Leo Express za 400 milionů zdualizuje jednotky Flirt. Budou moci i pod střídavou soustavu
Leo Express pocítil nevýhodu jednosystémových jednotek v polovině roku 2022, kdy musel zrušit přímé spoje do Starého Města.
Dopravce Leo Express (LE) osvobodí pětici elektrických jednotek Stadler Flirt ze zajetí stejnosměrné napájecí soustavy. Vlaky projdou tzv. dualizací, díky které budou moci využívat i střídavou napájecí soustavu (25 kV, 50 Hz). Ta se podle plánu konverze postupně rozšiřuje z jižní části republiky na sever.
Dualizace pěti jednotek Leo Expressu představuje investici ve výši 400 milionů korun, z čehož zhruba 40 procent pokryje dotace z operačního programu Doprava. Ve výběrovém řízení na dualizaci zvítězila společnost Stadler, která vlaky v letech 2011 a 2012 vyrobila.
„Plánované úpravy umožní dopravci pokračovat v provozu na trase Praha – Ostrava i po plánované změně napájecího systému,“ uvedl mluvčí LE Emil Sedlařík. V jakém časovém období má dualizace proběhnout, společnost neuvedla.
Leo Express pocítil nevýhodu jednosystémových jednotek především v polovině roku 2022, kdy kvůli konverzi trakční soustavy v úseku Nedakonice – Říkovice zrušil přímé spoje do Starého Města.
Dualizace vozidel není na české železnici novinkou. Například České dráhy nechaly v letech 2021 a 2022 zdualizovat tucet severočeských RegioPanterů, aby mohly zajíždět do Kadaně, RegioJet pak loni v létě našel po dlouhých peripetiích firmu na dualizaci lokomotiv řady 162 (peršing). Stejné lokomotivy dualizovalo i ČD Cargo.