Kopřivnice nenašla podporu pro zavedení MHD, posílí stávající spoje
Autobusové nádraží Kopřivnice. By Jan Polák - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=72800092
S rozhodováním pomáhaly radnici výsledky podzimní ankety.
Takže víme co lidé chtějí. MHD levnou, co jezdí často, staví skoro před domem. Pak ji využijí možná 1x týdně. Tak tohle se nedá zrealizovat jinak než jako taxi. Jen to „levnou“ nahradíme dotací z města.
To ale mohlo snad být zřejmé všem i bez jakýchkoli anket!
Chtít zřizovat klasickou městskou HROMADNOU dopravu v sídlech takové velikosti a typu, jakým je i Kopřivnice, pokud nejde třeba o (jedinou) linku ke vzdálenému nádraží nebo o speciální občasnou obsluhu nějakého podniku, je logicky odsouzeno k (ekonomickému) neúspěchu už předem: kdo a proč by tím měl jezdit?
No tak mně zase jako člověku velmi obeznámenému bylo jasné, že se současnou politickou reprezentací Kopřivnice, zahleděnou do cyklo, nemá MHD šanci, pokud nebudou v příštích volbách vyměněni. A stálo by možná zato se současně zamyslet nad rolí vedoucího odboru rozvoje města v této věci. Kdyby byl zájem na seriózní anketě, proč nebyl do každé schránky ve městě doručen dotazník? Pro neznalé: V případě stolního kalendáře na rok 2024 do každé schránky to naopak šlo.
Ekonomický neúspěch? Mhd má snad být ekonomický úspěch? MHD má být alternativou k husté automobilové dopravě v Kopřivnici!
Přijde mi to škoda. Jsou i menší města, kde MHD funguje – Lovosice, Stříbro, Duchcov, Studénka, Nové Město na Moravě, Kyjov, Aš, Hranice na Moravě (Mariánské Lázně jsou výjimka) a další.
Navíc zde se nabízí i spojení se Štramberkem, takže se hned jedná o větší oblast. Síť zastávek je uboze zoufalá a navíc se vedení města bojí zrušit jediné parkovací místo, takže pokrok v tomto směru se prostě nekoná. Dvě nebo tři auta do každé rodiny a všichni jsou spokojení. Nebo ne? 😀 Vejdou se tam vůbec všechna ta auta?
Nevo jsou pak města, která spolu s integrací do IDS MHD zrušila třeba Mělník nebo Hořovice. Budovat separátní MHD pro ani ne 300 cestujících, kteří tím chtějí jezdit, navíc z většiny důchodců, kteří neplatí daně je vyhazování peněz. Doobjednání spojů u IDS je v dané situaci to nejlepší řešení.
Vedení města holt dělá to vo chtějí voliči a jestli neměli ve volebním programu rušení parkovacích míst, tak je neruší. Na rozdíl od vlády, kde vítězná ODS slibovala, že nebude zvyšovat daně, se koná pokrok v tom, že sliby dodržují.
Nevím, jak ro bylo v Nymburce před rozšířením do něj PID, ale aktuálně na jeho území na regionálních linkách tohoto systému mohou osoby starší 6ti let jezdit na speciální jednorázové plnocené jízdné 10Kč . Což je dle Tarifu PID – https://pid.cz/wp-content/uploads/ke-stazeni/tarif/tarif_PID_2021-08-01_komplet.pdf – II. Základní pojmy, tarifní zásady a podmínky platné v provozu PID 1. Definice některých základních pojmů a skupin uživatelů:(str 8 a 9) „“jj) Místní tarif MHD je tarif MHD platný v souběhu s Tarifem PID v některých obcích, městech, oblastech nebo linkách v příměstské oblasti Prahy, které jinak spadají do PID. Je určen pro krátké místní jízdy v… Číst vice »
. „Síť zastávek je uboze zoufalá“
Ano, stačí zvýšit počet a klidně to může zůstat na příměstských linkách. Jezdí jich tam dost.
Oproti i menším městům nemá Kopřivnice ulice široké na normální bus. A ani vedené tak, že by se dalo nějak rozumně obsloužit sídliště jinak než ve stávajícím stavu.
Ale Kopřivnice obsluhovala ulice i vedlejší. Pamatuji si velmi dobře, že běžný autobus zajížděl všude.
A budou tranzitující chtít víc zastávek?
Když ona je v Kopřivnici automobilka, vyrábějící mimo jiné hasičské* speciály. Taky… zaměstnancům přikazujte použít MHD navíc z/do okolních vesnic, kam MHD nejezí, narozdíl od linek IDS, které po dohodě s krajem posilují.
*) že by třeba k ohni jeli tramvaji?
Zrovna Kopřivnice je město které je navrženo tak divně, že většina obyvatel má do kilometru většinu služeb. MHD mi zde přijde zbytečné. Spíše protáhnout více spojů sídlištěm.
Konstatování, že má většina obyvatel vše do kilometru, mi spíše než “divné” přiadá optimální :).
Právě že ve většině měst to takhle není.
Jak divně? Divné by naopak bylo, kdyby většina obyvatel do kilometru neměla vůbec.
No, kilometr to není ani náhodou. A proto jezdí všichni autem?
Rozdělovat MHD a příměstské spoje je trochu krok zpět. Jenom musí být jasně dané, jak velkou částkou bude město přispívat, a případně zdali projíždějící spoje budou splnovat např. nízkopodlažnost.
Většina busu v okrese je nízkopodlažních nebo s možností přepravy vozíčkářů, ale problémem jsou parametry zastávek ty vyhovují k takové přepravě prepmálo kde. Problém centrální Kopřivnice podle mě nemá ale MHD se mohlo využít do místních částí a k průmyslové zóně. To nejsou zrovna malé km . Naopak Štramberk je už tak trochu mimo. Historické miniměsto MHD nepotřebuje. Jediná výjimka snad Palárna ( u nádraží) a mohli by se busy otáčet na Bařinách ale nemyslím si že by to bylo nějak nutné na této trase spoje jsou prakticky po hodině i o víkendu a ještě k tomu jezdí vlaky a… Číst vice »
Štramberk znám, po Nádražní, Zauliční a Dolní baště není s autobusem problém projet. A víc vlastně ani není potřeba, všecko už je v docházkové vzdálenosti těchto ulic. Bokem je jenom cementárna.
A v tom to právě je: mnozí zde si myslí, že v mnoha sídlech mají , MHD, ale jen proto, že ji vidí zapracovanou v „IDOSu – přitom ve skutečnosti jde většinou pouze o několik spíše „náhodných výstřelů“ doplňujících specifickými spoji to, co jinak nenabízejí spoje „linkových“ autobusů. Tyto spoje jsou objednávány i placeny zvlášť příslušnou municipalitou a k vyhodnocování jejich financování se používá aplikací CHAPSu, a protože je vhodné jízdní řády také řádně publikovat, jsou zapracovány i do „IDOSu“ jako MHD, ačkoli v pravém smyslu toho slova o SKUTEČNOU (soustavnou celodenní intervalovou) městskou HROMADNOU dopravu vlastně nejde. Podstata je… Číst vice »
A co sídliště Korej a Francouzská, případně místní části Mniší, Lubina a Vlčovice, kudy koleje nevedou a jsou vzdáleny nějaký ten km od žel. trati? Těm také pomůže přidání další železniční zastávky?
Přidání dalších spojů na nějaká stávající linky VHD (třeba jen na části trasy) ještě neznamená, že by to nemohlo dobře fungovat i bez vymýšlení nějaké jinak zbytečné rádoby MHD.
Podstatou toho, proč akce kolem MHD začala, bylo že některá sídliště a vzdálené místní části nejsou nejsou buď vůbec nebo vyhovujícím způsobem napojena na VHD. Na tom přidání zastávky vzdálené několik km daleko od mnou jmenovaných lokalit nic nezmění. Co je na tom tak složitého a k nepochopení?
Jasně, tak i u těch krajských spojů by se ty tržby a hrazení nějak rozdělilo, jenom je to méně průhledné.
O tržby v této diskusi vůbec nejde. Jde o to, že některé lokality nemají přístup k VHD.