Úsek D3 kolem Budějovic už je o 400 milionů dražší, hlavně kvůli černé skládce

Stavba obchvatu Českých Budějovic (D3), září 2021. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba obchvatu Českých Budějovic (D3), září 2021. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

ŘSD aktuálně vypsalo tendr na geotechnický monitoring, předpokládaná cena je 85 milionů.

(Aktualizováno 13:00 – článek jsme upravili na základě dodatečných informací od ŘSD, především jde o skutečnost, že ve vícenákladech dosud není zahrnut tunel Pohůrka)

Úsek dálnice D3 na obchvatu Českých Budějovic (Úsilné –⁠ Hodějovice) vyjde stát na výrazně více peněz, než čekal. Podle změn zveřejněných ve věstníku veřejných zakázek za posledních několik měsíců se cena už vyšplhala na 5,7 miliardy korun, když vysoutěžená smluvní cena byla necelých 5,3 miliardy.

Změny během výstavby nejsou upřesněny, podle šéfa ŘSD Radka Mátla připadá většina vícenákladů (cca 250 mil.) na likvidaci rozsáhlé černé skládky. Účet za sedmikilometrový úsek přitom dosud není konečný. ŘSD zatím podepsalo 114 změn během výstavby z celkově evidovaných 245.

Na konečné zúčtování stále čeká především kilometrový tunel Pohůrka. ŘSD muselo u tunelu měnit projekt, neboť podle původně schváleného se nedalo kvůli spodní vodě stavět. Tunel vede v nížině a pod Dobrovodským potokem. Původně se měl stavět pomocí milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a podlaha, nově se položí do jámy těleso, do nějž se voda nedostane. ŘSD vícenáklady spojené se změnou metody odhaduje na 200 milionů.

Další peníze spolkne geotechnický monitoring, který je nutné udělat v souvislosti se změnou konstrukčního řešení. ŘSD na něj aktuálně vypsalo tendr, předpokládaná cena je 85 milionů. Monitoring zahrne například hlídání hladiny podzemní vody, měření stavební jámy a jejích deformací, napětí v kotvách atd. Součástí je i trigonometrické měření nové konstrukce tunelu Pohůrka. Celkově se tak dá k dnešku mluvit o vícenákladech ve výši téměř 700 milionů korun.

„V současné chvíli probíhá postupné odtěžování stavební jámy a kotvení jednotlivých úrovní budoucího tunelu,“ doplnil mluvčí ŘSD Adam Koloušek.

Celá stavba dálničního obchvatu Budějovic měla být podle původních plánů ukončena v jednotném termínu, a to v září 2022. Tunel Pohůrka má být ale podle nových předpokladů dokončen až koncem roku 2024; bez něj přitom nelze podle Mátla severní část obchvatu (Úsilné – Hodějovice) otevřít ani částečně.

Úsek D3 Úsilné – Hodějovice projektovalo sdružení Pragoprojekt/Metroprojekt. Pragoprojekt rovněž zajišťuje stavební dozor. Kdo nese za nepoužitelný projekt zodpovědnost a jaké budou sankce, ŘSD ani ministerstvo dopravy dosud neuvedly.

Mátl připomněl, že náklady (i přes stamilionové vícepráce) jsou stále pod úrovní předpokládané ceny, se kterou ŘSD vypisovalo tendr (6,87 miliardy). Vítězné sdružení přišlo s cenou o 23 procent nižší. Smlouva přitom podle ŘSD nepočítá s valorizací, na stavbě se tak s nadsázkou řečeno vede boj o každou korunu. Smlouva byla podepsána před třemi lety.

Tagy D3 ŘSD tunel Pohůrka Úsilné - Hodějovice
19 komentářů