Lávka a inflace. Správa železnic vysvětluje, proč proměna smíchovského nádraží vyjde téměř dvakrát dráž

Podoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci. Foto: Správa železnicPodoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci. Foto: Správa železnic

Cena za tři roky stoupla téměř třikrát více, než byla kumulovaná inflace.

90 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Musí dojet nakupovat do Polska. 😀

Jindrich Fišera

Jestli on nebude čokl zakopán v metodikách odhadů cen.

jan v

Zde bych se di určité míry SŽ zastal: Cenu stavby nelze s rozumnou mírou přesnosti určit, dokud není zpracována prováděcí doukmentace včetně položkového rozpočtu. V okamžiku, kdy je zpracováná studie stavby, můžeme určit cenu stavby pouze velmi hrubě, na základě obestavěného prostoru a cenových ukazatelů, dostupných. např. zde: https://www.cenovasoustava.cz/dok/ceny/thu_2022.html Nicméně, jedná se o velmi orientační čísla, která vycházejí z průměrných uvažovaných nákladů. Uvažte, jak kvalitní taková data mohou být, když zvážíme, jak časté je realizovat u nás stavbu srovnatelného rozsahu. Zároveň je zde určitá snaha předpokládané projektové náklady snižovat tak, aby šlo záměr prosadit u ministerstva. Rovněž až do prováděcí… Číst vice »

Georg

btw zajimave pocteni je i na webu vyboru lidove kontroly:
https://www.nku.cz/assets/kon-zavery/k21036.pdf
https://www.nku.cz/assets/kon-zavery/k19016.docx
🙂

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Jak je po tomhle možné, že to ještě není všechno ve vazbě?

Ten Onen

Kdyby to byla jen SŽ… To samé dělají i města a obce. Snad jedině ŘSD jde většinou s cenou pod plán. Třeba taková Štvanická lávka měla podle odhadů stát 200 mil. Kč a výsledek byl 300 mil. Kč nebo ještě o trochu víc. Jsem zvědavý na Libeňský most (tam to bude masakr) a i ten Dvorecký.

Martas

350, takže 50% vzhůru až ke hvězdám 🙂

Petr

Buď něco zanedbali ti předchozí, nebo ti současní. Každopádně k někomu kapříci dopluli

MaT

No spíš ještě ne, ale aby mohli, tak aby bylo z čeho…

Jan

Furt nám tam nějak hapruje těch 50% oproti inflaci. Ještě že máme tiskového mluvčího…

Vít Jůza

„Kumulovaná inflace za celé období je 31 procent.“ Když nakupuji, mám spíš dojem kumulované inflace za uvedené období 40 – 350 % …. jestli snad není oficiálně vyhlašovaná inflace vysloveně vylhaná, vypadá mnohem umírněněji vzhledem k položkám, na kterých se inflace (tolik) nepodepsala, ale obávám se, že stavebnictví úplně mezi tyto položky nepatří. Snad by bylo když už objektivnější brát v úvahu některý z indexů cen stavebních prací.

Bespi

Hodne se to precenuje. Ano nektere konkretni polozky zdrazily o hodne. Spis se nas tom snazi ruzni vykukove podojit ostatni. Takhle mi jeden remeslnik tvrdil jak inflace zdrazila zakazku za rok na vic jak dvojnasobek. Zajimave pac material v cene delal jen 20%. a vsechny polozky, ktere jsem pouzil nepresahli 10%, nektere byly dokonce levnejsi.

Andrej

Položky, ktorých sa inflácia toľko netýka predsa takisto musia byť zahrnuté v celkovej inflácii. Prečo by nemali byť? To že sú zahrnuté je absolútne správne. Čo je na tom vylhané?

S pocitami opatrne. Pocity sú pocity, realita je realita. Pekne ilustrované je to napr. na tomto: Keby ste dali otázku, koľko si myslíte že je moslimov vo Francúzku? Väčšina u nás, ale aj v samotnom Francúzsku, by tipovala 30-40%. V reálu to je asi 10%.

Vašek

Mohl byste vyjmenovat pár položek, kterých se netýká inflace? Není to ironie, ani provokace, protože položka, které se netýká inflace mne fakt nenapadá. Bufík v parlamentu???

Andrej

Kulminovaná vážená inflácia od roku 2020 je asi 30%. Zrejme je minimum položiek, ktorých sa vôbec netýka inflácia za toto obdobie. Otázka je skôr ako jednotlivé položky akou mierou k tým 30% jednotlivé položky prispeli. Niektoré služby a potraviny zdražili možno o 50%. Energie aj viac. To ale neznamená, že celková inflácia 30% je vylhaná. Mnohé položky nezdražili ani zďaleka o 30%. Napr. nájmy, autá, pohonné hmoty, eletronika, verejná doprava, zdražili výrazne menej než o 30% v priemere. dohromady to váženým primerom podľa medotiky štatisktického úradu. Tá môže byť nedokonalá, ale je rovnaká už desaťročia, a žiadna vláda ju nemení… Číst vice »

Georg

ten kos se prubezne asi lehce meni i v jejich metodice, ale ok…

MaT

Kulminovaná inflace? Nechtěl jste napsat spíš kumulovaná? Bacha na ty cizí termity…

Jinak inflace asi kulminovala asi v posledním roce (na podzim byla meziroční inflace až skoro 20 %).

Vašek

Děkuji za odpověď.

Atom

Benzín a Nafta. Protože jinak s inflací by měli stát cca 54 Kč za litr

Petr

Mobilni telefony a tarify?

Laborec425

Taky mi nepřijde zdražení (např. věcí co kupuju já osobně) jen o 31%. To je prostě lež. Plno výrobků se zdražilo nejmíň jednou tolik.. to je o 100% zdražení. Bere se v úvahu to jejich nenápadné zmenšování výrobků nebo tohle nikdo nevidí?

MaT

Ale tak lokomotivy snad zase tolik nepodražily, ne? A kdo za to může, že většina lidí nekupuje lokomotivy? 🙂

Ale vážněji. Jaké konkrétně výrobky? A podívejte se když tak na spotřební koš, který ČSÚ na určení inflace používá. Ne že by některé položky nevyletěly víc, ale zase otázka je, jak často je člověk kupuje a třeba kolik procent to je z měsíčních nákladů domácnosti… U některých je to zdražení zase menší a když se to všechno sečte a zprůměruje (resp. udělá se vážený průměr), tak to statistikům vychází takto…

Georg

ano, mel by se brat v potaz index cen stavebnich praci a snad to tak i autor ucinil.

Gwann

Kazdy ma jiny spotrebni kos. Nekourim ale zase zeru hodne syru. A nemam auto. Bydlim ve svem, ne v najmu. Uz tohle proste dela prumerny kos ponekud nevhodnym pro mne. Ale jinak to nejde.

Avoda

Zajíček (ODS) jede!

P.S.
„Toto je změna, my jsme změna, Vy jste změna!“ Petr Fiala (ODS) 9. října 2021
Politologové se diví, že se politici nepozastavují nad tím, že táto vláda má rekordní nedůvěru. Já jako volič jedné z vládních stran se tomu nedivím a vím, že tohle již never ever. To budu raději u voleb dávat prázdnou obálku.

mgr.pavel

Než prázdnou obálku, tak je lepší dát hlas některé mimoparlamentní straně. Jen tak můžete dosáhnout svým hlasem nějaké změny.

Jofrey

Souhlas svobodní treba

Georg

proc ke kovarickovi, kdyz muzete mit kovare. hodte to rovnou trikolore.

Facepalm

Kovar je snad Okamura, ne?

Georg

to je asi pravda. tak trikolora je takovy mezikolar. 🙂

Facepalm

Děkuji, ale jsem příčetný.

Vašek

Chtěli jste změnu, opravdu jste se jí dočkali, jen vám neřekli, že bude k horšímu.

Gwann

Horsi nez Bures nejsou. Ale matlaci jsou taky slusno

Gwann

Aneb hezky zpusob jak naistalovat Pitomia do kresla predsedy poslanecke snemovny a Burese do strakovky.

Vam podobni jsou vetsi hruza nez primo volici techto demagogu

Avoda

Aha…. takže ne soudruh ODS Zajíček, ale já mohu za tunelování státního rozpočtu přes SŽ? Takže ne předseda vlády a ministr zdravotnictví jsou zodpovědní za ředitele státní nemocnice, který je na HPP lichvář, ale já? U nás na vesnici se na základní škole rekonstruují dvě počítačové místnosti za 15 mil Kč (!!!), takže jsem za tento tunel taky podle vás zodpovědný já? A předpokládám že rovněž já mohu za fakt, že např. základní promlčecí doba jsou tři roky, takže téměř jakýkoliv trestný čin, který spáchá člen vedení obce, je nepostižitelný, protože se k faktům dostanete až po dalších volbách, které… Číst vice »

Facepalm

Jestli se u vás ve vsi opravují dvě počítačové učebny za 15 mio a vám to přijde divné, podejte TO na starostu, zastupitelstvo a tak. Nebo mlčte.
Každopádně jestli máte starostu zloděje, nemůže za to v žádném případě stát, ale jen vy, místní občané, že jste byli tak chytří a takového člověka si zvolili. Takže abych odpověděl na vámi položenou otázku – ano, za takový tunel jste zodpovědný (i) vy.

Jinak s tou trestní nepostižitelností členů zastupitelstev melete starašný kraviny, skoro bych až řek, že lžete, až se vám od huby práší…

Gwann

Vyrazit vedeni dobre spravy je nutny ale nikoliv postacujici zacatek.

Dal by bylo fajn, kdyby byl i jiny dodavatel prazcu nez ZPSV, jiny dodavatel vyhybek nez DT, zabezpecovacka a podobne veci nemusi byt asi vzdy a ve vsem od AZD atp

bkv

Jiný dodavatel pražců existuje…

Leinad

Jinde v Evropě jezdí pomalejší a lehčí vlaky.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Prostě u nás jsou specifické podmínky. To je jasná věc.

mgr.pavel

Všude jinde? Vážně máme nejtěžší vlaky z celé Evropy?

A to je problém oslovit zahraniční dodavatele pražců,jestli se nechtějí zúčastnit fakt transparentní soutěže na výrobek podobný jejich? Třeba by měli zájem..

Gwann

Hlavně naše betonové pražce jsou derivatem německých, takže minimálně němečtí dodavatele by měli umět dodat

Gwann

PS: principiálně to jde, ale údajně byly podmínky takové, že se pražce musí několik let testovat v provozu a to ještě předtím musí dobrá správa umožnit jejich testování. Ale mám to z druhé ruky…takže s rezervou

bkv

A on je ten výrobce natolik neschopný, že je nutné ho požádat?

Gwann

Jak dlouho? Co vím, tak před nedávnem byl pusten testovat ale už může dodávat na všechny stavby?

bkv

Podle info na webu SŽ od 01/23

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

#svobodaven! #konecmonopolů!

Karel

Pane, dejte si tu práci, stáhněte si zadávací dokumentaci a tu si prohlédněte. Stačí, když se dostanete k položkovému rozpočtu k ocenění. Pokud tam někde uvidíte požadavek na pražce ŽPSV, výhybky DT, zabezpečovačku od AŽD, tak pak to sem napište a rovnou ukažte o které položky jde. Takto je to jen, s prominutím, „mlácení prázdné slámy“.

bkv

Ještě to doplním:
Jiný dodavatel pražců schválený pro stavby SŽ existuje

Ruzian1

Obcas se vozily prazce z Polska, asi z Rogoznice? Ted presne nevim, kde to tam delaji.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Daňový poplatník si přeci za kvalitní správu Dobré Správy rád připlatí. Navíc ony ty domečky, autíčka a dovolené taky něco stojí.
Tak buďte přející!

Pedro

Přitom by stačilo to pořádně uklidit, udělat drobné opravy a nádraží může vypadat dobře.
Takhle se jenom vyhazujou peníze, který nemáme, za megalomanský stavby, o který se pak stejně nebude nikdo starat a za 3 roky budou vypadat dost ošuntěle.

Laborec425

Navíc si tam nase*ou nadnárodní mega firmy, který jediný jim ty nájmy zaplatěj. A pak na nádraží bude k prodeji buď MEGA SUPER BIG hamburger za 250 Kč nebo luxusní prádýlko v nadnárodním mega butiku. Chci vidět, jak dlouho jim tahle móda předělávat nádraží na obchodní centra, vydrží. Dokud ta „velice kvalitní“ stavba nespadne nebo se nerozpadne.

Petr

1) Tyhle funkcionalisticky nadrazi povazuju za hrozny hnusy, ale penize bych radsi investoval do trati, aby se zvysila rychlost a spolehlivost provozu. Nadrazi jsou sice hnusny, ale fungujou. Pokud se bude trpet bordel a zevlaci na novym nadrazi, tak bude za chvili hnusny taky.
2) „V praxi pak jde o miliardy korun navíc, které by mohly být použít jinde.“ Hele to fakt ne. Odhady jsou akorat nejaky hausnumera. Muzete tak maximalne tvrdit, ze SZ je banda diletantu, ktera neumi odhadnout cenu stavby.

Georg

nejedna se jen o budovu, ale i o kolejiste a perony, tam bude asi vetsina ceny.
puvodne se rikalo, ze k budove si sz pristavi novou centralu, tak nevim, jestli to je nebo neni soucasti…

Pizzaman

Pane Sůro, chtěl bych Vám poděkovat za Vaši práci. Češi umí na vše jen nadávat ale málokdy něco udělat. Tyto články mohou mít efekt na to, aby se už na SŽ konečně začalo něco dít.
Prosím, pokračujte v tomto nastoleném trendu.

Prox

To je jasné, že když se kvůli megalomanskému projektu Terminál Smíchov budou bourat dvě třetiny nádražní budovy, tak cena vzrostla. A to ještě nevíme, kolik bude stát Prahu výstavba patra pro autobusy.

mgr.pavel

A to bourání 2/3 nádražní budovy v předchozích kalkulacích nebylo..?

Martin Prager

Ano, bude se bourat … Ale co se bude bourat? Kus plesnivé a desetiletí zanedbané budovy a kolejiště, jehož řešení je stále ve stopě C. a K. dráhy a které už asi tak 50 let nevyhovuje potřebám provozu. Projekt Terminálu Smíchov považuji (až na pár drobností – ale to je věc názoru) za zdařilý, nikoliv megalomanský. Praha získá moderní dopravní hub, zbaví se těch hrůz v podobě autobusáku Na Knížecí a odporných částí nádražních budov. Je 21. století.

Jarda

Mohli ten barák nechat dělat řsd 😉
Třeba by to bylo levnější.

BND 30

Dobrý nápad, autobusy jsou jejich parketa.

Martas

Nehodlám tu bránit zdražení, ale takový stavební materiál zdražil jednu dobu o víc jak 30%. A pak když si člověk vezme, že kus betonového koryta stál 350 milionů, tak mi spíš přijde ten původní odhad lehce podstřelen při laickém porovnání velikosti nádraží a lávky.

J.K.

A že to nezdražilo na silnicích teda?

Andrej

To je stále výrazne menšie navýšenie než u SŽ.

Martas

To číslo dneska bude jinde, už před rokem bylo přes 700 milionů.

mgr.pavel

To je snad jediná stavba. Navíc tam jde zdražení na vrub špatné přípravy (kterej vůl chtěl tunel v =udolí pod potokem?), ne ceny kompletní zakázky jako takové.

Georg

to neni v udoli pod potokem, potok dalnici protina kolmo. tahle dramatizace potoka je trochu nemistna.

Frantisek

A nemůže to být přestřelenými odhady ŘSD a nedostřelenými SŽ? Vždyť se porovnává akorát změna oproti nějakému předpokladu, nikoli vzájemný poměr cen! Neobhajuji případné přemrštění cen jako takových, ale nadávat někomu jen proto, že měl nižší odhad, který nevyšel, a chválit jiného, že měl ten odhad vyšší, přičemž také nevyšel, mi přijde nesmyslné.

J.K.

Vždyť děláte jenom kolejově Smíchov za 5 miliard…

Petr11

Jasně že může. Máte pravdu. To tady ale nikoho v ČR ani na zdopravy.cz nezajímá 🙂 U nás totiž nikdo již nezkoumá, jestli je odhad správně, nebo špatně. U nás se pouze posuzuje, jak se kdo k tomu odhadu trefil 🙂 Výsledkem tak samozřejmě může i být i situace kdy, vyšší nabídka než odhad je ve finále levnější než nadstřelený odhad s nižší nabídkovou cenou. Uvedu to na jednoduchém příkladu (kde je ovšem odhalení chybného odhadu snadné). Firma A bude poptávat nákup jednoho auta Škoda Octavia 1,5 TSI 110 kW s manuální převodovkou, ve výbavě ACTIVE. Aktuální ceníková cena je… Číst vice »

Karel

Já psal o tupém srovnání předpokládané ceny pro účely zadávacího řízení a nabidkovych cenách.

Odhad ceny do záměru projektu je něco jiného než předpokládaná cena zakázky pro účely zadávacího řízení dle ZZVZ. O dost něco jiného… Zjistěte si to.

Jozef

A nemyslíte si, že projekt je teraz pri tejto cene rovnako nákladovo efektívny?

Alebo si myslíte, že keby bola cena od začiatku 5 miliárd Kč a projekt by bol ekonomicky efektívny, že by nebol schválený?

Kubrt

Je koryto a koryto, že.

Andrej

Aj keď to už bohužial potom nebolo príliš reportované v médiach, po tom prudkom náraste v roku 2021 tie ceny materiálov znovu dramaticky poklesli. Ľuďom však v povedomí ostalo len to zdražovanie, čo samo o sebe ovplyvňuje inflačné očakávania a aj cenu, akú akceptujeme.

Martas

První zdroj, který jsem našel nedává o zlevnění moc za pravdu https://www.urs.cz/software-a-data/sledovani-vyvoje-cen-materialu. Něco kleslo, ale rozhodně se to nedostalo na úroveň roku 2021.

Andrej

Neviem aká je to metodika, ale ak to odpovedá realite, tak je to už len využívanie vysokých cenových očakávaní spoločnosti zo strany predajcov, pretože svetové ceny základných stavebných vstupov sú už na alebo aj pod úrovňou z pred roku 2020. Predpokladám, že ale veľké stavebné firmy, napr. tie ktoré budú stavať Smíchov, si tieto vstupy postrážia.

Svetové ceny základných stavebných surovín (oceľ a drevo):
https://tradingeconomics.com/commodity/steel
https://tradingeconomics.com/commodity/lumber

Napr. oceľ je dnes vo svete lacnejšia než bola v rokoch 2017-2019, a dramaticky lacnejšia než v r. 2021. Ale české ceny podľa Vašeho odkazu sú údajne stále výrazne vyššie.

Georg

to je pekny graf. ja na nem jen nechapu, jak muze byt v roce cara „materialy celkem“ nejniz, pokud vsechny jeho slozky jsou nad. 🙂

Mára C.

Velmi, velmi neblahým se jeví je fakt, že firma Správa železnic u svých výdajů blahosklonně akceptuje obecnou inflaci i specifickou inflaci nádražáckých dodavatelů. Ovšem na druhé straně firma Správa železnic se nedokáže adekvátně chovat u svých tržeb ! Dokonce chce snížit některé své poplatky za použití kolejí od dopravců !!! NEPOCHOPITELNÉ !!!!!!! Prostě žádná firma dlouhodobě nepřežije, když radikálně zvyšuje své útraty, avšak prodej svých služeb je možný pouze díky významným slevám (slevám velmi hluboko pod náklady firmy). Loni si na sebe od dopravců firma Správa železnic utržila POUZE zhruba z 6% ze svých výdajů, dorovnání tohoto prodělku tvořily zejména… Číst vice »

Lukáš Chytil

Nazdar Axeli, už tě zase berou roupy?

Jen pro tvou informaci. Cenu za použití DC neurčuje SŽ ale MD. 😉

Mára C.

Patrně Vám ušla pointa. Já kritizuji velmi, velmi nedostatečné tržby firmy Správa železnic, které by bylo třeba zvýšit zhruba 19x nahoru. Anebo stejným tempem snížit výdaje. Prostě, aby konečně byli na černé nule.

Namísto tohoto logického pudu sebezáchovy se od firmy Správa železnic dozvíme arogantní vyjádření, že ve firmě Správa železnic blahosklonně akceptují zdražení od jejich dodavatelů a současně Správa železnic se chystá poskytovat dopravcům významné slevy za použití některých kolejí.

Ten rozpor je do očí bijící !!!

AlfM

„Obchodní firma je jméno, pod kterým je podnikatel zapsán do obchodního rejstříku.“ (§ 423 odst. 1 občanského zákoníku) „Kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku, je považován se zřetelem k této činnosti za podnikatele.“ (§ 420 občanského zákoníku) § 21 zákona č. 77/2002: „Státní organizace Správa železnic provozuje železniční dopravní cestu ve veřejném zájmu“; „Státní organizace Správa železnic může podnikat a vykonávat jiné činnosti, pokud to souvisí s jejím hospodařením podle odstavce 1 a 2“. Státní organizace Správa železnic není firma a podnikat sice… Číst vice »

Mára C.

Opomenul jste to klíčové = upozornil jsem na rozpor, kdy Správa železnic akceptuje zvýšení svých jednotkových výdajů kvůli inflaci, ale u jednotkových tržeb nejenže se inflace neprojevuje (!!!), ale dokonce firma Správa železnic razantně zlevňuje některé poplatky !!!!!!!!!!!!! To je ekonomicky zvrhlé a dokazuje, že někteří nádražáčtí dinosauři tak dlouho si pomlaskávali ve svém pohodlném „smrádek, ale teplíčko“, že ztratili kontakt s realitou P.S. Právní forma „státní organizace“ Správy železnic dle 77/2002 je hybrid mezi státním podnikem a akciovou společností, čili obdoba jakou jsou v letecké dorpavě státní ŘLP+LP. Viz např. zákon 77/2002, kauza Amadeus Real (viz rozhodnutí NS) a… Číst vice »

Gwann

Axeli, vystrel.

micat1

Dobře, ale v tom případě ať se rozšíří mýto na všechna motorová vozidla a platnost na všechny silnice, včetně těch v obcích a jeho cena se zvedne natolik, aby pokryla veškeré náklady na údržbu a budování silniční infrastruktury. K tomu zpoplatnit parkování na jakémkoliv veřejném prostranství, a to ideálně tak aby cena zahrnula i ušlý zisk z potenciálně výdělečného využití tohoto prostoru. Protože ŘSD (i obce a kraje) by si na sebe za své služby přece měly také vydělat 😉 Pak se můžeme dál bavit. Jinak zvyšování cen na železnici se mi samozřejmě taky nelíbí, ale o tom váš komentář… Číst vice »

Mára C.

Co prosím? Asi trpíte slepotou, protože já kritizuji, že ve firmě Správa železnic: – když za něco platí, tak akceptují brutálně vyšší ceny (kvůli inflaci), ale – když do kasy Správa železnic má přijít ten, směšně nízký, poplatek od dopravců za koleje, tak Správa železnic chce začít poskytovat slevu NAVZDORY inflaci ??? Vždyť to je zvrácené !!! Každý „amatérský ekonom“ v jeslích zjistí, že když rozdá mnohem víc plastelíny, než kolik plastelíny mu do jeslí nakoupí rodiče, tak za chvíli mu nezbyde žádná plastelína, třeba aby své milované spolužačce mohl vyznat lásku tím, že jí vplete kousky plastelíny do vlásků.… Číst vice »