Konečně: Strojům v tunelu Deboreč zbývají poslední metry, k prorážce dojde v úterý
Na stavbě tunelu Deboreč na 4. koridoru u Ješetic bude příští týden důvod k oslavě. Po těžkém zápasu s nestabilním
Na stavbě tunelu Deboreč na 4. koridoru u Ješetic bude příští týden důvod k oslavě. Po těžkém zápasu s nestabilním podložím stavbaři s několikaměsíčním zpožděním dospějí k prorážce tunelu pod stejnojmenným kopcem. Oznámil to generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda na Twitteru.
„Zbývají poslední metry a 11. února bude 660 metrů dlouhý tunel Deboreč proražen. Je to kratší ze dvou tunelů, které nově budou součástí tratě Sudoměřice – Votice na čtvrtém tranzitním koridoru. Po dokončení se zkrátí jízdní doba mezi Prahou a Táborem na jednu hodinu,“ uvedl Svoboda.
Tunel Deboreč se začal razit v prosinci 2018. Tehdy se jako termín prorážky zmiňoval dokonce červen 2019, harmonogram se ale několikrát upravoval. Podloží totiž stavbaře nemile překvapilo. „Část podloží byla natolik sypká, že nepomáhala ani chemická a ani betonová injektáž,“ uvedl nedávno mluvčí SŽ Marek Illiaš. Celková délka tunelu bude 660 metrů, z toho na raženou část připadá 562 metrů. Zbytek tvoří hloubené části u obou portálů tunelu. Ostění tunelu by mělo být hotovo letos v listopadu.
Se zpožděním několika měsíců se loni v září začal razit i druhý tunel na úseku Sudoměřice – Votice, kterým je Mezno. Jeho délka dosáhne 840 metrů. Oba tunely jsou raženy takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodou, která spočívá v mechanickém rozpojování horniny a jejím následném jištění primárním ostěním.
Kromě obou tunelů na dosud jednokolejném úseku přibude druhá kolej a také nová železniční stanice Červený Újezd. Dokončení celé modernizace se předpokládá koncem roku 2022, původní termín byl srpen 2021. Správa železnic počítá s rychlostí až 200 kilometrů za hodinu.
Celkové investiční náklady na celý úsek přesahují sedm miliard korun, samotnou stavbu získala OHL ŽS v soutěži s cenou 4,4 miliardy. Jako subdodavatele má OHL ŽS slovenskou firmu Tubau.