Kopřivnice nenašla podporu pro zavedení MHD, posílí stávající spoje

Autobusové nádraží Kopřivnice. By Jan Polák - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=72800092Autobusové nádraží Kopřivnice. By Jan Polák - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=72800092

S rozhodováním pomáhaly radnici výsledky podzimní ankety.

Myšlenka zavedení městské hromadné dopravy v Kopřivnici na Novojičínsku jednoznačnou podporu nezískala. Námět na její zavedení vzešel z diskuzního fóra Zdravého města a v následném celoměstském hlasování se umístil na prvním místě jako příležitost pro rozvoj Kopřivnice. Tamní radnice proto o myšlence nechala místní hlasovat v anketě, jejímž cílem bylo zjistit preference obyvatel a získat představu o využitelnosti MHD.

Z výsledků vyplynula zejména potřeba zlepšení dostupnosti místních částí a velkých sídlišť. Radnice podle svých slov nyní hledá cesty, jak poptávku uspokojit.

„Největší zájem o MHD mají lidé v místních částech, kde 73 až 89 % respondentů uvedlo, že by MHD využívalo jednou týdně nebo častěji. Proto jsme se rozhodli posílit zde stávající linky autobusů, které MHD částečně suplují. Do druhé části rozpočtu navrhujeme 300 tisíc korun na posílení spojů v rámci naší smlouvy s Moravskoslezským krajem. Zároveň hledáme možnosti, jak některé spoje protáhnout i přes sídliště, což si vyžádá investice do zastávek,“ uvedl Jiří Štěpán z odboru rozvoje města Kopřivnice.

Do ankety se zapojilo 1 102 respodentů, pětinu tvořili penzisté. Klíčovou otázkou bylo, jak moc by lidé MHD využívali. Denně by to byla asi čtvrtina dotazovaných.

„Pro cesty do práce a do školy by MHD využívalo nejméně jednou týdně 27 až 34 % respondentů, pro cesty za nákupy, volnočasovými aktivitami, službami a vyřizováním 56 až 66 %. Je však potřeba uvědomit si, že ideální MHD se vždy bude od reálně zavedeného systému lišit. Téměř pro polovinu respondentů je přijatelná vzdálenost zastávky do 300 metrů, 44 % dotazovaných podmiňuje využívání MHD možností cestovat přímou linkou bez přestupů a dalších 37 % je ochotno čekat na návazný spoj maximálně pět minut,“ napsali hodnotitelé ve zprávě, kterou kopřivnická radnice před několika dny obdržela.

Zastávky na úkor parkovacích míst

Radní si jsou podle Štěpána vědomi řady výhod, které MHD má. Dodal ale, že její zavedení není jednoduchá ani levná záležitost. Vedení tras a vybudování zastávek ve stísněných podmínkách kopřivnických sídlišť by se podle něj určitě dotklo parkovacích míst, z nichž některá by se musela zrušit na úkor potřebné infrastruktury.

„Trasování linek a poloha zastávek nebudou vyhovovat všem, protože každý cestující vnímá ideální stav jinak. Každý opravdu nemůže mít zastávku přímo před svým domem, což evidentně respondenti vnímají jako jednu z hlavních podmínek využitelnosti MHD. Někteří samozřejmě také uvedli, že MHD musí být levná. Domníváme se tedy, že zavádět MHD ve smyslu objednání dopravce se vším všudy by nebylo efektivní,“ zhodnotil Štěpán.

V návaznosti na průzkum již Kopřivnice jedná také o zavedení systému sdílených kol. Další možností městské dopravy má být také služba Charittaxi s doprovodem, kterou chce letos zavést Charita Kopřivnice. Službu by mohli využívat například senioři při návštěvách lékaře obdobně, jako je tomu v jiných městech.

Kopřivnice chce zavést sdílená kola, jedná s Nextbikem

Tagy Kopřivnice MHD
25 komentářů