Infrastruktura Železnice

Koridor na Moravě zrychlí. V Prosenicích instalují v Česku unikátní výhybky

Železniční stanice Prosenice. Foto: Palickap – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=61988605
Železniční stanice Prosenice. Foto: Palickap – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=61988605

Vlaky stanicí Prosenice na koridorové trati mezi Přerovem a Bohumínem budou moci projíždět nově rychlostí 160 kilometrů za hodinu namísto stávajících 100 km/h. Za 182 milionů korun bez DPH dojde k rekonstrukci stanice, při které se použije v Česku dosud nepoužívaná výhybka.

Zakázku získalo podle údajů v registru smluv sdružení Společnost Prosenice, jehož lídrem je Swietelsky Rail CZ a členem AŽD Praha. Uvedená cena je o 17 milionů korun vyšší, než byla cena odhadovaná Správou železniční dopravní cesty při vypisování tendru.

Na stavbě, která má zkrátit dobu jízdy zhruba o minutu, je zásadní změnou především instalace nového typu kolejové spojky. Ta se ze současných 157 metrů prodlouží na 307 metrů a její součástí budou i nové výhybky tvaru J60-1:33,5-8000/4000/14000-PHS.

Ty se na české železnici použijí vůbec poprvé. Půjde tedy o unikátní montáž,“ říká Ljuban Kovačevič, koordinátor staveb společnosti Swietelsky Rail CZ.

Současné výhybky umožňují rychlost 100 km/h do odbočky. Nové rychlost výrazně zvýší. Jedna bude mít hydraulické závěry a druhá čelisťové. Budou také odolnější proti opotřebení. Nový typ umožní jízdy vlaků po traťové koleji č. 2 z Lipníka nad Bečvou s odbočením do traťové koleje č. 1S směr Dluhonice rychlostí 160 km/h.

Změna vyvolá i posun návěstidel, mírnou úpravou projde i trakční vedení. „Protože dojde k nárůstu energetického odběru z důvodu použití výhybek s daleko větším energetickým požadavkem na ohřev v zimním období a tento nárůst již nelze pokrýt z trakčního rozvodu a ze stávajících měničů, musí se postavit nová trafostanice Ta bude umístěna vedle stávající trafostanice,“ uvádí SŽDC v informačním letáku k celé stavbě.

Hlavní stavební práce proběhnou v nepřetržité výluce od 1. dubna do 12. května 2020. Na ně pak naváže montáž technologii, práce na trakčním vedení a úpravách zabezpečovacího zařízení, které skončí do 11. července.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tony
Host
Tony

Jo, kde jsou ty časy, když jsem v roce 1991 uvedl do rozpaků šéfa Rbžd dotazem jak asi dělají prohlídku výhybek a západkovou zkoušku v té Francii, co jezdí 320 rovně a 190 odbočkou…….. a další vyděšený výraz po té, když jsem se mu zmínil o letmém křižování dvou EC na Arlbergu – a považte neměli tam vůbec odvraty a lom nivelety ve výhybně šel až na 26 promilí……….

zesp
Host
zesp

Abych upřesnil současný stav prací: je již položena druhá kolej v Dluhonicích od brodeckého zhlaví směr Brodek u PR až kousek za místo, kde končila nová kolej z koridorizace trati od Olomouce. Je zde již vložena rychlá spojka pro (údajně) 140 km/h do odbočky pro jízdu od Olomouce přes TK do Olomouce a bude se pokračovat další stejně rychlou spojkou na TK směr Prosenice. Posunuly se kvůli tomu VJN více k Brodku. Nové brány TV již respektují zapojení koleje budoucího „přesmyku“, je už jasně vidět ta „mezera“ pro kolej. Tato akce měla být realizována až v roce 2021, ale vzhledem… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

Neškodilo by do článku doplnit trochu víc technických detailů o té nové výhybce, když je první u nás pro rychlost 160 km/h do odbočky. Něco je možné dohledat na netu, třeba tady: http://tvstav.cz/clanek/3769-vyhybky-pro-vysokorychlostni-trate

Je to první výhybka u nás, která obsahuje mimo kružnicových oblouků i přechodnice, nebo už se něco podobného zkoušelo?

zesp
Host
zesp

V Dluhonicích se instaluje výhybky mazi TK na 140 km/h do boku. Už je celá spojka komplet, probíhají dokončovací práce.

Odkaz na fotogalerii s nově položenou výhybkou v Dluhonicích:

https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/Rekonstrukce_II._koridoru_-_Dluhonice_stav_16.11.2019/

Je to ale zbytečné, protože jak v Dluhonicích, tak Prosenicích je poměrně ostrý oblouk, díky kterému se tam těch160 nikdy nepojede ani v přímé. Vždyť v těch Prosenicích se to předchozí rekonstrukcí v rámci koridarizace vytáhlo ze 100 na max 130. Klopení pro Pendolino začíná až za Prosenicemi směr Lipník. V Dluhonicích je 100, v tom oblouku to půjde tak na 120? Víc pochybuju…

Michal Štěpán
Host
Michal Štěpán

Přečtěte si tento starší článek: https://zdopravy.cz/krizovatku-koridoru-u-prerova-opravi-za-32-miliardy-sdruzeni-vedene-eurovii-26260/
Rychlosti budou vyšší, než si myslíte.

Alibaba
Host
Alibaba

Co je to „na 140 km/h do boku“? Jestli 140km/h do odbočky, tak takové výhybky u nás neprojektujeme.
Podle fotky to spíš vypadá na 1:18-1200 pro rychlost do odbočky 100km/h. Ono dávat tam něco rychlejšího je při plánovaném přesmyku zbytečné.

zesp
Host
zesp

Tak to je víc než 100 km/h do odbočky určitě. Původně tam byly právě ty výhybky 100 km/ d do odbočky a tyto jsou podstatně delší. Jsou taky proto mnohem dál vystrčené do trati a jsou posunuté směrem k Brodku i vjezdy. Tyto informace mám přímo ze stavby, kde jen mezisebou vedli spor, jeslije to na 120, nebo na 160 do odbočky….

Alibaba
Host
Alibaba

Tak výhybky na 120(130 konstrukčně dle DT) do odbočky v Poříčanech a ve Stéblové. No, je možné, že je to tento typ, z vašich fotek to i vypadá, že to má 4 žlabové pražce (a ten poslední je blbě vidět) pro přestavníky.

zesp
Host
zesp

Tady je pár fotek z té Stéblové, kde je výhybka na 120 do odbočky:

https://seta00121.rajce.idnes.cz/Stihla_vyhybka_pro_120_km_h_Steblova/

Dan
Host
Dan

V Dluhonicích byly max. 80 km/h do odbočky.

simbič
Host
simbič

Ne, původně tam byly je osmdesátkové výhybky.

Michal Štěpán
Host
Michal Štěpán

Chytrolíni by si měli uvědomit, že celá tato akce zapadá do kontextu modernizace celé severní části žel. uzlu Přerov, která právě běží a během níž se momentálně instalují štíhlé výhybky na olomouckém zhlaví Dluhonic a jejíž součástí bude přesmyk pro oddělení konflitků Olomouc – Ostrava a Přerov – Olomouc. Celý komplex těchto staveb přinese úsporu rozhodně více, než 1 minuty (možná 3?) a zejména spolehlivosti. Dalším faktorem je vyzkoušení vysokorychlostních technolgií, se kterými zatím nemá SŽDC zkušenosti.

Jinak propojení z LGV Est na LGV Interconnexion je na 230 km/h do odbočky.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Přesně. Z Přerova až k Prosenícím jsou už nové sloupy. A když jsem pár týdnů dozadu jel okolo, tak už měli třetinu starých kolejí snesených a starý štěrk, přesněji štěrkomaglajz, odbagrovaný. Teoreticky by mohla být jedna kolej do Vánoc hotová.

David Brzeźniak
Host
David Brzeźniak

Doufám, že to budou mít dojebané jako v Poříčanech. Je hezké, že tam je výhybka na 120, ale při minutí vjezdového návěstidla a průjezdu celého obvodu výhybek jste bez přenosu kódu na HDV. No a v tomto případě předpis hovoří jasně (a na Slovensku opravdu nejsme).

michal
Host
michal

To je ten slavnej barvičkovač jo?

Y.K.
Host
Y.K.

Není v Poříčanech už 8 let ETCS? 😉

Vbb
Host
Vbb

Není, už asi těch 8 let 🙂

hoholu
Host
hoholu

ETCS začíná až před Kolínem(z Prahy)

Y.K.
Host
Y.K.

No počkat. Zrovna Poříčany – Kolín je zkušební úsek ETCS který měl být dokončen 2011, tak jestli není, co je?

ene bene
Host
ene bene

Já bych odbočil na Ostravu hned z Olomouce na východ, zhruba řečeno podél dálnice, to by přineslo větší zkrácení, i kapacitní rezervu. Dluhonická spojka by tím pozbyla významu. Ale tahle moje idea moc nezapadá do aktuálních plánů hlavně posilujících směr Brno-Ostrava.

BoH
Host
BoH

Dělat takovou monstr akci kvůli pár minutám je myslím zbytečné. Existují mnohem důležitější věci, kam cpát peníze 🙂

ene bene
Host
ene bene

Je-li žádoucí posílit kapacitu a získá se přitom pár minut, pak je to skvělé. Jenže teď se pracuje na směru od Brna a tři dvoukolejky směrem na Hranice fakt potřeba nejsou. Ale nejsem s aktuální koncepcí zrovna spokojen.

BoH
Host
BoH

Úsek mezi Olomoucí a Hranice je sice vytížený, ale není přetížený (tak jako jiné úseky především mezi Prahou a Českou Třebovou). S ohledem na budoucí VRT, kdy značná část vlaků bude jezdit Praha – Brno – Ostrava a provoz skrz Olomouc se sníží, si nemyslím, že toto je skutečně prioritní stavba.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

A přes kopce byste to protáhl kudy, prosím? Tunelem?

ene bene
Host
ene bene

To je nápad! Kdo by to byl řekl? (Pán objevil Ameriku.)

pzag
Host
pzag

Aha, takže nám někde skoro úplně chybí reálně použitelné spojení, ale tam kde je velice solidní, na naše poměry určitě, tak budeme stavět úplně novou trať za minimálně desítky miliard. Jo, to dává smysl.

ene bene
Host
ene bene

Vždyť já vím, dopravní problémy této země vyřeší dvoukolejka přes Týniště. Priority jsou důležité…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ne, 4 koleje zkrz Bezpráví.
K čemu by to asi tak bylo, když se ve Třebové na 3 dvojkolejné tratě rozdělí doprava z jediné dvoukolejky a v opačném směru se tam musí nějak seštosovat.

Kkarel
Host
Kkarel

Klídek, rychlosti z Lipníku n.B. jsou 110,120 a před Prosenicemi 130, takže 160 po nikdo nepojede. Za stanici je taky 130.

David Brzeźniak
Host
David Brzeźniak

Ano je pravda, že před Prosenicemi je N 110/120, ale NS je přes Prosenicemi 150 a pak končí. Tzn., že po rekonstrukci bude NS pokračovat až do Dluhonic a tam kde končí NS a omezuje na 130 bude zřejmě NS 160. Z Prosenic do Dluhonic bude rychlost určitě zvýšená na maximum, tzn. 160. U ostatních vlaků se necháme prekvapit.

Panto_x
Host
Panto_x

160 km/h mohou využít pouze soupravy 680 (Pendolino), které mohou projíždět Vk, ostatní rychlostmi, které jsou uvedeny výše.

Vin
Host
Vin

Kdysi byla přes Lipník jen 80 .. a potom jsme se divili že tam dali 100km/hod. – oblouky rovnější určitě nejsou, možná náklon je větší – ani tomu nevěřím … kdysi jsem tam zastavil před vjezdem od Prosenic a skoro jsem nemohl chodit po stanovišti jak bylo eso nakloněné …… ??

Kdo ví, odpoví, díky.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Oblouk je přeložený, o dost. To šedé na jih od nové trati je původní stopa. https://mapy.cz/s/dekaferubu
A ano, je tam větší převýšení koleje.

Vin
Host
Vin

O.k., dík za odkaz. Zapomněl jsem na rekonstrukci celé stanice Lipník v rámci koridoru … nicméně bych řekl že ta STOVKA tam byla už před takovými 15-22 lety kdy k žádné úpravě stanice ještě nedošlo … jenom vyměnili rychlostník ..

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Od rychlostníku 130 km/h k nové výhybce je to přes půl kilometru. Takže je mi jasné, že to tam někdo s lokomotivním vlakem zkusí rozjet. A s Vectronem by se mu 160 km/h mohlo i podařit.

Dan
Host
Dan

A to se vyplatí!

Kazisvět První
Host
Kazisvět První

A až jí říznou, tak bude čtvrt roku výluka…

UBolt958
Host
UBolt958

Neinstaluje se podobná výhybky už teď v Dluhonicích??

Jiří
Host
Jiří

Tam pouze na 140 km/h, navíc v dalších etapách je plánovaný přesmyk. (Zdroj interaktivní mapa SŽDC)

víta Klozík
Host
víta Klozík

A kdo ji řízne, zaplatí půl miliardy co

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak nějak. Tam tam dáme tramvajová, 15 km/h proti hrotu. Těm říznutí nevadí.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jinak teda při rozřezu se jede po hrotu, nikoliv proti. A po hrotu je dovoleno snad až 25 km/h.

Medvěd
Host
Medvěd

A nebyla náhodou už na koridoru Břeclav – Ostrava? Prý byla drahá, tak se namontovala jen 1 a jezdilo se vlevo . Inu , „odborníci“ to udělali dle svého …….

IGCT
Host
IGCT

V článku jaksi chybí dost podstatná informace o tom, že tohle zvýšení rychlosti použitím vysokorychlostní vyhýbky se dělá hlavně proto, aby se tato vyhýbka prakticky ověřila,než se začnou stavět rychlotratě v ČR.

Mirvald
Host
Mirvald

Podle mne je to dosti velké riziko. Napřed to měli zkoušet někde na okruhu, ne v normálním provozu. Koho pak zavřou?

Radek
Host
Radek

A ona není ověřená ze zahraničí?

Dominik
Host
Dominik

V zahraničí možná, ale u nás ne.

Kubrt
Host
Kubrt

Protože to, co funguje jinde, v geopatogenni zóně ČR nefunguje?

Strojvůdce Příhoda
Host
Strojvůdce Příhoda

To je stejné, jako když se pořídilo pendolino. V zahraničí vesele jezdilo a u nás ne. Pak se samozřejmě přišlo na to, že kladivem a ještě větším kladivem opravy dělat nejdou, že je třeba řádně zaškolit personál dílenský i jízdní a opustit myšlenku: Když se něco porouchá, tak se to vezme odjinud a zneprovozní se tím jiná souprava.

Prostě myšlenkové pochody páně Dominika a jemu podobných musí dostat jednoznačnou stopku, jinak ČR bude opravdu geopatogenní zónou navždy…

Martin
Host
Martin

Ono ceske pendolino melo malinko odlisne parametry, 7 vozu misto obvyklych 8 (sudy pocet) znamenalo jinak rozdelit elektrovyzbroj, bylo trisystemove, melo mit 3 zabezpecovace a rychlosti 200km/h prechazet z jednoho systemu na druhy… atd… Navic se do toho melo montovat konsorcium tri firem a jejich dodavatelu, CKD, Fiat, AdTrans?…

Kubrt
Host
Kubrt

Původní konsorcium a reálně dodané vlaky bych nemíchal.

Martin
Host
Martin

To ano, musel to nakonec udelat Alstom jako nastupce Fiatu,…

Y.K.
Host
Y.K.

Jestli takhle vypadá myšlení všech na SŽDC tak potěš koště. Je to schválená a v zahraničí ověřená výhybka, takže je zcela OK. Provozně si ji vyzkoušet je dobrý nápad, aby se s tím lidi naučili pracovat a mohli si to v provozu osahat, ale fakticky to nutné není.

Alibaba
Host
Alibaba

Taky se zeptám DT dodává někam tyhle konkrétní výhybky na VRT?

Y.K.
Host
Y.K.

Popravdě nevím, u tohoto typu jsem se trochu unáhlil s tvrzením že je „v zahraničí ověřená“. Koukal jsem na zdroje až později.

Alibaba
Host
Alibaba

DT dodává někam výhybky na VRT?

Jen tak
Host
Jen tak

Tebe?

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

…a japa chcete PROVOZNĚ OVĚŘIT výhybku na okruhu? Ono to totiž chce i pokud možno reprezentativní vzorek provozního zatížení. Byť tedy zrovna tady je trochu problém v tom, že těch 160 km/h do odbočky tam bude moci jezdit tak možná maximálně to pendolino… :o(

Alibaba
Host
Alibaba

A kde to na okruhu chcete testovat?
A jak donutíte VÚŽ si to tam vložit, když tam asi nikde v kolejišti odbočku na 160 nepotřebují?

JiP
Host
JiP

Me spis fascinuje, ze vyhybky tohoto typu se u nas jiz davno nepouzivaji, protoze na mnoha mistech by dost prispeli k plynulosti provozu napr. v useku Kolin-Poricany

Jiří
Host
Jiří

Tam záleží, jaké byly normy a požadavky v té době. Tehdy možná byly výhybky na 60-80 km/h dostačující. Dnes určitě minimálně spojky na 100 km/h a výše, jak je v Ústí nad Orlicí.

simbič
Host
simbič

Co je v Ústí?

Alibaba
Host
Alibaba

V Ústí n.O. je na brandýským zhlaví spojka na 100 km/h pro jízdu z 1. do 2. (ve směru od od Prahy)

rýpal
Host
rýpal

ano . a taky mě ještě fascinuje že za úvalama na rovince není 160 směr Kolín. a kecy o tom že by to bylo zbytečný mě nezajímají. směr běchovice je taky 160 a pak 130… a dělka úseku k Č. Brodu je skoro stejná .

Robert Šalda
Host
Robert Šalda

Tam je asi problém v tom, že někdy v roce 1996, když se to kolaudovalo se ta 140 považovala za dostačující. Věřím, že dnes by tam 160 k oblouku před Brodem již dali. Možná se dočkáme při obnově koridoru až na tento úsek dojde.

Martin
Host
Martin

Jenze to se vam meni i oblouky a parametry te vyhybky, aby jste modernizaci nemusel prestavovat 1/2 kilaku trati…

O.K.
Host
O.K.

Výhybka na 160 km/h rovně a 100 km/h do odbočky a VRT? Na LGV se od roku 1981 zcela běžně používají výhybky na 300 km/h v přímém směru a 160 km/h do odbočky 🙂

Výhybka
Host
Výhybka

Přečtěte si článek ještě jednou. Tyto výhybky budou právě na 160 do odbočky … a prozradím vám, že by zvládly i těch 300 v přímém směru 🙂

O.K.
Host
O.K.

Tak jsem to udělal a… Inu vypadám jako blbec no 🙂 Místo „současnÉ“ jsem četl „současnĚ“!

Robert Šalda
Host
Robert Šalda

Na LGV Atlantique se již v roce 1991 pojížděla výhybka do odbočky 220.

Martin
Host
Martin

Proto je jedna hydraulicka a duha celistova?
Ja tedy nevim, overovat ano, ale v Evrope se uz pouzivaji VRT vyhybky, nema cenu neco zkoumat a testovat jako by to bylo neco unikatniho, …. dulezite, zda jsou tam vubec potreba a co pres ne bude jezdit…
Uz predevsim proto, ze VRT ma sva specifika i z hlediska konstrukce, materialu, apod…

Alibaba
Host
Alibaba

Ano, ano, ano, vykašleme se na výzkum a vývoj a vše dovezeme. Banánová republika náš vzor.

Dan
Host
Dan

No objevovat vynalezené trvá zbytečně dlouho a leze to do peněz. Třeba v Maroku pochopili, že to sami nevymyslí a nechali to udělat Francouze. Umíme vymyslet a vyrobit spoustu špičkových věcí, ale s dráhou jsme dvacet let pozadu, tak proč chtít být třicet? A proč má daňový poplatník platit soukromé firmě (AŽD) zkušební polygon (síť SŽDC)?

Alibaba
Host
Alibaba

Mám pocit, že v Maroku nemaj žádnou firmu, co by to vyvinula. To je právě ta Banánová republika.
A i SŽDC má zájem si takovouhle výhybku vyzkoušet, když ji má teoreticky používat ve VRT. A jak je to s platbou nevím, třeba si platí navzájem a výsledkem bude to, že obě firmy budou mít nějaké vědomosti.

Jiřík
Host
Jiřík

Výhybka má dlouhé přestavované části (jazyky, srdcovku) a proto je přestavovná několika přestavníky a má několik závěrů. U SŽDC se nejčastěji používají elektromotorické přestavníky s čelisťovými závěry, DT Prostějov ale má zmiňovanou výhybku vymyšlenou i s hydraulickými přestavníky a závěry. Takže se asi bude zkoušet, jak se oba systémy chovají v reálném provozu. Výhybku s hydraulickým systémem jsem viděl v provozu – mají ji nainstalovanou na dvoře v DT Prostějov.

Martin V.
Host
Martin V.

Jak jsem si postesknul už výše v diskusi, zajímavé by bylo dozvědět se víc o nových výhybkách pro VRT aplikace. Vzhledem k tomu, že tyhle dvě výhybky nebudou (snad!!!) jediné rychlé u nás, tak si na rozdíl od Dana nemyslím, že je zbytečné dělat vlastní vývoj.