Lanovkou na Ještěd? Pravděpodobně nejdříve za tři roky
Lanová dráha na Ještěd na počátku října letošního roku. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Jednou z variant je prodloužení lanovky ke konečné tramvaje, rozhodnutí má padnout do dvou měsíců.
České dráhy jsou v unikátním postavení. Vlastní jsem se díval do konce i pozemek pod lanovkou. Tedy jim nemůže nikdo nic diktovat. Na tak malou lanovku stačí klasický jednoduchý doplmayer 4 sedačkový. Jako na Bílé. Tuším cca 300 milionů. Levné. Není co řešit.
Nevím proč by lanovku nešlo obnovit, podle norem, když nedávno například dělali obnovu řízení a pohonu. Když podobnou lanovku v Itálii provozoval např. Leitner. Takže ji nejspíš i modernizoval. Když podobný typ lanovky jezdí na Marmoládu, Aiguille du Midi atd atd. Nevím proč by do toho měl zasahovat nějaký soukromý subjekt. Když si stejně jen objedná lanovku u nějakého výrobce. Když už nechat postavit, vzít si úvěr na čd. A že se s novou lanovkou třeba staví nová stanice, tak to přece je. Je to normální a logické. Byla zisková. Do 30 let se určitě zaplatí. Nebo bude mírně zisková.… Číst vice »
ČD nemají na obnovu lanovky peníze („ziskovost“ byla způsobena „neodkládáním“ peněz na obnovu). Takže drží pozici „obnovit nejde, jen novostavba“, dokud neutichne rozruch, že je po lanovce (ze tří až pěti let bude „z objektivních důvodů“ deset, patnáct, dvacet).
Pod ČD už lanovka nikdy nevyjede, šance je akorát s TMR (které provozují zdejší areál, takže to nějak dokáží zakomponovat do systému).
Akorát za 170 Kč nahoru a zpět už se nikdy nesvezete, u TMR v lepším případ za trojnásobek.
jasny, lepsi je jezdit zalevno vrakem a obcas spadnout. skvely priklad mysleni ceskeho vohnouta…
Nevíme, proč ta lanovka spadla.
Ale mají na obnovu peníze. Kecy. Nelžete.
A co tam ten „partner“ jako do toho přinese? Ano. bylo by to super pro ně, kdyby to zapadlo do systému.
Jednou z variant je, už to tam vůbec nestavět.
Pak nechci vidět zácpy na parkovišti u Ještědky a na Ještědu.
Ještěd vyřešíte tím, že tam budou moci jen ubytovaní …
+IZS a ZTP
Lanovku nelze považovat za dopravní prostředek jako takový, ale spíše za atrakci, která hlavně láká návštěvníky.
A o tom, že se lanovka coby dopravní prostředek používá i k přepravě nákladu jste slyšel?
Pozor ironie: A co prodloužit tramvaj až na vrchol a te-trojky vybavit ozubnicovým pohonem? 🤣
Jestli po silnici tak by to asi šlo.
Takze ted uz bude dost casu to natahnout az do te Prahy 🙂
Snad to postavi dost rychle, nez se opet upravi normy.
Jasně, povede z Ještědu na Petřín. A proslýchá se, že to bude kombinace pozemní a sedačková. 😀😀😀
A nemělo by to mít pak ještě mezistanice v Bohnicích a u pražské zoo? Aby se to vzalo jedním vrzem…
Se musím zeptat v Dubaji, jak dlouho by to trvalo u nich 🤔😂
Absolutistická monarchie se nemusí zdržovat s nějakou ochranou přírody nebo nějakým dědicem pozemků.
No vidíte, všechno jim to tam pěkně zařídí a ani nemusí chodit k volbám 🙂
Taky pravděpodobně nemají potíže s financováním.
Tři? Tak osm, deset.
Opravte mě, jestli se pletu, ale pokud vím, žádné lano (a už vůbec ne „nosné“) se nepřetrho, ale vytrhlo z koncovky. Což je dost podstaný rozdíl…
Ano, nešlo o nosné ale tažné a skutečně to mělo mít souvislost s jeho uchycením . Tak to bylo již dříve zmíněno. Jestli se však přetrhlo či vytrhlo to nevím. Ale třeba někdo jiný má informací více a doplní mě.
To je úplně jedno, prostě to skončilo.
Není, tak pokud třeba bylo nedávno měněno. I se systémem uchycení. A byl v něm problém. Tak je třeba vybrat nového dodavatele s jiným uchycením. A to je celé. Druhou kabinu pokud vím mají.
Opravdu to není jedno:
https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/3223708-jestedskou-lanovku-predcasne-opustila-kabina-ma-deravou-strechu
Jestlipak víte, která se utrhla? Ta vyměněná a nebo ta, co měla být již snesena a tedy byla nucena přesluhovat?
Žádné uchycení nepřesluhovalo, to by si samozřejmě nikdo nedovolil.
Samozřejmě tomu věřím. Někde výše zaznělo, že bylo v nedávné době měněno. Otázkou je, zda před plánovaným snesením, v rámci této údržby kdy došlo k neplánovanému snesení druhé kabiny a kdy se prováděly i zkoušky a nebo až někdy po této údržbě.
Pro toho průvodčího v tom rozdíl nebyl…
Ano, pěškobus.
Mohli by tam nechat jezdit koňské povozy namísto auťáků…což je mimochodem i odpověď pro ty, co chtějí teď ty koně ze staromáku dávat do salámu. Spousta lidí automaticky hned vymýšlí nejčernější možné řešení.
Tak linkáčem na Výpřež a pak pěškobusem.
Jezdil jsem lanovkou na Ještěd se dvěma, pak s jednou podpěrou, tak jsem docela zvědav, jak to bude tentokrát. Snad to stihnu 🙂
Bude zajímavé financování. ČD zrovna nemají peněz nazbyt, u TMR se uvidí jak dopadne zimní sezóna, ale evidentně zde vidí potenciál.
A co takhle nějaká veřejná sbírka?
Asi se dá očekávat že to bude vydělávat, tak by mohli dostat úvěr.
Tohle skutečně nebude mít kdo financovat, je potřebné se s tím smířit, jedině, že by se tam konalo další MS. Tak v rámci toho.
Proč, vy vydíte do ekonomiky té lanovky? Nebo kopete za trm?
Proč by neměli? Financování je levné.
Tak tenhle byl ještě lepší, než silvestrovský Tobogan na ĆRo 2.
https://dvojka.rozhlas.cz/video-prodlouzena-verze-silvestrovskeho-toboganu-2021-vcetne-historek-a-8650776
jsem rád, že tu původní jsem se ještě svezl v srpnu…
co se dá dělat, kdo bude chtít teď pár let na Ještěd, bude se muset víc snažit…
Ono uz az tam uplne nahoru nejde vyjet autem?
Já si myslím že jde. Minimálně na parkoviště Ještědka, možná až nahoru pokud není horní parkoviště obsazeno.
Sem si rikal. Takze pohoda.
2013 80.výročí provozu:
„Připomínáme si významné výročí zajímavé stavby unikátního zařízení a nelze pominout ani vzpomínku na celou řadu příslušníků současných i předešlých generací, kteří přispěli svým dílem k budování, provozu a zachování této unikátní lanové dráhy z Horního Hanychova na Ještěd. Těm všem patří dík a vzpomínka.“
Tedy dík patří nově všem, kdo se zasadí o to, že bude tato lanová dráha zachována.
Zpráva ČTK je převzata vím, ale to „přetržené nosné“ lano v ní tahá za uši.
Smutné, že v období kdy bude slavit kulaté 90. výročí nebude v provozu.
Je dobře, že to nelze „pouze opravit“ na původní stav.
Tak aspoň ke 100. jubileu by lanovka mohla být v provozu v moderním provedení splňující všechny platné podmínky.
Ona byla v provozu a nesplňovala normy ? V čem se norma platná v roce 1975 liší od té dnešní, když jsou zachovány totožné provozní podmínky ? No a nebo co to vrátit na stav z roku 1933, kdy přepravní kapacita nečinila v každém směru 525 osob/hodinu, ale pouhých 330 osob a kdy rozdíl celkové kapacity kabiny tvořily 2 osoby včetně obsluhy.
Ach jo……
Což takhle (aspoň na 3 krále) zapojit mozek?
Když ono začalo mrznout :- ( .Ale když mě prosím trochu šťouchnete, třeba se mi rozsvítí.
Vážený pane Tomáši, na té lanovce zemřel člověk.
Příčina této tragédie je v šetření, ale zcela určitě to nebylo vinou počasí, ani toho, kdo při pádu kabiny zahynul.
Stačí vám to, nebo si přejete šťouchnout více?
Ano, jak píšete. Příčina je v šetření. Jen jsem nikdy nenapsal, nic o tom, že by vina byla na straně obsluhy. Příčina byla již dříve zveřejněna a tím bylo pravděpodobně selhání na straně materiálu či konstrukce. Pokud tohle člověk ví, ví jaká cesta a jakým způsobem vede k možné záchraně, dokáže si představit onu situaci…nikdo nemůže vinit toho, který tragicky zahynul!
Selhání bylo hlavně na straně údržby a nastavení a dodržování bezpečnostních standardů ze strany provozovatele – jestli jsou pravdivé ty fotky rozdrbaného tažného lana poblíž závěsu kabiny, co proběhly pár dní po nehodě médii…
Vy máte k dispozici výsledky vyšetřování … ? Kde jsou k nalezení …
Počkám si na závěry vyšetřování. Do té doby to jsou jen spekulace.
Jo? A co když to bylo jen nějakým novým náhradním dílem? Které byl třeba nedávno vyměněn.
Provozní údržba + povinné revize podle norem platných v době výroby / stavby …
Rekonstrukce / modernizace musí být podle norem platných v době provedení reko / moderny …
Když se dává dohromady tramvajový / autobusový / trolejbusový / vagonový „šrot“ do historické podoby, musí elektroinstalace odpovídat současným normám , nikoli normám doby výroby „první republika“ …
Děkuji za vysvětlení.
Provozováná lanovka musí splňovat všechny současné platné podmínky. Modernizace lanovky je pro výrobce finančně mnohem zajímavější, než pouhá oprava, to je celé. Pro provozovatele zase může být zajímavé prodloužení lanovky k centrálnímu parkovišti / konečné tramvaje, přeci jen, je to 3/4 kilometru (a lidi jsou čím dál tím línější). Technicky (ani ochranářsky) by to neměl být až takový problém, lanovka by šla ve stopě Beranovy cesty. Pak by ale nešlo o rekonstrukci, ale o výstavbu lanovky nové. Možná by si to po těch 90 letech (45 od generální rekonstrukce a 3 od výměny pohonu – to to letí) zasloužila. Já… Číst vice »
Proč oprava podle stávajících norem není možná? Je to oprava, ne novostavba, takže by se měly uplatnit normy z doby vzniku původní lanovky.
Jenže ona je (pochopitelně) snaha posílit zabezpečení.
Dovolím si jednu citaci :
„Bezpečný provoz lanové dráhy je závislý na dokonalé technologii a spolehlivém zařízení, ale to vše má přímou souvislost i s konkrétními lidmi a jejich odpovědností.“
Myslíte si, že zařízení které funguje desítky let bez nehody je zařízení nespolehlivé? A když další zabezpečení, tak co je za problém přidat druhé tažné lano?
Takže vy považujete technické zařízení, na kterém přišel člověk o život (ne vlastní vinou, nebo z důvodu extrémního počasí) za bezpečné???
Měl byste tento avantgardní názor také v případě, kdyby v té padlé kabině zemřel váš otec/ bratr/ syn?
Takových je a dál se provozují.
Víte, já už jsem na toto téma přemýšlel a je tomu nějaká doba zpět. A k čemu jsem dospěl? Přirovnal bych to asi k tomuto. Máte automobil který splňuje všechny požadavky na bezpečnost a i přesto se může stát, že při jeho používání někdo zemře. Začneme tedy všechny vozy daného typu považovat za nebezpečné? Rozdíl v tomto zařízení a automobilem je však ten, že tato lanovka je již ojedinělá a staršího data výroby, automobily jsou masově rozšířené a proto to bije do očí. Je snad jízda v technicky zastaralém Trabantu více nebezpečná než jízda v moderním voze? Ne není. Teď… Číst vice »
Pochopil jsem to tak, že tohle si žádný výrobce nechce vzít na triko.
Pak si výrobce asi pramálo věří .
Spíš nevěří právníkům, že by ho z toho vysekali. Navíc ostuda jak Boeing s Maxem.
Naopak, je mu jasné, že napasovat novou technologii odpovídající současným požadavkům na bezpečnost, do stávajících provozních prostor je nereálné … nebo to udělat za cenu převyšující novostavbu …
Obvykle rekonstrukce bývá dražší než stavba nového. Tedy to dává smysl. Já měl při psaní svého příspěvku na mysli třeba lano, ne celý systém.
Nezapomeňte, že je to v Liberci. Tam ani oprava tramvajových tratí na rozchodu 1000mm nebyla možná a radši místo toho vyhodili spoustu peněz za přerozchodování.
Já se jen obávám, aby modernizace nebyla k horšímu a aby se neopakovala situace jako na Skalnatém plesu 1992. Tam také modernizovali.
https://www.youtube.com/watch?v=qOnnJXN63Dg
Tady od 22:52
https://www.youtube.com/watch?v=YG9s8Z98jtU
Rekl bych ze doba pokrocila a to zabezpeceni je tam dneska na jiny urovni. Nehlede na to, ze by tam nejspis bylo jen jedno lano, takze maximalne by z nej kabinka spadla.
Možná asi ano, ale vlastník není (slovy bratří Baťů) tak bohatý, aby mohl investovat do levných věcí …tudíž to chce udělat „dráž“ a s větší užitnou hodnotou, ale to podle v současnosti platných norem nelze …
to je po znárodnění Transporta Chrudim?
Ano.
Do rekonstrukce František Wiesner, Chrudim (po zestátnění Transporta Chrudim. Od rekonstrukce v 1975 výrobní typ K35 Transporta Chrudim, kabiny Navika Praha (výzkumný ústav pro stavbu lodí) . Původně (před rekonstrukcí to byla ta samá co jezdila na Lomnický štít a která je již minulostí. Jenže ta na Lomnický štít byla mladší (Ještěd zahájení stavby 15.6.1932, Skalnaté pleso počátek stavby 1936)
Zde 2:49
https://www.youtube.com/watch?v=Qunwpc4YjF4