Kudy povede nová železnice v Mladé Boleslavi? Pro Dalovickou spojku je ve hře estakáda

Regionova ve stanici Mladá Boleslav hlavní nádraží. Foto: Jan SůraRegionova ve stanici Mladá Boleslav hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra

Stavět se má nejdříve v roce 2030.

Takzvaná Dalovická spojka v Mladé Boleslavi by mohla vést po mostní estakádě. Železnice by tak nerozdělovala místní část Krásná Louka, která slouží jako hlavní zázemí pro kulturní a sportovní akce města, na dvě části, ale vedla by nad ní. ČTK to sdělil krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN). Návrh ještě musí schválit radní Mladé Boleslavi.

Spolu s Všejanskou a Bezděčínskou spojkou jde o významné železniční stavby, které mají umožnit rychlejší vlakové spojení mezi Prahou a Mladou Boleslaví, jízdní doba by se zkrátila z dnešních 1,5 hodiny na 40 minut.

„Trať měla vést původně klasicky po zemi a rozdělovat Krásnou louku na dvě části, ale protože je to pro Mladou Boleslav jediná větší lokalita pro kulturní akce, jevilo se to jako problém,“ uvedl Borecký. Nové řešení počítá mimo jiné s tím, že Dalovická spojka povede po mostech na pilířích a železniční terminál přímo ve městě bude z velké části zapuštěný pod zem.

Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda dnes potvrdil, že aktuálně se projednává aktualizace zásad územního rozvoje Středočeského kraje, aby byla pro plánovanou trasu zajištěna územní rezerva. Správa železnic vypořádává vznesené připomínky. „V tomto týdnu proběhlo jednání se zástupci krajského úřadu, silničářů, města Mladá Boleslav a obce Jemníky za účelem koordinace se stavbou propojení MÚK Kosmonosy a MÚK Bezděčín. Současně pak řešíme připomínky či požadavky dotčených obcí k návrhu technického řešení,“ uvedl.

V případě Všejanské spojky, která propojí trať z Lysé nad Labem do Milovic s tratí z Mladé Boleslavi do Nymburka, se dokončuje záměr projektu. „Do poloviny roku předpokládáme jeho předložení Centrální komisi ministerstva dopravy. V lokalitě byl provedený biologický průzkum, který je klíčový pro další projekční práce a projednání plánované stavby v rámci řízení EIA,“ uvedl Gavenda. Loni se ohledně vedení trasy Všejanské spojky konalo jednání za účasti zástupců Středočeského kraje, ministerstva dopravy a dotčených obcí. „Jejich připomínky k trase a návrhu technického řešení byly posouzeny v rámci zpracování záměru projektu,“ doplnil Gavenda.

Plánování jednotlivých stavebních úprav začalo v roce 2001. Podle Boreckého by současná shoda nad řešením Dalovické spojky v Mladé Boleslavi mohla být impulzem pro další kroky. „Pokud se do konce roku uzavře dohoda, počítejme, že se po splnění všech nezbytných kroků, jako je například územní řízení, může stavět zhruba kolem roku 2030,“ doplnil.

ČTK