Koralmbahn ve finále. Rakouská stavba století má hotový svršek, začíná drátování posledního úseku
ÖBB považují výstavbu 127 kilometrů dlouhé Koralmbahn za svůj aktuálně nejdůležitější strategický projekt.
Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) mají za sebou další dílčí slávu na projektu století, jak říkají novostavbě tratě zvané Koralmbahn mezi Štýrským Hradcem a Klagenfurtem. Na posledním rozestavěném úseku mezi Feldkirchenem a Weitendorfem jižně od Štýrského Hradce se v dubnu završila pokládka kolejí, čímž je na celé Koralmbahn hotov železniční svršek. V květnu se pak na tomto úseku začnou natahovat troleje.
Stavba 13 kilometrů dlouhého úseku začala v září 2020 jako poslední z celé Koralmbahn. Její součástí je i napojení nákladního terminálu (Güterterminal Süd – Cargo Center Graz) na Koralmbahn. Za technický vrchol stavby pak ÖBB považují zanoření tratě pod zem zhruba v délce tří kilometrů kolem štýrskohradeckého letiště. Podle ÖBB je důvodem ochrana životního prostředí a také odhlučnění tratě.
ÖBB považují výstavbu 127 kilometrů dlouhé Koralmbahn za svůj aktuálně nejdůležitější strategický projekt. Jeho součástí je i 33 kilometrů dlouhý tunel pod horským masivem Koralpe, který byl definitivně proražen v červnu 2020. Jde o nejdelší železniční tunel v Rakousku a šestý nejdelší na světě.
Trať se staví na rychlost až 250 kilometrů v hodině (v podzemí 160 km/h), díky čemuž se cesta vlakem ze Štýrského Hradce do Klagenfurtu zkrátí na 45 minut z dnešních tří hodin (přes Bruck an der Mur). Autobus jede dvě hodiny.
Celkem na nové Koralmbahn bude 47 kilometrů v tunelu a přes 100 mostů; vznikne i 12 nových nádraží a zastávek. Celé veledílo za 5,4 mld. eur (cca 130 mld. Kč) má být zprovozněno koncem roku 2025.
Hlavní stavební práce na celé trati včetně úseku Feldkirchen – Weitendorf mají být hotovy do konce letošního roku. Poté má podle ÖBB nastat několikaměsíční fáze testování, měření a tréninku personálu (například hasičů). Definitivní razítko a zprovoznění celé tratě pak má přijít před koncem příštího roku. Zhruba 50 kilometrů na korutanské straně bylo otevřeno koncem loňského roku, což má význam zatím pouze pro regionální dopravu.
Spolu s novým úpatním tunelem Semmering (27 km) mezi Vídní a Štýrským Hradcem v Rakousku vzniká nový celoevropský koridor v severo-jižním směru.