Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Křižovatku koridorů u Přerova opraví za 3,2 miliardy sdružení vedené Eurovií

Lokomotiva 151 a elektrická jednotka 471 v Přerově. Až dosud mohou jet po trati do Břeclavi až do Nedakonic, do tří lety už tam jako stejnosměrné stroje nedojedou. Foto: České dráhy
Lokomotiva 151 a elektrická jednotka 471 v Přerově. Až dosud mohou jet po trati do Břeclavi až do Nedakonic, do tří lety už tam jako stejnosměrné stroje nedojedou. Foto: České dráhy

Jednu z největších zakázek na tuzemské železnici za poslední rok získalo sdružení firem vedené stavební společností Eurovia. Za 3,22 miliardy korun bez DPH opraví úseky koridoru mezi Přerovem a Prosenicemi, Dluhonicemi a Prosenicemi a Přerovem a Dluhonicemi.

Vítězství sdružení vyplývá z údajů v registru smluv.  Vítěz loni největší vypsané zakázky na železnici je složen z firem patřících do třech největších stavebních skupin: vedle Eurovie a jí ovládané společnosti GJW Praha je ve sdružení také Strabag Rail a Subterra (skupina Metrostav). Cena je o 37 milionů vyšší, než byl původní odhad. V soutěži byly jen dvě nabídky. Druhá od sdružení OHL ŽS a Eltra byla o necelých sto milionů vyšší.

Jde o modernizaci jednoho z nejvytíženějších železničních úseků v zemi, kde se sbíhá druhý a třetí tranzitní železniční koridor. Pod názvem Rekonstrukce žst. Přerov, 2. stavba se skrývá kompletní rekonstrukce výhybny Dluhonice a traťových úseků Přerov – Prosenice, Dluhonice – Prosenice a Přerov – Dluhonice. Akce navazuje na první etapu, která skončila v roce 2014.

Až se dokončí, je naplánována i třetí etapa, která řeší bezkolizní propojení obou koridorů stavbou nové spojky v úseku Brodek u Přerova – Dluhonice.

Plánované řešení křížení koridorů u Přerova. Foto: SŽDC
Plánované řešení křížení koridorů u Přerova. Foto: SŽDC

Mezi Přerovem a Dluhonicemi jezdí dosud vlaky stokilometrovou rychlosti, po modernizaci se rychlost zvýší na 130 kilometrů v hodině. Ve směru na Prosenice dojde ke zvýšení ze 110 na 160 kilometrů v hodině. V úseku Dluhonice – Prosenice má rovněž dojít ke zvýšení rychlosti na 160 kilometrů v hodině u koleje 1S, na 110 u koleje 2S. Součástí je vybudování nového železničního mostu.

Práce mají začít už v dubnu, a to nejprve na trakčním vedení. „Vyžádají si denní výluky. Nepřetržité výluky jednotlivých traťových kolejí s větším dopadem na železniční provoz se očekávají od října,“ řekla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. Hotovo má být do konce roku 2021.

Dojde také ke zrušení čtyřkolejného železničního přejezdu v Dluhonicích, místo něj vznikne silniční nadjezd a vybudování lávky pro pěší. Jiný nadjezd v Dluhonicích půjde k zemi, nahradí ho nový posunutý o čtyřicet metrů dál. Pro přístup silničních vozidel k rozvodně ČEZ a k bytovým jednotkám bude vybudována nová komunikace souběžná s kolejištěm. Stavba je koordinována s dálničním obchvatem Přerova.

Detailnější popis celé akce je k dispozici na stránkách SŽDC v prezentaci společnosti Moravia Consult, která modernizaci přerovského uzlu projektovala.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ulafme
Host
Ulafme

Koridory se začaly budovat v roce 1993; pokud si dobře pamatuji.
25 let v pr…, stovky milard v pr… a hotovo nebude ani za dallších deset let. To, co je možné v tom českém zemanistánu, je lidem žijícím v normální společnosti opravdu nevysvětlitelné.
Hlavně že koblihy tleskají a důchodci dostanou zase přidáno…

DRABADURA
Host
DRABADURA

Jestli jsi si nevšiml modrý ptáčku, oranžová růžičko nebo nedej bože rudá třešničko, tak se v současnosti staví nejvíce staveb dopravní infrastruktury v historii. To že se v minulosti nestavělo a jen rozkrádalo, za to koblihy nemohou. Tak se prober.

Vlada
Host
Vlada

to navyseni rychlosti nezni vubec spatne.fajn. 🙂

Stanislav Fanta
Host
Stanislav Fanta

Ještě by mne zajímalo, na kolik vil a chat z těch 3,22 mdl. Kč zbyde 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Naskýtá se morální otázka, a to: Může si dělník na stavbě vydělat na vlastní bydlení, nebo mu má být přiznána jen taková mzda, aby měl sotva na žrádlo?

Stanislav Fanta
Host
Stanislav Fanta

To zajisté může. Ale vůbec nebyla řeč o dělnících na stavbě.

Alibaba
Host
Alibaba

Když se kouknu na ten schématický obrázek, tak tam jsou 2 (slovy dva) čtyřkolejné přejezdy P6525 a P6526.
Nenapadlo někoho obnovit nadjezd na třetí straně ve trianglu?
Škoda těch nepostavenejch zastávek, jak už bylo zmíněno předřečníky. Zajímalo by mě, zda by je SŽDC (MD?) mohlo postavit městu a kraji navzdory (na pozemcích státu)? Kraj by tam sice neobjednával zastavení, ale tipuji, že by si to cestující vymohli…

Kubrt
Host
Kubrt

Ty zastávky (užitečné) by SŽDC postavit mohlo, otázka je, proč by to samo od sebe dělalo, když ostatní participující strany nemají zájem.

Alibaba
Host
Alibaba

Mě to jen připadá, jako bez vůbec nějaké vize. 🙁 Změní se zastoupení krajů a města, ale zastávky se pak budou dělat blbě.
Ale nic, je to jen můj pocit.

a8n
Host
a8n

Proč by to dobrovolně dělali? Pro SŽDC jsou to akorát další náklady navíc, u kterých by musela prokazovat ekonomiku.

jan
Host
jan

To budou asi veselé výluky..

Jan Sova
Host
Jan Sova

Už to začalo. Přes ž-přejezd v Dluhonicích nyní vede objízdná trasa Přerov – Předmostí – Kokory (silniční doprava). Tento přejezd pochopitelně ve špičce tvoří kolony. Nyní se situace vyhrocuje i mimo špičky, protože na trati v úseku Dluhonice už je omezena průjezdová rychlost vlakových souprav na „krokem“, takže přejezd bliká skoro nepřetržitě. Dopravní horor na druhou….

tbalada
Host
tbalada

Škoda té zastávky, mohly tam zastavovat linky Ex1 i Ex2 (ukončilo by to zastavování v Lipníku), ale třeba i Regiojet by tam určitě stál.

Stanislav Domanský
Host
Stanislav Domanský

V Přerově, uprostřed Moravy máme, jak čtu českou železnici, aneb 100x opakovaná lež se stává pravdou…

Vbb
Host
Vbb

Moravská republika vznikla kdy? Před půl hodinou a ještě jste to nestačili oznámit světu?

Jan Sova
Host
Jan Sova

Moravská (moravskoslezská) země tu byla ještě za Masaryka, víme… Akorát pak přišli komanči s jejich centrál-plánem, že Praha bude pupek republiky, tak to jaksi v té ústavě kapku zastřihli a zatavili, no a pražská garnitura o zemském zřízení nechce slyšet dodnes….

Honza
Host
Honza

Měli jste rakouskou, německou i československou, teď máte českou. Smůla …

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Ale měli i českou a moravskou (teda spíš Böhmen und Mahren Bahn), akorát jim moc dlouho nevydržela, ale moravonacek na ni se slzou v oku vzpomíná.

MichalM
Host
MichalM

Tak opraveno, tuzemák snad v Přerově máte.

Poudy
Host
Poudy

Pocházím sice od sousedního Prostějova, ale za takovej výrok bych ti s chutí nakopal zadnici 😉

Georgis 9
Host
Georgis 9

Jsem moravák a v článku je to míněno jako v ČR. Tak se z toho neposer

Vojta
Host
Vojta

Takže zastávka Přerov-Předmostí nebude? Škoda…

X 1
Host
X 1

Velká škoda.
Ze strany SŽDC prý snaha byla, ale Olomoucký kraj a město Přerov to odmítly a tudíž pohřbily.
Prý by si stavba zastávky vyžádala ze strany kraje a města velké náklady.
Skoro dvacetitisícové sídlistě a průmyslové areály po stranách tratě zůstanou odkázány na mhd a auta. Proto mi přijde každé prohlášení kraje a města ohledně husté automobilové dopravy směšné.
Když měly možnost alespoň trochu silnicím ulevit, tak to nevyužily.
Nehledě na fakt, že by taková zastávka byla jistě zajímavá pro dopravce (státní i privátní), pro které je v současné době, úvrať v Přerov hl.n. neakceptovatelná.

IGCT
Host
IGCT

Já jsem zase slyšel, že zast Přerov předmostí bude až po Rekonstrukce žst. Přerov 3. stavba. Co je na tom pravdy, netuším.

a8n
Host
a8n

Zjevně nic. Znovu to nikdo rozkopávat nebude.

lokodepo
Host
lokodepo

To bych tak jistě netvrdil, na SŽDC je možné všechno. Vždyť i tady je krásná ukázka toho, proč to nedělat najednou, když to lze udělat na několikrát. Opravdu jste si ve schématu nevšiml té spojky a nově zapojené koleje ze 3. stavby? Správný hospodář by tyto tři výhybky zrealizoval už v rámci 2. stavby a nechal kousek koleje do šturcu, která bude připravená na zapojení 3. stavby. Ale SŽDC? Proč tuto část zhlaví znovu nerozkopat? Firma AŽD by přišla o výnosný kšeft, když by nemohla přeprogramovat a přezkoušet ESU o tři nově zapojené výhybky.

Ondra
Host
Ondra

Lokodepa nemá asi správné informace. Vše počínaje TV, zabezp.kabely, kabely EOV, vč. ESY bude připraveno v rámci 2.stavby. Během 3.stavby se pouze vyřízne část koleje a vloží výhybky. Pokud by se výhybky vložili již v 2.stavbě, bude nutné – než bude 3.stavba uvedena do provozu – tyto výhybky (min.kolejnice a jazyky) vyměnit resp. renovovat – budou již hodně ojeté. A vo tom to je s tím správným hospodářem.

lokodepo
Host
lokodepo

Tak to jste mne hodně pobavil. Ojeté jazyky po několika letech provozu. Naopak se zapojením výhybek do stavědla ESA je problém. Někteří sice tvrdí, že o 3. stavbě rozhodnuto není, ale vzhledem k tomu, že 2. stavba bez 3. nemá valný význam, tak rozhodnuto víceméně je. Je velmi pravděpodobné, že se 3. stavba bude realizovat bezprostředně po dokončení té druhé. Ledaže by dopady Brexitu příšly dřív….

a8n
Host
a8n

Ono to možná vyjde levněji, než vyměňovat jednostranně ojeté jazyky na štíhlých výhybkách.

jan
Host
jan

Problém je hlavně že, jsou špatné přestupy třeba z větve severní moravy na Břeclav. Škoda, že Přerov nemůže být nějakým přestupním uzlem.

IGCT
Host
IGCT

To klidně může, ale to by se muselo při tvorbě jízdního řádu chtít. Zkrácení cestovních dob za každou cenu nemusí být to nejlepší řešení pro lidi.

a8n
Host
a8n

Ta snaha rozhodně nevycházela ze SŽDC. A realizovatelná zastávka měla být jen v úseku Přerov-Prosenice, v úseku Dluhonice-Prosenice ne.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A možná další užitečná zastávka v Dluhonicích také nebude – prý rovněž kvůli nevůli vedení Přerova …

Alibaba
Host
Alibaba

Tam v okolí Přerova je nějaká divná zóna. 🙁

IGCT
Host
IGCT

na dluhonice kašlat. 300 lidí nestojí za řeč 🙂

Jan Sova
Host
Jan Sova

tam šlo o to, že naproti přes trať je obří chemický holding jistého Bureše, kde je sice z velké části automatizovaný provoz, takže vzhledem k rozloze má opravdu málo zaměstnanců, ale zalíbit by se někomu určitě chtělo….

Jan Sova
Host
Jan Sova

Snaha zástupců města Přerova přišla příliš pozdě, navíc projekt se týkal jen zastávek pro osobní vlaky, což bylo předem odsouzeno k neefektivitě. Pokud by podstatně dříve město Přerov lobovalo za to, aby zastávka v Předmostí byla „plnokrevná“, jednalo by se o solidní řešení s využitím zastavování rychlíků ČD, RJ a LEO ve směru na Prahu, Ostravu.
Šlo to definitivně do kopru, a vyjít se smysluplným a financovatelným projektem může jen odvážná a dopravně vzdělaná politická garnitura. Tu Přerov dlouhodobě vygenerovat neumí…..
Bez lobby v Pražských institucích to taky nepůjde. Teď je navíc celorepublikově v kurzu Prostějov, jak víme…..

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A nebyl náhodou předchozí ministr dopravy právě z Přerova (a dokonce snad i v tamním zastupitelstvu)?

Jan Sova
Host
Jan Sova

byl, a víte co z toho…. On tam nebyl totiž tak nějak za Přerov… on byl nominován vítěznou stranou koalice….

Adam Golias
Host
Adam Golias

Dobry den , neni to nahodou ta firma co postavila dalnici v Ostrave po ktere se jezdi šedesatkou ?

IGCT
Host
IGCT

Uz maji stavebni povoleni? Jsem slysel, ze rek prerova 2 je blokovana detmi zeme

Jan Sova
Host
Jan Sova

To je, ale jedná se o silniční obchvat v úseku Říkovice – Dluhonice. Ale co není, může být, křeček si nevybírá …

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll