Letectví

Aviatik Kramařík chystá první český sólový oblet světa, vyrazí o prázdninách

Cessna 210 Centurion, ilustrační foto. Autor: By Arpingstone - Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=250093
Cessna 210 Centurion, ilustrační foto. Autor: By Arpingstone - Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=250093

Někdejší mistr republiky v letecké akrobacii, advokát Roman Kramařík hodlá v létě jako první Čech samostatně obletět svět. Chce tak oslavit 100 let od vzniku republiky. S téměř 40 let starou Cessnou P210N (OK-TGM) odstartuje 25. července z letiště Točná, návrat je naplánován na 8. září do Letňan. Deníku Zdopravy.cz to sdělil Richard Klíma, mluvčí Řízení letového provozu, které je jedním z partnerů letu. Akce nese název „mise okřídlený lev“.

Kramaříkova trasa povede východním směrem, letoun se vydá na Bělehrad, Perský záliv, Indii, Thajsko, Tichý oceán, USA, Azorské ostrovy a přes Velkou Británii dorazí zpět do Čech. Půjde o historicky první samostatný oblet světa českým pilotem. Veřejnost bude mít bezplatný přístup na letiště Točná při odletu i na letiště Letňany při příletu.

Během letu chce Kramařík mapovat české stopy ve světě.

O letadle: Cessna P210N vyrobená v roce 1979 má nový motor Continental TSIO 520 o výkonu 315 koňských sil, vyrobený v roce 2018. Jedná se o jednomotorový šestimístný kovový hornoplošník vyráběný americkou firmou Cessna. Má přetlakovou kabinu, zasouvací podvozek a odmrazování na všech plochách.

O pilototvi: Roman Kramařík létá od roku 1989. Nejraději na kluzácích a také akrobacii. V roce 2008 se stal v letecké akrobacii mistrem republiky (v kategorii Sportsman). Je držitelem průkazu obchodního pilota, ale živí se jako advokát. Mimo jiné je jedním ze zakladatelů právnického portálu www.obczan.cz a autorem řady přednášek a publikací. V roce 2009 za úřednického ministra dopravy Gustava Slamečky pracoval krátce jako jeho náměstek, spekulovalo se o něm i jako o možném šéfovi ČSA.

O misi a plánování: Trať byla zvolena východním směrem, aby měl letoun spíše zadní vítr. Cestou přeletí tři kontinenty a tři oceány. Uletí přibližně 37 tisíc kilometrů a v kokpitu stráví téměř 150 hodin. Na celém letu je nejnáročnější příprava – mimo Evropu je skoro všude potřeba získat složitá povolení. Na mnoha letištích také není možné doplnit palivo, protože motor OK-TGM nepracuje na běžné palivo pro tryskové motory, ale na vysokooktanový a nízko olovnatý letecký benzín. Do některých zastávek je nutné tento benzín zvlášť dopravovat. Podporu plánování letu a získání všech povolení pro realizaci mise bude zajišťovat tým specialistů letového dispečinku ABS Jets. „Z pohledu plánování letu nás čeká několik zajímavých destinací. Klíčové bude přeletět Pacifik a získat povolení v zemích arabského poloostrova. Pak také přistání v jihovýchodní Asii s tímto typem letounu bude výzvou. S obdobnými misemi ale už máme zkušenosti, a tak jsme připraveni tento let podpořit, zvlášť když se jedná o událost spojenou s historií naší země,“ vedl Michal Pazourek, ředitel pozemního provozu ABS Jets. Pilotně bude nejsložitější průlet přes Indii, protože bude právě vrcholit jihozápadní monzun. Proto je v plánu řada zastávek a rezerv, kdy bude pilot vyčkávat na vhodné a bezpečné počasí. Fyziologicky a psychicky budou nejnáročnější dlouhé přelety oceánů, kde nejsou žádná záložní letiště pro případ selhání některého ze systémů. Letadlo je po důkladné údržbě.

8 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Pro let oslavující 100 let od vzniku republiky má letadlo vskutku symbolickou imatrikulaci – OK-TGM 🙂

  • hlavně nezapomenou nafukovací člun a vestu se satelitním vodotěsným telefonem. Ale trochu kritiky- když si to naplánoval na oslavu republiky, tak by bylo dobré šáhnout po nějakým českým letadle, ale jestli po technické stránce existuje.

    • V ČR se podobné typy letadel nevyrábějí (tj. jednomotorový šestimístný turistický stroj s přetlakovou kabinou a se slušným doletěl), to za prvé. A za druhé, Cessnu opraví kdekoli, je to největší výrobce tohoto typu letadel na světě. To se třeba o našem Zlinu (pokud by splňoval ostatní požadované parametry) říct nedá.

      • nic nemám proti cessně, ale letí sám a nepotřebuje šestimístné letadlo a tak to nemá letět ke stému výročí nebo se o tym neměl vůbec zminovat. Co třeba L200 morava? To by byla lepší propagace. Ale fandím mu, jenom ne ktomu výročí.

        • Morava je veterán, letadlo ze 60 let, nemá přetlakovou kabinu a v případě poruchy vám to mimo ČR nikdo neopraví. Prostě Cessna je na takovou expedici ideální stroj.

          • Tak dobře, bydlím u letiště a piloti z moravou jsou slušnější než s cessnou. Budu hledat jestli ji nemá červenou. Nemá letět s Diamond DA42-diesel s přídavnou nádrží, cessna by 3500km neudělala přeci.

            • To samé, nemá přetlakovou kabinu, tím pádem omezený dostup, s opravami někde v Asii by to asi nebyla žádná hitparáda, navíc Cessna určitě bude cenově dostupnější.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora