Konec monopolu na ETCS. Největší zakázka na železnici přilákala poprvé i zahraniční obry
Jednotka Sirius v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Podle AŽD Praha je zakázka připravena pro zahraniční konsorcium.
Podle AŽD Praha je zakázka připravena pro zahraniční konsorcium.
Musím říct, že mi tahle diskuse bude chybet. A to jsem letmo videl i tu smazanou. Neplánuje se pokračování? Kdy bude vyhlášen vítěz?
Vím, že článek pojednává o stacionární ETCS.
Ale použitý snímek ukazuje čínskou jednotku s mobilkou ETCS.
A ta je z Číny, nebo evropská?
V prvním případě by bylo zajímavé, kdyby se to tu schválilo pro provoz.
Že i kdyby se tu neprodala jediná jednotka, tak to schválené ETCS by mohli začít sekat jak Baťa cvičky a menší firmy a spolky by měly za zlomek ceny schválené ETCS do svých vozidel…
> to schválené ETCS by mohli začít sekat jak Baťa cvičky
v úvaze máte drobnou mezeru. Předpokládám, že mobilní část ETSC musíte schválit pro konkrétní vozidlo. Asi to nefunguje jako montáž nového rádia do auta.
AŽD = A uŽ Dost
Je to přesně naopak, než píše AŽD. Soutěž je připravena pro AŽD. Nevidím v tom žádný záměr zadavatele, ale je to prostě tak, že zabezpečovacího zařízení na SŽ je celé postaveno na produktech AŽD, kterým odpovídají i předpisy SŽ. Takže pokud teď přijde někdo zvenku, musí se tomu nákladně přizpůsobovat svoje řešení, kdežto AŽD nic přizpůsobovat nemusí. Konkurenti AŽD můžou vyhrát pouze v případě, že tu zakázku vydatně zadotují z vlastních peněz s vidinou toho, že se jim to někdy v budoucnu vrátí.
Právě proto je ta zdržovačka od AŽD pěkný hnus. Dposud bylo všechno připraveno a přizpůsobeno naprosto přesně a jednoznačně pro AŽD, a teď se jednou TROCHU ustoupilo z vypisování přesně na míru jim, a už vidí rudě… Jako jo, teoreticky dáváme „vydělat“ domácímu výrobci, ale to zase není důvod jim to platit dvakrát tak draho! Protože to má plný potenciál dopadnou jak se Škodováckou lokomotivou… z dobrého úmyslu „dát jim vydělat“ se to zvrhlo v „když teda nestíháme včas a nezvládáme to schválit do tolika zemí, tak holt část požadavků škrtneme a ten zbytek bude dražší… přece sakra na tom… Číst vice »
AŽD dělala i Uničovku? Jestli ano tak se na ni učila. Kdyby to tak bylo, tak to vše do sebe zapadá,
AŽD dosud dělala veškeré instalace ETCS, i na koridorech.
Koukám, že redakce Zdopravy neunesla kritiku několika diskutujících a smazala včerejší slušné komentáře a kritické lajky. Neviděl jsem vulgarity. Pouze povzdech nad tím, že to vypadá, že Zdopravy cíleně útočí na AŽD.
Já zase koukám, že AŽD úderka řádí ve velkém. Kéž by ten čas zaměstnanců byl investován do OBU, kterým nevypadává GSM-R signál.
Ale to fakt není problém AŽD jak nedávno sama uvedla Správa železnic. A to je ono, kamarádi kolem Zdopravy.cz dehonestují. Ukažte mi, kde kdo uvedl, že je to chyba AŽD.
A to vypnute Etcs na koridoru je taky chyba SŽ?
Nejsem z AŽD. Takže opět jen lži. Zdopravy.cz s jejich kamarádi musí děsně nenávidět AŽD. To už není o žurnalistice, ale o bulváru.
Tak se nám představte, anonymní hrdino se šestým nickem se stejnou IP adresou. Nebo se stydite a podobne jako Chrdle posíláte do nepříjemných debat nastrčené figurky? Zážito na vlastní kůži, trouba z PR agentury ECM jménem Strnad seděl cely podvybor pro dopravu vedle mě a do jeho komunikace bylo krásne vidět.
Ano, tyhle lži a pseudopocity nesouvisí nijak s tématem. Stejně jako váš příspěvek.
Až se představí všichni z těch falešných účtů, pak i já pane Sůro.
Stydíte se za své názory? Beru na vědomi
Ale ono tak jen nevypadá, Zdopravy evidentně cíleně útočí na AŽD. Stačí si přečíst článek. Když je tu nějaká technologická firma, která je úspěšná jak na domácím trhu, tak na zahraničních trzích, zaměstnává tu lidi a odvádí tu za ně pojištění a za sebe daně ze zisku, případně tu zisk reinvestuje, tak je to špatně.
Asi se tu mnoha lidem líbí, že jsme montovna EU. Ale možná jinde na to budou nadávat.
Technologická firma zamrzlá mentálně v minulém století a žijící z 95 % ze zakázek SŽ. Exportem myslíte ty banánové republiky typu kolonie Ruska Srbsko atd? Od anonyma hodně vtipný.
Zdopravy.cz útočí cíleně na AŽD, protože ti si to BOHATĚ ZASLOUŽÍ! Zase se „celoevropský“ systém „speciálně modifikuje“ tak že jeho instalace se stává „národně specifickou“ a místo toho co by to byla velkoobjemově vyráběná komodita (jako řekněme automobil, kde je bezpečnost také důležitá, PŘESTO nebyl problém vytvořit mezinárodně platné specifikace které umožní prodávat daný typ jen s minimálními úpravami téměř po celém světě) tak se to zase „musí“ svěřit domácímu „výrobci/integrátorovi“… ale jako jistě, proč ne, když bude aspoň dorovnávat cenovou nabídku zahraničních zájemců, tak klidně.
Zatím se dělalo maximum pro to, aby to padalo rovnou AŽD. Tady přišla konečně opravdová soutěž, kde je na tom AŽD stále nejlíp – podle všeho by měla být nejlevnější. Spousta lidí si za svoje taky koupí rumunskou Dacii a ne českou Škodovku, tak proč hned hysterie, jak jim „někdo hazí klacky pod nohy“ s přejitím faktu, že tak to doteď dělala SŽ těm všem ostatním. Alespoň maj všichni důvod se snažit a to ke vítězství státu, kterej to platí.
To mě právě vždycky fascinovalo, jak se kritizovalo zbytečné modré zábradlí, které jde stovek tisíc na stanici, ale neřešilo se přezabezpečování AŽD, které jde do stovek milionů za stanici. Ale snížení investiční náročnosti není jediný přínos rozbití monopolu. Jde o to, že monopol nemá zájem prosazovat řešení, které je pro železnici a její uživatele nejvýhodnější, ale který pro zhotovitele nejjednodužší. Nakonec si to obhájíme přece tím, že nejbezpečnější stav je V = 0 km/h a když obhajujeme vyšší bezpečnost, tak nám to přece musí každý větší blb sežrat. Tragédie. Jsem rád za jakékoliv narušení monopolu.
Koukám že místní šotogroup má docela problém s tím že by AŽD nemuselo vyhrát. Za mě pokud vyhraje Siemens tak to bude nejspolehlivější moderní trať v republice.
Ruka ruku myje právě končí😁
Takže ještě neznáme výsledek, ale jeden už kope. Proč asi? Napsal to podle §1 (vždycky se to tak dělalo) a ejhle, ono to vypadá na §2 (nikdy se to tak nedělalo) – někdo nám konkuruje…
Líp bych to nenapsal.👍
Máte ty paragrafy špatně.
§1, odst. a) – vždycky se to tak dělalo
odst. b) – nikdy se to tak nedělalo
§2 – ještě nic nepřišlo
§3 – všichni jsou na obědě
§4 – nedělejte problémy a nějak se tam dohodněte
§5 – stejně to bude na hov*o.
Takto byly popsány Tlustým kocourem na DF ČD.
Postupem času přibyly další (cestující by to nepochopili, cestující by to zneužili, zpoždění k cestování prostě patří atd.) a zcela nesystémově se vřadily mezi ty původní, takže dnes jsou ortodoxní vyznavači původní pětice a pak vyznavači rozšířeného znění.
Monopol je špatný úplně vždy. Na konkurenci pro AŽD vydělá daňový poplatník. Stejně tak jako vydělali cestující na konkurenci železničních dopravců. Nic proti ČD, ale bez konkurence by se stále jezdilo v koženkách za dvojnásobek ceny krajů a státu. S AŽD je to stejně. Jen tak dál. I když chápu, že molochům to moc příjemné není…
Melete nesmysl – počínaje „“…bez konkurence by se stále jezdilo v koženkách za dvojnásobek ceny krajů a státu. ..““ – uvědomujete si, že „státní“ = jednotné jízdné jízdné je rovno jízdnému ČD?
Že krajské jízdné je nižší než ČD/státní = jednotné jízdné je věc ochoty krajů přispívat více než stát na náhradu prokazatelné ztráty!
Jde o to,že kraje a stát díky soutěžím platím méně za kilometr.
Včera vášnivá diskuze a dnes ráno kritické komentáře proti tomuto článku smazané.
Smazány bláboly. Máte hodinu na to vysvetlit vaši lež níže o majetkové struktuře firem v kartelu, pak jdete taky.
Smazáno pro lhaní.
Takže sám přiznáváte, že jste lhal?
Proč pokládáte pane Sůro otázku panu Honzovi, když dotyčného zablokujete, aby odpovídat nemohl? Vaše metody jsou obdivuhodné.
Dotyčný měl dostatek času na vysvětlení. Místo toho začal prudit. Ale ono není co vysvětlovat, jeho výrok byl krásnou ukázkou lhaní.
Hodinu považujete za dostatek času?
Někdy se sem podívám ráno a pak pozdě odpoledne, přes víkend většinou vůbec a když je v práci šrumec, tak taky nemám čas.
Přes 14 hodin, mezitím od stejného autora 15 jiných příspěvku. Jinak jsem byl velkorysý, normálně by byl smazán hned. Ale bylo potřeba nasbírat další stopy pro jeden text😀
Pokud napíšete „Máte hodinu na to vysvětlit…“, tak tam těch 14 hodin nějak nevidím.
A je zcela jedno, jestli jste vaši výzvu napsal 1 minutu či 13 hodin poté, co pan Honza vložil svůj příspěvek, protože těch 13 hodin pan Honza nevěděl, že po něm něco budete chtít.
Pouze hodinu? To si děláte legraci? Spíše jste neunesl kritiku.
Znovu, kritika a lhaní je rozdíl.
No ty jo…. Máte hodinu na to…. pak jdete taky. Kua, to je diskuzni prispevek na úrovni
Protože nadávky a vulgarity nejsou kritické komentáře a proto jsou smazaný.
Proč lžete? Nikdo tu nebyl vulgární. I já budu slušný. A jen řeknu, že Zdopravy.cz neunesla kritiku. A začala blokovat diskutující. To je smutné.
Kritika a lhaní je fakt rozdíl.
Pak tu smažte všechny lživé komentáře. Ale to se vám nehodí do krámu. Jedete válku proti AŽD.
Etcs je totální kravina. S bezpečností to nemá nic společného. Právě naopak. Celou cestu jsem čuměl do monitoru a ne před sebe.
Tak běžte dělat něco jiného… Čučet na to jako na televizi opravdu není potřeba.
Když na to nemáš, běž dělat do kolchozu…
Každé vlakové zab.zař. odvádí pozornost. To je jeho princip. Ať je to VZ, Mirel , či Pzb nebo Si Fa nebo KBS. Jde jen o to, najít únosnou míru.
Nešlo by do lokomotiv a motorovách/řídících vozů namontovat HUD (head-up display), jenž by zobrazoval i hlavní údaje/varování zab.zař.?
Teď mi nejde o finanční stránku věci, ale o technickou.
Určitě bude zajímavé i to, za kolik nabídli realizaci ve srovnání s jinými stavbami (kde riziko konkurence měli sice také, ale menší).
Mě by tedy jako lajka vážně zajímalo, jak si SŽ dokáže obhájit, že většina jejich normálně platných norem a předpisů pro tuto zakázku najednou neplatí. Ať vyhraje kdokoli, může si tam postavit něco, co nebude kompatibilní s vůbec ničím a na co se budou muset vytvořit obrovské stohy nových „kompatibilních“ dokumentů. Divím se SŽ, že do toho na nátlak ministerstva jsou takto po hlavě. Po první nehodě to může být pořádný pr..er u soudů.
Zdravíme do AŽD 🙂
Já ale nepracuji v AŽD. To ani nemělo být kopání za AŽD. Když už, tak za SŽ.
Pročítal jsem si tu zakázku a vážně to nechápu. Vy ano? Je to jako by FAA řeklo, že pro lety na jedné trase, neplatí většina současných nařízení a ať si tam lítají jak chtějí. Takové rozhodnutí by např. v USA šlo okamžitě k soudu.
Jestli máte něco konkrétního, tak to prosím napište.
Jak jsi přišel na to, že to nebude kompatibilní? To je nějaká novinka ne? Z jakého důvodu by to nemělo být kompatibilní?
Spíš z jakého důvodu by to mělo být kompatibilní? S čím? Jediná potřebná kompatibilita je s ETCS. Pokud navržené řešení splňuje standardy, tak je to přesně to, co je potřeba. Není to žádný kočkopes, kde by bylo několik střídajících se úseků, nebo že by třeba jedna kolej byla s nějakým zabezpečovačem a druhá kolej s nějakým jiným. Takže kompatibilita se stávajícím zařízením od AŽD není potřeba, všechno bude fungl nové,
Správně, kompatibilní jaksi s čím by to mělo být jiným než s ETCS, když se požaduje výhradne etcs provoz?? Tam by mohla být „akorát“ kompatibilita s instalacemi (a mobilkami) etcs v jiných evropských zemích, a to mě nepřesvědčíte že tu dosáhne AŽD líp než třeba Siemens…
Vaše konstatování Tome je naprosto nesmyslné. Možná by bylo dobré se nejdříve seznámit s obsahem zadávací dokumentace. Standardy platné v ČR jsou samozřejmě i nadále uplatňovány a není možné dodávat zařízení které jim nebude vyhovovat, tak jako zařízení, které by nebylo schváleno k provozu na železnici ČR.
Zkusil jsem si znovu najít pasáže, které mě nejvíc zarazily. Bohužel je to mnoho dokumentů, tak alespoň dva případy. Ve vysvětlení č. 26 k zakázce je napsáno: „Pro upřesnění na opakovaný dotaz dodavatele tedy zadavatel uvádí, že „Technické kvalitativní podmínky staveb státních drah“ stejně tak i „ZTP 05/2000 Základní technické požadavky – Jednotné obslužné pracoviště – vydání IV“ jsou požadavky, na které zadávací dokumentace odkazuje, zadavatel je však záměrně nestanovil minimálními technickými podmínkami.“ To neznamená, že SŽ rezignuje na vlastní předpisy? Budou se muset napsat nové? Ve vysvětlení č. 36 se zase píše o požadavku na zab. zař. na traťovou… Číst vice »
Jo, 25let staré předpisy, kdy etcs bylo předmětem vášnivých debat v anarchistických kroužcích??
Proč si AŽD myslí, že zakázka byla ušita na míru pro zahraniční uchazeče? Nevím, ptám se.
Taky nevím, ale řekl bych, že hlavně proto, že to není ušité na míru právě AŽD. A z čeho si budou platit vlastní hračky a sebechválu v médiích?
Konečně. AŽD musí vidět že tady je konkurence.
Pří vší úctě k Vám, pane Sůro, některé Vaše názory na pravidla diskuzí jsou skutečně za hranou a zavánějí samolibostí a cenzurou. Evidentně Vás názory čtenářů a diskutujících nezajímají a počet minusů u Vašich komentářů zcela ignorujete. Za jediný správný názor na věc považujete ten Váš. Každá diskuze samozřejmě musí mít pravidla, s tím naprosto souhlasím. Určitě sem nepatří jakékoli pokusy o dehonestaci, urážky, vulgarismy, apod. , nicméně tohle… … Myslím, že byste se nad sebou měl zamyslet. Opakuji: při vší úctě k Vám
Zastaralý systěm živý naše jedinné AŽD a pana ředitele a u nás nefunguje
Huraaaa, konkurence vždycky byla dobrá…
Pro všechny zaměstnance AŽD Praha, kteří sem vždycky naběhnout u jakéhokoliv kritického článku vůči této firmě (nesoulad počtu liků vůči komentářům, ignorace všech dat a podobně) platí vás za to nebo to děláte zadarmo? Doufám, že když už SŽ AŽD tak dlouho vyloženě přeplácelo, tak vám aspoň dávají nějakej příplatek 🙂
Thx! Mínusy beru jakože vám za to aspoň dávají nějakej bidnej příplatek. Aspoň něco u tohohle nechutnyho monopolu…
To by mě zajímalo jak jste zjistil, že je AŽD někým přepláceno? Máte nějaký ceník, kde můžete porovnat cenu výrobků a služeb např. mezi AŽD, Siemensem, Alstomem…? Zkuste si objednat balízu od Siemenes nebo počítač náprav od Frauscheru a uvidíte kde se ceny zab. zařízení skutečně pohybují.
Napiš do Siemensu a do AŽD, pak jim dej týden ať si prostudují nabídku konkurenta a sem pošli PDF s cenou.
Až se naučíš psát, tak to zkus sám.
Jistojistě! AŽD je první monopol na světě, kterej nezneužívá svoje postavení. Ještě že nedávný kartel nejde nijak spojit s AŽD… Jo počkat, ono to byly dvě dcery AŽD a ještě jedna firma :). Takže ano, toto stačí jakožto důkaz přeplacení a zbytečného maření veřejných financí. Ironie, že firma co tady uzavřela kartel skrz své dcery má takovou odvahu jít brečet na ÚOHS.
Nechápu proč vy ještě nemáte nějakou firmu, která by konkurovala AŽD když si myslíte, že je to tak jednoduchý. Zkuste tři roky vyvíjet nějaký výrobek, dva roky ho testovat, pak ho mít několik let v ověřovacím provozu. Opravdu vaše firma za těch minimálně šest let nezkrachuje než uvedete výrobek na trh? Budete schopný těch šest let platit miliony, vývojářům, programátorům, konstruktérům, testerům, lidem kteří vám budou dělat certifikaci, atd.? A nikdy pak nemáte jistotu, že to od vás SŽ koupí. Tohle je přesně ten důvod, proč je konkurence v zabezpečovací technice v rámci naší země, nesmysl. Až přijde Siemens, sežere… Číst vice »
A proč by měl Siemens sežrat celý trh?
Sorryjako, ale to zní, jako kdyby AŽD vyrostlo z garáže jako Apple. Přitom je to nástupce socialistického monopolu, který se udržel na trhu díky zakázkám víceméně ušitým na míru, resp. celá 90. léta přežil díky přímým zakázkám tehdejších ČD.
Jinak co jsem slyšel od lidí přímo z AŽD, tak zase až takové terno to finančně není. Buď jsou to fakt srdcaři, nebo se nikdy neohlédli po jiných příležitostech.
To máte pravdu, ale by škoda nevyužít příležitosti a neudělat z toho dobrý business. O tom podnikání je. A že to pan Chrdle dotáhl až 28. místo nejlepších firem v ČR o něčem svědčí. Ale já reaguju spíš na to jak si každý myslí, že může být v ČR konkurence v železniční zabezpečovací technice. Osobně tomu nevěřím, protože na světě je zhruba 6 firem zabývající se zabezpečovacím zařízením a ty si tak nějak ani na západě nekonkurují. Právě i na fy. AŽD je „otevřenost“ západního trhu vidět. Kolik zakázek získali na západě? O žádné nevím, prostě tam nikoho nepustí. Oni… Číst vice »
A že někdo AŽD vůbec na nějaké zahraniční zakázky pustil, když je předem rozhodnuto, že všecko bude dělat západní monopol?
Jo, pan Chrdle, to je persona…
Obrovský bojovník proti EU a za práva zaměstnanců, jenomže jeho firmu evropské dotace živí a své zaměstnance bere jako komoditu (včetně případů, kdy se tají nemoci/úrazy v zahraničí, aby se nemuselo platit).
Jasný že nejsi, ani ti lidi co to tady dislikujou a likujou :D. Ono totiž 176 liků na komentáři v sekci s 80 komentáři v 20 hodin večer je běžná věc na tomto serveru. Falešný účty? Já tady vidím jen falešný liky podporující AŽD Praha a snažící se potlačit jakýkoliv jiný komentář. Chrchel osobně, či?
Vždyť je ta kvalita vidět. Nemají dobré výsledky ani cenově, ani kvalitou, tak aspoň se o nich trochu píše. Konkurence jim jen prospěje a stejně tak by měla být konkurence u celých zabezpečovaček, návěstidel a přejezdů; ať má každá komponenta minimálně 2 nezávislé dodavatele.
Ty mínusky v tomhle threadu 😀
No, jsem rád, že na nich nejsem nijak závislý a aspoň se ukazuje, že mít někde vendor lock-in je občas pěkná …
Musí být sranda s nima jednat.
ano, je to takové nenápadné. obvykle nějaký komentář u podstatně čtenějších textů nasbírá 100 + nebo – během půl dne či celého dne, tady to je za půl hodiny. Velká náhoda:-))
Je možné zjistit i IP adresy daných liků? Jestli třeba všechny nepochází z poboček AŽD… :DD
trollí farmy jedou obvykle přes mobilní připojení, tohle neřešíme.
Ještě by bylo totéž potřeba udělat se zakázkami pro ČD Telematiku, tam je předražování klidně dvacetinásobné.
ČD-Telematika dostává něco napřímo?
Proč mám pocit, že až dosud šla SŽ AŽD na ruku?
Proč mám pocit, že AŽD je jedinou firmou, která SŽ na ruku šla, i přesto že to mohla být jakoliv jiná firma.
Tak čiště obecně nikdo proti širší soutěži mít nic nemůže
Dosavadní monopol si to zjevně nemyslí…
kromě dosud „dvorního dodavatele“ zabezpečovací techniky, jemuž to leze do zelí.
Že má tato korupční firma tu drzost vůbec něco komentovat, měli by sklopit uši a doufat , že na tu pokutu z prosince se rychle zapomene.
To je lež, AŽD žádnou pokutu nedostalo
Ano, AŽD žádnou pokutu nedostalo, dostaly ji firmy Starmon, kde má AŽD podíl 51% a AK signal Brno, kterou vlastní nějaká firma Švédské šance, kde má podíl nějaký Zdeněk Chrdle. Ale máte pravdu, AŽD jako takové je bez pokuty.
Takže jsme se shodli. AŽD nebylo pokutováno.
No vidíte, ani proti konstatování většinového vlastnictví stejných majitelů jako AŽD neprotestujete, evidetně je to neoddiskutovatelné…
Pouze firmy ze skupiny AŽD.
Určitě sám víte, že v té době AŽD neměla ve firmě podíl.
AK Signal Brno. Jedna z potrestaných firem za kartel
Ing. PAVEL ANSELMI, zapsán v AK Signal od roku 2013.
Současně společník v AŽD.
Nic společného spolu tyhle firmy od roku 2013 nemají, že?
Ale mělo a to pořádnou
Samozřejmě, že si musíme opečovávat naše rodinné stříbro, firmu AŽD, díky které máme řadově víc bezpečné železnice než zbytek světa.
Doufám že to je pouze sarkasmus.
Já budu spokojen, když vyhraje férově AŽD. AŽD potřebuje konkurenci i v Česku.
Já budu spokojen, i když vyhraje férově AŽD. AŽD potřebuje konkurenci i v Česku.
A když vyhraje Siemens, tak budete plakat?
Klidně může, pokud podá konkurenceschopnou nabídku…
Proč? Když to vyhrají v soutěži, kde musí nabídnou konkurenceschopnou nabídku, tak je to naprosto akceptovatelné.
Je to dost rozdíl proti tomu, když je AŽD bez oponentů a nemají důvod tlačit na cenu i benfity pro objednavatele.
Každá firma se může přihlásit. Nikdo nikomu nebránil – stejně jako teď
Bránil Zůsob jakým se to aplikovalo. Už vidím jak AŽD vydá know-how k úpravám jejich zabezpečovaček ESA, aby na to mohli napojit RBC vysoutěženého dodavatele a další prvky. Vidím to úplně barevně. Takže se logicky nikdo nepřihlásí, protože to nemá logiku.
Branil nebo nemotivoval?
Bránil. Tím jak je soutěž nastavena tak, že nenabízí nic akceptovatelného širšímu spektru výrobců.
Já jenom dodám, že ve světě to jde. Například metro v Bangkoku (skytrain) vysoutěžilo od začátku vozy a zabezpečení od Siemensu, pak se na jedné části udělalo prodloužení, kde to vyhrálo midernější CBTC od Bombardieru, a vlaky prostě jely s dvěma systémy s daným místem přepnutí.. Siemens neměl nic proti tomu pustit konkurenci do vlastního vozidla. Pak se to po letech celé přehodilo na jednotné řešení od Bombardieru. V Česku by to bylo sci-fi, “ale to přece nejde, pustit k tomu …, tam je to tak a tak!”, “to by bylo nebezpečné”, .. – no a jinde to prostě přikázali… Číst vice »
V mikroekonomii existuje takový zajímavý jev, kterému se říká úspora z rozsahu.
Samozřejmě, jakože napíšeme zadání přesně na míru někomu a pak vyřveme do světa že „přece se mohl přihlásit každý“??
Abychom si rozuměli, už jsem viděl zadání VŘ které opravdu preferovalo konkrétní technické řešení které dodával jen konkrétní dodavatel, a přesto to bylo (podle mého názoru) namístě. Za to jsem viděl dvakrát tolik zadání kde to bylo úplně zbytečné, někdy prostě jen bez invence do zadání opsali prospekt jednoho z dodavatelů (ušetřili si práci), někdy byly důvody proč předem „předvybrat“ jednoho dodavatele „ekonomickopolitické“ a semtam vysloveně korupční…
Pořád by měl být v první větě nadpisu otazník, alespoň do doby vyhlášení vítěze.
Neměl, už to, že se přihlásily tři firmy bez ohledu na vítěze je prolomení monopolu.
A bylo by cenové srovnání pouhé úpravy stávajícího pro ETCS vs. plné modernizace? To je dost zásadní údaj…
Nebylo, protože to je dost složité a se spoustou faktorů. Firmy tráví týdny či měsíce nad kalkukací té soutěžené varianty, není to univerzální „cena za kilometr“. Pokud je v tom i údržba, má to ještě další rozměr.
No, ale člověk naivně doufá, že varianta byla ze strany SŽ vybrána na základě alespoň nějakého srovnání…
AŽD potřebuje v Česku konkurenci jako nikdo v oboru železniční zabezpečovací techniky v Česku.
No, ono je – trh, netrh – myslím, potřeba uvažovat i v intencích bezpečnosti. Myslel bych, že zabzař má být co nejjednotnější, aby se předešlo chybám obsluhy, zvlášť při nestandardních stavech. Ona taková JOPka od AŽD vypadá a obsluhuje se asi dost jinak oproti „JOP” od Siemensu.
Ji minimálně nejisté jestli uzavřený systém do kterého tvurce a vlastník nenechá nikoho nahlédnout je bezpečnější protože je jednotný, nebo nebezpečnější protože postrádá mnohonásobnou „public“ kontrolu…
V oboru SW vývoje bylo celkem dost případů pro obě varianty.
Pokud bysme to vzali že se to plusmínus „vyruší“ tak potom by začalo být zajímavé například „kolik to stojí“… On totiž ani ten o trošku lepší systém nebude optimální když si ho kvůli ceně nemůžeme dovolit nainstalovat jinam než na ty nejdůležitější tratě…
Zloděj křičí chyťte zloděje!
sláva všichni se radujme – horší když soutěži jeden to bejt nemůže
Soutěže jsou zcela otevřeny všem firmám, přihlásit se může přece každý
A kdo sem zvenku poleze kvůli pár kilákům ETCS?
Pokud už tady budou mít know how, zastoupení, specialisty na české předpisy a zabzař, tak klidně budou.
Ale počáteční investice pro vstup do odvětví jsou prostě velmi vysoké, takže se vyplatí jen pro velké zakázky.
Budu očekávat, že AŽD nabídne silně podnákladovou cenu, aby nevpustila konkurenci na trh.
Takže to vlastně splní účel.
Tak, aspoň něco z toho bude…
A proč by nelezl? Získal by tím reference a mohl pak pomýšlet na další zakázku. Třeba AŽD takhle vlezla do Bulharska s jednou stanicí a taky nefňuká, že je to málo.
Tak ať to nevyhraje AŽD. Zasvěcení ví, že je AŽD v symbioze s politickým prostředím. Proto nyní ten velký nářek.
To si trochu proti řečíte. Kdyby AŽD byla v symbioze s politickým prostředím nikdy by nenaříkala, protože by bylo jasný že soutěž vyhraje. Tohle naopak vypadá, že demokracie, zákony, kontrolní systémy a soutěže jsou u nás na úrovni vyspělého západu, kdy se skutečně ukáže „ta lepší nabídka“. A to může i AŽD a nebo taky ne.
Konečně se bude k porovnání reálná cena ETCS s tím, co si účtuje AŽD Praha. Jen houšť a větší kapky.
Nebude. Zahraniční firmy musí zaplatit náklady pro vstup do odvětví, zatímco AŽD se vyplatí cenu i krapet podstřelit.
Tak potom to bude nejlevněji a to je super.
ještě bych úplně neslavil, zatím byly podány jen žádosti o účast a k nabídkám je ještě hodně daleko…ale pokrok to pochopitelně je
Stále ma udivuje, že p. Dlabaja je úplne v pohode hovorcom AŽD a zároveň pripravuje program, ktorý sa bežne tvári ako nezávislý a bez problémov tam bežne informuje o akciách # krokoch AŽD nad rámec bežného záberu magazínu – napríklad Miss Švěstková dráha a podobné „chuťovky“.
Ten pořad nijak netají, že ho vyrábí AŽD.
Ale mně se ty missky ze Švestkovky líbily 🙂
Pozor vlak? Na YT sleduji rád 🙂
My si ten náš monopol rozvracet nedáme!
Až na ÚHOS naše nářky podáme!
AŽD = automaticky žďímaná dotace
Nechci hodnotit, pro koho je nebo není výběrko ušité. Ale pozastavuji se nad požadavkem „všetko popíliť“. Zabezpečovačka, která nyní na trati slouží, je pro spolupráci s ETCS v pohodě upravitelná (až na výjimku v podobě Kralup), některá zařízení jsou jen pár let stará (a to hlavně ty větší stanice – Lovosice a Roudnice). Proč není zakázka vypsána stylem „Zajistěte instalaci ETCS a provoz celé zabezpečovačky po dobu xy let“? Ať už úpravou stávajícího zařízení nebo instalací nového. Pak by se skutečně ukázalo, co je pro stát nejvýhodnější. Takhle dojde akorát ke zmaření předchozích ne zrovna malých investic.
Je pouze upravitelná. Nikoliv plnohodnotná. Viz kauza s omezením rychlostí vlaků, nebo rozkladem zábrzdné vzdálenosti a rušením vlakové cesty.
Dále v tom úseku je zabezpečovačka obtížně zapojitelná do řízení z CDP.
Naznačenou kauzu neznám, ale i nová zabezpečovačka bude s pevnými oddíly, čímž výhody ETCS stejně plně nevyužije. Na zapojení do DOZ není nic obtížného, jsou tam vesměs ESy 11, které se z CDP Přerov ovládají už řadu let.
ETCS L2 ale vždy pracuje s oddíly pevné délky.
Jenže úpravu může zajistit jedině AŽD a jsme kde jsme byli, zůstanou tam omezení, cenu určí „výhradní dodavatel“.
Pokud se nahradí celá technologie, může se účastnit kdokoliv, protože není vázán ničím na čem bude stavět, ani se nebude muset nic upravovat, bude to rovnou na míru. A je vysoká šance že to bude mnohem spolehlivější (s garancí údržby výrazně), než roubované systémy.
Pokud by byla soutěž vypsána tak, jak jsem naznačoval, pak by se mohli účastnit všichni. Jen je celkem očekávatelné, že pokud by zahraniční dodavatel nenasadil nějaký brutální dumping, byla by úprava stávajícího zařízení od AŽD nejvýhodnější.
ETCS už pár let běží mezi Kolínem a Břeclaví, jižně od Brna vesměs s ESou 11, na sever od Brna dokonce s ještě staršími ETB a nezaznamenal jsem nějaké problémy se spolehlivostí. Naopak nevím z čeho pramení vaše přesvědčení, že systém zcela nový, který chtě nechtě bude muset být navázán na stávající zařízení v okolí, což zatím nikdo ani nezkoušel, bude nějak překypovat spolehlivostí.
To víte jak, že by úprava byla nejvýhodnější? Nepodložené tvrzení. ETCS nad ESA11 zřizovala AŽD, nad digitálním hradlem AŽD nasadila RBC AŽD, baví se to proprietárním protokolem, ke kterému jiní výrobci nemají přístup. ESA 11 navíc nepodporuje standard z rodiny EULINX pro komunikaci mezi hradlem a RBC, který by komunikaci udělal normovanou a otevřenou. Problémy se spolehlivostí zabzař jsou na naší síti evergreen. Spolehlivost nového systému není garantovaná, ale pokud se staví od píky pro podporu ETCS, bude rozhodně lépe přizpůsobený jeho potřebám, navíc ta smlouva na údržbu je také solidní bič (pokud je řádně nasmluvněná se sankcemi za neprovozní… Číst vice »
Můžete uvést nějakou statistiku o evergreenu ohledně problémů se spolehlivostí zabzař na naší síti, která by podporovala vaše tvrzení?
Od Zahradního Města slyším takový zvuk, jako by někdo svěračem stříhal zabezpečovačkové kabely.
To si pan Chrdle dnes nedá viržinko.
Spíš si jich začne dávat násobně víc, až bude nucen prodat firmu jednomu z těch dvou zahraničních molochů.
Tak snad to nebude Siemens, a nezopakuje zde tu svou řádnou péči korporátního hospodáře jako tenkrát, když se zmocnili ČKD.
Zmocnili ČKD 🙂 Ještě že za to, že všechno krásné socialistické co zdechlo po převratu z neschopnosti obstát v konkurenci můžeme obviňovat zlého kapitalistu a imperialistického hrdlořeza co? A co Maroušek? To byl světovej manažér co? 🙂 🙂
Kolben s Daňkem museli být soudruzi. Přece je nemožné, aby to byli kapitalisté, žejo?
Co ti s tím měli společné v roce 90?
Akorát jméno 🙂
To jste si trochu nakálel do bot. Siemens tu fabriku koupil, investoval do její modernizace asi 90M Euro. Portfolio solidní. Tak nějak ale čekal, že se mu povede dodávat nějaká vozidla do ČR, aspoň třeba Desira, která tehdy vyráběl v Krefeldu a jejichž výrobu připravoval přesunout k nám. Ta mohla vhodně doplnit vozový park na lokálkách. My jsme ale zlému zápaďákovi jasně vzkázali „NE! Raději Regionovu.“ Poté, co doběhla opce Xmz vozů, nasmlouvaná ještě v 90. letech, se Siemensu naznačilo, že tady neprodá ani dvojkolí. Tak co by se snažil? Místo provozně drahých továren v Krefeldu nebo Vídni zrušil tu… Číst vice »
Tak jasně, koupili fabriku na vagonu a oni jim ČD za deset let dali zakázky na nějakých 20 vagonů, všechno ostatní se řešilo dbacetkrát reko starých vagonů a semtam do toho dovozem cizích přebytků…
No a protože v jiných státech kupodivu též preferovali tamní výrobu, OVŠEM těch zakázek dávali řádově víc, tak se většina výroby odstěhovala a zbytek se prodal (na Kypr)…
Nebylo ušité pro nás = určitě bylo ušité pro někoho jiného..
Z toho je hezky vidět, jak to funguje v rámci výběrovek na SŽ a nejen tam. Všichni predpokládaji, že nutně musí být něco někomu „ušité“, opačná možnost se nepřipouští. Jen aby se nezjistilo, že to lze i za míň.
Podle sebe soudím tebe 🙂
Ta AŽD logika je všeříkající, kdyby raději drželi hubu … 🙂
Že je ústa nebolí.
Škoda Tr. 2.0 v jiné sukni…