Královna nebes slaví 50 let. Výrobou může přežít i výrazně mladší A380

Boeing 747-8F v barvách UPS. Foto: BoeingBoeing 747-8F v barvách UPS. Foto: Boeing

Několikrát odepisovaný, ale stále létající stroj, o který dopravci ještě neztratili zájem. Boeing dnes slaví výročí 50 let od prvního

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nicky

No tak hlavně A380 je momentálně to nejstarší co Airbus vyrábí A220 je nová, A320 a 330 je neo, a A350 je také nová, tak je otázka jak tu modernizaci pojmou, aby to letadlo dávalo smysl. Kompozitní materiály, navýšení kapacity, redukce motorů?

Michal

Hlavním důvodem úspěchu 747 je to, že Boeing od začátku počítal s tím, že se v osobní přepravě neujme, a proto ho vyvíjel tak, aby se do něj daly efektivně naskládat palety. Pokud je mi známo, s nákladní verzí A380 se nepočítalo. (Jestli ano, můžete uvést odkaz, kde se vzdělám?)

Martin

myslím že v nějakém TV dokumentu bylo řešeno, že původně se s ní počítalo, ale kvůli snížení výdajů za vývoj a také kvůli snížení hmotnosti, se kterou měli problém od začátku se od vývoje této verze odstoupilo

Ondrej

Ono ke tezke tyto dve era srovnavat. Prestoze jsou si ted ve sve podstate primym konkurentem, kazde vznikalo za jine doby a kompletne odlisna byla i myslenka pri navrhu. Nebyt obav vyrobce, ze je zvalcuje nadzvukova doprava, nebyl by ani ten ikonicky hrb 🙂

železničář v důchodu

Něco o tom zveřejnili i na „E15“ = viz:
https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/kralovna-nebes-slavi-boeing-747-poprve-vzletl-pred-50-lety-1356138
– a na nějakých „odbornějších“ internetových stránkách, které teď už (bohužel) neumím najít, byla docela dobrá stať o vývoji velkých letadel Airbusu a Boeingu a s tím související právě jejich srovnání = každý výrobce vycházel z jiné „obchodní strategie“: škoda, že už to nenajdu, dal bych sem odkaz.
Ten „hrb“ tam byl prý proto, aby umožnil nakládku zboží „čumákem“ při využití pro „cargo“ provoz.

R.L.m.

Na (mj. podle mě výborném) webu planes.cz jsem četl tyto články:
https://www.planes.cz/cs/article/202129/jak-je-to-vlastne-s-a380
jako reakce na tento článek
https://www.planes.cz/cs/article/202056/cechoviny-149-airbus-a380

železničář v důchodu

Výborně – díky, ten první text je ten, který jsem měl na mysli (ten druhý jsem původně nečetl): díky za doplnění !!!

Zdeněk

B 747 poslední, osmičkové verze, má sice o něco menší sedačkovou kapacitu, než A 380, ale je v provozu výrazně úspornější. Proto doufám a věřím, že jeho výroba hned tak neskončí, a to i přesto, že např. v USA ho už neprovozuje žádná letecká společnost a létá už jen ve státních službách – např. AIR FORCE ONE.

Jen tak

Bohuzel, 747 uz se take blizi ke svemu konci.

Pax verzi 747-8 uz si nikdo dlouho neobjednal, a pri zivote tento vyrobni program drzi cargo verze.

Y.K.

Boeing už oznámil ukončení výroby B747-8, takže už bude jen dobíhat to dřívě objednané (cca 4 roky). To by musel nějaký cargo dopravce ještě objednat opravdu velkou sérii, aby si to Boeing rozmyslel.

tomáš

Těch 50 let ve výrobě mluví za všechno. Geniální letadlo…

Y.K.

Ono tedy dnešní B747-8 a tehdejší B747-100 nemají společného v podstatě nic, takže napsat, že je ve výrobě 50 let je celkem nesmysl. Mezi tím přicházel dost radikální vývoj. Každpoádně ano, koncepce a ikonický tvar s hrbem přežily 50 let zachovány, přes obrovské změny konstrukce.

tomáš

Není to nesmysl. Že se za půl století svět hodně změnil a vývoj přináší změny, které se do výroby průběžně aplikují, je normální a logické. Když napíšu, že několikrát inovovaný Jumbo Jet
se vyrábí 50 let, budete doufám spokojen:-P

Y.K.

To už budu. 🙂

Honza

No pokud porovnám 747 s 380, tak u 380ky mi chybí taková ta elegance, originalita prvního dvoupatráku, kterou dotváří i ten kopkit nahoře.