Krajský úředník neuspěl v boji za zrušení přechodu v Přerově, vznikne provizorium s ostrůvkem
Spor ukazuje, jak se v Česku rozhoduje o dopravě. Například podle žádosti, kterou si před deseti lety úředník sám napsal.
Přechod pro pěší přes ulici Bratří Hovůrků v Přerově zůstane. V srpnu nařídil jeho odstranění Krajský úřad Olomouckého kraje i přes odpor města a policie. Nakonec novým rozhodnutím stanovil na rok provizorní přechod na stejném místě.
Vyplývá to z rozhodnutí úřadu na základě žádosti Přerova o přechodnou úpravu provozu. Jde o využívaný přechod v blízkosti škol, zimního stadionu a hřbitova. Další přechody jsou zhruba 200 metrů daleko.
Přechod přes silnici I/55 bude mít nově uprostřed ostrůvek z betonových panelů pro zvýšení bezpečnosti. V rámci výstavby bude současně zrušen stávající odbočovací pruh vlevo z ulice Bratří Hovůrkových na ulici U Hřbitova.
Proti všem. Úřad zrušil využívaný přechod i přes nesouhlas města a policie
Končí tak několik měsíců trvající spor, na jehož konci by měl být za rok úplně nový přechod, jehož výstavba bude součástí nové okružní křižovatky s ulicemi U Hřbitova, Ztracená a 9. května. Úřad zrušil přechod pro jeho údajnou nebezpečnost a nesplnění požadovaných norem.
Od roku 2014 do současnosti na přechodu nedošlo k jediné nehodě s chodcem, což rozhodnutí zcela ignoruje. Město po rozhodnutí varovalo, že lidé budou v místě přecházet i bez přechodu. „Jedná se o hlavní komunikační tah, který využívají žáci přilehlých učilišť, návštěvníci zimního stadionu a nedalekého hřbitova,“ uvedl první náměstek přerovského primátora Tomáš Navrátil ve stanovisku k návrhu na zrušení přechodu.
Považován za odborníka
Úřad při rušení vůbec neřešil možnost, že by přechod zůstal a došlo jen k jeho úpravě. Držel se čistě předpisů, podle kterých je maximální délka sedm metrů. Nakonec je tak přechod formálně zrušen a nyní dočasně povolen.
Případ přerovského přechodu ukazuje, jak silnou moc mají někteří krajští úředníci v protlačování svých názorů bez oponentury. Argumentací pro zrušení přechodu byla deset let stará žádost policie. Tu sepsal přímo autor rozhodnutí o zrušení Lubomír Pešout v době, kdy byl ještě zaměstnancem policie. Úřední rozhodování tak opřel o materiál, který si sám vytvořil. Policie po jarním zrušení přechodu uvedla, že se zrušením nesouhlasí, stejně tak město. Pešout si ale aktuální stanovisko policie vůbec nevyžádal.
Deník Zdopravy.cz kontaktoval Pešouta již na začátku srpna s dotazy, zda nepovažuje takové rozhodování za střet zájmů a proč neoslovil znovu o stanovisko policii či město. Na dotazy neodpověděl. „Z profesního pohledu je ing. Pešout považován za odborníka v oblasti dopravního inženýrství a BESIPu a ryzího profesionála, tzn. v dané věci nespatřujeme střet zájmů,“ uvedl vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Olomouckého kraje František Pěruška.