Letecké společnosti Letectví

První objednávka na MAXy po tragické nehodě. IAG koupí dvě stě letadel

Boeing MAX 10. Foto: Boeing.
Boeing MAX 10. Foto: Boeing.

International Airlines Group, pod kterou patří například letecké společnosti British Airways, Iberia či Aer Lingus, koupí od Boeingu až 200 letadel Boeing 737 MAX. Pro amerického výrobce jde o první objednávku tohoto typu letadla po třech měsících od tragické nehody Ethiopian Airlines.

Dohodu o společném záměru (Letter of intent) dnes podepsali zástupci obou firem na pařížském aerosalonu. Za IAG ji podepsal šéf skupiny Willie Walsh, který byl dříve sám pilotem Boeingu 737. Ten uvedl, že se nebojí nepříznivých reakcí zákazníků; první letadla má firma převzít až v roce 2023.

Objednávka od jedné z největších leteckých skupin na světě může znamenat zlom ve velké nedůvěře aerolinek vůči letadlům 737 MAX. IAG v tiskové zprávě vůbec nemluví o letadlech MAX, ale 737-8 a 737-10.

IAG má dnes v celé skupině ve flotile na krátké a středně dlouhé tratě hlavně Airbusy A320 family, Boeingy 737 žádné. „Jsme přesvědčeni, že tato letadla budou skvělým přírůstkem do naší flotily pro kratší trasy,“ řekl Walsh.

IAG koupí letadla ve verzi MAX 8 pro 178 cestujících ve dvou třídách a větší MAX 10 pro 230 cestujících. Skupina zatím neoznámila, jak letadla rozdělí mezi jednotlivé aerolinky, očekává ale rozdělení mezi více značek včetně nízkonákladových aerolinek Vueling a Level. IAG později ve zprávě uvedl, že počítá s nasazením na lety British Airways z londýnského letiště Gatwick a pro Vueling a Level.

Jsme rádi, že IAG poznala kvality 737 MAX a rozhodla se vrátit k řadě 737,“ řekl šéf divize dopravních letadel Boeing Kevin McAllister.

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nicky

No tak vzhledem k situaci, že oba výrobci mají vyprodanou výrobní kapacitu v průměru na 7 let dopředu, je především důležité být v pořadí…

Přemek

Hmm, typické politické rozhodnutí. Přitom je problém v samotné konstrukci, nejen v elektronice DbW. Před globální krizí kupovat takový počet letadel znamená, že uvedené letecké společnosti zaplatí výrobci úvěrem, který ale z provozních peněz nezaplatí a jen urychlí a prohloubí krizi v kolaps.

Jen tak

v čem je ten problém v konstrukci?

povídejte, přehánějte.

ad nákup – naopak. krize je nejideálnější způsob (a nejlevnější), jak získat letadla. Zeptejte se ryanairu. Ten je tam, kde je, i díky tomu, že v době největší krize (2008/2009) udělal megaobjednávku letadel).

Y.K.

Také by mě zajímalo jaký konkrétně je problém v samotné konstrukci.

Bob S.

Hm.a kdo jiny by mel podporit Amiky nez Anglani. Teda jestli i toto trumpeta nepohnoji.

Y.K.

…IAG, is an Anglo-Spanish multinational airline holding company with its registered office in Madrid, Spain …

Asi tak.

Jen tak

a vy si jako myslite, ze tech par desitek miliard (pokud to koupí) je nejaka dobrocinnost?

zacina to tady byt obcas horsi, nez na novinkach

JK

„IAG má dnes v celé skupině ve flotile na krátké a středně dlouhé tratě hlavně Airbusy A320 family, Boeingy 737 žádné.,,

S dovolením bych vás rád trochu opravil, Jihoafrická pobočka BA (Comair) provozuje 7x 737-400 a 11x 737-800, vlastní také 1 737-8 max. A to že Comair patří z velké části pod BA poznáte už jen podle livery. 😉

https://www.airfleets.net/flottecie/Comair.htm
https://www.google.com/search?q=comair+737-800&client=ms-android-samsung&prmd=isnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi89NrjmfTiAhUBhlwKHUjvDLkQ_AUoAXoECA0QAg&biw=360&bih=560

JK

franchese of BA
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Comair_(South_Africa)

nadřízená organizace
https://www.google.com/search?q=comair+owners&oq=comair+owners&aqs=chrome..69i57j0l2.3925j0j4&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

a dle tohoto webu drží IAG ve společnosti 11,5%
https://m.marketscreener.com/COMAIR-LIMITED-6492574/company/

Jen tak

fransiza neni vlastnictvi, ci nadrazenost.

to, ze iag ma minoritni podil take ne.

kdyz etihad spoluvlastnil airberlin, taky “se nerikalo” ze ma etihad ve flotile Dash. kdyz korean vlastnil CSA, taky nimoho nenapadlo tvrdit, ze Korean ma ve flotile ATR.

Přemek

Neznáte korporátní vztahy. Funguje především to, co není vidět.

Jen tak

comair neni vlastnen british airways a nema s nimi nic spolecneho. a tim padem ani s IAG.

znacku ba maji pronajatou/licencovanou od BA jako fransizant.

Přemek

Znáte vůbec frančízové smlouvy? Myslíte, že jsou bez podmínek, které musí frančízant striktně dodržovat?

Jen tak

přečetl jste si vůbec, o čem je řeč?

Nekdo

kdo vcera koupil akcie Boeingu, tak dnes asi dost vydelal 😀

Jen tak

ani ne… nárůst o necelých 10%.

a nemusel je kupovat včera. akcie boeingu, přes všechnu tu průserovost, jsou poslední měsíc stabilní.

Arimatejsky

To je dobře alespoň tak snad Boeing vydělá na odškodné pro všechny pozustale, akcionáře a odběratele Maxu, kteří ho zazalovali.

Yellowhammer

Spíš díky okolnostem dokázali rapidně snížit cenu. Ale nechápu, že po tom všem si šéf divize Boeingu může dovolit říct, že někdo objevil kvality MAXu, když jsou ušitý horkou jehlou.. By měl radši být zalezlý a sám doma. 😂

Jen tak

tak oni ušitý horkou jehlou nejsou . ono to bude spolehlivé letadlo. za dva roky si na tohle nikdo nevzpomene, a za deset let jich tu budou kolem nás lítat tisícovky.

Přemek

Za dva roky bude mít každý zcela jiné starosti než kupovat a provozovat letadla nebo je bez znalosti stavu globálního finančního systému diletantsky komentovat.

Jen tak

Tak se s těmi vašimi znalostmi globálního stavu pochlubte…

.. zatím to vypadá, že nemáte znalosti ani letecké techniky, ani korporátu, ani globáního stavu ekonomiky.

Picasso

Tak Přemku, a u pána Jen tak, který je odborníkem nejenom na vše, co se týká aviation industry, jste na blaclist-u.
A jenom malá připomínka pro pana Jen tak, už jednou jsem na Vás reágoval, že je nutno si po sobě nejdříve přečíst, co píšete a pak kliknout na “ Přidat komentář“. A v závěru musím napsat, pane Jen tak, vy jste člověk pravděpodobně trpící nějakým typem komplexu, protože nedokážete normálně reágovat na názory lidí, kteří tady svobodně a slušně přispívají a prezentují svůj názor na danou věc.

Tom

Vážený pane Picasso, diskutující „Jen tak“ ať se Vám to líbí nebo nelíbí má vesměs v mnoha reakcích pravdu a pragmatické názory, které jsou podpořeny fakty, zkušenostmi, znalostmi. Na rozdíl od řady mnoha zde přispívajících, kteří se tady prezentují někdy dost otřesnými, zavádějícimi a ničím nepodloženými informacemi. Nelze se ani divit, že na některé příspěvky reaguje tak jak reaguje, protože si ti, co tady píší ty nesmysly, bláboly (ještě slušně řečeno) a mnohdy i lži si nic lepšího nezaslouží…Řada diskutujících, která je vyzvána, aby doložila svá tvrzení, jaksi už nereaguje. Proč asi, že? Takže „jen tak“ dááál:-)

Y.K.

Ušitý horkou jehlou, to jsou plky jak z TV Nova (která zase horkou jehlou šije zprávy aniž by chápala o čem vůbec hovoří). To letadlo mělo kritický renons v jednom subsytému ze statisíců, což je kolosální prů..er, následky si nesou a i je uznali. Linčování je nesmysl, může stát každému (kdo nikdy v ničem nechyboval ať hodí kamenem) a slalo se to už většině výrobců letadel. Tohle holt není auto, které zastavíte u krajnice, když něco přestane fungovat.

Ondra

Dohoda o společném záměru (Letter of intent), znamená totéž co „objednávka“?

MartinS.

Ne, to je pouze nenápadný náznak pro Airbus, že by měl udělat dobrou nabídku na A320neo family, aby IAG nemusela měnit značku 😉

MildaIV

Jedná se o nezávaznou objednávku, od které se dá bez jakéhokoliv penále odstoupit.

Ondra

Také si to myslím, ale podle článku je objednání letadel ale už hotová věc;)

Přemek

Zveřejněný záměr nezakládá žádné smluvní závazky. Pochopitelně ale jde o snahu podepřít Boeing, což se při slezení z vajec může proti tomuto záměru zcela obrátit. US předlužená ekonomika vydrží předstírat prosperitu ne déle než dva roky, s vysokou pravděpodobností méně než rok.

Nekdo

a na podzim prodate kravku a na jare uz nezasejete, soudruhu, nebo jak?

Partneři


Czechtoll

pst
podcast