Konkurence pro český L410. Textron má schválený nový model Cessna SkyCourier
Americký výrobce má na letadlo již padesát objednávek.
Textron Aviation dosáhl důležitého pokroku s novým turbovrtulovým letadlem Cessna SkyCourier. Americký úřad civilního letectví udělil výrobci typový certifikát, který je klíčový pro uvedení nového letadla na trh a jeho zařazení do běžného komerčního provozu. Zpráva může mít zásadní dopad i na český letecký průmysl: SkyCourier bude svými parametry přímým konkurentem českého letadla L410 NG vyráběného Aircraft Industries v Kunovicích.
Textron oznámil, že nové letadlo se brzy dostane do běžného provozu. Padesát strojů nového typu má objednaných v nákladní verzi FedEx Express.
Nové turbovrtulové letadlo má sice o 800 kilometrů kratší dolet než L410 NG (1 741 km vs. 2 570 km), má však větší kapacitu nákladu: zvládne přepravit 2 722 kg nákladu, zatímco L 410 NG 2 570 kg. Oba mají v osobní verzi kapacitu 19 cestujících.
„Jde o letadlo, které do tohoto segmentu přináší to, co zákazníci potřebují: nízké provozní náklady, efektivitu a flexibilitu ve využití celého letadla,“ řekl šéf Textron Aviation Ron Draper.
Textron vyrobil již tři letadla pro testovací účely, která za sebou mají celkem 2 100 zkušebních hodin. Na počátku roku začala ve městě Wichita v Kansasu sériová produkce. FedEx postupně odebere padesát letadel, na dalších padesát má opci. Letadlo je poháněno motory Pratt & Whitney PT6A-65SC, vrtule jsou McCauley Propeller C779, Avionika je od Garminu (1000 Nxi).
Zpráva o certifikaci americké konkurence přichází v době, kdy tuzemský výrobce čelí zásadním otázkám o své budoucnosti. Výrobce má ruské majitele a Rusko patří mezi klíčové trhy pro L410. Firma sama na stránkách uvedla v prohlášení k současné situaci, že se pro ni nejspíše kvůli ruskému majiteli spousta věcí změní. „My sami nevíme, jaké dopady to bude mít, a proto zatím nedokážeme odpovědět na otázky, které jsou nám pokládány,“ uvedla na svých stránkách.