Konec stejnosměru v Praze a okolí až v roce 2045. Správa železnic řeší přepínání napájení dalších tratí

Lokomotiva 163 na vlaku dopravce České dráhy (ČD) projíždějící přes Nové spojení. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýLokomotiva 163 na vlaku dopravce České dráhy (ČD) projíždějící přes Nové spojení. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Praha a střední Čechy jsou poslední oblastí, která nemá ještě přesnější jízdní řád pro přepínání.

„Každé další prodlení vede k ekonomickým ztrátám,“ napsali v roce 2016 autoři studie proveditelnosti, která doporučila Správě železnic postupnou změnu napájecí soustavy ze stejnosměrného na střídavý proud. Devět let poté začíná Správa železnic řešit přepínání v nejvytíženější části české železnice: v Praze a okolí. A jisté je, že hotovo nebude dříve než v roce 2045.

SŽ dnes vypsala zakázku na zpracování studie proveditelnosti, která ukáže, jak se bude postupně přepínat trakční soustava ze stejnosměrné DC 3 kV na střídavou AC 25 kV, 50 Hz v oblasti Prahy a středních Čech. Odhadovaná hodnota zakázky je 6,5 milionu korun. Studie má ukázat, jaký postup pro přepínání bude nejvhodnější.

Z pěti oblastí, kde má ke konverzi dojít, je region Prahy a středních Čech posledním, kde ještě tato studie neexistuje. V ostatních regionech už jsou zpracované několik let, na řadě míst už konverze běží. „Vypsání soutěže je odvislé na uvolnění projekčních kapacit a na řešenou oblast. Oblast Prahy zůstane delší dobu na 3 kV DC,“ uvedla Správa železnic v roce 2020.

Z nového dokumentu v zadávací dokumentaci je jasné, že přepínání potrvá nejméně do roku 2045, poslední tratí má být úsek Praha – Benešov u Prahy.

Mapa tratí, kde má studie řešit přepnutí na střídavý proud. Foto: Správa železnic

Autoři studie mají připravit harmonogram přepnutí, stanovit technologický postup s co nejmenšími výlukami a řešit i provozní řešení po dobu stavby i ukončení.

Tagy konverze trakčních soustav Správa železnic
128 komentářů