Stát a ČD neuspěly se stížností na větší konkurenci. Leo Express může otevřít nové linky

Jednotka Stadler Flirt s novým barevným schématem. Foto: LEJednotka Stadler Flirt s novým barevným schématem. Foto: LE

Verdikt Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže umožní větší konkurenci mezi Prahou a Brnem a Prahou a Berlínem.

Ministerstvo dopravy ani České dráhy neuspěly se svým pokusem zabránit společnosti Leo Express ve vstupu na trasu Praha – Pardubice – Brno a Praha – Berlín. Prvoinstanční rozhodnutí již zrušeného Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) potvrdilo v rozkladovém řízení předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna.

Vyplývá to ze dvou rozhodnutí ÚOHS, který převzal agendu ÚPDI. Jde o takřka identické verdikty: pro linku Praha – Brno a Praha – Berlín. Ministerstvo dopravy a České dráhy požadovaly takzvaný test hospodářské vyváženosti. Ten má ukázat, zda dopravce v komerčním režimu na obou trasách neohrozí tržby státem objednávaných a placených spojů.

Mezi Prahou a Brnem již jezdí v komerčním režimu (tzv. open access) RegioJet, Leo Express by byl dalším. Z Prahy do Berlína (na české straně je v objednávce úsek Praha – Děčín) jezdí zatím jen České dráhy. Nově také třikrát týdně European Sleeper (bez dotací). „Novou službou nebude ohrožena na žádném úseku hospodářská vyváženost osobní drážní dopravy provozované na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou k zajištění dopravní obslužnosti vlaky celostátní dopravy,“ uvedl ÚOHS.

Ztráta tržeb desítky milionů korun ročně

České dráhy v rozkladu uvedly, že nástupem Leo Express přijdou ročně řádově o desítky milionů korun. Ohradily se i proti tomu, jak ÚPDI vypočítal plánovanou ztrátu tržeb. Ministerstvo dopravy ve svém rozkladu uvedlo, že oznámená služba může ekonomickou vyváženost jím objednaných veřejných služeb zásadním způsobem ohrozit.

Předseda ÚOHS Petr Mlsna však upozornil, že jen krátce po oznámení plánů na nové služby uzavřely České dráhy a ministerstvo dopravy dodatek ke smlouvě na provoz dálkových linek Ex3, Ex5 a R15 o pět let.

Z časového hlediska přitom ministerstvo dopravy a společnost České dráhy mohly s prodloužením doby plnění vyčkat do doby, než bude jasné, zda nová služba bude provozována, nebo nikoliv….Za této situace je namístě konstatovat, že Ministerstvo dopravy a společnost České dráhy si evidentně nepočínají tak, že by oznámená nová služba představovala podstatné ohrožení jejich zájmů. Výše uvedená okolnost představuje poznatek ohledně skutkového stavu plynoucí ze správního spisu, který mne utvrzuje v závěru, že nová služba nebude mít podstatný negativní dopad na výnosnost posuzované drážní dopravy,“ uvedl Mlsna.

Soupravy s lokomotivou a vozy

Leo Express plány a nové linky oznámil loni v červnu. Na trase z Prahy do Brna a do Berlína počítá se soupravami lokomotiv a klasických vozů. Firma aktuální stav příprav nové linky nekomentovala. Podle loňského oznámení chce jezdit pětkrát denně do Berlína. Z Prahy do Brna plánuje čtyři páry spojů. Zastavily by v  Kolíně, Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Svitavách a Blansku. Oznámení plánovaného spojení ještě neznamená, že dojde k jeho zavedení. Stejný dopravce v minulosti oznámil řadu spojení, které nikdy nevznikly.

Belgie, Německo, Polsko i vnitrostátní linky. Leo Express ohlásil velkou expanzi z Česka a Slovenska

Ministerstvo dopravy v odpovědích na výsledek řízení u ÚOHS uvedlo, že rozhodnutí úřadu soudně nenapadne. Nechystá se ale na těchto tratích, kde chce vstoupit nový hráč, zrušit objednávku. „Zájmem ministerstva je zajišťovat pravidelné poskytování služeb, po celou dobu občanského dne, v odpovídajícím rozsahu a kvalitě a zveřejněné záměry provozu v open-access tyto předpoklady nenaplňovaly. Nepokládáme tedy za důvodné řešit odobjednání stávajících vlaků dálkové dopravy,“ řekl mluvčí ministerstva Jan Jakovljevič.

Tagy České dráhy LEO Express Ministerstvo dopravy test hospodářské vyváženosti ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
147 komentářů