Konec souznění na západní dráze. Vlaky mezi Vídní a Salcburkem se vracejí k normálu
Západní dráha Vídeň – Salcburk je z provozního hlediska obdobou české „východní“ dráhy Praha – Ostrava.
Provoz na takzvané západní dráze mezi Vídní a Salcburkem se v pondělí vrátí k normálnímu stavu, kterým je konkurence státních ÖBB a soukromé firmy Westbahn. Informují o tom rakouská média. V důsledku covidu zde obě firmy v posledním roce jezdily v souznění a pod mimořádným dotačním deštníkem ministerstva ochrany klimatu, které má na starosti i dopravu.
Západní dráha Vídeň – Salcburk je z provozního hlediska obdobou české „východní“ dráhy Praha – Ostrava. Dopravci na dálkové vlaky v normálních dobách nepobírají dotace a jezdí na své komerční riziko. To se ale poprvé změnilo loni v dubnu, kdy ministerstvo po tři měsíce provoz platilo. Důvodem byl úbytek cestujících a hrozba zastavení provozu.
Dopravci se na oplátku museli vzájemně doplňovat v jízdním řádu, obsloužit více zastávek a uznávat si jízdenky. Model pak byl obnoven v listopadu a trvá dosud. Rakouská média krok ministerstva interpretovala spíše jako státní pomoc dopravcům. Ta nyní již není potřeba a cestující budou muset znovu dávat pozor, do kterého vlaku se svou jízdenkou nastupují. Vrátí se i předcovidový jízdní řád.
„Vidíme, že se počet cestujících vrací k normálu,“ citují Salzburger Nachrichten (SN) ministerstvo. Podle nich stála podpora provozu na západní dráze jen v loňském roce 84 milionů eur (cca 2,15 mld. Kč), z čehož výrazná většina šla k ÖBB. Letošní kompenzace ještě není vyčíslena, mohla by ale být vzhledem k rostoucímu počtu cestujících nižší. Ministerstvo financí přitom už v únoru hrozilo zastavením dotací, nechalo se ale přesvědčit k prodloužení mimořádného stavu na západní dráze.
„Myslím, že začátkem července se budeme moci se situací vyrovnat sami,“ uvedl šéf ÖBB Andreas Matthä. Podle něj jezdí vlaky nyní plné zhruba na úrovni 70 procent stavu před příchodem covidu. Dopravce tak znovu začne vypravovat dva vlaky za hodinu.
„Předpokládáme, že se 5. července vrátíme k hodinovému taktu a budeme provozovat 15 spojů denně,“ uvedla pro SN mluvčí Westbahnu Ines Volpertová. Vyjádřila přitom naději, že rostoucí poptávka udrží provoz ekonomicky nad vodou.