Letecké společnosti Letectví

Budoucnost A380 v ohrožení. Podle Reuters Emirates chtějí raději menší A350

A380 společnosti Emirates v Dubaji. Foto: Emirates
A380 společnosti Emirates v Dubaji. Foto: Emirates

Budoucnost výroby největšího osobního dopravního letadla Airbus A380 je rok po oznámení další objednávky od Emirates znovu nejistá. Agentura Reuters přišla s odvoláním na své zdroje s tvrzením, že aerolinky jednají s výrobcem o zrušení části objednávky výměnou za nákup nových Airbusů A350. Airbus potvrdil, že s Emirates jedná.

Emirates, které jsou největším zákazníkem u modelu A380, si loni objednaly dalších 36 kusů, čímž zachránily výrobu největšího osobního letadla na světě na několik let dopředu. Teď ale podle zdrojů agentur jednají o tom, že by velkou část objednávky přeměnily v menší letadla A350. Další zakázky na A380 Airbus nemá a mohlo by to znamenat úplný konec výroby.

Airbus nečekaně na spekulace o konci výroby reagoval veřejným prohlášením, že jednání s Emirates o A380 skutečně probíhají, další informace ale firma nechce uvést. Emirates ani výrobce motorů pro A380 Rolls-Royce se nevyjádřily. Podle Reuters chce budoucnost A380 vyřešit ještě stávající šéf výrobce letadel Tom Enders, který v dubnu skončí.

O zakázce se mluví od jejího podpisu, že zatím stále není finálně domluvená, především kvůli debatám o motoru pro superjumbo.  Ukončení výroby A380 výměnou za další objednávky A350 může být pro Airbus sice na první pohled bolestivým řešením, ale mohlo by mu pomoci u aerolinek z oblasti Perského zálivu k většímu úspěchu s modelem A350. Emirates mají současně objednány letouny Boieng 777X, které mají být přímými konkurenty A350.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
tomáš
Host
tomáš

Pocitově je pro mě let s Jumbem i 380 jiný, řekl bych slavnostnější:-) Jiné widebody jsou takové menší,
obyčejnější, je jich prostě moc (i když business v 777 je samo lepší než economy ve velrybě).
Bojím se jen, že 380 tak dlouhověké jako jumba nebudou (viz 14-15 let stará letadla od Singapore,
o které není zájem a rozebírají se na díly).

DPDP
Host
DPDP

Tak ty A380 ještě budou min. 20 let létat, tzn. žádná tragédie , u BA taky ještě 747 létá , ale let A350 to je úplně jiná liga, rychlejší nástup , lepší tlak v kabině , větší vlhkost , spolu s výborným jídlem prostě větší zážitek 😉

tomáš
Host
tomáš

Dalo se to dřív nebo později čekat, ekonomika je neúprosná. Škoda, létá to opravdu majestátně
a spolu s Jumbem je to fakt jiná liga…

...
Host
...

Ale ve srovnání s A350 nebo s B777X je už dnes zastaralý a má větší spotřebu přepočtenou na jednoho cestujícího. Možná kdyby existovala odlehčená verze s kompozitním skeletem a se dvěma opravdu velkými moderními motory (zvětšenými GE9X nebo RR Trent 1000), tak by to letadlo ještě mohlo mít šanci. Ale to se patrně nestane.

Martin Hanzal
Host
Martin Hanzal

Nene, touto vývojovou cestou už se bohužel vážně nikdo nevydá. Škoda, je v tom vlastně kus nostalgie, ale na té se prostě byznys plán postavit nedá.

Y.K.
Host
Y.K.

To se určitě nestane, protože náklady by byly enormní a rizika, že to nikdo (v dostatečném počtu) nekoupí také. Navíc s náklady spojenými se čtyřmi motory místo dvou nejde dělat nic. Je to smutné, ale tahle generace odejde. Zase můžeme být rádi, že jsme jí zažili. 🙂

Martin V.
Host
Martin V.

Čtyři motory místo dvou… Zkuste se na to podívat opačně. Máte ty stejné čtyři motory, ale místo dvou trupů máte jeden objemnější (a dva piloty místo čtyř). To musí naopak ekonomice prospět! Pokud tedy nevychází u A380 výhodněji ani spotřeba na jednoho cestujícího, tak chyba musí být jinde než ve velikosti. Nabízím pár možností: – Oproti B787 a A350 je už poněkud zastaralý (a proti B777X bude nakonec taky). – Je příliš velký. To byl sice B747 začátkem 70. let ještě víc, ale ten tenkrát ve svých výkonech neměl konkurenci. Třímotoráky ho příliš nehrozily a ETOPS dvoumotoráky nastoupily teprve až… Číst vice »

Ebík
Host
Ebík

Problém je, že lidi dají přednost méně přestupům, takže se nakonec vyplatí víc menších letadel s dalekým doletem na linkách do více cílů. Superjumba jsou pro dopravní model s velkými huby (a dvěma přestupy). Z velkých hubů ale díky své poloze zůstala Dubaj, proto jsou Emirates prakticky jediným velkým zákazníkem.

Jen tak
Host
Jen tak

Jiná liga? v čem proboha? vždyť je to obyčejné letadlo (ve vší úctě k Jumbu) ….

Martin K.
Host
Martin K.

Tomáš měl na mysli asi estetiku exteriéru. A v tom má 747 málo konkurentů, ale je to taky velmi subjektivní záležitost.

Partneři



CSCARGO