Koridor Soběslav – Doubí se začne stavět v září, DÚ zahájil stavební řízení
Míjení s rychlíkem na staré trati Soběslav - Doubí. Po modernizaci povede koridor v jiné stopě. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nový devítikilometrový úsek čtvrtého koridoru mezi Soběslaví a Doubím se začne stavět letos v září. Takové jsou aktuální předpoklady Správy
Tahle trať se k světu mění fakt parádně… 🙂
Posunutí podávání nabídek bylo u této stavby minimální, zvlášť když to srovnáme třeba se SmRadem. A jelikož už se otevíralo před měsícem, zahájení v září je docela překvapení (pokud už nejsou známy námitky k ÚOHS, kterými se nepochlubili). Asi jsou problémy s majetkoprávní přípravou, nedá se říct, že by běžela zrovna rychle.
Tvrzení o těch zpožděních jsou více než k pousmání, vzhledem k tomu, kdy podle původních plánů měly být hlavní tahy hotové – tak dekádu zpátky (a to pomíjím fakt, že k mezinárodní dohodě z roku 1985 se tahle země připojila už v roce 1993, resp. ČSFR v roce 1991 – tehdy ale měla federace jiné starosti: nejdřív pomlčkovou válku a pak pakt Mečiar – Klaus o rozdělení si kořisti, rozumějte federace).
Spíš byla chyba takovou dohodu v roce 1985 podepisovat, když komunisti museli vědět, že tohle nikdy nepostaví. Jediná novostavba/přeložka moderního typu byla v 80. letech trať z Holešovic do Libně a jak dlouho se to stavělo.
Cokoliv podobající se dnešním koridorům bylo zcela mimo technologické a ekonomické možnosti.
A trochu mě překvapuje, že dospělý člověk nechápe, že v podinvestované a hospodářsky dost zbídačené zemi se jako úplně první věc nestavěly železniční koridory… 😀
Dáme miliardy do nových kolejí a budeme po nich jezdit regionovama a béčkma 😂😂😂
Úsměvné.
Zase lze s vysokou pravděpodobností předpokládat, že ty koleje tu budou o něco déle než B+814. I když u nás jeden nikdy neví.
Tak 30 let, pak se budou měnit 😀 Za 50 let se začnou rozpadat umělé stavby a jak to vidíme i dnes, na opravy nebude.
Na 160 km/h?
Kdo my? Vy? Nebo snad šotosnílek VRT? Možná, kdyby dal, už si mohl vozit zadek v „téžévé“ 😀 Zcela vážně si ale přiznejme, že národních zdrojů do těch kolejí zas až tolik peněz nejde. O údržbě nemluvě.
Už teď mají všechny linecké expresy soupravy i HV na 160, vnitrostátní mají v základu 4 vagóny na 160 (posily téměř výhradně humanizovaná béčka) a HV většinou 362. Dá se očekávat, že za těch 2,5 roku se situace zlepší.
U rychlíků se dá rychlost 140 zkousnout, i když komfort je u humanizovaných B na žalostné úrovni.
Jezdit bude to, co objednatel objedná (a zaplatí).
Michal: Možná by stačilo zjistit, proč jsou ČD v osobní dopravě ve ztrátě a proč je schopen se Regiojet dostat na trati Praha – Brno – Bratislava/Vídeň do černých čísel bez objednávky MD, když to ČD nedokážou ani v rámci objednávky. A kupodivu má Regiojet větší počet členů palubního personálu.
Takže by se spíše MD jako majitel měl zamyslet, jestli ČD nemají nějak moc THP zaměstnanců a na rozdíl v cenách nákupů a oprav.
Nebude ten zisk RJ daný tím, že jezdí jen v lukrativních časech (bez závazku to jinak nejde) a ČD v objednaných časech? A o jakém zisku a v kterém roce u RJ mluvíte – před odpisy, provozním…? A to, že dotovanou 75% slevu má RJ nejen z nejlevnější třídy, víte?
Tak kdyby ČD jezdily pouze na linkách, kde jezdí RJ, tak jsou taky v plusu.
až se ten úsek otevře měly by tam už jezdit vozy v budapešťské linky.
“ tunel, který nese prcovní název“ – co se v tom tunelu bude dělat? 😀
Nemáte někdo vizualizaci trasy k dispozici ?
Sláva! Tak ještě NemaŠe a co se spojení do Budějic týká, už to bude chtít už jen ten rychlý výjezd na Benešov, který nebude, pokud RS1 povede na Kolín. I tak bude cesta na jih železničně to nejlepší, co u nás bude.
Nějaký ten výjezd si můžete udělat – třeba výjezdní zasedání ve vinném sklípku na jižní Moravě – tam můžete šotosnít o VRTkách v Česku :-DE
Děkuji za názor a posílám klíčenku.
To klidně můžete, já o nich snil taky – před 30 lety 😀 Běžte si vybrečet peníze do Bruselu a pak si malujte do mapy. Víte, co toho SUDOP za tu dobu už namaloval 😀
Tak malování zase tolik nestojí, ale mohlo se kreslit něco reálnějšího.
A proč to všechno pořád staví na 160? Nebo ještě na SŽDC nezjistili, že máme pomalu rok 2020?
Já mám pocit, že SŽDC to zjistilo, ale nezjistil to objednatel a bez výběrka vybraný dopravce.
Ono si stačí sednou s tužkou, papírem a kalkulačkou a začít počítat. Jaké je vzdálenost Veselí-Tábor? V současnosti 27 km. To se moc nezmění. Všechny vlaky budou stavět v obou stanicích vždy. Jestli ne, tak je něco špatně… Kolik by se ušetřilo času na tomto úseku pokud by místo 160 km/h bylo 200 km/h? Budeme-li uvažovat (pro jednoduchost), že se 200 pojede na 20 km, vychází čas na 6 minut. Při rychlosti 160 to je 7,5 minuty. Proto má zrychlování smysl buď na dlouhých souvislých úsecích (nová trať), nebo tam, kde si to žádají uzly. I se 160 km/h a… Číst vice »
A ano, vím, že Jižní expres ve Veselí nestaví a považuji to za chybu.
Záleží na četnosti spojení a konstrukci GVD: pokud tam rychlíky jezdí prakticky téměř celý den po půlhodině, tak asi opravdu nemá smysl, aby i ve Veselí nad Lužnicí zastavovaly všechny – to je lepší udělat přestup v Táboře s dobrým provázáním s rozvozovými a svozovými osobní vlaky, které obslouží i mezilehlé tarifní body.
Tak samozřejmě, ale věřím, že po NemaŠe poptávka po zastavování úplně všeho naroste, řekl bych, měrou nebývalou.
Naopak – po dokončení NemaŠe bude možnost dosáhnout systémové jízdní doby 30 minut mezi uzly Tábor a ČB, pojede-li vlak bez zastavení. O další důvod s nejvyšší vrstvou ve Veselí n/Luž. nezastavovat.
Pokud by skutečně fungovaly svozové taktové vlaky ČB-Tábor, vyjíždějící kolem půl z ČB a zastavující řekněme ČB sever-Ševětín-Veselí zast.-Veselí-Soběslav-Planá-Sezimák-Tábor (a opačně), pak jistě nebude potřeba s expresy ve Veselí stavět. Do té doby je projíždění Veselí zhovadilost.
Ex by měly především stavět ve špičkách v Benešově – ta minuta, dvě by už nikoho nezabila (a vlastně jo, VRT :-D). Hodně by to odlehčilo tomu neustále kolovrátkovému hitu o přetížení.
Na to jste přišel kde? A opravdu, dejte na moje rady a jděte se spíš projít ven.
„Ex by měly především stavět ve špičkách v Benešově“
Pak by mj. už ani nebyly hodné nést označení „expres“.
Vůbec mě celkem fascinuje ta pojmenovávací mánie. Neměla by o tom, kde bude vlak zastavovat rozhodovat poptávka? Možná si vzpomenete na to haló, když režisti a modré gumy zjistili, že jim nebude část vlaků zastavovat v Třebové.
Na cestě do Prahy budiž, ale na cestě do ČB ani náhodou. Znám to z rychlíků – Benešovák se rozvalí i s taškami na sedadlech a zabere 2 místa místo těm, kteří cestují dále. Ale zastavování v jednom směru je nesystémové.
VRT to SŽDC spočítal – a zcela zdarma 😀 Aspoň v něčem máte už rozum.
Nemáte pocit, že jste na tom dneska s mentální kapacitou ještě výrazně hůř než obvykle? Ono pak totiž není dobré sedat k počítači a dávat to veřejně najevo. I když… ono je to asi jedno.
Mě nemůžete urazit. Jste jen lehce naivní, že zrovna Vy to tady rozštípnete, nic víc, nic méně. Zásadní otázku, kde na to vzít, už jste vyřešil?
Prosím vás, co já chci rozštípávat? Já tady, na rozdíl od vás diskutuji. To jest například zde odpovídám na dotaz. Ale na vašem místě bych se spíš soustředil na to rčení o tom rozmazávání a smradu a jestli vám mohu doporučit, tak dneska ten počítač vypněte a jděte do parku, je tam hezky.
Na daném koridoru je hned několik úseků vhodných na 200. Pokud bychom brali vaši logiku, můžeme řešit, proč ne jen 150, nebo jen ne 140. Kdyby všichni uvažovali takto, tak některé země rychleji nejezdí doteď.
Na daném koridoru by šlo 200 na NemaŠe a SodoVo. V obou případech říkám ano, ale za jakou cenu. A nejde jen o finance. Na našich tratích naráží zvyšování rychlosti buď na malý přínos, nebo na kapacitu tratě.
SudoVo. Nejde tu opravovat text…
Zrovna na jih za Benešovem je kapacita velká a ještě dlouho bude. Tam by ty vlaky na 200 svištět mohly. V cizině taky vždy nemáte dlouhé souvislé úseky na 200 a přesto existují, vlaků tam navíc kolikrát jezdí méně než u nás. A cena stavby není zcela přímo úměrná konečné rychlosti, kterou budou moct vlaky dosahovat, pokud tedy nemluvíte o pravých VRT.
Kapacita je problém na Pardubice-Choceň. Tady problém není kapacita. Tady řešíme jízdní doby tak, aby Praha-Tábor bylo za hodinu a TA-ČB za 30 minut. K tomu 160 stačí.
Jinak i od Benešova máte problém jet rychleji technického: převýšení kolejnice, tak papírové. To by řešit šlo. Převýšení neokecáme.
A proč to nedělali od počátku tak, aby to sklonově pro os. soupravy vyšlo? Vždyť to nejsou velehory. Je to z nemalé části novostavba. Nebo je v tom úmysl, aby to náhodou nejelo aspoň 180?
To je samozřejmě na hlavu pana Sosny a celého zaprděného vedení SŽDC. I přesto všechno je trať na Budějice v rámci výstavby slavných koridorů velice velkorysá. Od Benešova s propadem u Tábora v té šikaně kontinuálně 160. O tom si mnohem využívanější tratě mohou jen zdát.
To máte pravdu.
Četl jste tu studii o tom, co je nutné udělat za úpravy a za kolik, aby se mohlo jezdit 200?
Narážíme na jiné omezení – přejezdy. Nad 160 musí být všechna křížení mimoúrovňová.
Především opět naráží na finance. GPK na 200 není vše. A jak správně říkáte, náklady vysoké vs. přínos malý, na TaSu by se mj. musely zrušit přejezdy v Chotovinách a Sudoměřicích (což není nic nového pod Sluncem, řešili jsme to naposledy před elektrizací tratě a nevyřešili).
Dobře, ještě to zkusím. Dopředu předesílám, že tu píšu, že v českém marasmus je 220 velkorysá. A teď k dotazu. O kolik víc by stálo SudoVo a NemaŠe, kdyby úseky byly na 200 km/h. Případně tedy další úseky v nové stopě.
Žádná odpověď? Taky odpověď.
Jak byste vyřešil přejezd v Sudoměřicích, když Sudoměřice ho požadují mít v obci?
Já nic řešit nebudu, já se ptám kolik by to stálo.
Mluvíte mě z duše – taky mě to hlava nebere, co je na místech, kde se rozhoduje za telata, že stále nepochopili, že se železnice nestaví na rychlosti minulosti, tedy 160km/h, ale na rychlosti budoucnosti, tedy 200-230km/h. Takhle to bohužel dopadá, když se udělá projekt a pak trvá jeho realizace do doby, kdy už jsou návrhové parametry trati zastaralé. Když stavím novou koridorovou trať na zelené louce, tak proboha né na 160km/h!
„Po modernizaci povede koridor v jiné stopě.“ – stále stejné nesprávné použití slova „koridor“. Možná už nikdo neví, jaký je správný význam. Dovolím si připomenout. Modernizuje se trať v koridoru mezi Prahou a Budějicemi – tj. rozuměj v jakémsi pruhu území. Jsou zadány nějaké cíle, co se kapacity, rychlosti atd. týče a řeší se, jestli se použije stará trať přes Roudnou, nebo nová mimo Roudnou, nebo třeba ještě úplně jiná, v jiné stopě, třeba přes Písek. Trať se posune do nové stopy, pokud je to účelné, ale koridor, ten pruh území, ten zůstává na svém místě a tedy rozhodně nepovede… Číst vice »
A když si to tedy vnitřně přetransformujete do podoby „Po modernizaci povede koridor mezi Prahou a Českými Budějovicemi v jiné stopě.“, budete již spokojen? S prominutím jste ale hnidopich 🙂
klkl: Máte zjevně poněkud jednostranný pohled a zúžený úhel vidění i myšlení:
– https://cs.wikipedia.org/wiki/Koridor
– https://cs.wikipedia.org/wiki/Železniční_koridor
Vyjímečně se Wiki neplete: https://ssjc.ujc.cas.cz/search.php?hledej=Hledat&heslo=koridor&sti=EMPTY&where=hesla&hsubstr=no
klkl: Souhlasím s Vámi. Stejně tak je nesmysl říkat lince metra „trasa“. Naštěstí tohle už se postupně mění.
A nevíte kdy je v plánu stavba těch dvou tunelů v úseku Nemanice – Ševětín, když již to konečně ekonomicky vyšlo?
O tom nemá moc cenu spekulovat alespoň do té doby, než stavba získá kladné stanovisko EIA a pravomocné územní rozhodnutí. Zatím do toho hází vidle NIMBYSti z Dobřejovic, kterým vadí, že jim postaví trať půl kiláku za vesnicí.
https://www.idnes.cz/ceske-budejovice/zpravy/iv-zeleznicni-koridor-dobrejovice-hosin-studlar-protest-boj-soud-szdc.A181115_105534_budejovice-zpravy_khr
Tak kdyby Gejzovi vedlo něco takového pod okny, taky by se rázem ocitl mezi NIMBYsty. Tohle plkání o druhých, jak jsou zlí a oškliví, miluju.
Astronaute, 1. koridor mi vede 200 m od oken, barák mám v ochranném pásmu VRT a vůbec mi to nevadí.
Dobřejovickým vadí, že to má vést po poli 500 m od nejbližších domů (a ještě částečně odcloněné JZD). Tomu bych opravdu neříkal „pod okny“
Jedněm nevadí, druhým ano, co si vylobbují, to budou či nebudou mít, svět se nezhroutí, jestli ta tunelová pitomost za 11 giga kvůli 7 min úspory bude stát nebo ne – stejně těch 7 minut prokrafete na ZDO. Jsou lepší věci na světě než blbá dráha 😀
Alternativou tunelové pitomosti je rekonstrukce stávající stopy, tak by za 3-5 giga asi taky byla. Plus asi bude mít vyšší náklady na údržbu než tunel z PJD.
Víte vy vůbec, jak vypadá současná stopa 4. koridoru po Hosínském svahu ze Zámostí do Nemanic ???
EIA už je dlouho, aktuálně probíhá x. pokus o získání ÚR.
Aha, děkuji, to jsem nevěděl…