Dopravci Železnice

LE bude jezdit pro Pardubický kraj i do České Třebové, ve smlouvě je i pokuta za vulgární mluvu

Vizualizace Alstom Lint v barvách pro Pardubický kraj. Foto: Leo Express
Vizualizace Alstom Lint v barvách pro Pardubický kraj. Foto: Leo Express

Pardubický kraj zveřejnil smlouvu se společností Leo Express Tenders na desetiletý provoz vlaků zejména na Orlickoústecku. Jde o první kontrakt, který získal Leo Express v závazku veřejné služby. Hodnota smlouvy je 907 milionů korun.

Podle smlouvy bude Leo Express zajišťovat dopravu celkem 743 tisíc vlakokilometrů ročně během příštích deseti let. Kromě již dříve oznámených tratích Ústí nad Orlicí – Štíty a z Dolní Lipky do Hanušovic se smlouva i rozšířila na část vlaků mezi Českou Třebovou, Ústím nad Orlicí a Prahou. Kromě již dříve oznámeného plánu na spojení do Polska do smlouvy zahrne Pardubický kraj do závazku vlaky mezi Prahou a Českou Třebovou a snížím tím cenu za vlakokilometr na 125,91 Kč namísto původních 140,80 Kč.

Podobně jako v případě nových smluv ministerstva dopravy nebo krajů řeší kontrakt poměrně detailně požadavky na kvalitu. Kromě běžných podmínek jako umožnění přepravy kol či čistoty vozidel má dopravce například povinnost do 4 dní odstranit ze soupravy graffiti.

Podle smlouvy má Leo Express zajistit i tři pokladny: v Letohradě s provozní dobou: 4.45 – 21:45, Jablonném nad Orlicí s provozní dobou 4:30 – 16:50, ve stanici Králíky pak od 4:45 do 14:30. Ve vlacích bude platit tarif IREDO i dopravce a budoucí státní jednotný tarif.

Zatímco například v Ústeckém kraji řeší ve smlouvě s dopravci podmínku znalosti angličtiny či němčiny alespoň na základní úrovni pro vlakový personál, Pardubický kraj je skromnější: alespoň jeden ze zaměstnanců ve vlaku musí umět plynně česky.

Leo Express musí složit bankovní záruku ve výši 10 milionů korun. Velmi dlouhý je i seznam pokut za nedodržení standardů kvality nebo neplnění jízdního řádu. Pardubický kraj používá k výpočtu pokut u nás nepříliš používanou metodu: například za každou minutu zpoždění nad pět minut chce 40 korun za každý tarifní bod. Pokud není zpoždění zaviněné dopravcem, sazba se snižuje na 15 Kč.  Podobné je to i s pokutami za neuskutečněné dopravní výkony. Za každý kilometr, který firma neodjede, musí platit 400 korun, pokud za odřeknutí vlaku nemůže, je pokuta 160 Kč.  Pokuty za zpoždění  neplatí, pokud firma doloží, že za zpoždění nemohla. Za nedodržení přípojových vazeb hrozí až 1000 Kč za každý přípoj. Smlouva řeší i pokutu za vulgární mluvu zaměstnanců: 1000 Kč.

Podle smlouvy má nasadit Leo Express nejméně 4 kusy motorových jednotek Alstom Lint s kapacitou 126 míst k sezení, jeden motorový vůz Alstom Lint 27 s kapacitou 68 míst k sezení a jednu elektrickou jednotkou s minimálně 216 místy k sezení, což odpovídá Stadleru Flirt.

Leo Express už začal s náborem zaměstnanců, hledá jich 24.  „Na začátku dubna se konalo na Pardubicku setkání se zájemci o zaměstnání, na které přišlo více než 60 osob. Měli zájem o pozice strojvedoucího, vlakvedoucího, stevarda i pokladní. Pro všechno nabízené pozice tedy máme aktuálně dostatečný počet zájemců. Jsme s nimi v kontaktu a specifikujeme pracovní podmínky,“ řekl mluvčí firmy Emil Sedlařík.

Jednotky Alstom Lint prochází úpravami, první má firma po modernizaci ukázat během června.

Většina provozu vlaků v Pardubickém kraji zůstane Českým drahám, smlouvu s nimi dosud kraj nezveřejnil.

EDIT 9:26 V textu bylo původně nesprávně uvedeno, že smlouva nepočítá s provozem vlaků do Polska. Požadavky na vozidla a jejich schválení v Polsku ve smlouvě jsou, provoz do Polska je patrný i z návrhu jízdního řádu.

EDIT 19:50 Chybně jsme uvedli, že má Leo Express platit i za zpoždění, které nezaviní. Stane se tak jen v případě, že to neprokáže. Chybně byla uvedena i celková cena – zahrnutím nových výkonů z České Třebové dojde naopak ke snížení na 125 Kč. Za chyby se omlouváme.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vapch
Host
Vapch

Cituji:“Pardubický kraj je skromnější: alespoň jeden ze zaměstnanců ve vlaku musí umět plynně česky.“
Kdo bude ten „jedej“? Vlakvedoucí/ steward – bylo by to logické, vždyť vlaky jezdí pro lidi. To však může znamenat, že strojvedoucí nebude umět česky??? A co předpisy? A RDST komunikace??

Petr Buryška
Host
Petr Buryška

V dopravních předpisech, které platí pro každého, kdo jezdí po tratích SŽDC, je v čl. 309 uvedeno: Všechny hovory a zápisy, týkající se dopravní služby (včetně sepisování písemných rozkazů), musí být vedeny v českém jazyce. T.zn..strojvedoucí musí znát češtinu(toleruje se ještě slovenština), čili steward(rád bych znal jeho pracovní náplň!) by dle smlouvy nemusel “ plynně mluvit česky!“

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

No a teď ještě vyřešit výluku v zst. Letohrad a najít společnou řeč s polským dopravcem. Oba dva body budou náročné, neboť vedení dopravce Koleje Dolnoslaskie je poslední dobou docela tvrdohlavé (viz. akce myčka ve Wroclawi) ale rád bych se pletl.

T448
Host
T448

Pane Sůro, nezlobte se na mě, ale několik věcí je v tom článku naprosto nepravdivých! 1) LE nebude nic platit za zpoždění, které nezavinil. Příslušné ustanovení zní: zpoždění spoje vzniklé z důvodů, které nejsou na straně Dopravce (tzn. z jiných důvodů než dle § 4 odst. 2 Vyhlášky 76) – smluvní pokuta 15,- Kč za každý tarifní bod a každou minutu zpoždění nad 5 minut. Smluvní pokuta se neuplatní, pokud Dopravce zpoždění řádně zdůvodní v souladu s čl. XIV odst. 5 této Smlouvy. Jinak řečeno, pokutu dostane pouze v případě, že nezdůvodní příčinu zpoždění v termínech a formě dle požadavků… Číst vice »

Nosek Martin
Host
Nosek Martin

Ještě jedna věc mne zarazila, a to cena … „mezi Prahou a Českou Třebovou za cenu 125,91 Kč za vlkm, u tratí do Štítů a Hanušovic 140,80 Kč za vlkm“ … všiml si někdo toho, že LE bude o cca 20 Kč na vlkm dražší než ČD? Tedy pokud platí ta hejtmanem dříve uvedená informace „ČD budou dostávat 123 Kč/vlkm“ 🤔

Raddie
Host
Raddie

„alespoň jeden ze zaměstnanců ve vlaku musí umět plynně česky“ – Višné Vlkodlaky, vystupovaaat

malej-jarda
Host
malej-jarda

Strojvůdce by na to měl mít zkoušky, takže vlakvedoucí pak už česky umět nemusí. To je fakt síla!

Permonik
Host
Permonik

Ve smlouvě je napsané nejmeně jeden člen posádky, který má na starosti odbavení cestujících musí plýnule mluvít česky….. proč do toho tahate strojvůdce?

AAA
Host
AAA

Nestavíme, máme zpoždění!

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V případě vlaků z / do Polska bych klidně předpokládal, že dopravce počítá třeba i s využitím nějakého personálu polského domicilu a národnosti (až do / z Prahy) …

Okoloidúci
Host
Okoloidúci

Dávať pokutu za meškanie, za ktoré nemôže dopravca…
To je ako trestať niekoho za niečo, čo nespôsobil.

Pražák
Host
Pražák

Na tom neni nic divneho. Je na dopravci, aby to pak dal vymahal na szdc, vinikovi dopravni nehody a pod. Kraj tohle vymahat primo logicky nemuze.

malej-jarda
Host
malej-jarda

Jak se vymáhá odškodnění po úspěšném sebevrahovi?

AAA
Host
AAA

v dědickém řízení?

Jiří 2
Host
Jiří 2

Nutno postupovat případ od případu, ale pokud se jedná o rodinnou tragédii, byl by to spíše hyenismus…

AAA
Host
AAA

tak to ono se obvykle jedná o rodinnou tragédii, ale proč na to mají doplácet nezúčastnění….

MiKi
Host
MiKi

Dovolte, abych vás uvedl do reality. Po sebevrazích dopravci v dědickém řízení náhradu škody běžně využívají. Nebo si myslíte, že když dlužník zemře, bytˇpřirozenou smrtí, tak banka mu dluhy odmaže ?

adam
Host
adam

Předpokládám, že tento druh škody má dopravce pojištěný u pojišťovny. To je princip pojišťovnictví a pojišťovna sama si modeluje, jak to nastavit, aby to bylo přiměřené.

Ilona Zelenáková
Host
Ilona Zelenáková

dovolte, abych uvedla já vás do reality, dopravce není banka, jak tu někdo psal u dopravce je možnost pojištění, především, dědictví se můžete zříct a pak po dědicích nikdo nic vymáhat nemůže

Dan
Host
Dan

Je to pro to aby pak dopravce tlacil na vinika ktery to zpusobyl a do budoucna se situace zlepsila.

Lektor
Host
Lektor

To je hodně utopisticka představa.

tomab
Host
tomab

Výsledkem bude, že se nebude čekat na přípoje. Při optimalizaci tratě mezi Ústím a Brandýsem a přestavě nádraží v Letohradě.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A i právě proto třeba budou objednány i ty přímé vlaky až do a z Prahy …

V.N.
Host
V.N.

No , nevím…. divím se , že vůbec nějaký dopravce přistoupí na takové podmínky. Chtít po někom pokutu za to co nemůže ovlivnit je zhovadilost první kategorie. Ano , kdyby se tato pokuta dala dále uplatňovat po viníku (např. SŽDC) bylo by to o něčem jiném. Jenže chtít nějakou náhradu škody po státní organizaci je naprosto nereálné…

Lektor
Host
Lektor

Tak nereálný to není ale nesmyslný jo. Takovéto přísné restrikce vždycky končí pouze dlouholetymi soudnimy spory, které většinou ani nemají žádný výsledek. V zahraničí od tvrdých postihů dávno ustoupili, protože zjistili ze se to míjí účinkem.

Leinad
Host
Leinad

Pojišťovny běžně přistoupí na podmínky že zaplatí za to co nezpůsobily.

Mates
Host
Mates

No konečně, to to trvalo, než to zveřejní….. A tím Polskem jsem to říkal celou dobu, že žádná smlouva neexistuje, jen zakrytí fanoušci LE si pořád něco nalhávali. Kdyby totiž byla, tak by o tom kolegové z PKP PR věděli (jiné vojvodství než Slezké, kde smlouva je). Co se týče znalosti ČEŠTINY, to také nepřekvapí. Kdo pravidelně využívá autobus od firmy ICOM v této oblasti, tak ví, že už hodně řidičů má s plynulou češtinou problémy (ukrajinština/ruština). Sankce a pokuty, to je nutnost o tom žádná. Ono stačí znát pokuty, které platí již teď pro ČD a je to darda….… Číst vice »

Tronda
Host
Tronda

Hlavně aby také zveřejnili smlouvu s ČD.

aldik
Host
aldik

To mi přijde až moc přísné. Proč má dopravce platit za zpoždění za které nemůže?! Přece ani nelze ovlivnit.. A co se týče vulgární mluvy, před zákazníkem se sprostě mluvit nemá, ale stejně si to personál řekne po směně, že to dneska vozili samou p**u a v**a 😀 a běda jestli někdo bude poslouchat 😀

Miloslav
Host
Miloslav

A proč by neměl platit za zpoždění? Jistě má vyjednanou smlouvu se SŽDC, kde má vyřešen přenos těchto sankcí na ně, pokud je zpoždění způsobené z důvodu infrastruktury atd.

Lukáš
Host
Lukáš

Jistě, smlouvu o přístupu mají všichni dopravci, ale stejnou.

A protože SŽDC ví, jaký materiál zaměstnává, je v té smlouvě uvedeno, že SŽDC nejde sankcinovat za zpoždění a vzniklou škodu dopravci nebo 3. straně. 😉

Prý to zkoušel Jančura, ale jestli to je pravda a jak to dopadlo netuším.

Nosek Martin
Host
Nosek Martin

Může mi někdo prosím logicky vysvětlit proč Pardubický kraj objednává a platí výkony typu UO – Praha nebo ČT – Praha? Ono tam jezdí málo vlaků? Nebo je Pardubický kraj natolik bohatý a už nemá kde přidat výkony na vlastním území? 🤔

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Zjevně jde o přímé vlaky až z / do stanic na těch tratích v Pardubickém kraji pro přímé spojení s Pardubicemi a Prahou bez toho, že by na „štégu“ cestující museli používat vlaků jiného dopravce než „paštikáře“ – takže m.j. cestování na jedinou jízdenku za stejný tarif v celé trase, zajištění přímého spojení bez přestupů, a tedy i bez nebezpečí ujetí přípoje, atd. …

Ondřej
Host
Ondřej

Ty spesnaky o víkendech budou minimálně pokračovat z a do Polska, to je jasne vidět a nevím, proč by pce kraj zverejnoval jizdni rad do Polska.

Nosek Martin
Host
Nosek Martin

Ono to klidně může být tak, jak je to nyní. Vlak pojede pouze do Mezilesí. Případně pod oním číslem budou do Lichkova zajíždět Impulsy KD, tak jako dosud 🙂

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Takže česky bude plynně mluvit asi jen strojvedoucí dle smlouvy ne? 🙂

Tomáš
Host
Tomáš

Dotovat další vlaky na trati Praha – Česká Třebová? Tak to je gól

Aplet
Host
Aplet

Chtě bych vědět podmínky ČD

asdf
Host
asdf

Pro soukromníky jiné, pro ČD jiné. U soukromníků bude výhoda znalost tatarštiny !

Liberal shark
Host
Liberal shark

Bylo by skvělé, kdyby kraje vyzadovaly stejné podmínky i od CD.

Neuwelt
Host
Neuwelt

Nedělo by se nic nového. Případné ztráty ČD by dorovnal majitel, tedy stát, tedy daňový poplatník. To je princip státních firem.
A sen každé firmy mít možnost takto podnikat…
Bohužel.

c.arol
Host
c.arol

To je pořád řečí, že ČD jezdí za peníze daňových poplatníků. Zkuste taky jednou nadávat, že cestující s regulovaným jízdným jezdí taky za peníze daňových poplatníků a že tito cestující jezdí i se soukromými dopravci a tudíž i soukromí dopravci jezdí za peníze daňových poplatníků.

Jan Sova
Host
Jan Sova

njn, nechci slevu zadarmo….

ketchup1970
Host
ketchup1970

Oni si lidé opravdu myslí , že „všetky tie vláčiky“ (abych citoval pana R.J. v rozhovoru na RTVS s panem Arpádem Ersékem) vozí jen a jen za svoje peníze a eště vydělává, kdežto zlé ČD dotujeme všichni z daní? Nicméně Kartágo musí být zničeno, tedy v mé verzi: Na ČD není toho v pořádku spousta. Ale to ani v DB ani SNCF.. Jenom historie nám odpoví zda rozsekání sítě, a bezbřehá a bezhlavá liberalizace je to správné řešení. Třeba to Franz Josef udělal tenkrát blbě, když zestátnil dráhy a Masaryk to dokončil.

Radim
Host
Radim

Konečně si uvědomte, jak fungují akciové společnosti. Sic je jediným akcionářem stát, tak ten fakt drahám nic nedá jako například poště, která s.p. je.

Kubrt
Host
Kubrt

Stát ČD nic nedá, jen donutí SŽDC kupit si od nich nějaký majetek. Kolik by třeba stálo takové vršovické depo?

MRC
Host
MRC

A proč by prodávali depo ve vršovicích? Neřeknu masaryčku, třeba, ale depo?

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll