pěšky s báglama. Jestli se nemýlím, tak na tom ukrajinským nástupišti v Přemyšlu probíhají i celní a pasové odbavení (a nebo me opravte).

Tomáš
Host
Tomáš

Kontrola probíhá ve vlaku. Občas se stane, že sto celé přitáhne a vlaky pak nabírají zpoždění

Desper
Host
Desper

Stačila by Medyka, protože z nádraží to je pěšky na hranici asi 5 minut a na hranici čekáte asi 10 minut. Ačkoliv ukrajinští co jedou do EU to mají i na hodinu, pro ně je asi lepší hranici přejet vlakem.

Tomáš
Host
Tomáš

Zajímavá myšlenka. Kdyby pokračoval z Košic přes Čiernou na Tisou, mohl by dojet až do Mukačeva. Ale chápu, ze potenciál Lvova je asi větší. Musí tam byt ale zajištěna nějaká navázna doprava, jinak cestující skončí někde na hranicích. Výhoda provedení pásové kontroli ve vlaku se tak jenom částečně využije.

David
Host
David

Do Mukačeva nevede elektrifikace na normálním rozchodu. Nedávno zavedený rychlík Budapešť – Mukačevo jezdí v konečném úseku z maďarského Záhony do Mukačeva v řazení maďarský diesel + jeden vůz.

Gogo
Host
Gogo

Ze slovenska tam dráty vedou.

David
Host
David

Ale ne až do Mukačeva

Tomáš
Host
Tomáš

Tak, to jsem to netušil. Tak teoretický by tam mohli prodloužit Slovakiu, aspoň nějaký ten vůz. Ale ekonomicky to asi nemá šanci…

Joahn Dempler
Host
Joahn Dempler

Je zde elektrifikace z Chopu do Mukačeva na 1435 mm 3 kv. AС, takže můžete jet přímo do Prahy. V Maďarsku je proud 25 kilovoltů, takže vlak nemůže být elektrický proud.

Bozidar
Host
Bozidar

Do Mukačeva vede 1435mm ?

Byll
Host
Byll

Ano.

David
Host
David

Dokonce tam bylo zbudováno nástupiště. Dnes tam zajíždí rychlík z Budapešti.

Desper
Host
Desper

Hlavně by mohl po nákladní trati jezdit do Užhorodu, to by mělo celkem smysl. Jinak o návaznou dopravu bych se na Ukrajině nebál, drožkaři si cestu k tomu najdou 🙂

F. K.
Host
F. K.

Nemohl.

B.L.
Host
B.L.

Proč?

F. K.
Host
F. K.

Protože trať Maťovce – Užhorod, normálního rozchodu, není provozuschopná (částečně nejspíš už i rozebraná).

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A hlavně podle nás „normální“ (jejich „evropský“)rozchod nevede až na osobní nádraží.

VS
Host
VS

Dobrý den vespolek,

nevíte, prosím, jak to vypadalo s kolejovou sítí na Podkarpatské Rusi v údobí první republiky? Předpokládal bych, že byla-li tam nějaké železnice z doby Uherska, byla normálně-rozchodná; Meziválečná ČSR asi též stavěla s normálním rozchodem: Znamená to tedy, že kromě porůznu výše zmíněných několika tratí (nákladní do nákladního nádraží v Užhorodu, osobní bez elektřiny do Mukačeva) byly všechny ostatní trati po anexi SSSR přebudovány na širokorozchodné?

Děkuji předem za jakékoliv informace i odkazy na ně (hledal jsem, ale více méně jsem neuspěl).

Přeji hezký den.

David
Host
David

Ano, původně za Uherska byly všechny tratě na území Podkarpatské Rusi budovány na normálním rozchodu. Většina tratí byla přerozchodována na široký rozchod v období druhé světové války kvůli vojenským přesunům – zbytek ihned po válce a po připojení k SSSR. Rozchod 1435mm ale byl pro strategické účely ponechám v trase Čop-Korolevo-Halmeu(RU), kdy byl možný tranzit z Rumunska do ČSSR skrze SSSR. Dále ještě byly zbudovány nákladní spojky do Užhorodu a Mukačeva. Spojení na rozchodu 1435mm do Rumunska by mělo fungovat dodnes.

VS
Host
VS

Dobrý den, Davide,

děkuji za odpověď a rozšíření obzorů. 🙂

Přeji hezký víkend!

Jaaa
Host
Jaaa

Ne „částečně“, končí hned na první stanici za hranicí a dál jen těleso.

David
Host
David

V Užhorodu není dobudována potřebná infrastruktura pro cestující (nástupiště).

F. K.
Host
F. K.

Návazná doprava jsou mmj. električky UZ (doslova za pár korun).

Byll
Host
Byll

Tak, tak. V létě jsem jel Čop – Mukačevo za 16 hřiven (13 Kč). Jelo to sice hodinu (40 km), ale kdo by tam kam spěchal :–).

Joahn Dempler
Host
Joahn Dempler

Je zde elektrifikace z Chopu do Mukačeva na 1435 mm 3 kv. AС, takže můžete jet přímo do Prahy. V Maďarsku je proud 25 kilovoltů, takže vlak nemůže být elektrický proud.

L. M.
Host
L. M.

Takže ti jiní cestující, „co se lépe oblékají, neřeší jen cenu a s konkurencí by nejeli“ jak před lety tvrdil Paštika junior, jsou vlastně ukrajinští dělníci?🤔😆

David
Host
David

A proč by si i dělník ze šroubárny nemohl přečíst Vergilia v originálu?

A.R.
Host
A.R.

To klidně může, ale bude to spíš osoba podobná paní Columbové. Možná takový člověk existuje, ale nikdo ho nikdy neviděl.

Gargantua
Host
Gargantua

Máte o zárobitčanech poněkud zkreslené představy. Kolikrát ty prachy navíc jako první kopnou do oblečení, parfému a drahého telefonu. On taky cenově vychází fakt dobře. Jede zhruba za třetinu až polovinu toho co pololegální svozové maršutky pro dělníky. (byť ty jsou operativní v místě nástupu a výstupu)

Desper
Host
Desper

Z Ukrajiny nejsou jen dělníci 🙂

PetrD
Host
PetrD

Přesně tak, z tama máme ve firmě kolegy programátory + 2 pobočky přímo tam.

L. M.
Host
L. M.

A programátor chce jet nějakých 13 hodin vlakem do Lvova nebo 20 hodin do Kyjeva? 😀

Krokous
Host
Krokous

Lze předpokládat, že nebude jezdit domů na víkend… A 13 hodin není zase taková doba – podívejte se, jaká je to vzdálenost, cesta + časový posun

petr.r
Host
petr.r

a v leo může snad pracovat a relaxovat, koupí premium a může pěkně se vyspat.

L. M.
Host
L. M.

Jistě, to se vyplatí, určitě se mu lépe soustředí v tramvaji hopsající po polských kolejích a spí v sedačce lépe než doma, nebo v lůžkovém voze😁

Krokous
Host
Krokous

Také doktoři a spousta prodavaček.

petr.r
Host
petr.r

piloti letadel.

L. M.
Host
L. M.

Většina pilotů je totiž mizerně placená a nemůžou si dovolit letenku, nebo se bojí létat 😂

Partneři