Konkurence pro český L410. Textron má schválený nový model Cessna SkyCourier
Cessna SkyCourier. Foto: Textron Aviation
Americký výrobce má na letadlo již padesát objednávek.
Americký výrobce má na letadlo již padesát objednávek.
SkyCourier je clean sheet nový éro, udělaný Cessnou, pro zákazníkem zadaný účel, ve všem naprosto dokonale.
Cessna 408 je ve všem (motory PT6 -jejich spolehlivost a servis, užitečné zatížení (dolet s užitečným zatížením! Ne max. dolet na ferry flight pouze s piloty, což nikoho nezajímá), provozní náklady, etc) dramaticky lepší ve všem, nebo v nepodstatném srovnatelná ve všem – oproti 50 let starýmu turboletu, včetně nové verze NG (za tři čtvrtě miliardy, 7 let… která se názvem jmenuje NG evidentně jen důvodů tunelu státních dotací)….
Mně se líbí ta diskuze, těch pseudo odborníků na letectví. Myslím tím vývoj, výroba, mezinárodní certifikace, prodej, servis a samozřejmě vlastnická struktura. Ha
Vypadá to, že Cessna SkyCourier bude mít velký komerční úspěch. Vzhledem k tomu, že dříve neustále opěvované L 410NG, které bylo certifikované na jaře 2017, nebylo od té doby prodáno ani jednomu! zákazníkovi dokládá, že o něj není nejmenší zájem – a to dokonce ani v Rusku, což je udivující. Naprostý propadák. O L410 také nikdo nejeví v současnosti zájem, výroba se během minulého roku rapidně snížila, ted´není žádná, což je všeobecně známo. 100% ruská firma se 100% ruským top vedením, majetek ologarchy Machmudova. Dodávky v podstatě výhradně do Ruska, na které je obchodní embargo, rubl v silné devalvaci a… Číst vice »
R. I. P. L-410
Skončily i hezčí letadla…
Takže několik postřehů. Pokud je řeč o konkurenci pro L-410, dostal se mi před lety do rukou podnikový časopis firmy Aircraft Industries. Byl tam článek z nějakého veletrhu a u fotografie Cesny 208 bylo napsáno, že se jedná o největšího konkurenta L-410. Do jaké míry jsou tato letadla konkurenty, o tom je jistě možné diskutovat. V mnoha ohledech mají jiné parametry. Cesna má jeden motor, L-410 dva. Maximální kapacita počtu cestujících je u L-410 také o něco vyšší atd. Pro zákazníka jsou důležité další věci, jako třeba zajištění servisu. Americký zákazník si nekoupil L-410 i kdyby chtěl, protože na území… Číst vice »
článek je však o Cessně 408, která má dva motory…
Jen upřesnění, L 410 samozřejmě má typový certifikát Federal Aviation Administration: http://www.let.cz/documents/FAA_E20_NEW.pdf
….o kvalifikované letecké dělníky je zájem všude, je jich naprostý nedostatek, takže bez obav, i když asi s relokací…konkurenční firmy stále hledají zkušené lidi do výroby na odpovědná místa.
Vzpěry křídel vypadají dost předpotopně…
I moderních bush letadla mají vzpěry (napadá mě třeba Kodiak 100). Troufám si odhadnout, že to zjednodušuje přenos sil mezi křídlem a trupem (více přenosových uzlů), závěsy, asi vyjde i štíhlejší křídlo.
twin otter- to stejné, je to účel, nic předpotopního.
A tak je to u nás ve všem co vlastní Rusáci. Jde to od desíti k pěti!
objektivně v Letu to šlo do kopru ještě před příchodem rusáku….
No jasně, protože neruský majitel by zabránil Cessně vyvinout konkurenta 😀
Ano, je možné souhlasit, že Turbolet a SkyCourier jsou letadla podobné kategorie. Ale SkyCourier je nový perspektivní projekt se zajištěným odbytem, zatímco Turbolet je i po modernizaci přes 50 let starý projekt, který zvolna zanikne. Bohužel asi jako poslední větší letadlo vyráběné českým leteckým průmyslem.
Český letecký průmysl vlastněný ruskou pakáží, myslím, že by se nám po L410 snad ani moc stýskat nemělo.
Ehm, původní L410 byl vyvíjen u nás dávno před příchodem ruských majitelů..
Ale byl vyvíjen pro rusáky, jako STOL na polní letiště. Jinak by nevznikl.
To sice ano, ale vyvijen pro ne nebyl, ani pro CSLA. Bez rusaku by to letadlo nikdy nevzniklo. I L-610 byla vyvyjena kvuli pozadavkum Aeroflotu a kdyz jejich zajem skoncil postupne skoncilo i cele letadlo.
Právě specifické sovětské požadavky přispěly k tomu, že L-610 nemohlo konkurovat takovým typům jako ATR nebo DASH, ani se západními motory a avionikou.
Bohužel je to tak.
Otázkou je, zda vyrábět něco, jen proto aby se vyrábělo, bez vidiny toho, že se to prodá.
Ono se někde něco takhle vyrábí?
To letadlo co se vyrábí dnes je modernizované, označení NG znamená Nová generace.
Tvarem to vypadá jak hybrid dvou českých projektů, Outbacku a Ravenu 🙂
Když to má plnit podobné požadavky zákazníků za platnosti stejných fyzikálních podmínek 😉
Ano 🙂
No spíš Twin Otteru a Do 228. Ostatně právě Twin Otter je jakýmsi etalonem této třídy, tedy turbovrtulových, dvoumotorových bush planes.
Jo .. přesně .. twin otter mě napadl jako první .)
Ale zas mě to příde že Do228 je takovej štíhlejší, na první pohled sem tam právě viděl tu krabicovost Ravenu 🙂 i když na druhý pohled už to zas tak podobné není 🙂