Koridor na Moravě zrychlí. V Prosenicích instalují v Česku unikátní výhybky
Železniční stanice Prosenice. Foto: Palickap – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=61988605
Vlaky stanicí Prosenice na koridorové trati mezi Přerovem a Bohumínem budou moci projíždět nově rychlostí 160 kilometrů za hodinu namísto
Jo, kde jsou ty časy, když jsem v roce 1991 uvedl do rozpaků šéfa Rbžd dotazem jak asi dělají prohlídku výhybek a západkovou zkoušku v té Francii, co jezdí 320 rovně a 190 odbočkou…….. a další vyděšený výraz po té, když jsem se mu zmínil o letmém křižování dvou EC na Arlbergu – a považte neměli tam vůbec odvraty a lom nivelety ve výhybně šel až na 26 promilí……….
Abych upřesnil současný stav prací: je již položena druhá kolej v Dluhonicích od brodeckého zhlaví směr Brodek u PR až kousek za místo, kde končila nová kolej z koridorizace trati od Olomouce. Je zde již vložena rychlá spojka pro (údajně) 140 km/h do odbočky pro jízdu od Olomouce přes TK do Olomouce a bude se pokračovat další stejně rychlou spojkou na TK směr Prosenice. Posunuly se kvůli tomu VJN více k Brodku. Nové brány TV již respektují zapojení koleje budoucího „přesmyku“, je už jasně vidět ta „mezera“ pro kolej. Tato akce měla být realizována až v roce 2021, ale vzhledem… Číst vice »
Neškodilo by do článku doplnit trochu víc technických detailů o té nové výhybce, když je první u nás pro rychlost 160 km/h do odbočky. Něco je možné dohledat na netu, třeba tady: http://tvstav.cz/clanek/3769-vyhybky-pro-vysokorychlostni-trate
Je to první výhybka u nás, která obsahuje mimo kružnicových oblouků i přechodnice, nebo už se něco podobného zkoušelo?
V Dluhonicích se instaluje výhybky mazi TK na 140 km/h do boku. Už je celá spojka komplet, probíhají dokončovací práce.
Odkaz na fotogalerii s nově položenou výhybkou v Dluhonicích:
https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/Rekonstrukce_II._koridoru_-_Dluhonice_stav_16.11.2019/
Je to ale zbytečné, protože jak v Dluhonicích, tak Prosenicích je poměrně ostrý oblouk, díky kterému se tam těch160 nikdy nepojede ani v přímé. Vždyť v těch Prosenicích se to předchozí rekonstrukcí v rámci koridarizace vytáhlo ze 100 na max 130. Klopení pro Pendolino začíná až za Prosenicemi směr Lipník. V Dluhonicích je 100, v tom oblouku to půjde tak na 120? Víc pochybuju…
Přečtěte si tento starší článek: https://zdopravy.cz/krizovatku-koridoru-u-prerova-opravi-za-32-miliardy-sdruzeni-vedene-eurovii-26260/
Rychlosti budou vyšší, než si myslíte.
Co je to „na 140 km/h do boku“? Jestli 140km/h do odbočky, tak takové výhybky u nás neprojektujeme.
Podle fotky to spíš vypadá na 1:18-1200 pro rychlost do odbočky 100km/h. Ono dávat tam něco rychlejšího je při plánovaném přesmyku zbytečné.
Tak to je víc než 100 km/h do odbočky určitě. Původně tam byly právě ty výhybky 100 km/ d do odbočky a tyto jsou podstatně delší. Jsou taky proto mnohem dál vystrčené do trati a jsou posunuté směrem k Brodku i vjezdy. Tyto informace mám přímo ze stavby, kde jen mezisebou vedli spor, jeslije to na 120, nebo na 160 do odbočky….
Tak výhybky na 120(130 konstrukčně dle DT) do odbočky v Poříčanech a ve Stéblové. No, je možné, že je to tento typ, z vašich fotek to i vypadá, že to má 4 žlabové pražce (a ten poslední je blbě vidět) pro přestavníky.
Tady je pár fotek z té Stéblové, kde je výhybka na 120 do odbočky:
https://seta00121.rajce.idnes.cz/Stihla_vyhybka_pro_120_km_h_Steblova/
V Dluhonicích byly max. 80 km/h do odbočky.
Ne, původně tam byly je osmdesátkové výhybky.
Chytrolíni by si měli uvědomit, že celá tato akce zapadá do kontextu modernizace celé severní části žel. uzlu Přerov, která právě běží a během níž se momentálně instalují štíhlé výhybky na olomouckém zhlaví Dluhonic a jejíž součástí bude přesmyk pro oddělení konflitků Olomouc – Ostrava a Přerov – Olomouc. Celý komplex těchto staveb přinese úsporu rozhodně více, než 1 minuty (možná 3?) a zejména spolehlivosti. Dalším faktorem je vyzkoušení vysokorychlostních technolgií, se kterými zatím nemá SŽDC zkušenosti.
Jinak propojení z LGV Est na LGV Interconnexion je na 230 km/h do odbočky.
Přesně. Z Přerova až k Prosenícím jsou už nové sloupy. A když jsem pár týdnů dozadu jel okolo, tak už měli třetinu starých kolejí snesených a starý štěrk, přesněji štěrkomaglajz, odbagrovaný. Teoreticky by mohla být jedna kolej do Vánoc hotová.
Doufám, že to budou mít dojebané jako v Poříčanech. Je hezké, že tam je výhybka na 120, ale při minutí vjezdového návěstidla a průjezdu celého obvodu výhybek jste bez přenosu kódu na HDV. No a v tomto případě předpis hovoří jasně (a na Slovensku opravdu nejsme).
To je ten slavnej barvičkovač jo?
Není v Poříčanech už 8 let ETCS? 😉
Není, už asi těch 8 let 🙂
ETCS začíná až před Kolínem(z Prahy)
No počkat. Zrovna Poříčany – Kolín je zkušební úsek ETCS který měl být dokončen 2011, tak jestli není, co je?
Já bych odbočil na Ostravu hned z Olomouce na východ, zhruba řečeno podél dálnice, to by přineslo větší zkrácení, i kapacitní rezervu. Dluhonická spojka by tím pozbyla významu. Ale tahle moje idea moc nezapadá do aktuálních plánů hlavně posilujících směr Brno-Ostrava.
Dělat takovou monstr akci kvůli pár minutám je myslím zbytečné. Existují mnohem důležitější věci, kam cpát peníze 🙂
Je-li žádoucí posílit kapacitu a získá se přitom pár minut, pak je to skvělé. Jenže teď se pracuje na směru od Brna a tři dvoukolejky směrem na Hranice fakt potřeba nejsou. Ale nejsem s aktuální koncepcí zrovna spokojen.
Úsek mezi Olomoucí a Hranice je sice vytížený, ale není přetížený (tak jako jiné úseky především mezi Prahou a Českou Třebovou). S ohledem na budoucí VRT, kdy značná část vlaků bude jezdit Praha – Brno – Ostrava a provoz skrz Olomouc se sníží, si nemyslím, že toto je skutečně prioritní stavba.
A přes kopce byste to protáhl kudy, prosím? Tunelem?
To je nápad! Kdo by to byl řekl? (Pán objevil Ameriku.)
Aha, takže nám někde skoro úplně chybí reálně použitelné spojení, ale tam kde je velice solidní, na naše poměry určitě, tak budeme stavět úplně novou trať za minimálně desítky miliard. Jo, to dává smysl.
Vždyť já vím, dopravní problémy této země vyřeší dvoukolejka přes Týniště. Priority jsou důležité…
Ne, 4 koleje zkrz Bezpráví.
K čemu by to asi tak bylo, když se ve Třebové na 3 dvojkolejné tratě rozdělí doprava z jediné dvoukolejky a v opačném směru se tam musí nějak seštosovat.
Klídek, rychlosti z Lipníku n.B. jsou 110,120 a před Prosenicemi 130, takže 160 po nikdo nepojede. Za stanici je taky 130.
Ano je pravda, že před Prosenicemi je N 110/120, ale NS je přes Prosenicemi 150 a pak končí. Tzn., že po rekonstrukci bude NS pokračovat až do Dluhonic a tam kde končí NS a omezuje na 130 bude zřejmě NS 160. Z Prosenic do Dluhonic bude rychlost určitě zvýšená na maximum, tzn. 160. U ostatních vlaků se necháme prekvapit.
160 km/h mohou využít pouze soupravy 680 (Pendolino), které mohou projíždět Vk, ostatní rychlostmi, které jsou uvedeny výše.
Kdysi byla přes Lipník jen 80 .. a potom jsme se divili že tam dali 100km/hod. – oblouky rovnější určitě nejsou, možná náklon je větší – ani tomu nevěřím … kdysi jsem tam zastavil před vjezdem od Prosenic a skoro jsem nemohl chodit po stanovišti jak bylo eso nakloněné …… ??
Kdo ví, odpoví, díky.
Oblouk je přeložený, o dost. To šedé na jih od nové trati je původní stopa. https://mapy.cz/s/dekaferubu
A ano, je tam větší převýšení koleje.
O.k., dík za odkaz. Zapomněl jsem na rekonstrukci celé stanice Lipník v rámci koridoru … nicméně bych řekl že ta STOVKA tam byla už před takovými 15-22 lety kdy k žádné úpravě stanice ještě nedošlo … jenom vyměnili rychlostník ..
Od rychlostníku 130 km/h k nové výhybce je to přes půl kilometru. Takže je mi jasné, že to tam někdo s lokomotivním vlakem zkusí rozjet. A s Vectronem by se mu 160 km/h mohlo i podařit.
A to se vyplatí!
A až jí říznou, tak bude čtvrt roku výluka…
Neinstaluje se podobná výhybky už teď v Dluhonicích??
Tam pouze na 140 km/h, navíc v dalších etapách je plánovaný přesmyk. (Zdroj interaktivní mapa SŽDC)
A kdo ji řízne, zaplatí půl miliardy co
Tak nějak. Tam tam dáme tramvajová, 15 km/h proti hrotu. Těm říznutí nevadí.
Jinak teda při rozřezu se jede po hrotu, nikoliv proti. A po hrotu je dovoleno snad až 25 km/h.
A nebyla náhodou už na koridoru Břeclav – Ostrava? Prý byla drahá, tak se namontovala jen 1 a jezdilo se vlevo . Inu , „odborníci“ to udělali dle svého …….
V článku jaksi chybí dost podstatná informace o tom, že tohle zvýšení rychlosti použitím vysokorychlostní vyhýbky se dělá hlavně proto, aby se tato vyhýbka prakticky ověřila,než se začnou stavět rychlotratě v ČR.
Podle mne je to dosti velké riziko. Napřed to měli zkoušet někde na okruhu, ne v normálním provozu. Koho pak zavřou?
A ona není ověřená ze zahraničí?
V zahraničí možná, ale u nás ne.
Protože to, co funguje jinde, v geopatogenni zóně ČR nefunguje?
To je stejné, jako když se pořídilo pendolino. V zahraničí vesele jezdilo a u nás ne. Pak se samozřejmě přišlo na to, že kladivem a ještě větším kladivem opravy dělat nejdou, že je třeba řádně zaškolit personál dílenský i jízdní a opustit myšlenku: Když se něco porouchá, tak se to vezme odjinud a zneprovozní se tím jiná souprava.
Prostě myšlenkové pochody páně Dominika a jemu podobných musí dostat jednoznačnou stopku, jinak ČR bude opravdu geopatogenní zónou navždy…
Ono ceske pendolino melo malinko odlisne parametry, 7 vozu misto obvyklych 8 (sudy pocet) znamenalo jinak rozdelit elektrovyzbroj, bylo trisystemove, melo mit 3 zabezpecovace a rychlosti 200km/h prechazet z jednoho systemu na druhy… atd… Navic se do toho melo montovat konsorcium tri firem a jejich dodavatelu, CKD, Fiat, AdTrans?…
Původní konsorcium a reálně dodané vlaky bych nemíchal.
To ano, musel to nakonec udelat Alstom jako nastupce Fiatu,…
Jestli takhle vypadá myšlení všech na SŽDC tak potěš koště. Je to schválená a v zahraničí ověřená výhybka, takže je zcela OK. Provozně si ji vyzkoušet je dobrý nápad, aby se s tím lidi naučili pracovat a mohli si to v provozu osahat, ale fakticky to nutné není.
Taky se zeptám DT dodává někam tyhle konkrétní výhybky na VRT?
Popravdě nevím, u tohoto typu jsem se trochu unáhlil s tvrzením že je „v zahraničí ověřená“. Koukal jsem na zdroje až později.
DT dodává někam výhybky na VRT?
Tebe?
…a japa chcete PROVOZNĚ OVĚŘIT výhybku na okruhu? Ono to totiž chce i pokud možno reprezentativní vzorek provozního zatížení. Byť tedy zrovna tady je trochu problém v tom, že těch 160 km/h do odbočky tam bude moci jezdit tak možná maximálně to pendolino… :o(
A kde to na okruhu chcete testovat?
A jak donutíte VÚŽ si to tam vložit, když tam asi nikde v kolejišti odbočku na 160 nepotřebují?
Me spis fascinuje, ze vyhybky tohoto typu se u nas jiz davno nepouzivaji, protoze na mnoha mistech by dost prispeli k plynulosti provozu napr. v useku Kolin-Poricany
Tam záleží, jaké byly normy a požadavky v té době. Tehdy možná byly výhybky na 60-80 km/h dostačující. Dnes určitě minimálně spojky na 100 km/h a výše, jak je v Ústí nad Orlicí.
Co je v Ústí?
V Ústí n.O. je na brandýským zhlaví spojka na 100 km/h pro jízdu z 1. do 2. (ve směru od od Prahy)
ano . a taky mě ještě fascinuje že za úvalama na rovince není 160 směr Kolín. a kecy o tom že by to bylo zbytečný mě nezajímají. směr běchovice je taky 160 a pak 130… a dělka úseku k Č. Brodu je skoro stejná .
Tam je asi problém v tom, že někdy v roce 1996, když se to kolaudovalo se ta 140 považovala za dostačující. Věřím, že dnes by tam 160 k oblouku před Brodem již dali. Možná se dočkáme při obnově koridoru až na tento úsek dojde.
Jenze to se vam meni i oblouky a parametry te vyhybky, aby jste modernizaci nemusel prestavovat 1/2 kilaku trati…
Výhybka na 160 km/h rovně a 100 km/h do odbočky a VRT? Na LGV se od roku 1981 zcela běžně používají výhybky na 300 km/h v přímém směru a 160 km/h do odbočky 🙂
Přečtěte si článek ještě jednou. Tyto výhybky budou právě na 160 do odbočky … a prozradím vám, že by zvládly i těch 300 v přímém směru 🙂
Tak jsem to udělal a… Inu vypadám jako blbec no 🙂 Místo „současnÉ“ jsem četl „současnĚ“!
Na LGV Atlantique se již v roce 1991 pojížděla výhybka do odbočky 220.
Proto je jedna hydraulicka a duha celistova?
Ja tedy nevim, overovat ano, ale v Evrope se uz pouzivaji VRT vyhybky, nema cenu neco zkoumat a testovat jako by to bylo neco unikatniho, …. dulezite, zda jsou tam vubec potreba a co pres ne bude jezdit…
Uz predevsim proto, ze VRT ma sva specifika i z hlediska konstrukce, materialu, apod…
Ano, ano, ano, vykašleme se na výzkum a vývoj a vše dovezeme. Banánová republika náš vzor.
No objevovat vynalezené trvá zbytečně dlouho a leze to do peněz. Třeba v Maroku pochopili, že to sami nevymyslí a nechali to udělat Francouze. Umíme vymyslet a vyrobit spoustu špičkových věcí, ale s dráhou jsme dvacet let pozadu, tak proč chtít být třicet? A proč má daňový poplatník platit soukromé firmě (AŽD) zkušební polygon (síť SŽDC)?
Mám pocit, že v Maroku nemaj žádnou firmu, co by to vyvinula. To je právě ta Banánová republika.
A i SŽDC má zájem si takovouhle výhybku vyzkoušet, když ji má teoreticky používat ve VRT. A jak je to s platbou nevím, třeba si platí navzájem a výsledkem bude to, že obě firmy budou mít nějaké vědomosti.
Výhybka má dlouhé přestavované části (jazyky, srdcovku) a proto je přestavovná několika přestavníky a má několik závěrů. U SŽDC se nejčastěji používají elektromotorické přestavníky s čelisťovými závěry, DT Prostějov ale má zmiňovanou výhybku vymyšlenou i s hydraulickými přestavníky a závěry. Takže se asi bude zkoušet, jak se oba systémy chovají v reálném provozu. Výhybku s hydraulickým systémem jsem viděl v provozu – mají ji nainstalovanou na dvoře v DT Prostějov.
Jak jsem si postesknul už výše v diskusi, zajímavé by bylo dozvědět se víc o nových výhybkách pro VRT aplikace. Vzhledem k tomu, že tyhle dvě výhybky nebudou (snad!!!) jediné rychlé u nás, tak si na rozdíl od Dana nemyslím, že je zbytečné dělat vlastní vývoj.