LOT 3a leaderboard

Sláva v Rakousku. Nejdelší tamní tunel byl proražen, zkrátí cestu na jih

Proražení Koralmtunnelu. Pramen: ÖBB/Wolfgang LehrnerProražení Koralmtunnelu. Pramen: ÖBB/Wolfgang Lehrner

Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) slaví další úspěch při budování železniční infrastruktury. Ve středu byl definitivně proražen 33 kilometrů dlouhý tunel

Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) slaví další úspěch při budování železniční infrastruktury. Ve středu byl definitivně proražen 33 kilometrů dlouhý tunel na nově budované trati mezi Štýrským Hradcem a Klagenfurtem. Konkrétně byla proražena severní tunelová trouba, jižní se proražení dočkala už v roce 2018. Oznámily to ÖBB na svých stránkách.

Dráha zvaná Koralmbahn má výrazně zrychlit cestování mezi Štýrským Hradcem a Klagenfurtem a tunel pod horským masivem Koralpe je její součástí. Tunel razily tři štíty: Mauli 1, Mauli 2 a Kora.

Mauli 1 razil jižní tunelovou troubu od začátku roku 2013 a práci dokončil v roce 2018. Téměř současně začalo s prací i jeho dvojče Mauli 2, které svůj sedmnáctikilometrový úsek v severní troubě dokončilo v říjnu 2018. U severní trouby se ale tehdy ještě nedalo mluvit o proražení, neboť z korutanské strany stále pracoval na zbývajících šesti kilometrech štít Kora. I ten nyní dokončil svou práci. „Je to vynikající úspěch, který vzbuzuje mezinárodní uznání,“ napsaly ÖBB.

Budovaná rychlotrať Štýrský Hradec – Klagenfurt.
Autor: © OpenStreetMap und Mitwirkende, CC BY-SA – Openstreet Map – http://www.openstreetmap.org/, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=20230400

Rakušané budují tunel kvůli různým geologickým podmínkám kombinací dvou metod. Na hlavní úsek v centrální části tunelu (KAT2) nasadili razící štíty Mauli 1 a Mauli 2, když severní troubou postupoval od Korutan třetí štít Kora. Zbylé úseky tunelu se budovaly takzvanou novou rakouskou tunelovou metodou (NRTM), při níž se zjednodušeně řečeno postupuje dále pomocí odstřelů či lámáním skály pomocí strojů. První průzkumný vrt vznikl už před 18 lety.

ÖBB považují výstavbu 127 kilometrů dlouhé Koralmbahn za hlavní strategický projekt. Tunel pod Koralpe bude nejdelší železniční tunel v Rakousku a šestý nejdelší na světě. Tvoří jej dvě jednokolejné trouby, vždy po 500 metrech propojené nouzovou chodbou. Součástí tunelu bude i 900 metrů dlouhá nouzová zastávka. Trať se staví na rychlost 250 kilometrů v hodině, díky čemuž se cesta vlakem ze Štýrského Hradce do Klagenfurtu zkrátí na 45 minut z dnešních tří hodin (přes Bruck an der Mur). Autobus jede dvě hodiny.

Celkem na nové Koralmbahn bude 47 kilometrů v tunelu a přes 100 mostů; vznikne i 12 nových nádraží a zastávek. Celé veledílo za několik miliard eur má být hotovo koncem roku 2025, jednotlivé úseky se ale uvádějí do provozu postupně. Spolu s novým úpatním tunelem Semmering (27 km) mezi Vídní a Štýrským Hradcem v Rakousku vzniká nový celoevropský koridor v severojižním směru.

Tagy Koralmbahn ÖBB Rakousko Top tunel
117 komentářů