Dopravci Železnice

Leo Express chce z Polska do Prahy jezdit s Impulsy

Elektrická jednotka Newag Impuls by mohla podle plánů Pardubického kraje zajíždět z Polska až do Ústí nad Orlicí
Elektrická jednotka Newag Impuls by mohla podle plánů Pardubického kraje zajíždět z Polska až do Ústí nad Orlicí

Na českých kolejích by se mohla už od příštího jízdního řádu objevit nová elektrická jednotka. Společnost Leo Express se dohodla na spolupráci s polským dopravcem Koleje Dolnośląskie, podle které by mohly přímé spoje Vratislav – Praha obsluhovat elektrické jednotky Newag Impuls.

Deníku Zdopravy.cz to řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík. Podmínkou nasazení  až do Prahy je povolení k provozu v Česku, firma dosud podle vyjádření Drážního úřadu o schválení nezažádala. Dosud jezdí pouze do Lichkova jako pohraniční stanice. „Impulsy by v cílovém stavu jezdily až do/z Prahy. Dopravcem na území České republiky bude Leo Express Tenders,“ uvedl Sedlařík.

Impulsy by měly jezdit na vlacích 1291(odjezd 5.56 z Prahy v sobotu a v neděli), 1295 (22.28 z Prahy v neděli) a 1294 (příjezd 21:54 do Prahy v pátek, sobotu a neděli).

Z návrhu jízdního řádu vyplynulo, že Leo Express má nově jezdit v závazku Pardubického kraje z Lichkova. Vzbudil tím částečně kritiku, že zbytečně zaplní koridor dalším vlakem. Firma ale odmítá, že by šlo ve skutečnosti o vlak navíc, protože jede ve skutečnosti v podobném časovém úseku jako nynější spěšný vlak Orlice, který ale končí v Kolíně a ne až Praze. V podobný čas jedoucí spoj do Prahy ze Starého Města u Uherského Hradiště firma posunula o hodinu později právě do času nového spoje do Prahy.

Podle Sedlaříka nebude Pardubický kraj za spojení mezi Prahou a Pardubicemi doplácet, naopak díky tomu firma vydělá zhruba 800 tisíc korun, o které se sníží ztráta dalších linek objednaných krajem u Leo Express. „Tím, že spoje jsou v závazku, pomáhají financovat ostatní vlaky v rámci smlouvy. Zařazením do závazku tedy nevznikají Pardubickému kraji žádné dodatečné náklady, ale naopak finanční úspora. Dalším důvodem je plánované nasazení jednotek Newag Impuls dopravce Koleje Dolnoslaskie, které byly pořízeny z evropských fondů. Smí být tedy provozovány pouze v závazku veřejné služby,“ vysvětlil Sedlařík. Přímé vlaky mají podpořit cestovní ruch v oblasti Letohradska a dojížďku z regionu do Prahy.

O nasazení jednotek Newag Impuls jednaly i České dráhy a Pardubický kraj pro přímé spojení Pardubic a Vratislavi, k dohodě ale nakonec nedošlo.

Leo Express zatím počítá s jedním párem vlaků do Vratislavi, v průběhu roku chce přidat ještě druhý.

Jízdní řád vlaků v závazku Pardubického kraje do Prahy
1. pár: Wroclaw 6:06 – Praha 10:28 (v 6,7); Praha 18:08 – Wroclaw 22:40 (v 5,6,7)
2. pár: Praha 6:00 – Wroclaw 11:00 (6,7); Wroclaw 16:50 – Praha 21:40 (5,6,7).

V pracovní dny:
Lichkov 6:00 – Pardubice 7:27 – Praha 8:28.
Praha 18:08 – Pardubice 19:05 – Letohrad 20:00

Zastavení: v PL téměř všechny zastávky;
v ČR: Praha hl.n., Libeň, Kolín, Přelouč, Pardubice, Pardubičky, Choceň, Brandýs, Ústí + vybrané zastávky na trati 024.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jan
Host
jan

Sranda jak u nás jsou soupravy z EU zafixované na konkrétní trať, nesmí ani do sousedního kraje.. A v Polsku není problém..
Europapeži..

Jan
Host
Jan

Toto je príliš zjednodušujúci pohľad. Závisí od toho, ako bol nastavený dotačný titul, z ktorého sa na súpravy čerpalo, ako sú tie súpravy staré (to fixačné obdobie často trvá len niekoľko rokov) atď.

Mates
Host
Mates

Zase jen plky od Leoexpressu, ach jo. S jednotkou IMPULS se denně potkáváme v práci a pro provoz v ČR není schválena. Proto může jen do Lichkova a dál ne. To je také důvod, proč nejezdí alespoň do Ústí nad Orlicí či Pardubic, jako kdysi Dřevolíno EN57. PŘITOM je to škoda, je to hezká a pohodlná jednotka (tří až pěti vozová). Nevěřím, že do grafikonu dostane povolení, aby mohla na naše území. PS: jinak kecy, že v úseku Międzylesie – Kłodzko – Wrocław nikdo nejezdí si nechte od cesty, nevíte o čem mluvite… To, že Pardubický kraj nemá slušnou návaznost… Číst vice »

Odpadlik
Host
Odpadlik

Já se hlavně divím, že tam Poláci neudělají nějakou spesnou vrstvu. Podle mě ten úsek za Kodskem nedávno prošel modernizací, takže kdyby to nestavelo na každé mezi, tak by to uvítal každý

Martin V.
Host
Martin V.

V tomhle evropské železnice zaspaly dobu. 150 let si hrají každá na svém písečku, někdy i schválně tu svoji nekompatibilitu upevňují, aby se chránily před zlou konkurencí, no a pak se nestačí divit, že automobilová a letecká doprava (které tímto syndromem netrpí) se rozvíjí mnohem rychleji. To pak žádají u vlád i EU zastání, protože železnice je přece ekologická. Ale že by se sami snažili učinit ji interoperabilní? To ne!

IGCT
Host
IGCT

Leoexpress chce….. Toho už jsme slyšeli

D.S.
Host
D.S.

Dříve se uvádělo, jak se s nástupem LE zlepší spojení do Polska, ale jak koukám, tak tomu nejspíše tak nebude. Přitom více jak půlmiliónová Wroclaw by si alespoň 3 rychlé přímé páry celotýdenně zasloužila, ne tuto víkendovou parodii se zastavováním na každé mezi v Polsku. Když to srovnáme s 3x menším Linzem, kam jezdí přímé spoje 4x denně, tak mi to přijde ubohé, navíc do Wroclawi by vlak byl více konkurenceschopmý vůci IAD.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Uvadelo se to jen v medialnich prohlasenich, coz jak klasicky vime, je jen veseni buliku na nos. Resp. se tim chlubi krajsti potentati co vlakem nikdy nejeli.
Hlavne ten vlak bude zastavovat na kazdym rohu jako osobak za UnO, bude to parodie pro par nadsencu/turistu, co stejne brzo zjisti, ze ten vlak je na houby. Ta trat se draze zmodernizovala a zrychlila a dnes tu jezdi jen vrstva zastavkovych osobaku.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A jaký vlastně je přepravní proud Praha – Vratislav?

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Jirko, ty vlaky navazuji (resp. v idealnim pripade by navazovaly) v UnO na vlaky ze zbytku republiky. Pouze pro Ostravsko a Liberecko a jine prihranici je v idealnim pripade cesta do Vratislavi kratsi a rychlejsi mimo Kladsko, jinak vetsina statu to ma nejrychlejsi tudy, vcetne Brna, stredni Moravy, aj. Tedy jde tu nejen o prepravu do Prahy ale do zbytku Ceska, pripadne i pro spojeni Vratislav-Viden (a dal). Linec, Drazdany, Bratislava a i ten Krakov jsou podobne velka mesta (do 1 mil. lidi) a maji prima rychla vlakova spojeni s Ceskem. Vratislav ma teprve prvni nocni vlak a to je… Číst vice »

MartinS.
Host
MartinS.

Ty kolony Flixbusu se sestávají z 5-6 autobusů za 24 hodin. Jízdní doba Praha – Vratislav 4:30. Vlakem je to se 2 krátkými přestupy 3x denně za 5:50. Neřekl bych, že zastávkový vlak je rychlejší než spojení po silnici.

On.
Host
On.

To jako bude jednotka celý den stát v Praze? Noční pobyt chápu nevydělá stojí ale přes den když dopravce nemá servisní zázemí…. Nebo pojede ty výlety do Děčína a do Plzně co jsou v návrhu JŘ?

Petr
Host
Petr

Do Plzně určitě ne. Nejdál do Berouna.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

a) Všechno pěkný,ale není zde někdo fundovaný , nebo nemá někdo nějaký odkaz na technickou specifikaci pro ty Impulsy? Jde mi o typ VZ a RDST. b) Ve své podstatě bude od nového GVD spojení přes Lichkov-Miedzylesie zlikvidováno. V pracovní dny nikdo nebude hodinu čekat v Lichkově na Os do Wroclawi a potom tam bude 6hodinivà díra. Už tento GVD mě donutil sednout při cestách do PL do auta a nechat ho v Miedzylesie. No a ten přímý vlak bude na polské straně všude zastavovat. Takže taky špatně. Dokud se přímého spojení na polské straně nechytne PKP IC tak to… Číst vice »

T448
Host
T448

Mirel a VS67

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Otázkou je jízdní doba a poptávka.
Autem přes Zhořelec (Görlitz) jsou to necelé 4 hodiny (dle plánoavče 3:38, záleží na ucpanosti Prahy). Autobusem 4 hodiny a 10 minut přes Náchod. Vlak to má dávat za 4:20, což není nic moc, ale zas tak zlé to není.

Ono by to chtělo v daleké budoucnosti spojení spíš přes Hradec a Náchod. Tj. Vysokovský tunel a dráty až do Náchoda. (Má-li se drátovat až do Turnova, tak proč ne?) A pak se s Polákem dohodnout co s prostředkem Valbřich – Náchod.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Jiri, To je sice krasna teorie, ale bez velkejch investic uplne na houby. Praha-Wroclaw se pres UnO da jet i na dnesni infrastrukture kolem 4 hodin v pripade, ze vlak nebude slouzit jako obsluha kazde chatove osady u trati.

Lolookie
Host
Lolookie

Obávám se, že to není Turnov, ale Trutnov.

Lukáš Smolka
Host
Lukáš Smolka

Výborně, vlaky budou jezdit do Polska mrtvou pustinou. Mnohem efektivnější by byly expresní vlaky z Hradce Králové do Wroclawi přes Trutnov nebo Meziměstí. Kde je mnohem větší hustota osídlení a je zde mnohem větší potenciál velkého množství cestujících.

J.L.
Host
J.L.

Expresní vlaky má v gesci MD, které se s kraji přece nebude dohadovat. Každý má svůj píseček.

Ryk Mat
Host
Ryk Mat

Ve škole jsme mívali učitelku, která nás strašně nutila po sobě číst všechno, co napíšeme. Myslel jsem, že novináři to tak dělají standardně. A někteří to dělají. Bohužel, jenom někteří. Oprav si ten, nadpis, pane Sůro. „)

Juraj
Host
Juraj

Extra čárka před slovem „nadpis“.
Kdyby tak lidé po sobě četli komentáře…

Kamui
Host
Kamui

V Polsku ty spoje předpokládám pojedou jako všudestavící osobáky, že?

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

A v Cesku do Pardubic taky.

Dominik
Host
Dominik

Na toto finance jsou, ale na jeden spoj Žďárec u Skutče – Pardubice se hledají.

Jarda
Host
Jarda

Podivné dohody hejtmana a jejich výběru dopravce. Paštikáři do stoupy i s jejich manýry.

Dominik
Host
Dominik

No právě. No i zavedení IREDA bylo prapodivné a Dušek pak musel, alespoň částečně zachraňovat škody.

Gogo
Host
Gogo

Proslýchá se že Pardubický kraj má smlouvu s Královéhradeckým že Iredo musí být do konce roku 2021, pak si chce údajně Pardubický kraj zavést vlastní IDS.

Miloš
Host
Miloš

Pastikáře vybral kraj kvůli tomu, aby nahradil ČD s 810

Dominik
Host
Dominik

Tak z Ústí do Lichkova jezdí Sysel s Bdmtee či klasická souprava a pár spojů teda 814. Nevím co nabídli pro další rok ČD, kraj vybral někoho jiného, mně se tento krok nelíbí a tříštění podle mě povede jen k horšímu, ale slovy Cimrmana, můžeme o tom debatovat, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak jediné co se s tím dá dělat.
Ale zde jde spíš o to, že kraj má nato platit Leo Expressu spoje do Prahy, ale u spoje ze Žďárce do Pardubic je uvedeno, že pojede jen v případě zajištění financování.

Tronda
Host
Tronda

Bdmtee, resp. Honeckerova pomsta je to nejhorší, co na českých kolejích jezdí, proto se vůbec nedivím, že kraj chtěl cokoliv jiného.

Milos
Host
Milos

Bdmtee kraji nevadí, o těch zmínil, že je přesune jinam. Kraj nechce hlavně 810, že to je skanzen na kolejích.

Milos
Host
Milos

Bdmtee kraji nevadí, o těch zmínil, že je přesune jinam. Kraj nechce hlavně 810, že to je skanzen na kolejích.

kolkol
Host
kolkol

Pochopil jsem to tak, že kraj to objednává bezplatně (?)