Krize osobní dopravy na železnici. Ptejte se šéfa svazu Petra Moravce
Jednotka 628 firmy Arriva na přejezdu na výjezdu z Českých Budějovic na Písek. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Ustojí osobní doprava na kolejích všechny hrozby, které se na ni začínají snášet, nebo nás čeká zavírání tratí a omezení dopravy?
K čemu ten váš svaz je, kdo ho financuje, jaké má pravomoci? Jaký plat má výkonný ředitel?
První dvě otázky najdete ve stanovách a rozhodnutí valné hromady: https://or.justice.cz/ias/ui/vypis-sl-firma?subjektId=1148900. Tu druhou vám prozradím, když mi zavoláte a představíte se.
Mne by zajímalo, jestli má SVOD možnost – nebo to event. i udělá – zatlačit na zákonodárce, aby se už konečně srovnaly (samozřejmě v mezích reálnosti) podmínky mezi financováním vlakové a autobusové dopravy. Není přeci logické, aby kraje či MD musely v ceně objednavky veřejné dopravy platit u vlaku i náklady za použití infrastruktury a další infrastrukturní náklady, zatímco v objednávce autobusů je infrastruktura „grátis“ (ač se samozřejmě také platí, jen z jiné „hromádky“) a ještě mají autobusy úlevy od daní…
Možná jste nepostřehl silniční daň a mýto u autobusů.
Než něco napíšete, tak si aspoň trochu o těch daních něco zjistěte. Autobusy v závazku silniční daň neplatí a mýto na krajských a okresních silnicích neplatí
Možnosti srovnat podmínky financování máme, ale velmi omezené. Můžeme o tom mluvit, psát, připomínkovat zákony. Je to maratón.
Podporujete angličtinu jako jednotný jazyk pro provoz na hlavních evropských tratích?
Jestli mohu, dovolím si dotaz: Má SVOD nějaký záměr řešit společně s kraji souběžné jízdy vlaků a autobusů jedoucích v přibližně stejném čase, kdy zastávky vlaku i autobusu jsou prakticky zcela totožné a zda mají záměr s kraji řešit nenávaznosti vlaků a autobusů, kdy autobus odjede ze společného terminálu vlak-autobus, těsně před příjezdem vlaku anebo přijede jen několik minutek po jeho odjezdu. Děkuji.
Částečně jsem se toho dotknul v rozhovoru. Je to o kontrole, jak byly krajem vynaloženy prostředky, které dostává od státu na dofinancování železniční dopravy.
Dobrý den, měl bych dotaz nebo spíš takovou úvahu. Dopravci neustále naříkají nad nedostatkem zaměstnanců v provozu jako jsou strojvedoucí, posunovači, vozmistři, vlakové čety, ale co dělají pro získání nových lidí? Nic ! A chtějí vůbec získat další zaměstnance? Znamená to spoustu peněz za školení a výcvik, platy, zdravotní a sociální pojištění atd … já si myslím že neoficiální metodou je to hodit na stávající zaměstnance, kteří zvládnou rozebrat výkony formou přesčasů a dopravci jsou ve skutečnosti spokojení, protože je to vyjde levněji… a pokud by opravdu měli zájem o nové lidi do těchto profesí tak co nabízí? Nic! Dovolená… Číst vice »
Chceme spolu s dalšími zaměstnavateli lobbovat za zrušení kvót zahraničních zaměstnanců.
Mám dotaz k názoru SVOD k Plánu dopravní obsluhy. SVOD napsal na Ministerstvo dopravy: “ Domníváme se, že poskytnutí více než 3 mld. Kč ze státního rozpočtu na spolufinancování regionální železniční dopravy by mělo být podmíněno dodatečným schválením, a to včetně kontroly zabránění kanibalizace železniční dopravy objednávanou souběžnou dopravou linkovou a zajištění plošně dopravních návazností. Pevně věříme, že dělení regionálních linek/objednávek na hranici krajů je dnes již překonaný historický jev.“ Mohl byste svůj názor upřesnit? Jde o konkurenční souboj mezi dotovanou vlakovou a dotovanou autobusou dopravou? Nebo jste mysleli duplicitní linky jako např. na trase z Prahy do Ostravy, kdy… Číst vice »
Odpověď jsem, myslím, řekl v rozhovoru.
Zajímalo by mě, co je to za módu, že všichni v Kolíně bez ohledu na dopravce automaticky generují minimalně 10minut zpoždění, stačí jet třeba z poděbrad, nebo podobně a at už jsou to čd, arriva nebo RJ a ať už jedou směrem do ústí nebo jedou do prahy, nebo do české lípy, tak v kolíně nejdřiv vygenerují alespon +10min a potom si přijedou, to se nějak ti dopravci domluvily, nebo co je to za modu generovat automaticky zpoždění v kolíně?
122 včera vygeneroval jenom asi 5 minut (na celkových 12)
No strojvedoucí přijedou do Kolína a říkají si“ „Jéé Kolín…. Tak to je čas na svačinku.“
– Třeba tady v jízdním řádu: dva zkřížený meče.
– Vy doma jíte dvěma meči?
– Jo aha, to je vidlička a nůž. Rozumím, cestující si má vzít do vlaku příbor. Strojvůdce jede ze zabijačky, bude hostina.
(Š+G)
Myslím, že je to důsledek souběhu odklonových tras a přetížených nástupišť.
levnější autobusy 😀 no protože si řidiči nechaji libit ty nízké platy, ale už taky není bus mnohdy levnejší, řidiči nejsou a přestavaji si nechavat srát na hlavu a nebojí se říct si o výplatu, pokud by se řidičm dal adekvatní plat, tak bude bus dražší, když se to sečte + nafta. Jenže už nikdo nekouká na to co je za oním „levnější bus“ a taky, jak chtějí nahradit vlak busem, když chybí enormné množství řidičů? Kdo jim tam bude jezdit? Když i dokonce některé existující spoje bud končí, nebo se omezují z důvodu nedostatku řidičů, problemy ma i „pid“… Číst vice »
Kraje rozhodně neřeší zaplacení řidičů busů. Jejich výběrová řízení jsou postavená tak, že s tržním platem řidiče nepočítají. Pak se diví, že spoje nejsou vypraveny, protože dopravce nenašel dost zoufalců ochotných dělat místo placené práce charitu.
To není problém „postavení výběrového řízení“, ale podstřelené nabídkové ceny ze strany dopravce, který pak není schopen sehnat řidiče za mzdu, s niž kalkuloval svou nabídku do soutěže.
Tohle jsem říkal v bývalém zaměstnání obchoďákům taky. Jenže tam to nebylo jen o platech lidí (i když taky). Třeba napočítali na pracoviště, co já vím, AED, ale už tam nepočítali servis, baterky, zaškolení, bla bla. Nebo napočítali počítač, ale bez internetu 😀 Prostě…
Pro každou firmu je lepší jezdit za podstrelenou cenu, než nejezdit vůbec. Ale jde to pouze omezenou dobu, pak některé firmy prostě skončí a ty zbývající už si budou moci říci reálné ceny protože nebudou mít konkurenci.
Ale to že podstřelenou nabídku kraj nevyřadí, je jeho zodpovědnost.
No, kraj může vyřadit nápadně nízkou nabídku, ale pokud bude podstřelená třeba o 10 %, kraj nemá šanci to zjistit, nemá všechny podklady k posouzení.
Hlavně to nastavení pokut. Když se spoj zruší, tak součet nezaplacených vozokm a smluvní pokuty musí být takový, aby bylo na náhdradku (jsou taxi firmy s minibusem, které lze objednat třeba o půlnoci – a pro dopravce i taková subdodávka má být levnější než spoj neprovést).
Hodně jich teď bojuje proti agresorovi.
Mno ikdyby dali řidičům +30 % tak to nezvedne cenu kilometru na úroveň ceny za 810. Leda že by šofér za hodinu ujel 4+4 km a pak hodinu stál, to pak ano.
Ale zvedne
Což je přesně mód v jakém bus linky fungují, optimalizace oběhů je především u některých objednatelů sprosté slovo, protože autobus je přece „levný“. Pak to generuje zajímavá čísla, kde skutečně autobusy dražší, než vlaky vychází, a to i při těch brutálně podstřelených cenách a neplacení externalit.
Například?
Kdyby řidičům přidali 30%, pořád budou pod tržní úrovní mzdy řidiče busu. Museli by přidat 60%, tak už to dobačovali…
Dobrý den. Chtěl bych se zeptat, jak hodlá Svaz razantně zakročit proti opakovaným výlukám a také zbytečným výlukám. Například výluky na sekání trávy a křovin – tyto výluky například u DB neexistují.. Někde se dělají za provozu a jinde mají sekačku, která celý půl rok korzuje po regionu a dělá zbytečné vícenáklady dopravcům. Stejně jako noční výluky, které v zahraničí jdou a u nás ne.
Zatím se SŽ jednáme a pevně věříme, že se dohodneme. Pokud ne, máme možnost podat námitku na ÚPDI.