Dopravci Železnice

Pardubický kraj objedná vlaky u ČD a Leo Expressu, schválili zastupitelé

Motorový vůz 841 Českých drah v zastávce Pustá Kamenice. Foto: České dráhy
Motorový vůz 841 Českých drah v zastávce Pustá Kamenice. Foto: České dráhy

Společnost Leo Express se výrazně přiblížila  prvnímu kontraktu na provoz vlaků za krajské peníze. Zastupitelé Pardubického kraje dnes schválili plán kraje jednat o provozu na tratích Ústí nad Orlicí – Štíty a z Dolní Lipky do Hanušovic jen se společností Leo Express Tenders. Většinu vlaků v kraji mají podle usnesení zastupitelů zajistit dalších deset let České dráhy.

„Zastupitelstvo schválilo postup přímého zadání dvěma železničním dopravcům,“ řekl mluvčí kraje Dominik Barták.

Takový postup zvolila už na začátku měsíce Rada Pardubického kraje. Dnešní rozhodnutí znamená, že o desetileté smlouvě na provoz budou jednat pouze s těmito dopravci. K jaké ceně dospějí zatím není jasné. „Po dlouhých a často velmi náročných jednáních jsme se nakonec rozhodli pro model, kdy valnou většinu výkonu budou zajišťovat České dráhy jako tradiční dopravce, a k tomu využijeme nabídku společnosti Leo Express Tenders na zajištění provozu na tratích 024 z Ústí nad Orlicí přes Letohrad, Králíky až do Mlýnického Dvora a 025 z Dolní Lipky do Hanušovic v Olomouckém kraji,“ řekl na začátku prosince hejtman Martin Netolický.

Leo Express má do Pardubického kraje nasadit pět vozidel Alstom Lint, jeden bude záložní. O víkendech mají jezdit ještě spěšné vlaky z Pardubic do Vratislavi, na ně použijí jednotky Stadler Flirt. „Oproti současnému stavu dojde k odstranění přestupů v Lichkově, takže bude po celý den zajištěno přímé spojení z Ústí nad Orlicí do Králík (resp. Moravského Karlova) bez přestupu.

Součástí nabídky je rovněž zajištění návazných autobusových spojů na Dolní Moravu,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík. Podle něj bude ve vlacích platit tarif IREDO a a národní tarif, až bude zaveden. Nízkopodlažní vozy budou klimatizované, budou mít zásuvky a USB konektory nebo připojení na wifi.

Pardubický kraj dosud objednává zhruba 4,8 milionu vlakokilometrů ročně. Většina z nich zůstane i nadále Českým drahám. „Součástí naší nabídky po roce 2019 jsou další investice do modernizace vozidel. Téměř 40 milionů korun budeme investovat například do dovybavení Regionov, RegioSpiderů a motorových vozů elektrickými zásuvkami, wifi připojením nebo informačními systémy,“ řekl náměstek generálního ředitele Českých drah Michal Štěpán. Podle něj dlouhodobá smlouva dál umožní modernizovat vozový park.

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Traveller from HK

Dobrý den. Bude ve vlacích LEO Express platit i jejich tarif, nebo bude jen tarif IREDO a národní tarif?

Nosek Martin

Přesně tak. Nevidím jediný důvod proč by měl nějakou navaznou autobusovou dopravu zajišťovat železniční dopravce.

A ještě jedna otázka se mi naskýtá. Jak má kraj ošéfovanou kapacitu souprav? Přeci jen ráno jezdí z Lichkova do Pardubic narvaný Ešus a odpoledne opačně z UO nahoru třívozová souprava (ne jen na jednom vlaku) a o letních víkendech není problém v tom Sp z Pardubic do Lichkova potkat přes 50 cyklistů a xyz turistů. Kam to chtějí do té LEO tramvaje narvat? Jak zajistí dopravu na Cihelnu nebo Kopečkovou, kdy jsou vlaky posilovány a přesto jezdí totál?

železničář v důchodu

„Nevidím jediný důvod proč by měl nějakou navaznou autobusovou dopravu zajišťovat železniční dopravce.“
Já zase nevidím jediný důvod, proč by neměl: nejste Vy náhodou přímo Jožka Bazala, který sice před 25 roky ve funkci VŘ DOP ČD navrhoval náhradu nevyužitých vlaků autobusy, ale přitom návaznou autobusovou dopravu odmítal?

Pavel Novák

„Součástí nabídky je rovněž zajištění návazných autobusových spojů na Dolní Moravu“

Tohle mohl kraj zařídit už před několika (hodně) lety, stejně tak jako řadu dalších přípojů na vlaky jinde.
Neudělal nic – odbor dopravy by mohl být poloviční a vůbec nic by se nestalo.

Mates

To, že LE měl zájem o jiné tratě v Pardubickém kraji se ví. Že nakonec dostal tuto trať, asi nemá smysl rozebírat (je tam prostě zájem)….. Co ale nechápu je to, že LE dostal tratě 024, 025 a najednou se píše, že bude jezdit i z Pardubic? A druhá věc je, že se pořád píše o ježdění do polského města Wrocław, kam nyní jezdí společnost Koleje Dolnośląskie S.A.-KD. Tato firma pořídila nové jednotky, které zde nyní jezdí a pochybuji, že budou chtít nahradit své výkony soukromým subjektem. Co vím od zaměstnanců této společnosti, zatím se nic takového nechystá a žádná… Číst vice »

T448

Matesi, Matesi… V prvním odstavci nemáte pravdu, ve druhém se doporučuju podívat, jestli třeba ještě u KD nejezdí pár EN 57 a třetí nechám bez komentáře.

železničář v důchodu

„V prvním odstavci nemáte pravdu“
V čem konkrétně, prosím? Já v něm totiž žádnou nepravdu neshledávám.

Lukáš

Tak dohoda s Polákama samozřejmě je a to i co se týče použití vozidel.

To že to neví konkrétní zaměstnanci znamená asi tolik, jako když posunovač v Praze na hlavním nikdy neslyšel, že by se vedení domlouvalo s Němci…

železničář v důchodu

Problematika mezistátní dopravy ovšem není obsahem prvního odstavce toho příspěvku, kterého se můj dotaz týkal …

T448

Ta nepravda je hned v první větě. Není pravda, že by LE měl větší zájem o jiné tratě.

Jindřich Berounský

Paradoxně jednání Pardubického kraje včetně vysvětlení pozitiv zapojení LE nelze zatím napadnout. Pardubický kraj využil čistě institut přímého zadání, na který má nárok. Pokud jej totiž někdo chce využít, nemůže se zaštiťovat tzv. „rozstřely“, „tržními konzultacemi“, které zná § 33 ZVZ, ale v jiném kontextu, atd. Dostává se do regulí veřejné soutěže, neb nic mezi tím není, a na situaci v České republice se již na začátku příštího roku díky Ministerstvu dopravy, Ústeckému, Libereckému a Zlínskému kraji zástupci Evropské komise podívají a užijeme hodně legrace…Díky našemu Evropou nepochopitelnému vysvětlování evropské legislativy je pak humorné číst, že Ústecký kraj, resp. Rada… Číst vice »

svojsin

Vás ta nenávist(a u ČD zdaleka nejen vás) jednou sežere pane Berounský.
Aniž bych se chtěl zastávat zrovna Ústeckýho kraje, tak po čtení takových názorů ze strany ČD, přeju této státní společnosti další ztracené tratě ve prospěch jiných firem… KŽC nepočítám, to raději Národný dopravca….

Bery

Jaka nenavist ? Vzdyt to ma docela vtipne napsany 🙂

svojsin

Bery: To svým způsobem ano.

Jindřich Berounský

Vůbec mě nejde podezírat z nenávisti jiných dopravců, když jsem se sám před 20 lety zhostil projektu Jizerské dráhy a díky tomu se dnes po likvidované trati Tanvald – Harrachov vozíme přímými vlaky do Szklarské Poreby, kde situaci místo Českých drah zachraňoval Viamont a následně GW Train. Mezi dalšími dopravci mám přátele, kterých si vážím a umějí železnici. Jde ale o diletantství Ministerstva dopravy a některých krajů, resp. novou formu netransparentního trhovectví typu tureckého bazaru, kde hrají roli přátelské i nepotické vazby, a to do veřejných služeb v osobní dopravě na železnici nepatří!!!

svojsin

Jenže VŘ by se ČD snažilo neustále napadat, tak aby většina nakonec vůbec k nějakýmu závěru nedošla. A ruku na srdce , ČD nedostávalo doteď kšefty bez výběrek z „kamarádství“?
Vždyť se o soutěžích jen mluvilo a skoro nic pro to neudělalo….

D.S.

Proti vstupu LE až na nasazení dieselových souprav prakticky nic nemám, pokud bude do té doby vyřešen tarif. Pokud bude národní tarif bez jakáholiv placených slev, alespoň se slevou 25%, tak bude téměř k ničemu. Co se týká tarifu IREDO, tak zde bude nezbytné vzájemné uznávání tištěných jízdenek, jinak opět k ničemu. Další věcí je tarif do Polska. V současné době lze o víkendech cestovat za velmi příznivých podmínek. Pak je ještě škoda, že přímé vlaky do Wroclawi nepojedou alespoň 3x denně po celý týden.

Bery

Jak to bude s narodnim tarifem zatim jasne neni, protoze ten byl ostre kritizovan i zde na tomto webu, jelikoz neprinasi to, co se od liberalizace predevsim ocekava, tedy nizsi cenu pro cestujici. Aneb jak zaznelo v Bruselu v jedne debate k liberalizaci o tom, ze pozitiva vsichni zname: „Pozitivem je, že cestující mohou jezdit za nižší ceny, dostává se jim na palubě lepších služeb, vyšší je i četnost spojů.“ Prozatim to vypada, ze nekde delame v liberalizaci asi chybu… ale treba se z toho urednici jeste pouci a narodni tarif bude znamenat levnejsi a jednodussi cestovani, nez dnes, protoze… Číst vice »

Bery

Ale ja nepochybuji o tom, ze bude zaveden. Pochybuji o tom, ze cestujicim prinese levnejsi jizdne, coz je smyslem liberalizace.

babilon

To si pletete s komerční dopravou. Syslem liberalizace v závazkové dopravě je snížení ceny pro objednatele, a tedy pro daňového poplatníka.

Tomáš Záruba

No ale její smysl je zase ve vyndavání lidí z aut (odvoz těch, co jinak nemohou, je dnes již marginalita), takže se k té ceně pro lidi přece jen dostaneme.

Ten Halbtax tam fakt bude hodně chybět. Plus asi (?) kompatibilita s NRT.

Bery

To si nepletu, protoze cestujicim je uplne jedno jestli to prinese snizeni ceny pro objednatele, protoze z toho oni neuvidi ani korunu a je jim jasne, ze to stat a kraje stejne promrhaji jinde, treba ve vybave kancelari predrazenym nabytkem. Cestujici zajima zda oni budou jezdit za nizsi cenu. To je ten klicovy bod, kvuli kteremu i zde mnozi argumentuji pro liberalizaci. Pokud se vsem verejne a narovinu rekne, ze liberalizaci delame proto, aby mohli po republice jezdit draz, tak uvidite ten humbuk. 🙂
Zatim to dochazi jen par jednotlivcum a vetsina jeste neodlozila ruzove bryle.

MRC

TAkže že by právě proto přišli 75% slevy? Aby se ty našetřené peníze nevrátily na daních? 🙂

Bery

Uz jste nekdy zazil, ze by se nejaka uspora vracela na danich ? A ty slevy, to je jen nakup hlasu volicu za jejich vlastni penize.

Ondra

Pane Sůro, proč v nadpisu používáte zkratku ČD a nikoli úplný název České dráhy, když Leo Express uvádíte úplným názvem?

Ondra

Pane Sůro, pokud se Vám jedná o počet znaků, proč tedy v nadpisu používáte dvě věty? Informace, že záležitost „schválili zastupitelé“ je zcela nadbytečná, jelikož z kontextu jasně vyplývá.

Svatá Prostoto

Nasazení Flirtů bude znamenat omezení provozu na komerčních linkách? Nebo se už v brzké době počítá s dodávkou čínských souprav, které Flirty na dálkových trasách nahradí?

Bery

Jestli se neco nezmenilo, tak Flirty chce nasadit pozdeji, nekde se psalo asi 2 roky po zahajeni provozu, tedy za 3 roky od soucasnosti. Do te doby asi pocita s dodavkou z Ciny a se schvalenim novych souprav na nase koleje… Ale to uz je jen spekulace…

Zmatek

Se přiblížila výrazně prvnímu kontraktu? :O Ony jsou pak ještě i nějaké nevýrazně první kontakty, ke kterým se dá přiblížit? A tenhle je jakože první mnohem víc než ty ostatní nevýrazně první? xd

Petr

Pro p. Sůru: To město v Polsku se jmenuje Vratislav, nikoli Vratislava.

Dominik

No jo, kraj chtěl soutěžit celý kraj, ale když přišli nato, že dostatek vozidel nato mají jenom ČD, tak to alespoň rozdrobili.

Štěpán

Takže mezi Ústím n. O., Letohradem a Lichkovem zase budou jezdit motoráky místo elektrických vlaků? Proč se tedy nedávno investovalo do elektrifikace úseku z Letohradu do Lichkova, když se to používá jen chvíli a pak zase vůbec?

Nosek

To ale krajský úřad nezajímá. O LE bylo rozhodnuto již dávno, což vyplývá mj. z prohlášení hejtmana i náměstka Kortyše, který se někdy v září na facebooku docela slušně odkopal. Co se týče prohlášení do médií, hejtman občas dokonce docela slušně lže. LE měl dle informací z KÚ původně dostat tratě 238 a 261. Poté, co přišel s tím, že na to nemá vozidla, dostal Letohradsko.

Michal

Kvůli nákladní dopravě, Štěpáne. Bohužel se ukázalo, že čísla jsou poněkud vylhaná. Ale aspoň je tedy DOZ a opravená štreka. Elektrika se tam určitě někdy vrátí, ideálně po zatrolejování Králík.

Ondřej

Co jsem pochopil tak tam budou jezdit ještě nějaké vlaky Pardubice – Wroclav, které budou v elektrice, ale kolik spojů to bude, kdo ví.

D.S.

Trolej do Králík je zbytečnost. Ten kousek je jako dělaný na hybridní soupravy.

Náčelník

Ano. Za X let určitě, bohužel dnes hybridní technologie ještě není za rozumnou cenu. (baterky jsou velmi velmi drahé)

Bery

Soucasne baterky jsou drahe, tezke a energeticky ztratove (vice energie do nich vrazime pri dobijeni, nez kolik z nich dostaneme pri provozu). Navic je to spotrebak, ktery neni ekologicky ani pri vyrobe a ani pri likvidaci. Tato technologie bude mit smysl az se zcela novou generaci baterii, kdy treba letos bylo par zajimavych objevu predstaveno, ale do praktickeho nasazeni to ma jeste mozna nekolik desitek let.

železničář v důchodu

Tato technologie má smysl už nyní, pokud je spojena s možností rekuperace energie do baterií – a vývoj je v poslední době dost rychlý.

Bery

Ano, rekuperace zde samozrejme dava smysl. Vyvoj je sice rychly, ale take pomerne drahy (z nasi perspektivy). Rekl bych, ze se vyplati pockat az to zaplati bohatsi staty.

železničář v důchodu

A Vy si myslíte, že ty „bohatší státy“ si ten vývoj nenechají nakonec stejně zaplatit v různých licencích nebo cenách výrobků, které u nich budeme muset nakupovat?
Na úplně separátním vlastním vývoji už naštěstí zcela závislí nejsme, ale tím spíše bychom se měli zapojit do vývoje „světového“ a nenechávat si zbytečně „ujíždět vlak“: copak nevnímáte, jak úspěšná je na současném trhu třeba plzeňská Škoda s výzbrojemi parciálních trolejbusů? A navíc i ta zmíněná rekuperace, jejíž dost snadnou možnost „hybridy“ nabízejí, je jedním z důležitých předpokladů pro udržitelnost přijatelného životního prostředí pro budoucnost světa

Bery

Ty nove baterie nebudou mit vyvoj u nas a licence se tim padem bude v te cene platit tak jako tak. Tomu se nevyhneme.
A pokud jde o ujizdeni vlaku… ten si nechavame od roku 1989 ujizdet neustale. Kdyz uz jsme u te dopravy, tak kolik kilometru VRT se od te doby postavilo ? Pritom uz tehdy bylo zcela jasne, ze rychla a efektivni doprava bude klicem pro rozvoj statu a dodnes neni hotova ani jedna trat. A od politiku jsme jen slyseli kecy o dohaneni zapadu. Omlouvam se, ale jsem za ta leta uz dost pesimista…

železničář v důchodu

Souhlasím jen částečně: berte v úvahu, jaká byla situace v dopravě do roku 1990 a na co jsme jako ČSFR a posléze ČR měli finanční prostředky před vstupem do EU: v 90. letech minulého století byla prioritou snaha dostat dopravní infrastrukturu za ty peníze, které jsme měli, aspoň trochu z předchozího bídného stavu, do toho přišel enormní rozvoj automobilizace a souběžný výrazný pokles nákladní železniční dopravy – takže VRT tehdy rozhodně nebyly „na pořadu dne“. S tím vším se ovšem (bohužel) nedokázali adekvátně vyrovnat ani tehdejší představitelé resortu dopravy a Č(S)D, kteří hloupě považovali autobusovou dopravu za konkurenci dopravě železniční,… Číst vice »

D.S.

Přenos a přeměna energie budou ztrátové vždy, to jsou prostě fyzikální zákony, které se obejít nedají. Nebo snad věříte v perpetuum mobile? Co lze ale říct je, že v současné době je energeticky účinější soustava: Nabíječka-akumulátor-elektromotor oproti nafta-spalovací motor.
Dále je pak potřeba si uvědomit, že pro 8 (17)km není potřeba žádný extra velký a drahý akumulátor. V současné době bezproblémů řešitelné akumulátory na bázi lithia. Nejedná se o hudbu daleké budoucnosti, už i Škoda oznámila, že se chystá upravit jednotku Regio Panter pro hybridní provoz.

Majkl

Tak aspoň pro rychlíky Praha – Letohrad, když už krom náklaďáků a toho víkenďáku do Wroclavi nic.

jouda

A kudy by asi jely? Přes Pardubice, kde už není místo? 🙂

Lukáš

Že by přes Hradec, jako doteď/nedávna.

železničář v důchodu

Ale v tom případě až do Letohradu nikoli v závislé trakci – leda by jely z Týniště přes Choceň a Ústí nad Orlicí, což sice vyjde časově prakticky stejně, ale je to právě tím úsekem co do vytížení nejhorším.