LE bude jezdit pro Pardubický kraj i do České Třebové, ve smlouvě je i pokuta za vulgární mluvu
Vizualizace Alstom Lint v barvách pro Pardubický kraj. Foto: Leo Express
Pardubický kraj zveřejnil smlouvu se společností Leo Express Tenders na desetiletý provoz vlaků zejména na Orlickoústecku. Jde o první kontrakt,
Cituji:“Pardubický kraj je skromnější: alespoň jeden ze zaměstnanců ve vlaku musí umět plynně česky.“
Kdo bude ten „jedej“? Vlakvedoucí/ steward – bylo by to logické, vždyť vlaky jezdí pro lidi. To však může znamenat, že strojvedoucí nebude umět česky??? A co předpisy? A RDST komunikace??
V dopravních předpisech, které platí pro každého, kdo jezdí po tratích SŽDC, je v čl. 309 uvedeno: Všechny hovory a zápisy, týkající se dopravní služby (včetně sepisování písemných rozkazů), musí být vedeny v českém jazyce. T.zn..strojvedoucí musí znát češtinu(toleruje se ještě slovenština), čili steward(rád bych znal jeho pracovní náplň!) by dle smlouvy nemusel “ plynně mluvit česky!“
No a teď ještě vyřešit výluku v zst. Letohrad a najít společnou řeč s polským dopravcem. Oba dva body budou náročné, neboť vedení dopravce Koleje Dolnoslaskie je poslední dobou docela tvrdohlavé (viz. akce myčka ve Wroclawi) ale rád bych se pletl.
Pane Sůro, nezlobte se na mě, ale několik věcí je v tom článku naprosto nepravdivých! 1) LE nebude nic platit za zpoždění, které nezavinil. Příslušné ustanovení zní: zpoždění spoje vzniklé z důvodů, které nejsou na straně Dopravce (tzn. z jiných důvodů než dle § 4 odst. 2 Vyhlášky 76) – smluvní pokuta 15,- Kč za každý tarifní bod a každou minutu zpoždění nad 5 minut. Smluvní pokuta se neuplatní, pokud Dopravce zpoždění řádně zdůvodní v souladu s čl. XIV odst. 5 této Smlouvy. Jinak řečeno, pokutu dostane pouze v případě, že nezdůvodní příčinu zpoždění v termínech a formě dle požadavků… Číst vice »
Dobrý den, nezlobím, zlobím se pouze na sebe. Každopádně děkuji za upozornění, už je to opraveno a slibuji, že příště ty smlouvy budu číst pořádně a budu věřit, že jiné kraje je budou psát srozumitelněji, což platí zejména o druhém bodu.
Ještě jedna věc mne zarazila, a to cena … „mezi Prahou a Českou Třebovou za cenu 125,91 Kč za vlkm, u tratí do Štítů a Hanušovic 140,80 Kč za vlkm“ … všiml si někdo toho, že LE bude o cca 20 Kč na vlkm dražší než ČD? Tedy pokud platí ta hejtmanem dříve uvedená informace „ČD budou dostávat 123 Kč/vlkm“ 🤔
Linty nejsou stářím a komfortem na úrovni 810 a 814.
Což je ale argument lehce mimo, protože ČD byly donuceny podat nabídku s 810/814. Co mám informaci od člena zastupitelstva Pk, tak ČD podaly variantě dvě nabídky, z nichž jedna byla na Pantery a Žraloky s cenou těsně nad 130 Kč/vlkm (průměr za celý kraj). Hejtman toto odmítl, že chce od ČD nabídku pouze se současnými vozidly. Následně vybral LE, protože nabízí modernější vozidla :-/ … ono to je s tím LE teda všechno trochu jinak, ale s ohledem na to, že s KÚ Pk moje společnost spolupracuje, nehodí se o tom hovořit 🙂
Ona je vůbec spoustu lidí hrozně naivní. To že nasazeni LE na tuto trať byli politický zadani ale snad vi skoro všichni.
Ale kdysi mě tu spousta lidí presvedcovalo ze diky registru smluv, se žádné takové věci dít nemohou tak to je určitě křišťálově čistý.
A kde by tolik panterů a žraloků najednou vzali?
Od výrobce pane Sůro. Jasně bylo napsáno, že ČD mají smlouvu se Škodovkou a tam kde to ČD vyhrají, tak jim Škoda dodá objednaný počet Panterů na tyto vyhrané tratě. A jestli chcete třeba argumentovat tím, že by dodávka nebyla hned, tak koukněte na Ústecký kraj, kde má Jančura dva roky povoleno jezdit v motorové trakci, než bude mít nové EJ.
A žraloci?
Možná u DB 🙂
Pane Sůro, ta snaha znemožnit ČD za každou cenu Vám opravdu moc nejde. Kde dopravce vezme nasmlouvaná vozidla je jeho starost a ne Vaše 🙂 A veřte, že to ČD měly podchycené. Byl dohodnut pronájem jiným dopravcem neodebraných jednotek přímo od výrobce 😉 Jenže hejtman řekl ne, chceme 810/814, když už jsme je napatlali do těch kouzelných krajských barviček. Zakázka pro LE je prostě hejtmanovo zadání 🙂
Zdroj? JPP?
Nikoliv, pan hejtman Netolický povídal. Že Leošovi chtěli dát Pardubice – Havlíčkův Brod a Žďárec – Svitavy, ale Leoš se vyjádřil, že by nesehnal tolik vozidel, takže dostal jiné tratě.
Zdroj? Povídalo se toho hodně.
Bylo to v době kdy ČT zvala Netolického do téměř každé politické besídky a snažila se jej protlačit. V jedné z těch besídek se tak Netolický vyjádřil. Že si kraj chce vyzkoušet soukromníka.
Kdybych to byl býval věděl, že to vědět nebudete tak jsem si to archivoval.
Tohle patří o patro níže. Sorry jako.
A neříkal v té besídce naopak, že má rád ČD?
Že by si koupily jednotky za 400 mil a od kraje by za ten 10kč rozdíl oproti splaceným 810(4) získaly 65 mil?
Jan Sůra: Tak to už je snad starost onoho dopravce, ne? Nepředvádějte kopání proti ČD za každou cenu 🙂
Kde RJ v Úk najednou vezme tolik Elfů? Kde LE najednou vezme tolik Lintů? Kde ČD vezmou tolik Žraloků pro Vysočinu? Víte třeba o tom, že i Žraloci se dají od Pesy pronajmout? 🙂
V případě RJ je smlouva na Elfy. V případě dalších žraloků není nic. Velká část žraloků byla z ROPu, takže s nimi nejde šoupat,jak se zachce. To jsou fakta, nikoliv kopání.
A nejsou náhodou podmínky financování z ROPů už splněny? „Žraloky jsou v provozu většinou od konce roku 2013“, takže je-li tam podmínka 5 roků provozování na předem stanovených tratích, tak ke konci letošního roku už by jejich použití jinde bránit neměla – spíše je otázkou, čím je tam nahradit, kdyby s takovým řešením nikdo včas předem nepočítal.
Nejsou. 10 let
Aha, díky za informaci – já jsem se domníval, že převážně je to jen 5 roků …
Nevím, jestli je to ve všech ROPech stejně, ale ve Zlínském kraji je udržitelnost žraloků 12 let (to jsem si přečetl v aktuálním ŽM, ne že bych byl taky chytrý).
No jo, jedna paní povídala, že to je spiknutí proti ČD. Ty nabídky, kdy ČD nabízí nová vozidla s nižší cenou než LE (nejlépe s razítkem z podatelny KNV, aby to nebylo, že jsme si to ušili na koleni) asi pro jistotu k dispozici nejsou?
No mezi Štíty a Hanušovicemi to Linty fakt nevytrhnou. Kde nic není…
Oprava, chtěl jsem napsat mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi. (025)
„alespoň jeden ze zaměstnanců ve vlaku musí umět plynně česky“ – Višné Vlkodlaky, vystupovaaat
Strojvůdce by na to měl mít zkoušky, takže vlakvedoucí pak už česky umět nemusí. To je fakt síla!
Ve smlouvě je napsané nejmeně jeden člen posádky, který má na starosti odbavení cestujících musí plýnule mluvít česky….. proč do toho tahate strojvůdce?
Nestavíme, máme zpoždění!
V případě vlaků z / do Polska bych klidně předpokládal, že dopravce počítá třeba i s využitím nějakého personálu polského domicilu a národnosti (až do / z Prahy) …
Dávať pokutu za meškanie, za ktoré nemôže dopravca…
To je ako trestať niekoho za niečo, čo nespôsobil.
Na tom neni nic divneho. Je na dopravci, aby to pak dal vymahal na szdc, vinikovi dopravni nehody a pod. Kraj tohle vymahat primo logicky nemuze.
Jak se vymáhá odškodnění po úspěšném sebevrahovi?
v dědickém řízení?
Nutno postupovat případ od případu, ale pokud se jedná o rodinnou tragédii, byl by to spíše hyenismus…
tak to ono se obvykle jedná o rodinnou tragédii, ale proč na to mají doplácet nezúčastnění….
Dovolte, abych vás uvedl do reality. Po sebevrazích dopravci v dědickém řízení náhradu škody běžně využívají. Nebo si myslíte, že když dlužník zemře, bytˇpřirozenou smrtí, tak banka mu dluhy odmaže ?
Předpokládám, že tento druh škody má dopravce pojištěný u pojišťovny. To je princip pojišťovnictví a pojišťovna sama si modeluje, jak to nastavit, aby to bylo přiměřené.
dovolte, abych uvedla já vás do reality, dopravce není banka, jak tu někdo psal u dopravce je možnost pojištění, především, dědictví se můžete zříct a pak po dědicích nikdo nic vymáhat nemůže
Je to pro to aby pak dopravce tlacil na vinika ktery to zpusobyl a do budoucna se situace zlepsila.
To je hodně utopisticka představa.
Výsledkem bude, že se nebude čekat na přípoje. Při optimalizaci tratě mezi Ústím a Brandýsem a přestavě nádraží v Letohradě.
A i právě proto třeba budou objednány i ty přímé vlaky až do a z Prahy …
No , nevím…. divím se , že vůbec nějaký dopravce přistoupí na takové podmínky. Chtít po někom pokutu za to co nemůže ovlivnit je zhovadilost první kategorie. Ano , kdyby se tato pokuta dala dále uplatňovat po viníku (např. SŽDC) bylo by to o něčem jiném. Jenže chtít nějakou náhradu škody po státní organizaci je naprosto nereálné…
Tak nereálný to není ale nesmyslný jo. Takovéto přísné restrikce vždycky končí pouze dlouholetymi soudnimy spory, které většinou ani nemají žádný výsledek. V zahraničí od tvrdých postihů dávno ustoupili, protože zjistili ze se to míjí účinkem.
Pojišťovny běžně přistoupí na podmínky že zaplatí za to co nezpůsobily.
No konečně, to to trvalo, než to zveřejní….. A tím Polskem jsem to říkal celou dobu, že žádná smlouva neexistuje, jen zakrytí fanoušci LE si pořád něco nalhávali. Kdyby totiž byla, tak by o tom kolegové z PKP PR věděli (jiné vojvodství než Slezké, kde smlouva je). Co se týče znalosti ČEŠTINY, to také nepřekvapí. Kdo pravidelně využívá autobus od firmy ICOM v této oblasti, tak ví, že už hodně řidičů má s plynulou češtinou problémy (ukrajinština/ruština). Sankce a pokuty, to je nutnost o tom žádná. Ono stačí znát pokuty, které platí již teď pro ČD a je to darda….… Číst vice »
Hlavně aby také zveřejnili smlouvu s ČD.
To mi přijde až moc přísné. Proč má dopravce platit za zpoždění za které nemůže?! Přece ani nelze ovlivnit.. A co se týče vulgární mluvy, před zákazníkem se sprostě mluvit nemá, ale stejně si to personál řekne po směně, že to dneska vozili samou p**u a v**a 😀 a běda jestli někdo bude poslouchat 😀
A proč by neměl platit za zpoždění? Jistě má vyjednanou smlouvu se SŽDC, kde má vyřešen přenos těchto sankcí na ně, pokud je zpoždění způsobené z důvodu infrastruktury atd.
Jistě, smlouvu o přístupu mají všichni dopravci, ale stejnou.
A protože SŽDC ví, jaký materiál zaměstnává, je v té smlouvě uvedeno, že SŽDC nejde sankcinovat za zpoždění a vzniklou škodu dopravci nebo 3. straně. 😉
Prý to zkoušel Jančura, ale jestli to je pravda a jak to dopadlo netuším.
Může mi někdo prosím logicky vysvětlit proč Pardubický kraj objednává a platí výkony typu UO – Praha nebo ČT – Praha? Ono tam jezdí málo vlaků? Nebo je Pardubický kraj natolik bohatý a už nemá kde přidat výkony na vlastním území? 🤔
Z té smlouvy není úplně patrné, zda platí výkon i mimo území PK, na to se ptám. Možná si spočítal, že s takovou smlouvou bude bohatý, když nastavil takovou úroveň sankcí:-)
Také by mne zajímala skutečnost, tedy zda bude platit jen na území kraje. Ano, je možné, že výkony mimo území kraje Pk platit nebude, ale i tak se jedná o vlaky navíc, které ještě k tomu zpravidla pojedou těsně před nebo za objednávaným rychlíkem MD.
Zjevně jde o přímé vlaky až z / do stanic na těch tratích v Pardubickém kraji pro přímé spojení s Pardubicemi a Prahou bez toho, že by na „štégu“ cestující museli používat vlaků jiného dopravce než „paštikáře“ – takže m.j. cestování na jedinou jízdenku za stejný tarif v celé trase, zajištění přímého spojení bez přestupů, a tedy i bez nebezpečí ujetí přípoje, atd. …
Ty spesnaky o víkendech budou minimálně pokračovat z a do Polska, to je jasne vidět a nevím, proč by pce kraj zverejnoval jizdni rad do Polska.
Z čeho je to jasně vidět?
U vlaků Sp 1983,1984,1985,1986 je výchozí/konečný bod na trase Lichkov st.hr. Tipuji že minimálně do Mezilesí vlaky pojedou, pokud to tedy není jen nástřel a otevřená možnost a ještě se to nezkrátí na Lichkov.
To souhlasím, ale není patrné, zda to bude do Vratislavi nebo ne…
Z té konečné stanice Lichkov státní hranice a z ne(návaznosti) obratů vlaků v této fiktivní stanici. Nevidím ovšem důvod, proč by to PK neměl zveřejnit, pokud to je upečené. Zřejmě to ještě dopečené není..
Navíc jak se teď dívám, tak ve smlouvě je požadavek na vozidla (příloha 7.):
„Vozidla musí být ke dni zahájení provozu schváleno pro provoz na předmětných úsecích drah.
Elektrické jednotky musí být navíc schváleny pro provoz v Polsku.“
Takže jistý náznak toho, že by se do Polska jezdilo tu je.
Pravda, toho jsem si nevšiml, díky za upozornění.
Ono to klidně může být tak, jak je to nyní. Vlak pojede pouze do Mezilesí. Případně pod oním číslem budou do Lichkova zajíždět Impulsy KD, tak jako dosud 🙂
Takže česky bude plynně mluvit asi jen strojvedoucí dle smlouvy ne? 🙂
Dotovat další vlaky na trati Praha – Česká Třebová? Tak to je gól
Chtě bych vědět podmínky ČD
Pro soukromníky jiné, pro ČD jiné. U soukromníků bude výhoda znalost tatarštiny !
Bylo by skvělé, kdyby kraje vyzadovaly stejné podmínky i od CD.
Nedělo by se nic nového. Případné ztráty ČD by dorovnal majitel, tedy stát, tedy daňový poplatník. To je princip státních firem.
A sen každé firmy mít možnost takto podnikat…
Bohužel.
To je pořád řečí, že ČD jezdí za peníze daňových poplatníků. Zkuste taky jednou nadávat, že cestující s regulovaným jízdným jezdí taky za peníze daňových poplatníků a že tito cestující jezdí i se soukromými dopravci a tudíž i soukromí dopravci jezdí za peníze daňových poplatníků.
njn, nechci slevu zadarmo….
Oni si lidé opravdu myslí , že „všetky tie vláčiky“ (abych citoval pana R.J. v rozhovoru na RTVS s panem Arpádem Ersékem) vozí jen a jen za svoje peníze a eště vydělává, kdežto zlé ČD dotujeme všichni z daní? Nicméně Kartágo musí být zničeno, tedy v mé verzi: Na ČD není toho v pořádku spousta. Ale to ani v DB ani SNCF.. Jenom historie nám odpoví zda rozsekání sítě, a bezbřehá a bezhlavá liberalizace je to správné řešení. Třeba to Franz Josef udělal tenkrát blbě, když zestátnil dráhy a Masaryk to dokončil.
Konečně si uvědomte, jak fungují akciové společnosti. Sic je jediným akcionářem stát, tak ten fakt drahám nic nedá jako například poště, která s.p. je.
Stát ČD nic nedá, jen donutí SŽDC kupit si od nich nějaký majetek. Kolik by třeba stálo takové vršovické depo?
A proč by prodávali depo ve vršovicích? Neřeknu masaryčku, třeba, ale depo?