Koridor na Moravě zrychlí. V Prosenicích instalují v Česku unikátní výhybky

Železniční stanice Prosenice. Foto: Palickap – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=61988605Železniční stanice Prosenice. Foto: Palickap – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=61988605

Vlaky stanicí Prosenice na koridorové trati mezi Přerovem a Bohumínem budou moci projíždět nově rychlostí 160 kilometrů za hodinu namísto

Vlaky stanicí Prosenice na koridorové trati mezi Přerovem a Bohumínem budou moci projíždět nově rychlostí 160 kilometrů za hodinu namísto stávajících 100 km/h. Za 182 milionů korun bez DPH dojde k rekonstrukci stanice, při které se použije v Česku dosud nepoužívaná výhybka.

Zakázku získalo podle údajů v registru smluv sdružení Společnost Prosenice, jehož lídrem je Swietelsky Rail CZ a členem AŽD Praha. Uvedená cena je o 17 milionů korun vyšší, než byla cena odhadovaná Správou železniční dopravní cesty při vypisování tendru.

Na stavbě, která má zkrátit dobu jízdy zhruba o minutu, je zásadní změnou především instalace nového typu kolejové spojky. Ta se ze současných 157 metrů prodlouží na 307 metrů a její součástí budou i nové výhybky tvaru J60-1:33,5-8000/4000/14000-PHS.

Ty se na české železnici použijí vůbec poprvé. Půjde tedy o unikátní montáž,“ říká Ljuban Kovačevič, koordinátor staveb společnosti Swietelsky Rail CZ.

Současné výhybky umožňují rychlost 100 km/h do odbočky. Nové rychlost výrazně zvýší. Jedna bude mít hydraulické závěry a druhá čelisťové. Budou také odolnější proti opotřebení. Nový typ umožní jízdy vlaků po traťové koleji č. 2 z Lipníka nad Bečvou s odbočením do traťové koleje č. 1S směr Dluhonice rychlostí 160 km/h.

Změna vyvolá i posun návěstidel, mírnou úpravou projde i trakční vedení. „Protože dojde k nárůstu energetického odběru z důvodu použití výhybek s daleko větším energetickým požadavkem na ohřev v zimním období a tento nárůst již nelze pokrýt z trakčního rozvodu a ze stávajících měničů, musí se postavit nová trafostanice Ta bude umístěna vedle stávající trafostanice,“ uvádí SŽDC v informačním letáku k celé stavbě.

Hlavní stavební práce proběhnou v nepřetržité výluce od 1. dubna do 12. května 2020. Na ně pak naváže montáž technologii, práce na trakčním vedení a úpravách zabezpečovacího zařízení, které skončí do 11. července.

Tagy AŽD Praha Olomoucký kraj Prosenice Správa železniční dopravní cesty Swietelsky Rail SŽDC Top zvýšení rychlosti ve stanici Prosenice
76 komentářů