Letectví

Aviatik Kramařík chystá první český sólový oblet světa, vyrazí o prázdninách

Cessna 210 Centurion, ilustrační foto. Autor: By Arpingstone - Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=250093
Cessna 210 Centurion, ilustrační foto. Autor: By Arpingstone - Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=250093

Někdejší mistr republiky v letecké akrobacii, advokát Roman Kramařík hodlá v létě jako první Čech samostatně obletět svět. Chce tak oslavit 100 let od vzniku republiky. S téměř 40 let starou Cessnou P210N (OK-TGM) odstartuje 25. července z letiště Točná, návrat je naplánován na 8. září do Letňan. Deníku Zdopravy.cz to sdělil Richard Klíma, mluvčí Řízení letového provozu, které je jedním z partnerů letu. Akce nese název „mise okřídlený lev“.

Kramaříkova trasa povede východním směrem, letoun se vydá na Bělehrad, Perský záliv, Indii, Thajsko, Tichý oceán, USA, Azorské ostrovy a přes Velkou Británii dorazí zpět do Čech. Půjde o historicky první samostatný oblet světa českým pilotem. Veřejnost bude mít bezplatný přístup na letiště Točná při odletu i na letiště Letňany při příletu.

Během letu chce Kramařík mapovat české stopy ve světě.

O letadle: Cessna P210N vyrobená v roce 1979 má nový motor Continental TSIO 520 o výkonu 315 koňských sil, vyrobený v roce 2018. Jedná se o jednomotorový šestimístný kovový hornoplošník vyráběný americkou firmou Cessna. Má přetlakovou kabinu, zasouvací podvozek a odmrazování na všech plochách.

O pilototvi: Roman Kramařík létá od roku 1989. Nejraději na kluzácích a také akrobacii. V roce 2008 se stal v letecké akrobacii mistrem republiky (v kategorii Sportsman). Je držitelem průkazu obchodního pilota, ale živí se jako advokát. Mimo jiné je jedním ze zakladatelů právnického portálu www.obczan.cz a autorem řady přednášek a publikací. V roce 2009 za úřednického ministra dopravy Gustava Slamečky pracoval krátce jako jeho náměstek, spekulovalo se o něm i jako o možném šéfovi ČSA.

O misi a plánování: Trať byla zvolena východním směrem, aby měl letoun spíše zadní vítr. Cestou přeletí tři kontinenty a tři oceány. Uletí přibližně 37 tisíc kilometrů a v kokpitu stráví téměř 150 hodin. Na celém letu je nejnáročnější příprava – mimo Evropu je skoro všude potřeba získat složitá povolení. Na mnoha letištích také není možné doplnit palivo, protože motor OK-TGM nepracuje na běžné palivo pro tryskové motory, ale na vysokooktanový a nízko olovnatý letecký benzín. Do některých zastávek je nutné tento benzín zvlášť dopravovat. Podporu plánování letu a získání všech povolení pro realizaci mise bude zajišťovat tým specialistů letového dispečinku ABS Jets. „Z pohledu plánování letu nás čeká několik zajímavých destinací. Klíčové bude přeletět Pacifik a získat povolení v zemích arabského poloostrova. Pak také přistání v jihovýchodní Asii s tímto typem letounu bude výzvou. S obdobnými misemi ale už máme zkušenosti, a tak jsme připraveni tento let podpořit, zvlášť když se jedná o událost spojenou s historií naší země,“ vedl Michal Pazourek, ředitel pozemního provozu ABS Jets. Pilotně bude nejsložitější průlet přes Indii, protože bude právě vrcholit jihozápadní monzun. Proto je v plánu řada zastávek a rezerv, kdy bude pilot vyčkávat na vhodné a bezpečné počasí. Fyziologicky a psychicky budou nejnáročnější dlouhé přelety oceánů, kde nejsou žádná záložní letiště pro případ selhání některého ze systémů. Letadlo je po důkladné údržbě.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Honza D.
Host
Honza D.

Pro let oslavující 100 let od vzniku republiky má letadlo vskutku symbolickou imatrikulaci – OK-TGM 🙂

Petr.R
Host
Petr.R

hlavně nezapomenou nafukovací člun a vestu se satelitním vodotěsným telefonem. Ale trochu kritiky- když si to naplánoval na oslavu republiky, tak by bylo dobré šáhnout po nějakým českým letadle, ale jestli po technické stránce existuje.

Pilot
Host
Pilot

V ČR se podobné typy letadel nevyrábějí (tj. jednomotorový šestimístný turistický stroj s přetlakovou kabinou a se slušným doletěl), to za prvé. A za druhé, Cessnu opraví kdekoli, je to největší výrobce tohoto typu letadel na světě. To se třeba o našem Zlinu (pokud by splňoval ostatní požadované parametry) říct nedá.

Petr.R
Host
Petr.R

nic nemám proti cessně, ale letí sám a nepotřebuje šestimístné letadlo a tak to nemá letět ke stému výročí nebo se o tym neměl vůbec zminovat. Co třeba L200 morava? To by byla lepší propagace. Ale fandím mu, jenom ne ktomu výročí.

Pilot
Host
Pilot

Morava je veterán, letadlo ze 60 let, nemá přetlakovou kabinu a v případě poruchy vám to mimo ČR nikdo neopraví. Prostě Cessna je na takovou expedici ideální stroj.

Petr.R
Host
Petr.R

Tak dobře, bydlím u letiště a piloti z moravou jsou slušnější než s cessnou. Budu hledat jestli ji nemá červenou. Nemá letět s Diamond DA42-diesel s přídavnou nádrží, cessna by 3500km neudělala přeci.

Pilot
Host
Pilot

To samé, nemá přetlakovou kabinu, tím pádem omezený dostup, s opravami někde v Asii by to asi nebyla žádná hitparáda, navíc Cessna určitě bude cenově dostupnější.

noerf
Host
noerf

Doufejme, že se to podaří.