Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Koridor Soběslav – Doubí se začne stavět v září, DÚ zahájil stavební řízení

Míjení s rychlíkem na staré trati Soběslav - Doubí. Po modernizaci povede koridor v jiné stopě. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Míjení s rychlíkem v Roudné na staré trati Soběslav - Doubí. Po modernizaci povede koridor v jiné stopě. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nový devítikilometrový úsek čtvrtého koridoru mezi Soběslaví a Doubím se začne stavět letos v září. Takové jsou aktuální předpoklady Správy železniční dopravní cesty, která stále vybírá zhotovitele. „Soutěž by měla být uzavřena zhruba do měsíce,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Zahájení stavby tak nabralo už několikaměsíční zpoždění, koridor měl být ve výstavbě od loňského podzimu. SŽDC následně mluvila o zahájení letos v květnu, a to kvůli nutnému přesunu chráněných obojživelníku, především žáby blatnice skvrnité. Protahuje se ale i soutěž, u které správci železnic několikrát posunuli uzávěrku. Aktuálně se rozběhlo stavební řízení, které má na starosti Drážní úřad.

Úsek mezi Soběslaví a Doubím u Tábora už je z obou stran obklopen modernizovanými úseky. Trať povede v nové stopě a díky přestavbě se výrazně narovná. Její součástí bude nový téměř 400 metrů dlouhý tunel, který nese pracovní název Zvěrotický. Vznikne šest železničních mostů a stejný počet silničních mostů, zmizí úrovňové přejezdy.
Práce mají probíhat tři roky, celkové investiční náklady se pohybují okolo 3,6 miliardy korun. Součástí akce je i snesení kolejového roštu, odtěžení náspů a zavezení zářezů na stávající trati přes železniční stanici Roudná. Trať bude stavěná na rychlost 160 kilometrů v hodině.

Když pomineme složité zaústění koridoru do Českých Budějovic v úseku Ševětín – Nemanice, kde mají vzniknout dva několikakilometrové tunely, je úsek Soběslav – Doubí posledním jednokolejným úzkým hrdlem na čtvrtém koridoru, kde se dosud nekoplo. V plném proudu jsou práce mezi Sudoměřicemi a Voticemi (SudoVo) a také v Praze od Hostivaře k Vršovicím. Jak nedávno informoval deník E15, stavba SudoVo nabírá zpoždění kvůli pozdějším vydáním stavebních povolení na některé objekty. Její otevření se tak odkládá až na začátek roku 2022.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Souprava
Host
Souprava

Tahle trať se k světu mění fakt parádně… 🙂

a8n
Host
a8n

Posunutí podávání nabídek bylo u této stavby minimální, zvlášť když to srovnáme třeba se SmRadem. A jelikož už se otevíralo před měsícem, zahájení v září je docela překvapení (pokud už nejsou známy námitky k ÚOHS, kterými se nepochlubili). Asi jsou problémy s majetkoprávní přípravou, nedá se říct, že by běžela zrovna rychle.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Tvrzení o těch zpožděních jsou více než k pousmání, vzhledem k tomu, kdy podle původních plánů měly být hlavní tahy hotové – tak dekádu zpátky (a to pomíjím fakt, že k mezinárodní dohodě z roku 1985 se tahle země připojila už v roce 1993, resp. ČSFR v roce 1991 – tehdy ale měla federace jiné starosti: nejdřív pomlčkovou válku a pak pakt Mečiar – Klaus o rozdělení si kořisti, rozumějte federace).

Michal
Host
Michal

Spíš byla chyba takovou dohodu v roce 1985 podepisovat, když komunisti museli vědět, že tohle nikdy nepostaví. Jediná novostavba/přeložka moderního typu byla v 80. letech trať z Holešovic do Libně a jak dlouho se to stavělo.

Cokoliv podobající se dnešním koridorům bylo zcela mimo technologické a ekonomické možnosti.

A trochu mě překvapuje, že dospělý člověk nechápe, že v podinvestované a hospodářsky dost zbídačené zemi se jako úplně první věc nestavěly železniční koridory… 😀

Jaklik
Host
Jaklik

Dáme miliardy do nových kolejí a budeme po nich jezdit regionovama a béčkma 😂😂😂
Úsměvné.

VRT
Host
VRT

Zase lze s vysokou pravděpodobností předpokládat, že ty koleje tu budou o něco déle než B+814. I když u nás jeden nikdy neví.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Tak 30 let, pak se budou měnit 😀 Za 50 let se začnou rozpadat umělé stavby a jak to vidíme i dnes, na opravy nebude.

Jablko
Host
Jablko

Na 160 km/h?

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Kdo my? Vy? Nebo snad šotosnílek VRT? Možná, kdyby dal, už si mohl vozit zadek v „téžévé“ 😀 Zcela vážně si ale přiznejme, že národních zdrojů do těch kolejí zas až tolik peněz nejde. O údržbě nemluvě.

Michal
Host
Michal

Už teď mají všechny linecké expresy soupravy i HV na 160, vnitrostátní mají v základu 4 vagóny na 160 (posily téměř výhradně humanizovaná béčka) a HV většinou 362. Dá se očekávat, že za těch 2,5 roku se situace zlepší.
U rychlíků se dá rychlost 140 zkousnout, i když komfort je u humanizovaných B na žalostné úrovni.
Jezdit bude to, co objednatel objedná (a zaplatí).

noerf
Host
noerf

Michal: Možná by stačilo zjistit, proč jsou ČD v osobní dopravě ve ztrátě a proč je schopen se Regiojet dostat na trati Praha – Brno – Bratislava/Vídeň do černých čísel bez objednávky MD, když to ČD nedokážou ani v rámci objednávky. A kupodivu má Regiojet větší počet členů palubního personálu.
Takže by se spíše MD jako majitel měl zamyslet, jestli ČD nemají nějak moc THP zaměstnanců a na rozdíl v cenách nákupů a oprav.

Michal
Host
Michal

Nebude ten zisk RJ daný tím, že jezdí jen v lukrativních časech (bez závazku to jinak nejde) a ČD v objednaných časech? A o jakém zisku a v kterém roce u RJ mluvíte – před odpisy, provozním…? A to, že dotovanou 75% slevu má RJ nejen z nejlevnější třídy, víte?

Lektor
Host
Lektor

Tak kdyby ČD jezdily pouze na linkách, kde jezdí RJ, tak jsou taky v plusu.

Martin
Host
Martin

až se ten úsek otevře měly by tam už jezdit vozy v budapešťské linky.

Michal
Host
Michal

“ tunel, který nese prcovní název“ – co se v tom tunelu bude dělat? 😀

Miris
Host
Miris

Nemáte někdo vizualizaci trasy k dispozici ?

VRT
Host
VRT

Sláva! Tak ještě NemaŠe a co se spojení do Budějic týká, už to bude chtít už jen ten rychlý výjezd na Benešov, který nebude, pokud RS1 povede na Kolín. I tak bude cesta na jih železničně to nejlepší, co u nás bude.

ApolloXI:
Host
ApolloXI:

Nějaký ten výjezd si můžete udělat – třeba výjezdní zasedání ve vinném sklípku na jižní Moravě – tam můžete šotosnít o VRTkách v Česku :-DE

VRT
Host
VRT

Děkuji za názor a posílám klíčenku.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

To klidně můžete, já o nich snil taky – před 30 lety 😀 Běžte si vybrečet peníze do Bruselu a pak si malujte do mapy. Víte, co toho SUDOP za tu dobu už namaloval 😀

Lektor
Host
Lektor

Tak malování zase tolik nestojí, ale mohlo se kreslit něco reálnějšího.

dotaz
Host
dotaz

A proč to všechno pořád staví na 160? Nebo ještě na SŽDC nezjistili, že máme pomalu rok 2020?

Michal
Host
Michal

Já mám pocit, že SŽDC to zjistilo, ale nezjistil to objednatel a bez výběrka vybraný dopravce.

VRT
Host
VRT

Ono si stačí sednou s tužkou, papírem a kalkulačkou a začít počítat. Jaké je vzdálenost Veselí-Tábor? V současnosti 27 km. To se moc nezmění. Všechny vlaky budou stavět v obou stanicích vždy. Jestli ne, tak je něco špatně… Kolik by se ušetřilo času na tomto úseku pokud by místo 160 km/h bylo 200 km/h? Budeme-li uvažovat (pro jednoduchost), že se 200 pojede na 20 km, vychází čas na 6 minut. Při rychlosti 160 to je 7,5 minuty. Proto má zrychlování smysl buď na dlouhých souvislých úsecích (nová trať), nebo tam, kde si to žádají uzly. I se 160 km/h a… Číst vice »

VRT
Host
VRT

A ano, vím, že Jižní expres ve Veselí nestaví a považuji to za chybu.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Záleží na četnosti spojení a konstrukci GVD: pokud tam rychlíky jezdí prakticky téměř celý den po půlhodině, tak asi opravdu nemá smysl, aby i ve Veselí nad Lužnicí zastavovaly všechny – to je lepší udělat přestup v Táboře s dobrým provázáním s rozvozovými a svozovými osobní vlaky, které obslouží i mezilehlé tarifní body.

VRT
Host
VRT

Tak samozřejmě, ale věřím, že po NemaŠe poptávka po zastavování úplně všeho naroste, řekl bych, měrou nebývalou.

xyz
Host
xyz

Naopak – po dokončení NemaŠe bude možnost dosáhnout systémové jízdní doby 30 minut mezi uzly Tábor a ČB, pojede-li vlak bez zastavení. O další důvod s nejvyšší vrstvou ve Veselí n/Luž. nezastavovat.

Kajman
Host
Kajman

Pokud by skutečně fungovaly svozové taktové vlaky ČB-Tábor, vyjíždějící kolem půl z ČB a zastavující řekněme ČB sever-Ševětín-Veselí zast.-Veselí-Soběslav-Planá-Sezimák-Tábor (a opačně), pak jistě nebude potřeba s expresy ve Veselí stavět. Do té doby je projíždění Veselí zhovadilost.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Ex by měly především stavět ve špičkách v Benešově – ta minuta, dvě by už nikoho nezabila (a vlastně jo, VRT :-D). Hodně by to odlehčilo tomu neustále kolovrátkovému hitu o přetížení.

VRT
Host
VRT

Na to jste přišel kde? A opravdu, dejte na moje rady a jděte se spíš projít ven.

xyz
Host
xyz

„Ex by měly především stavět ve špičkách v Benešově“
Pak by mj. už ani nebyly hodné nést označení „expres“.

VRT
Host
VRT

Vůbec mě celkem fascinuje ta pojmenovávací mánie. Neměla by o tom, kde bude vlak zastavovat rozhodovat poptávka? Možná si vzpomenete na to haló, když režisti a modré gumy zjistili, že jim nebude část vlaků zastavovat v Třebové.

Michal
Host
Michal

Na cestě do Prahy budiž, ale na cestě do ČB ani náhodou. Znám to z rychlíků – Benešovák se rozvalí i s taškami na sedadlech a zabere 2 místa místo těm, kteří cestují dále. Ale zastavování v jednom směru je nesystémové.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

VRT to SŽDC spočítal – a zcela zdarma 😀 Aspoň v něčem máte už rozum.

VRT
Host
VRT

Nemáte pocit, že jste na tom dneska s mentální kapacitou ještě výrazně hůř než obvykle? Ono pak totiž není dobré sedat k počítači a dávat to veřejně najevo. I když… ono je to asi jedno.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Mě nemůžete urazit. Jste jen lehce naivní, že zrovna Vy to tady rozštípnete, nic víc, nic méně. Zásadní otázku, kde na to vzít, už jste vyřešil?

VRT
Host
VRT

Prosím vás, co já chci rozštípávat? Já tady, na rozdíl od vás diskutuji. To jest například zde odpovídám na dotaz. Ale na vašem místě bych se spíš soustředil na to rčení o tom rozmazávání a smradu a jestli vám mohu doporučit, tak dneska ten počítač vypněte a jděte do parku, je tam hezky.

dotaz
Host
dotaz

Na daném koridoru je hned několik úseků vhodných na 200. Pokud bychom brali vaši logiku, můžeme řešit, proč ne jen 150, nebo jen ne 140. Kdyby všichni uvažovali takto, tak některé země rychleji nejezdí doteď.

VRT
Host
VRT

Na daném koridoru by šlo 200 na NemaŠe a SodoVo. V obou případech říkám ano, ale za jakou cenu. A nejde jen o finance. Na našich tratích naráží zvyšování rychlosti buď na malý přínos, nebo na kapacitu tratě.

VRT
Host
VRT

SudoVo. Nejde tu opravovat text…

dotaz
Host
dotaz

Zrovna na jih za Benešovem je kapacita velká a ještě dlouho bude. Tam by ty vlaky na 200 svištět mohly. V cizině taky vždy nemáte dlouhé souvislé úseky na 200 a přesto existují, vlaků tam navíc kolikrát jezdí méně než u nás. A cena stavby není zcela přímo úměrná konečné rychlosti, kterou budou moct vlaky dosahovat, pokud tedy nemluvíte o pravých VRT.

VRT
Host
VRT

Kapacita je problém na Pardubice-Choceň. Tady problém není kapacita. Tady řešíme jízdní doby tak, aby Praha-Tábor bylo za hodinu a TA-ČB za 30 minut. K tomu 160 stačí.
Jinak i od Benešova máte problém jet rychleji technického: převýšení kolejnice, tak papírové. To by řešit šlo. Převýšení neokecáme.

dotaz
Host
dotaz

A proč to nedělali od počátku tak, aby to sklonově pro os. soupravy vyšlo? Vždyť to nejsou velehory. Je to z nemalé části novostavba. Nebo je v tom úmysl, aby to náhodou nejelo aspoň 180?

VRT
Host
VRT

To je samozřejmě na hlavu pana Sosny a celého zaprděného vedení SŽDC. I přesto všechno je trať na Budějice v rámci výstavby slavných koridorů velice velkorysá. Od Benešova s propadem u Tábora v té šikaně kontinuálně 160. O tom si mnohem využívanější tratě mohou jen zdát.

dotaz
Host
dotaz

To máte pravdu.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Četl jste tu studii o tom, co je nutné udělat za úpravy a za kolik, aby se mohlo jezdit 200?

Michal
Host
Michal

Narážíme na jiné omezení – přejezdy. Nad 160 musí být všechna křížení mimoúrovňová.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Především opět naráží na finance. GPK na 200 není vše. A jak správně říkáte, náklady vysoké vs. přínos malý, na TaSu by se mj. musely zrušit přejezdy v Chotovinách a Sudoměřicích (což není nic nového pod Sluncem, řešili jsme to naposledy před elektrizací tratě a nevyřešili).

VRT
Host
VRT

Dobře, ještě to zkusím. Dopředu předesílám, že tu píšu, že v českém marasmus je 220 velkorysá. A teď k dotazu. O kolik víc by stálo SudoVo a NemaŠe, kdyby úseky byly na 200 km/h. Případně tedy další úseky v nové stopě.

VRT
Host
VRT

Žádná odpověď? Taky odpověď.

Michal
Host
Michal

Jak byste vyřešil přejezd v Sudoměřicích, když Sudoměřice ho požadují mít v obci?

VRT
Host
VRT

Já nic řešit nebudu, já se ptám kolik by to stálo.

DRABADURA
Host
DRABADURA

Mluvíte mě z duše – taky mě to hlava nebere, co je na místech, kde se rozhoduje za telata, že stále nepochopili, že se železnice nestaví na rychlosti minulosti, tedy 160km/h, ale na rychlosti budoucnosti, tedy 200-230km/h. Takhle to bohužel dopadá, když se udělá projekt a pak trvá jeho realizace do doby, kdy už jsou návrhové parametry trati zastaralé. Když stavím novou koridorovou trať na zelené louce, tak proboha né na 160km/h!

klkl
Host
klkl

„Po modernizaci povede koridor v jiné stopě.“ – stále stejné nesprávné použití slova „koridor“. Možná už nikdo neví, jaký je správný význam. Dovolím si připomenout. Modernizuje se trať v koridoru mezi Prahou a Budějicemi – tj. rozuměj v jakémsi pruhu území. Jsou zadány nějaké cíle, co se kapacity, rychlosti atd. týče a řeší se, jestli se použije stará trať přes Roudnou, nebo nová mimo Roudnou, nebo třeba ještě úplně jiná, v jiné stopě, třeba přes Písek. Trať se posune do nové stopy, pokud je to účelné, ale koridor, ten pruh území, ten zůstává na svém místě a tedy rozhodně nepovede… Číst vice »

BoH
Host
BoH

A když si to tedy vnitřně přetransformujete do podoby „Po modernizaci povede koridor mezi Prahou a Českými Budějovicemi v jiné stopě.“, budete již spokojen? S prominutím jste ale hnidopich 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

klkl: Máte zjevně poněkud jednostranný pohled a zúžený úhel vidění i myšlení:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Koridor
https://cs.wikipedia.org/wiki/Železniční_koridor

ApolloXI.
Host
ApolloXI.
David
Host
David

klkl: Souhlasím s Vámi. Stejně tak je nesmysl říkat lince metra „trasa“. Naštěstí tohle už se postupně mění.

noerf
Host
noerf

A nevíte kdy je v plánu stavba těch dvou tunelů v úseku Nemanice – Ševětín, když již to konečně ekonomicky vyšlo?

Gejza
Host
Gejza

O tom nemá moc cenu spekulovat alespoň do té doby, než stavba získá kladné stanovisko EIA a pravomocné územní rozhodnutí. Zatím do toho hází vidle NIMBYSti z Dobřejovic, kterým vadí, že jim postaví trať půl kiláku za vesnicí.
https://www.idnes.cz/ceske-budejovice/zpravy/iv-zeleznicni-koridor-dobrejovice-hosin-studlar-protest-boj-soud-szdc.A181115_105534_budejovice-zpravy_khr

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Tak kdyby Gejzovi vedlo něco takového pod okny, taky by se rázem ocitl mezi NIMBYsty. Tohle plkání o druhých, jak jsou zlí a oškliví, miluju.

Gejza
Host
Gejza

Astronaute, 1. koridor mi vede 200 m od oken, barák mám v ochranném pásmu VRT a vůbec mi to nevadí.
Dobřejovickým vadí, že to má vést po poli 500 m od nejbližších domů (a ještě částečně odcloněné JZD). Tomu bych opravdu neříkal „pod okny“

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Jedněm nevadí, druhým ano, co si vylobbují, to budou či nebudou mít, svět se nezhroutí, jestli ta tunelová pitomost za 11 giga kvůli 7 min úspory bude stát nebo ne – stejně těch 7 minut prokrafete na ZDO. Jsou lepší věci na světě než blbá dráha 😀

Michal
Host
Michal

Alternativou tunelové pitomosti je rekonstrukce stávající stopy, tak by za 3-5 giga asi taky byla. Plus asi bude mít vyšší náklady na údržbu než tunel z PJD.

liberal shark
Host
liberal shark

Víte vy vůbec, jak vypadá současná stopa 4. koridoru po Hosínském svahu ze Zámostí do Nemanic ???

a8n
Host
a8n

EIA už je dlouho, aktuálně probíhá x. pokus o získání ÚR.

Gejza
Host
Gejza

Aha, děkuji, to jsem nevěděl…

Partneři