Kritika od dopravců a průmyslu zabrala. Elektrizace tratí na severu už není tabu

Elektrizace části tratí by umožnila nasazení akutrolejových jednotek. Po stávající infrastruktuře by nedojely do cíle.
Správa železnic začala na pokyn ministerstva dopravy urychleně řešit možnou elektrizaci části tratí v Libereckém, Královéhradeckém a Ústeckém kraji. Stalo se tak poté, co Asociace českého železničního průmyslu (ACRI) a Svaz osobních dopravců kritizovali podmínky pro soutěže na provoz motorových rychlíků severně od Prahy.
Podmínky soutěže na rychlíky, kde aktuálně jezdí s motorovými jednotkami 845 společnost Arriva vlaky, totiž splní pouze dopravci s nepříliš rozšířenou kombinací pohonu: elektrické a dieselové trakce. V praxi je na trhu jediný výrobce s referencí na takový typ vozidel za poslední roky: Stadler Rail. Ten dodal jednotky FLIRT v tomto provedení pro Slovinské železnice, několik dalších výrobců oznámilo ministerstvu, že by případně jednotky zvládlo vyrobit.
Zcela unikátní soupravy
„Stát poptává zcela unikátní soupravy, jejichž náklady budou po dobu smlouvy o několik miliard korun dražší než by stál provoz elektrických jednotek. Tento postup je nehospodárný,“ uvedl SVOD Bohemia.
Většina výkonů totiž vede po neelektrifikovaných tratích. Kritici soutěže požadovali úpravu infrastruktury, díky které by mohli nabídnout provoz rychlíků s akutrolejovými jednotkami BEMU. Ty kombinují jízdu pod trolejí s pohonem z baterie. Při stávající infrastruktuře je nasadit nelze: dojezd baterií není takový, aby mohly jednotky projet úsekem bez troleje.
Ministerstvo posouvá termíny obří soutěže na motorové rychlíky, dopravci získali dva měsíce navíc
Odmítavý přístup Správy železnic a části ministerstva dopravy řešící infrastrukturu se po kritice změnil. Pomoci tomu mohl i dopis jednoho z dopravců. Ten státu nabídl, že si elektrizaci provede sám. Ministerstvo nechalo Správu železnic prověřit možnosti prosté elektrizace některých úseků.
„V návaznosti na podněty a připomínky, které jsme obdrželi a vzhledem k tomu, že je naší dobrou praxí se jimi zabývat, prověřit je a případně rozhodnout o změně zvolených postupů, jsme pokyn zadali. V tuto chvíli samozřejmě není možné jakkoliv předjímat výsledek tohoto konkrétního interního šetření. Každopádně chceme v maximální dostupné míře prověřit všechny možnosti tak, abychom případně mohli zvolit další nejvhodnější/nejvýhodnější postup,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl.
Prostá elektrizace i nabíjecí body
Termín dokončení materiálu je do konce dubna. Ministerstvo nedávno posunulo lhůtu pro podávání nabídek. Pokud návrh na elektrizaci projde, dojde nejspíše k dalšímu posunutí. Práce na materiálu potvrdil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. „Ve vazbě na zavedení rychlíkových linek prověřujeme úseky k prosté elektrizaci, tak aby byly včas připraveny a umožnily zavedení těchto linek, a případné vybudování nabíjecích bodů,“ dodal.
Mezi dopravci koluje mapa neznámého autora, ve které jsou navrženy jednotlivé úseky k elektrizaci. Má jít i o ostrovní úseky. Řeší problém s příliš dlouhými vzdálenostmi mimo možnost nabíjení z troleje. Jde o úseky, které jsou nad rámec původně schválené koncepce prostých elektrizací.
Soutěž na linky provozované nyní společností Arriva může státu přinést rekordní zájem dopravců a tím i výhodnější cenu. Vážný zájem o podání nabídky mají nejméně čtyři dopravci.