Kritika dopravců pomohla. Správa železnic omezí hákovnice u Bezpráví, slibuje plynulejší provoz

Práce na koridoru v údolí Orlice. Foto: Chládek a Tintěra, PardubicePráce na koridoru v údolí Orlice. Foto: Chládek a Tintěra, Pardubice

Jiné řešení podle Správy železnic stavbu prodraží.

61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
IGCT

Tady je zas odborníků. Nepřál bych těm, kteří tu zbrojí proti hákovnicím, aby se ocitli jako montéři trakčního vedení v místě výluky na střeše MVTV v okamžiku, kdy strojvedoucí nestáhne, a projede i přes dělič, kde se přeskočí el. oblouk, přenese se nebezpečné napětí a ohrozí pracovníky na životě.
O to tu jde❗❗
Bezpečnost na prvním místě.
SŽ má nedostatek pracovníků MVTV. Chytrolíni z řad strojvůdců, autora redakce a podobných „“odborniků““ mohou rozšířit řady u SŽ a zkusit si i noční práce, a uvidíte, jaký je to skvělý pocit zajišťovat TV, když je kulové vidět.

Jiří Kocurek

Jak to dělají v zahraničí? Nechce se mi věřit tomu, že tam pracovníci padají z montážních plošin hořící po desítkách ročně.

Y.K.

Vy to píšete jako jiná ochrana než hákovnice neexistovala. Jenže ona existuje a dokonce je naprosto běžná, jen ne v ČR.

Jenisej

Změnilo by se něco, kdyby se tady začala objevovat pochybení v umisťování návěstidel pro elektrický provoz, které ohrožují na životě pracovníky na stavbě v kolejišti? Abych nedělal zbytečnou práci….

Tomáš

Čudujem sa, že ich SprŽel ešte stále v takom množstve používa. Na ŽSR sa nepoužívajú počas stavby vôbec a dávajú sa dočasné deliče

Tomáš Záruba

Ktere tam pak nezůstanou proč?

Jarda

Já sice nejsem z oboru, ale když se má hákovnice použít, nešlo by ji nějak zviditelnit. Vidím snahu její použití omezit na co nejkratší dobu, ale něco na princip zábleskového světla by mohl pomoc. Ekvivalent žlutých světel u silničních zůžení.

M152

Před ní jsou dvě návěstidla, připravte se na stažení sběrače a stáhněte sběrač. Nevím co víc by někteří potřebovali, aby je to donutilo stáhnout. Stejně jako někteří projíždí výrazné žluté děličníky se zdvihnutým sběračem.

Granja

To máte samozřejmě pravdu, ale hákovnice je přeci jen trochu jiný level. Má ochránit zejména pracovníky před neúmyslným propojením sběračem mezi beznapěťovou a živou částí. Právě s ohledem na tuto skutečnost jsem dal + příspěvku Jardy, který navrhuje použití např. zábleskového světla, což by už neměl nikdo přehlédnout.

Granja

Teď pro odlehčení malá vzpomínka. Když byla povinnost stahování sběrače mezi sudou a lichou kolejovou skupinou, bezelstně jsme se zeptali jednoho strojvedoucího z EEx Balt-Orient: Vy na Slovensku nestahujete, když jedete křížem? Odpověděl, „Ja ked idem na Baltáku, tak by som sa ustahoval“.

M152

Zábleskové světlo je fajn nápad, ale pokud někdo prdí na rozkaz, prdí na dvě návěstidla… Může to být poslední záchrana. Znám dva firy, co se chytli na hakovnici v Bezpráví, a vždy to bylo tím, že začali stahovat pozdě..

Nejideálnější je nemít stahovačky.

Nabrezisnuafsntazie

V Rakousku se nestahuje skoro nikde jak je to mozne? U nas i po modernizaci jsou stahovacky..

stanik

Ještě nám bude nějaké desetiletí trvat než vstoupíme do Evropy. Lajdáci a xy jsou všude, Ale zabezpečovací zařízení 21.století , čeká na nové strojvedoucí .

Jarda

Děkuji všem za názory. Já si stále myslím, že hákovnice je past. A člověk je tvor omylný. Když se spoléhá jen na člověka, nikdy to není na 100%. Díval jsem se na zprávu o stržení sběrače v Třinci, kde to bylo na zhlaví, a každé z návěst bylo někde jinde. Podle předpisů asi OK, ale když je to jednou na stožáru, jednou u trpaslíka, tak tam je stale možnost to přehlédnout. V rozkazu je jen „projíždějte úsek se staženm sběračem“, kdyby tam bylo napsáno, je tam hákovnice, tak si člověk vce uvědomí. Můj nápad se zábleskovým světlem je pro ty,… Číst vice »

FP1

Text o hákovnici v rozkazu byl, ale to se zas někteří fírové bouřili, že SŽ na ně chce házet každé stržení, dělali z komára velblouda, a tak se onen text vypustil.
Co se týče sdělení v rozkazech: Projeďte úsek se staženým sběračem.
To je opět zásluha fírů a odborů, bývalo to obsáhlejší, ale strojvedoucí si stěžovali, že jsou rozkazy dlouhé.

Jeffer

No, ak sa myslí ten text v štýle „niekde na trase vlaku môže byť hákovnica“, tak to by som sabotáži železníc o hlavu omlátil tiež. Má to mať nejakú kultúru ten rozkaz, aby sa podľa neho dalo presne určiť kde je beznapäťový úsek a kde hákovnica (aspoň km polohy pre všetky mysliteľné koľaje). Vlastne úplne najlepšie by bolo, keby fíra dostal mapu stavby: celá stavba schématicky (ktoré koľaje sú zjazdné a kde pod napätím aj s polohou návestidiel, aby si prípadne mohol plánovať zastavenie v dostatočnej vzdialenosti pred sťahovačkou), zložitejšie miesta (zhlavie so sťahovačkou, vylúčenými koľajami, hákovnicami, …) nie schématicky,… Číst vice »

FP1

Text byl ve smyslu, že na trase jsou výluky, a že mohou být umístěny hákovnice. Je pravda, že rozkaz mohl být lépe rozložen, aby ten text byl přímo nad stahovačkami, ale i tak, normálně uvažující člověk musí pochopit, jak to je myšleno, zde jiný výklad možný není, ale jak vidno, někteří dělali z komára velblouda. A hlavně, na to, že se budou umisťovat vyšlo i opatření, takže toto bylo asi opatření, aby si někdo nestěžoval, že to opatření nečetl. No a ve finále by nás o tom SŽ nemusela zpravovat vůbec, hákovnice vůbec, hákovnice je normální způsob zajištění pracoviště, který… Číst vice »

FP1

Jinak je až smutné, tuto z prominutím blbost – text o hákovnici mi je opravdu k ničemu, řešili jak ďasi, ale pak klidně převezme rozkaz, který je špatně vytištěn (třeba kvůli chybě tiskárny jsou místa háčků nesmysly), je v něm chyba a další, a to klidně převezmou, a pak se tím ještě chlubí, co převzali.

zwi

Co se týče dlouhých rozkazů, tak spíš nechápu proč v nich dostáváme info o novém druhu PZZ a podobných kravinách co strojvedoucího vůbec nezajímá a nemá jej ve znalosti. Ale aby tam byla kilometrická poloha (na 3 desetinná místa) stahovačky to ne, to je strašný problém. Hlavně že je to u každé koleje jinak a při každé výluce jinak, to je v pořádku. Plus, na to jsem psal i jednou hlášení, jednou je to u země, jednou někde zavěšené a co je úplně nelogické, to dotáhla SŽ k úplné dokonalosti, dát předvěst na zem a stahovačku zavěsí…

FP1

No mám znalost TTP a v tom je uvedeno, zda to je přejezd s kříži, či s PZZ, takže když se to změní, tak se to logicky musí uvést, protože by se našel šťoura, co by si stěžoval. Zažil jsem i jednoho, co napsal hlášení na stahovačku u vedlejší koleje, kterou nemá v rozkazu, a přitom ta stahovačka byla až za červeným terčem, takže neměl šanci tam vjet. Ano, psát výlukové stahovačky na přesné km polohy je zatím nemožné, protože zajištění pracoviště je v plně zaměstnanců OTV, kteří návěstidla umísťují, a nikam se to nehlásí. Údajně se to ale změní,… Číst vice »

zwi

Dostal jsem samozřejmě odpověď ve smyslu, že to splňuje předpis a že předvěst se umísťuje na zem, aby zde při umísťování a odstranění nemusela být napěťová výluka, zatímco samotné stáhni sběrač, je zavěšeno na nosném laně. No jelikož se předvěst umísťuje a demontuje snad jen současně se samotnou stahovačkou a návěstí stáhni sběrač, tak napěťová výluka musí snad být tak jako tak. Hlava mi to nebere.

FP1

Výluková stahovačka na nosném laně? To jsem snad ještě neviděl, většinou se dávají buď na stojánek na zem, nebo se pověsí na mřížák, nebo na návěstidlo. Na nosném laně jsem to ještě neviděl.
A ano, v tomto případě byste měl pravdu, je to nelogické, navíc na stejnosměru by se toto dalo umístit na nosné lano i bez napěťové výluky, pod napětím, ale bylo by to zdlouhavější, takže se mi moc nechce věřit, že by si přidělávali práci dáváním na nosné lano, čímž samozřejmě nemůžu vyloučit, že to tak někde neudělali.

G....

Právě proto, že člověk je tvor omylný, se hákovnice zavedly. Na té troleji pracují lidé z masa a kostí, tátové od rodin. Zavlečením napětí je můžete vážně zranit nebo i zabít!

G....

Základní předpoklad je, že sběrač se musí stáhnout všude, kde je to nařízeno. Hákovnice je až za tím, v místě, kde už má být sběrač stažený.

Zvýrazňování „tady je hákovnice“ může naopak směřovat k tomu, že v místech bez hákovnic se nařízení jízdy se staženým sběračem bude ignorovat.

Radomil

Dokavad budou osoby ridici drazni dopravu ( vypravci ,CDP) pristupovat ke zpusobu rizeni, koordinovani a organizovani vyluk porad stejny matlalove tak se nikdy nic nezmeni .

Matlal

No Ty jsi teda chytrolín….Radomile Radomile….

G....

Pojďte nám předvést, jak se to podle Vás má řídit. Přihlaste se na kterémkoliv PO nebo CDP, nové kolegy potřebujeme a znalost prostředí je nespornou výhodou.

Peter

Hákovnice osazují jenom Patové a Matové.
Čili jsou k vidění henom v Česku a nikde jinde.

Joe

No a teď kde je ta realita, Tradičně jsou 2 nesmiřitelné tábory. Jeden bude tvrdit, že SŽ jsou neumětelové a neumí to zabezpečit jinak než hákovnicí. Druhý tábor bude tvrdit, že troubové jsou fírové, protože si neumí ohlídat stažení sběrače a proto se na ně musí železem.

Y.K.

To nevím, ale ty tábory nejsou v rozporu. Pokud vím o nějakém prvku kde lidi opakovaně selhávají, tak je dobré to řešit tak, aby se chránily životy i dost drahý majetek a dráha zůstala provozuschopná i po takovém excesu. A ze zahraničí víme, že stahovačky nejsou nic, bez čeho by dráha nefungovala.

U nás se to řeší nejprostší, nikoliv nejlepší cestou. Ochránit lidi musíme, tak se tam dá něco co serve sběrač, někdy i trolej a že se pak den nejezdí. No, za to SŽ není placená, jestli se jezdí nebo stojí. Ztráty mají dopravci a cestující.

Varlos Kémola

Napsal člověk, který nikdy nebyl dál než ve vedlejším městě v Kauflandu.

Karel

Většina montážních prací se pod napětím dělat nedá. A nacpat všude děliče je dost drahé.

Jan

Kolik je drahé? Stojí dělič víc než milion, nedá se už nikdy přemístit? Pokud ne, tak se není o čem bavit. Problém je, že nikdo nevyčísluje škody za člověkohodiny zpoždění, odřeknuté spoje, ujeté přípoje, odrazení cestujících od železnice až po materiální škody utržených sběračů a trolejí.

zwi

Zajimave ze problem s delici je jen u nas.

182-097

Drahé? Tak jak to dělají v některých sousedních státech, kde neznají ani hakovnice a pomalu ani stahovačky? Nedejbože pak ty výlukové bizáry jako u nás.

Leinad

Občas úplné zastavení provozu místo elektrické výluky. Většinou málo alibismu.

Honza

Patové osazují hákovnice a Matové je strhávají. A teď ještě rozhodnout, co bylo dřív, tedy co je příčina a co důsledek…

Jiří Kocurek

Punktum první bylo staniční zabezpečovací zařízení.
Zdá se, že nestačilo zaměstnávat bezchybné výpravčí, když takovou věc předkové vymysleli.

Vectron

jestli tam je hákovnice nebo ne,mi je celkem jedno,ale proč sakra slavná „zkáza železnic“nedělá i v noci,aby se urychlila stavba?Naserou si tam padesátku a nikde nikdo…za to by měl být někdo potrestán!

FP1

Tak 50 (pokud ji zas neprotáhli), je už jenom přes jeden mostek hned za Brandýsem, to moc neomezuje.
Navíc rekonstrukci dělá firma, a pokud vše stihnou, jak mají tak je asi bohužel nemůžete nijak nutit dělat i v noci.
Samozřejmě bylo by dobré aby se tam pracovalo i v noci (to samé Pardubice), je ale otázkou zda by na to měli dostatek lidí, a zda to je možné skrz nějaké technologické postupy.

Kubrt

Rekonstrukci dělá firma, ale zadává a soutěží jí SŽ, která si může zadat, kolik času akce má trvat. Samozřejmě to bude mít nějaké dopady do ceny, ale to tak je se vším – potřeba si říct, co je priorita.

FP1

Samozřejmě zadává to SŽ, a zadala to jak to zadala a teďka žádat někoho trestat, protože se nedělá i v noci mi přijde zvláštní, pokud se vše stíhá.

A je otázkou, zda by se pak vůbec někdo přihlásil a nebo, zda by cena byla akceptovatelná. A pak samozřejmě zda firmy mají kapacity (dost lidí) a zda to technologické postupy umožní.

Kubrt

Tak jistě, u běžící akce to nemá smysl.

qěcy

I to se stalo, ale opačným směrem. Totiž omezení nočních prací kvůli překračování hlukových limitů.

NightmareFreddy

Ano, vše souvisí se vším a především cenou. Práce v noci je drahá, v takových podmínkách nebezpečná a navíc nezdravá (samozřejmě je bohužel spousta lidí, co dělá ve fabrikách, ale tam je na to alespoň prostředí). Vždy, když vidím někoho poučovat, jak se to má dělat přes noc, tak mám sto chutí napsat „tam jim běžte pomoci dělat přes noc, ať je to rychlejší“…

NightmareFreddy

P. S. Tím narážím na předřečníka, nikoliv na Vás 🙂

Tom_Matoo

Škoda, že si to nepřečetli třeba na západ od našich hranic, chudáci to dělají blbě…

FP1

Škoda, že v Německu nevědí, že jde přeložit křižování a nemusí se zpožděný vlak rušit.

qěcy

Haha. Na trati bez PHS se v Německu v noci asi podbijet a sterkovat nebude ani omylem.

qěcy

V obytné zástavbě…

rejpal

Tak pak jsem zvědavý jak SŽ bude udržovat v noci VRT. No ona je vlastně udržovat nebude, protože stejně žádné nikdy u nás nebudou.

qěcy

Také do toho mluví hlukové limity a KHS.

None

Nevím co je priorita, ale cestujíci určitě ne.

Pepa

Zrovna zde se v noci dělá/dělalo. Dokonce se na noc zastavuje provoz úplně.

Alibaba

Některé práce se v noci dělat nedají. Buď z důvodu bezpečnosti (třeba právě práce na TV), nebo třeba kvůli hluku (auta a stroje).

qěcy

Je tam práce v noci povolená? Jsou 5am povolené hlučné práce v noci? Třeba v Praze jsou standardně hlučné práce v noci zakázány. Podbíjení, sypání rozhrnování štěrku, nejspíš i ježdění aut a bagrování. Trolejové montáže povoleny jsou, ale ty se dělají málokdy samostatně.

Karel

Práce na trakčním vedení , lépe řečeno výstavba nového lze spojit s jinými pracemi je možné jen tehdy, když je k dispozici pozemní přístup pro těžká nákladní vozidla. Ale to není všechno, silniční jeřáb musí mít místo pro bezpečné zajištění svými výsuvnými podpěrami
Jinak trolejový drát a nosné lano se musí rozvinout v určité délce a to ze silničního jeřábu nejde. A pokud se na koleji pohybuje montážní prostředek těžko se tam může pohybovat jiná technika. Rázový utahovák při montáži vzbudí lidí spíš než bagr

Jan

Kolik kilometrů trati je blízko domů s lidmi a kolik v dostatečné vzdálenosti, aby utahovák nemusel nikoho budit? Proč se nedá naplánovat trochu lépe kdy a kde se co dělá?

Modré zábradlí

V tom hustě obydleném údolí Orlice by kvůli hlukovým limitům určitě v noci dělat nešlo…

Kobodej

A proč to píšete tady? Běžte na stavbu a řekněte to tam, tady je to k ničemu.

Ondřej 2

Pač by ho tam dobřinkali…