LE bude jezdit pro Pardubický kraj i do České Třebové, ve smlouvě je i pokuta za vulgární mluvu
Pardubický kraj zveřejnil smlouvu se společností Leo Express Tenders na desetiletý provoz vlaků zejména na Orlickoústecku. Jde o první kontrakt,
Pardubický kraj zveřejnil smlouvu se společností Leo Express Tenders na desetiletý provoz vlaků zejména na Orlickoústecku. Jde o první kontrakt, který získal Leo Express v závazku veřejné služby. Hodnota smlouvy je 907 milionů korun.
Podle smlouvy bude Leo Express zajišťovat dopravu celkem 743 tisíc vlakokilometrů ročně během příštích deseti let. Kromě již dříve oznámených tratích Ústí nad Orlicí – Štíty a z Dolní Lipky do Hanušovic se smlouva i rozšířila na část vlaků mezi Českou Třebovou, Ústím nad Orlicí a Prahou. Kromě již dříve oznámeného plánu na spojení do Polska do smlouvy zahrne Pardubický kraj do závazku vlaky mezi Prahou a Českou Třebovou a snížím tím cenu za vlakokilometr na 125,91 Kč namísto původních 140,80 Kč.
Podobně jako v případě nových smluv ministerstva dopravy nebo krajů řeší kontrakt poměrně detailně požadavky na kvalitu. Kromě běžných podmínek jako umožnění přepravy kol či čistoty vozidel má dopravce například povinnost do 4 dní odstranit ze soupravy graffiti.
Podle smlouvy má Leo Express zajistit i tři pokladny: v Letohradě s provozní dobou: 4.45 – 21:45, Jablonném nad Orlicí s provozní dobou 4:30 – 16:50, ve stanici Králíky pak od 4:45 do 14:30. Ve vlacích bude platit tarif IREDO i dopravce a budoucí státní jednotný tarif.
Zatímco například v Ústeckém kraji řeší ve smlouvě s dopravci podmínku znalosti angličtiny či němčiny alespoň na základní úrovni pro vlakový personál, Pardubický kraj je skromnější: alespoň jeden ze zaměstnanců ve vlaku musí umět plynně česky.
Leo Express musí složit bankovní záruku ve výši 10 milionů korun. Velmi dlouhý je i seznam pokut za nedodržení standardů kvality nebo neplnění jízdního řádu. Pardubický kraj používá k výpočtu pokut u nás nepříliš používanou metodu: například za každou minutu zpoždění nad pět minut chce 40 korun za každý tarifní bod. Pokud není zpoždění zaviněné dopravcem, sazba se snižuje na 15 Kč. Podobné je to i s pokutami za neuskutečněné dopravní výkony. Za každý kilometr, který firma neodjede, musí platit 400 korun, pokud za odřeknutí vlaku nemůže, je pokuta 160 Kč. Pokuty za zpoždění neplatí, pokud firma doloží, že za zpoždění nemohla. Za nedodržení přípojových vazeb hrozí až 1000 Kč za každý přípoj. Smlouva řeší i pokutu za vulgární mluvu zaměstnanců: 1000 Kč.
Podle smlouvy má nasadit Leo Express nejméně 4 kusy motorových jednotek Alstom Lint s kapacitou 126 míst k sezení, jeden motorový vůz Alstom Lint 27 s kapacitou 68 míst k sezení a jednu elektrickou jednotkou s minimálně 216 místy k sezení, což odpovídá Stadleru Flirt.
Leo Express už začal s náborem zaměstnanců, hledá jich 24. „Na začátku dubna se konalo na Pardubicku setkání se zájemci o zaměstnání, na které přišlo více než 60 osob. Měli zájem o pozice strojvedoucího, vlakvedoucího, stevarda i pokladní. Pro všechno nabízené pozice tedy máme aktuálně dostatečný počet zájemců. Jsme s nimi v kontaktu a specifikujeme pracovní podmínky,“ řekl mluvčí firmy Emil Sedlařík.
Jednotky Alstom Lint prochází úpravami, první má firma po modernizaci ukázat během června.
Většina provozu vlaků v Pardubickém kraji zůstane Českým drahám, smlouvu s nimi dosud kraj nezveřejnil.
EDIT 9:26 V textu bylo původně nesprávně uvedeno, že smlouva nepočítá s provozem vlaků do Polska. Požadavky na vozidla a jejich schválení v Polsku ve smlouvě jsou, provoz do Polska je patrný i z návrhu jízdního řádu.
EDIT 19:50 Chybně jsme uvedli, že má Leo Express platit i za zpoždění, které nezaviní. Stane se tak jen v případě, že to neprokáže. Chybně byla uvedena i celková cena – zahrnutím nových výkonů z České Třebové dojde naopak ke snížení na 125 Kč. Za chyby se omlouváme.