Letecké společnosti Letectví

Kvůli Airbusu porosteme pomaleji, oznámily americké aerolinky JetBlue

Letadla JetBlue v NewYorku. Foto: JetBlue
Letadla JetBlue v NewYorku. Foto: JetBlue

Zatímco kritiku dopravců v posledních měsících schytává hlavně Boeing, ani Airbusu se nevyhýbají negativní reakce svých zákazníků. Posledním takovým případem je stanovisko americké letecké společnosti JetBlue. Ve zprávě pro burzu oznámila, že poroste pomaleji než plánovala.

JetBlue ve čtvrtletní zprávě upozornily, že je Airbus upozornil na další zpoždění dodávek nových letadel A321neo. JetBlue je tak další aerolinkou, která si na potíže se zpožděním dodávek nových airbusů stěžuje veřejně.

Naposledy kritizoval Airbus šéf International Airlines Group Willie Walsh při oznámení nákupu 200 letadel Boeing 737 MAX. „Měl by to být signál nejen pro Airbus, ale i další, že jsme nešťastní z jejich výkonu,“ uvedl tehdy. Narážel i na výrobce motorů Pratt & Whitney, který má problémy dodržet stanovené objemy dodávek motorů pro A320neo. Loni si na pozdní dodávky stěžovala zkrachovalá Germania, která nedodržení termínu předání nových letadel uvedla i jako jeden z důvodů svého pádu.

JetBlue zatím z objednávky nových A321neo mají jediné letadlo,  do konce roku převezmou maximálně dalších pět. Původně měly mít podle dohody v prosinci už 13 nových airbusů.

Kvůli tomu firma očekává menší růst kapacity než původně plánovala: letos namísto 7 % maximálně 6,5 0, příští rok o dva procentní body méně. Kvůli zpoždění dodávek firma odkládá i modernizaci interiéru v nejstarších A320, protože je nechce vyřadit během hlavní sezóny z provozu. Na novém interiéru přitom firma výrazně založila svůj marketing v posledních měsících.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Přemek
Host
Přemek

Do dvou let stejně tento způsob dopravy pro absolutní neefektivnost a pád poptávky zanikne. Kolabující USA jsou ukázkou toho, kam může dospět kdysí efektivní ekonomika.

Pražský motoráček
Host
Pražský motoráček

A co je podle vás efektivní způsob dopravy? Přepravovat se vlakem na vzdálenosti několika tisíc kilometrů autem, vlakem či autobusem? Popřípadě loděmi, které na tom jsou emisně nejhůře?

Jen tak
Host
Jen tak

a jééé … na novinkách zakázali diskusi?

co je podle tebe „efektivní“ způsob dopravy?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

No přece na kole nebo dotovaným autobusem. A samozřejmě, že zkrachuje i Austrálie, Japonsko a BRICS, takže rychlá doprava přes moře nebude potřeba.

Y.K.
Host
Y.K.

Další apokalyptik. Kolabující USA, to je taková oblíbená Sputnikovština. „Za rok tu nebude Evropa“ při uprchlické krizi, kolaps ekonomiky každý měsíc… Máte koukám v oblibě slovo efektivní. Kde je tedy ten ráj na Zemi a efektivita?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To už předpovídal Lenin v Sovětském svazu. A Sovětský svaz, pánové a dámy, měl být věčný. A už je 30 let … v Ječný.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Pokud se vám zdá, že USA kolabují, co potom zbytek světa?? Ano, USA mají potíže, dokonce velké, ale kolaps?? To snad nemyslíte vážně! Znáte snad efektivnější, rychlejší a pohodlnější dopravu na velké vzdálenosti, než je doprava letecká? To jako že se transoceánská doprava vrátí k parníkům? Nebo že cestující např. z Bostonu pojedou na dovolenou do Acapulca vlakem?

Václav
Host
Václav

Když jsou na světě 2 dominantní výrobci letadel, kteří jsou závislí na dvou výrobcích motorů, tak ať se nikdo nediví. To je stejné, jako když za komunistického plánování vypadla jedna továrna a pak nebyl toaletní papír, prací prášek atd.

Přemek
Host
Přemek

V případě Airbusu jde o nestíhání v US motorárně P&W více než o nestíhání kompletace v Tuolouse a Hamburgu.

Jeliman
Host
Jeliman

Ti motoráři jsou snad tři Pratt&Whitney, Rols Royce, GE

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Plus několik dalších, kteří dělají menší výkony. Honeywell například. A dva výrobci v Rusku, ale to snad ani Aeroflot nechtěl.

Matoo
Host
Matoo

Pro řadu A320/1 neo jsou dodavateli P&W a CFM International (50-50 společný podnik GE Aviation a Safran)

Martin V.
Host
Martin V.

A vážné problémy mají všichni tři. Na jejich obhajobu bych snad jen napsal, že všichni teď prožívají velkou změnu vyráběných motorů, která nastává tak jednou za deset, možná spíš za dvacet let. Já doufám, že do roka a do dne se situace s motory u všech výrobců stabilizuje. Podstatné snížení spotřeby paliva (i hlučnosti) letadel je založeno hlavně na motorech. Nová křídla, někdy celá nová letadla do toho přispívají spíše menším podílem, kolem motorů se to celé točí.

Václav
Host
Václav

Ty motorkáře jsem nastřelil od oka, nemám v tom takovou orientaci. Nakonec dva, nebo tři, to není tak zásadní, jde spíše o princip .

jirka
Host
jirka

jestli tomu dobře rozumím. tak dodávky váznou kvůli nedostatku motorů Pratt & Whitney, což je ale amarický výrobce, takže si za to můžou amíci sami 🙂

MildaIV
Host
MildaIV

Ale kdyby to řekli, tak by amerika nevypadala znovu tak skvělá.

Kubrt
Host
Kubrt

Aha, takže jetBlue a P&W jedno jest, protože oba jsou z Ameriky…

jirka
Host
jirka

ne, ale pobavilo mně to že máslo na hlavě maj u nich ve státech 🙂

Kinov
Host
Kinov

Je chyba Airbusu, že jeho výrobek je závislý na dodávce součásti od nespolehlivého dodavatele.

Pavel
Host
Pavel

Ale u letadel si motory vybírá zákazník.

Y.K.
Host
Y.K.

Jak už řekl Pavel, motory si volí zákazník, druhý problém je, že to není spotřebák, motory vyrábí jen tři firmy, takže výrobce letadel nemůže jen tak jít o dům dál. Motory LEAP jsou navíc úplný unikát a sám výrobce výrobu pořád ladí, aby dosáhl plánovaného tempa. Cíl je vyrábět bezpečné a spolehlivé motory, ne jet linku na rychlost a 2 % vzniklých zmetků vyreklamovat jako je to us spotřebního zboží. Podle mě ta zpráva není nic jiného než sdělení pro investory a s tím že za to může Airbus je vedení aerolinek z obliga, že neudělala slibovaný růst. Tečka, nic… Číst vice »

Kinov
Host
Kinov

K termínu dodávky se zavázal Airbus, měl riziko pozdního dodání od zákazníkem vybraného dodavatele zohlednit ve smlouvě tak, aby sám nebyl napadnutelný.

Y.K.
Host
Y.K.

Nevím jestli jste si rozklikl ten text čtvrtletních výseldků, ale smlouvu s Airbusem nikdo nenapadá. Prostě tam píšou, že Airbus jim nahlásil očekávané zpoždění a to bude mít takový a makový dopad na finanční grafíky. Tečka. Nepochybuji, že sankce a termíny zasmluvněné mají, tím se živí stáda právníků.

Martin V.
Host
Martin V.

Motory si volí zákazník… No, do budoucna to vidím podobně jako u barvy Fordu T, kde si zákazník mohl vybrat jakoukoli barvu, pokud si zvolil černou. 🙂 Dnes si ještě může vybrat u A320neo, B787 a to už je pomalu všechno, ne? B767, A320ceo a A330ceo jsou výběhové typy. Jinde už si exkluzivně vybral výrobce letadla (A – RR a B – GE). Doba, kdy byli „tři na křídle“ je dávno pryč.

Juraj
Host
Juraj

Technická: LEAP sú konkurenčné motory od CFM International. Motory od P&W sú PW1100G a sú technicky unikátne v úplne inom smere.

Y.K.
Host
Y.K.

Vida, pravda, sypu si popel na hlavu.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll