Konec matení turistů. Příští zastávku budou autobusy v Praze hlásit nově až při rozjezdu
Kampaň na používání tlačítek pro zastavení autobusů MHD v zastávkách na znamení. Foto: Zdopravy.cz
Změna souvisí s přechodem na systém zastávek na znamení. Hlášení má cestující přinutit zmáčkout tlačítko co nejdříve.
To je teď nějaká nová éra bez vykání?
Hlášení příští zastávky až po zavření dveří funguje například v Českých Budějovicích a při méně částém používání MHD neznalosti přesné trasy linky je k zlosti.
Jo při vylukach to dost pomáhá. Zejména když na autobusech ani není poznat že nějaká výluka je…
Dobrý den zrovna v ČB se nikdy nestane že by se MHD zabloudilo nebo nesehnala jízdenka
Tak mi to připadá, že tento národ umí jenom nadávat. Když změna, tak je to vždy špatně. Bordel byl doposud, cca polovina zastávek na znamení, polovina ne. Kdo se v tom měl vyznat, na této zastávce stisknout, na další zase ne. Teď je to naopak snadné i pro mentály. Chceš vystoupit, stiskni tlačítko. Jak prosté! A hlášení? V tom hluku a nadbytku informací si cestující opravdu mohl splést aktuální a příští zastávku. Hlášení po odjezdu je daleko logičtější. Mnoho diskutujících jako kdyby nikde nikdy nebyli/necestovali. Neumí se řídit heslem „Když nevíš, jsk dál, koukni se, jak to dělají u sousedů“.… Číst vice »
Ono snad jen v Praze jsem zažil sloučené hlášení zastávek, všude jinde to vždy bylo následující až po odjezdu.
Za mě zastávky na znamení mají význam jen tam, kde se nastupuje/vystupuje sporadicky, ale pokud ta zastávka je využita z nějakých 70% – 90%, tudíž tam zastavuje většina spojů, tak je blbost aby byla na znamení.
Jenže to vede k tomu, že cestující musí řešit, která zastávka je na znamení a která není. Když jsou na znamení všechny, je to jednoduché. A stejně cestující mačká to tlačítko kvůli otevření dveří, tak ho akorát zmáčkne dřív.
Počkat on v Praze nově neotvírá dveře řidič automaticky? Jel jsem v MHD v Praze naposledy asi 2 měsíce nazpět a nic jsem mačkat kvůli otevření dveří nemusel.
Jak řešit? Jednoduché hlášení: Zastávka XY, zastávka je na znamení.
Co je na tom tak složitého k řešení? Zas nehledejte problémy, kde nejsou, jinde to normálně funguje a cestující se z toho nehroutí.
Navíc v článku jsou hned 3 výjimky tramvaje (kde se nic nemění) a školní linky a společné zastávky s tramvají, takže stejně to cestující bude řešit, jestli to není zrovna ona vyjimka.
A hlavně je tam ten krásný pojem zmáčknout včas, co to je včas?
Když bude autobus 15 metrů od zastávky, a cestující se ještě rozmyslí, že chce vystoupit, je to ještě včas, nebo to už bude pozdě a řidič to klidně profrčí, a cestující má smůlu, protože to už bylo pozdě?
V Praze mají autobusy poptávkové otevírání dveří a je na řidiči, zda použije poptávkové otvírání nebo otevře všechny dveře. Ono například když se v autobusu v zimě topí a v létě klimatizuje, je zbytečné pořád větrat, i když danými dveřmi nikdo nevystupuje ani nenastupuje. Hlášení „zastávka na znamení“ rozumí jenom ten, kdo umí česky, a také musí dávat pozor. To, že se na znamení zastavuje všude, je prostě jednodušší. Výjimky cestující řešit nebude, prostě zmáčkne tlačítko i před společnou zastávkou s tramvají a je mu jedno, že tlačítko zmáčkl vlastně nadbytečně (pokud zároveň řidič otevře všechny dveře). Co to je… Číst vice »
Tohle měl pan Vondráček v příslušném instruktážním videu patřičně zdůraznit. Jenže mám neblahý pocit, že to video sledovali jen šotouši a drtivá většina cestujících si z toho nevezme vůbec nic.
Ony ty zastávky na znamení jsou hlášené a značené (a to dokonce ve dvou světových jazycích ;-), takže pokud cestující není hluchoslepý, tak ví. Mačkání v autobuse pokaždé v situaci, kdy stejně funguje poptávkové otvírání dveří, pro toho UVNITŘ až tak velkou změnu nepřinese. Zásadní změnu však přinese pro toho VENKU, případně pro toho, kdo chce přestupovat. Protože zavedením všech zastávek na znamení rázem klesne vypočítatelnost JŘ a tudíž i přípojů. V zahraničí, kde MHD má intervaly v lepším případě 15 min a jezdí langsam, to tolik nevadí, ale v Praze, kde ty intervaly jsou obvykle podstatně kratší a spoje… Číst vice »
Souhlas, ve Španělsku se taky musí cinknout a nikdo s tím nemá problém.
Bordel všech bordelů! Petice je třeba!
Ne petici, demisi! A všechny zavřít a poslat do kamenolomu! A ty jejich nohsledy taky!
Moment, jak to vlastně souvisí s autobusy…?
Spis by to chtelo upravit jizdni rady tak, aby casy odjezdu byly odpovidali nejkratsi dobe jizdy,…
Je fakt uzasny cekat na kazde druhe zastavce na odjezd podle jizdniho radu, kdyz se vuz plazi mezi zastavkami 25km/h rychlosti…
Ony by se měly měnit podle denní doby, ale na zastávkovém JŘ bude vzdálenost jenom jednou.
Na některých linkách se mění.
Na jízdním řádu je ale vždycky jenom jeden minutový údaj (asi průměr?), pokud vidím odjezdu že všech zastávek tak to souhlasím.
Když neoduvodni dobře pomalou jízdu…
Tak zrovna Českobrodská/Starokolínská a Náchodská jsou plné zastávek na znamení už teď. Ono se ve skutečnosti nic moc nezmění, na většině zastávek co do teď autobusy stavěly tak budou většinu času pořád zastavovat a na zbylých stavěly málokdy už i teď.
Aneb jak udělat z veřejné dopravy ještě větší socku než je.
Za velkého potlesku místních šotoušů.
Více co to je aniti zákaznické myšlen a chování ?
Ale ňuňu, no.
Antizákaznické chování je prodlužovat zbytečně jízdní doby tím, že se zbytečně zastavuje tam, kde nikdo nechce vystupovat ani nastupovat. Navíc je to dražší, pro cestující méně pohodlné a zbytečně to zhoršuje životní prostředí.
Antizákaznické chování je dělat jízdní řády naprosto nespolehlivými.
Hlášení aktuální a příští zastávky současně má historický důvod. Tramvaják měl kazeťák, na kterém musel vždy po zastavení stisknout tlačítko, z kazeťáku se přehrál jeden záznam a posun pásku se automaticky zastavil. Kdyby to měl dělat ještě po rozjetí, tak by se z toho zbláznil (navíc to jde proti bezpečnosti) a mechanika kazeťáku by se „uskákala“ za polovinu času. Dneska už to nemá žádné opodstatnění a je dobře, že to zrušili.
Pozn. pro později narozené. Píšu o tramvajích, protože tam tento způsob hlášení vzniknul. Autobusy v té době ještě nehlásily nic, převzaly to až později.
A jak fungovalo hlášení v době před kazeťákama?
Herald rozvinul pergamen a pevným hlasem vyvolal, že na vědomost se dává, že příští stanice bude…
Pro životnost pergamenu při opakovaném rozvíjení platí totéž, co pro mechaniku magnetofonu.
per hubam?
Je to věc zvyku: někdy se ta informace o příští zastávce již současně s tou aktuální hodit může, ale asi je to většinou spíš matoucí. Navíc teď se ve většině případů po rozjezdu stejně ozve hlášení „Příští zastávka je na znamení“ (ale už hloupě jen bez názvu té následující zastávky), takže vlastně dojde jen k náhradě jednotného výrazu „na znamení“ tím chybějícím názvem zastávky, což bude spíš ku prospěch věci. Podstatné ovšem je, aby se to hlášení rozeběhlo až po trochu delší době po odjezdu autobusu ze zastávky (než nyní), aby nezanikalo ve větším hluku motoru vznikajícího při rozjezdu vozidla… Číst vice »
Chudáci cizinci, kteří tento systém, kdy bus zastaví jen na znamení nechápou a češtině nerozumí. Vyzkoušeli jsme si v Itálii, je to strašné! Ono ani zachytit název zastávky v cizím jazyce tak úplně dobře nejde.
Jaký chudáci cizinci? Oni nejsou dementní. Promiňte v Itálii? Tam je to normální všude se zvoní a zachytit název zastávky je jednoduché, v dnešní době internetu. Jsou mapy Google a i Mapy.cz to umí, Waze jsem nezkoušel, ale jsem přesvědčen že též. Pak je možnost obrázku výstupní stanice. Co je na tom STRAŠNÉHO? Mám příbuzné v Kolíně tam je to snad od nepaměti a nikdo není otráven že musí udělat pohyb navíc. Tady je to o LENOSTI občanů, byl jsem několikrát svědkem toho že cestující tlačítko nezmáčkl a pak se rozčiloval, ono zvednout ruku a zmáčknout tlačítko je nebetyčná DŘINA!!!!… Číst vice »
Další ptákovina Pirátských odborníků na dopravu Jak to dopadne bude se stát na mezi , aby byl dodržen pravidelný odjezd a nebo bude nabíráno zpoždění , protože se zastavuje na každé zastávce. A taky vidím tváře těch štastných lidí , kteří se ve špičce derou k tlačítku.
Tak když se nedostanou k tlačítku u dveří, jak se vlastně k těm dveřím dostanou?
Prodrat se lidmi je jednodušší když autobus stojí, případně ti u dveří můžou dočasně vystoupit.
Dobrý den, jsem řidič busu u Arrivy a řídím bus Crossway, vůz má cca 22 tlačítek na znamení, jsou po celém voze, jak výše položená, tak i nízko, že na ně dosáhne i dítě, takže hoho se bát nemusíte, když pominu to, že mi to celé připadá jako nesmysl, nejvíce zpoždění se nabírá při odbavování cestujících.
Pěkný den.
U Crosswaye nejvíce času zabere otevírání a zavírání dveří, vše s neustálým vřeštěním bzučáku.
Troubo, proč na mezi, postojí chvíli v zastávce, no a co? Jízdní řád je postaven podle průjezdnosti trasy tak že zpoždění se nenabere díky času trasy, ale z důvodu mimořádnosti. A ti šťastní lidi, mohou přinejhorším, požádat někoho u tlačítka ať jim ho zmáčkne, jsme obdařeni řečí, jestli to Vy chytráku nevíte.
A postojí v té zastávce, i když nikdo nebude nastupovat ani vystupovat?
Nerozumím, jak se tím dá uspořit čas, prý na dlouhých linkách až 10 minut. Vždyť autobus musí jet podle jízdního řádu, napřed jet nesmí. Když tedy nějaký čas nažene, bude muset v nějaké další zastávce čekat.
Tak celkově ten jízdní neřád muzou o 10 minut zkrátit, takže zpoždění bude vyjimecností.
Předpokládám že si to odvodí tak, že v(e všech) zastávkách bude celkově 10 minut čekat do odjezdu i když neotevřel dveře.
Jízdní řád se dá upravit.
Nebo může jet na spotřebu. Nebo může zkracovat zpoždění. Nebo se zkrátí jízdní doby.
A když bude kvůli zájmu stavět ve všech stanicích a zastávkách, tak rázem chytne během kola 10 minut zpoždění.
Pokud je JŘ napsán tak, že se musí dohánět zpoždění pomocí zastávek na znamení, tak je napsán špatně.
Tak to je mi „novinka“. Koukám, že se už zapomnělo na to, že před cca 20 lety bylo v Pražských autobusech přesně toto hlášení, tzn. hlášení příští zastávky až po odjetí ze zastávky ZRUŠENO a zjednodušeno na jednotné hlášení aktuální a příští zastávky v jedno, které se opět nahrazuje dojím hlášením. Co si vybavuji, tak bylo tenkrát hlášení sjednoceno, kvůli zapomenutím občasném zapomenutí odmáčknutí příští zastávky řidičem, ale a hlavně kvůli zjednodušení hlášení a informovanosti cestující do jednoho akustického hlášení, protože hlášení příští zastávky nemá typický předzváněcí gong, který by měl upozornit na vyhlášení informace o zastávce, ale rovnou došlo… Číst vice »
Mýlíte se, za prvé dnes to dělá automat napojený na GPS, za druhé po nástupu do autobusu dnes nevím kam jedu a jestli jsem nenastoupil do autobusu který jede na druhou stranu kam chci (pominuli informační tabule). Ale vím, že příští zastávka je na znamení? To je cenná informace!
A jak se to tu v diskuzi prožívá…co máte, v metru to takto hlásí od počátku věků a nikomu to nikdy nevadilo. Vy už fakt nevíte, na co si stěžovat…
Metro je trochu jiná kategorie. Jednak má každá linka svou trasu, jednak jsou linky jen tři a svoji trasu nemění a jednak jsou informační tabule všude kolem.
Rozdělení hlášení před a po zastávce je kolosální nesmysl.
Hlupáčku.
Sice je to tak ve většině světa ale šotoodborník, co v životě nevylezl z Prahé, ví, že je to kolosální nesmysl!
Velký souhlas!!
A to říkáte jen kvůli tomu, že se posune informace o další stanici o čtvrt minuty dále? Vy jste fakt případ.
Již neaktuální, reagovalo na smazané vlákno.
Tak teď už jen konečně zavést anglické hlášení alespoň na lince 59 z/na letiště. Vžijte se do role cizince, v infocentru vám sdělí (v lepším případě si doma na internetu najdete) že máte vystupovat na „Nádraží Veleslavín“. A první, co slyšíte, je ryze české hlášení: „Příští zastávka, Schengenská.“ Ze zkušenosti častého cestujícího na lince 119 pak vím, že následovalo tlačení skoro všech cizinců s kufry k nejbližší informační obrazovce v autobusu (ne zřídka nefunkční), ve špičkách tohle bylo zcela nepraktické až nebezpečné. Trolejbusy sice trochu zlepšily průchodnost uličky, prostor na zavazadla a počet obrazovek, nicméně stále cizinec slyší první angličtinu… Číst vice »
Nevidím jediný důvod. Cizinci vědí, že jsou v cizině, nejsou nijak šokovaní, že v ČR slyší a vidí češtinu. V Římě taky hlásí jen italsky, v Berlíně německy…
V Berlíně i Římě není doporučovaným zpsůobem dopravy z letiště trolejbus/autobus, ale vlak s dorbým informačním systémem i v angličtině.
V Praze se dostanete na perifierní stanici metra bez eskalátorů trolejbusem s informačním systémem převážně v češtině. Nesrovnatelné.
Klasická arogance….
Až bude čeština světovým jazykem, můžete si pískat, ale do té doby, při vší úctě k Vaší národní hrdosti, máte smůlu.
Proč je potřeba turisty pořád vodit za ručičku? Máme k dispozici moderní technologie, ale spousta lidí je neumí používat. Pak teda nechápu, jak se vůbec dostali z baráku ven někam do zahraničí.
Když jsme byli v Szegedu nebo Debrecenu, taky jsme si nastudovali pár slovíček a fungovali jsme po celou dobu pobytu. Proti angličtině nic nemám, ale to pořadí hlášení příští zastávky je prostě padlé na hlavu. Hlásit by se měla aktuální zastávka a ihned ta příští.
Elementární informování není žádné vodění za ručičku. Angličtina je rozumný základ úplně všude a její absence není žádné hrdinství, ale buranství.
Příště si tu zkuste se slovníčkem třeba v Japonsku a pak přijďte říct, jak se vám to kanji četlo.
Psal jsem, že proti angličtině nic nemám. Nebo jste tuhle větu v mém komentáři přehlédl?
Podepisuji do posledního znaku.
Obvykle se dá spoléhat na to, za jízdy se oznámí zastávka a to je ta příští. Pokud se to alespoň trochu shoduje, tak mačkat výstup.
Drochaid Lunnainn, an ath stad An Tùr, na jméno zastávky dost dlouhé, žejo? Google translate. Je to jen pro ilustraci jak se cití někdo, na koho vyvalíte jednou větou „Křepelkova, příští zastávka Vlčkovo Březí“.
Pokud se hlásí za jízdy „an ath stad An Tùr“ a při zastavení „An Tùr“, tak pozornému dojde, že tohle je tahle. A v zastávce „Drochaid Lunnainn“ ho nic neplete, „An Tùr“ neuslyší.
Jo, nepřítele je třeba zmást. Kolikrát se mi v Praze stalo, že to sdělení „příští zastávka “ zaniklo v hluku a slyšel jsrm jen název té příští zastávky. To pak člověk co to v daném místě přesně nezná, je poněkud nejistý. Jen to vede k chaosu. 😉
Říká se tomu laskavost? A nezapomeňme že turisti zde nechají peníze….
Nedělejte z cizinců debily, každý má dnes mobil takže si jednodušše najde co a jak. Představte si že mnohdy se v cizině nehlásí zastávky vůbec a taky se s tím turisté musí poprat (poslední zkušenost minulý týden z Itálie a autobus z letiště v Rimini do centra a pak do San Marina).
Je to na hlavu. Tady se prostě ruší naprosto logické souvislé hlášení aktuální a příští zastávky a někdo tenhle postup vítá jako správný. Asi nejsem typický turista, že mi to matoucí nepřijde. Tak buď jsem blbej já nebo oni. 😀
a) je správně.
Promiňte to není logické, a neukazujte na sebe někdo by vás mohl vzít za slovo. Podle mně je nejenom logické ale i příjemné, že nastoupím do dopravního prostředku a řeknou mi kam jedu! V cizině je to normální!
Pojezdil jsem MHD různě po česku i světě a hlášení v Praze jsem za logické nikdy nepokládal.
Viděl jste někdy toho průměrného cizince v autobuse 119 / trolejbuse 59? Já nespočet. A opravdu jsou často zmatení, mobil s daty nemají (starší ročníky / občané zemí mimo EU), v ruce mapu z infostánku se zakroužkovanou zastávkou Nádraží Veleslavín / Divoká Šárka a naznačení přestupu na metro/tramvaj. Ale kolikrát umějí anglicky natolik, aby se zeptali ostatních, myslím, že akustická informace je to nejmenší, co se dá udělat. Obdobným způsobem by se dalo rozporovat cokoliv anglického, i cedule v metru. A vlastně i česky. Proč vlastně hlásit z vaší logiky zastávky česky, mít označené vstupy do metra a nástupiště BUS?… Číst vice »
Petře, tak to měl bus poruchu, mě to kecalo o sto šest!! A do San Marína si nepamatuji? Tam snad byl jen světelný informační panel?
Ani na lince 9 z letiště, ani na lince 11 kterou sem občas
použil a ani na lince 160 do San Marina žádné hlášení ani display nebyl.
A budou řidiči zastavovat i na slovní požadavek cestujících, v některých autobusech v PIDu je tlačítek dost málo třeba 4 na celý autobus a tlačítka na otvírání dveří chybí úplně…
A bude tento problém i od účinnosti nových smluv? Ve vozech splňujících standardy PID je těch tlačítek skutečně značné množství.
Jenže nové smlouvy jsou až od prosince. Tak proč ta buzerace cestující se zastavkami zastávkami na zmanení začíná od konce června? Ano pro řidiče se ulechčí práce a otevřou se jim nové .moznosti jak dělat cestujicim naschváli. Pro cestující jsou zastávky na znamení, čilimačkání a hledání ztačitek, staní i v desti u oznacniku v zastávce, protože v plechové čekárně vás řidič neuvidí zcela antizakaznický krok. Hodlt asi někdo chce vyhnat i ty poslední cestujicí do aut. Mimo nejblišší okolí Prahy jezdí autobusy PID už je poslední zoufalci bohužel. Tak to bude poslední hřebíček do rakve veřejné dopravy a to ji… Číst vice »
U nás máme „zastávka je na znamení nebo požádání“, nevím proč by nešel slovní požadavek.
Akorát pak uz je asi lepší zmáčknout přední dveře.
Nestačilo by hlásit akorát následující zastávku, jako je to např. v Berlin?
Stačilo, ale z toho tady většina lidí dostane psotník, protože se to tak nikdy nedělalo a ti Švýcaři jsou divní, že to tak mají v celé zemi.
Jako že by se nehlásila aktuální zastávka, ale jenom ta následující? To je docela zajímavá myšlenka.
Dobře, upravím myšlenku. Hlásila by se zastávka chvíli před příjezdem, a to by bylo vše.
Teď ještě přidat do metra značení stanic, které by bylo viditelné i pro cestující z vlaku… A jako bonus vysvětlit revizorům DPP, že se nemají chovat jako násilní primitivové.
Nestačí v metru značení stanic viditelné z vlaku, které je uvnitř vlaku? Ono je totiž mnohem snazší něčeho takového docílit. Proto už také pražské metro takové značení spoustu let má.
U ražených stanic se sloupy ty názvy stanic opravdu chybí. Respektive jsou nad průchody do střední lodě, kde nejsou vidět z vlaku. Ve voze se sice název zahlásí a také objeví, ale výhled na něj může být při plném vlaku pro řadu lidí zastíněný. Navíc turisté si chtějí ověřit, zda jim to ve voze nekecá. Určitě by tam ty názvy být měly, cca jeden na každý vůz, klidně menší. Problém je, že to esteticky nebude v závislosti na obložení stanice vypadat moc hezky…
Podle mne je mnohem jednodušší vidět nápis na displeji ve voze, než nápis ve stanici. Teda pokud by stanice nebyla těmi názvy posetá.
Souhlas, ale je fakt, že ty informační jednořádkové displeje jsou docela malé a nevýrazné, v narvaném metru pro turistu to asi nemusí být vždy na očích. Imo by nebylo od věci u nových souprav dát nad každé dveře místo toho plánku displej podobné velikosti, který by např ukazoval ten plánek s aktuální polohou. Jako bonus by tam mohlo být nějaké grafické upozornění na přestupní stanici včetně znázornění přilehlých a konečných stanic křížené linky, které by se zobrazovalo buď v nějakém intervalu, nebo až před ní. To by řešilo i tu debatu o tom, jestli je lepší současný styl plánku se… Číst vice »
Ano, pokud je současné zobrazení nedostatečné, dávalo by daleko větší smysl přidat další zobrazovače do vagónu metra, než se pokoušet to přidat do stanice tak, aby to bylo vidět odevšud zevnitř soupravy.
Vidět ze soupravy odevšad to nebude nikdy, já nevím, jestli jste jel někdy metrem ve špičce, ale když tam stojí lidi pár cm od sebe, tak opravdu není jednoduché ze vzdálenějších míst něco číst skrze okna. Nehledě na to, že by v těch stanicích musela být co pár metrů velká cedule, protože ani z prázdného metra neuvidíte ceduli na druhém konci nástupiště. A v případě stanic se sloupy ani o vůz vedle. A i kdybychom takhle celé stanice obložili napísy, tak to bude pořád horší než informační systém přímo ve voze. Nevidím skutečně jediný benefit takového řešení – bylo by… Číst vice »
Ano, právě proto, že nápisy ve stanici nikdy nebudou vidět odevšad ze soupravy, je lepší, aby to zobrazení bylo v soupravě. Protože tam se to dá udělat tak, aby to bylo vidět odevšad. Už dnes je to myslím vidět z velké části vagonu.
Asi bude jednodušší přidat display do vozidla. VGA/HDMI splitter není zas tak drahá věc.
U dveří místo reklamy na cokoli, jeden displej s informacemi, myslím že to je schůdný a dobrý nápad!
stačilo by dát ledky do těch schemat nad dveřmi.
A je to u metra skutečně potřeba? Ve špičce, když jezdí plné je frekfence tak vysoká, že při přejetí zastávky o moc času člověk nepřijde. Mimo špičku pak většinou není problém název stanice zaregistrovat buď na obložení stanice nebo na dot matrixu ve vlaku…
No konečně! 🎉
Ještě přidat doplňkové hlášení v angličtině u významných cílů, jako to má např. DPO, a budeme konečně mít kultivovaný systém informování cestujících.
V Ostravě je nějaký turistický významný cíl?
A já mluvil o turistech?
Hlavák, Svinov, krajský úřad, ÚAN, univerzita… to vše má hlášení v angličtině a je to naprosto v pohodě.
To, že první hlášení, které slyší cizinec při nástupu do 59, je „Příští zastávka, Schengenská“ (příp. Terminál 2, dle nástupní zastávky), a to bez jakéhokoliv náznaku angličtiny, kdy první angličtina je až po 15–20 minutách jízdy: „Next stop, Nádraží Veleslavín“, to považuji za ostudu PIDu, obzvlášť po zavedení „zbrusu nové“ linky na letiště.
To je úplne normálny formát hlásenia vo väčšine európskych miest. Kto nedokáže toto spracovať a logicky si domyslieť že asi to hlási nasledujúcu zastávku, ten by nemal chodiť mimo svojej rodnej viesky. V Bratislave to hlási „the next stop is“ každú zastávku, ako keby sa predpokladalo že cestujúci sú mentálne retardovaní, a je to teda pekná otrava.
Po zavedení strojovo generovaných hlásení v Bratislave je to už iba „Next stop“. A oveľa väčšia otrava je úplne zbytočné hlásenie o zastávkach na znamenie
Samozrejme, hlásenie že na ďalšej zastávke funguje presne taký istý režim ako na každej inej v meste je tiež blbosť. Napriek tomu aj to next stop považujem za nadbytočné. Ani si neviem spomenúť na iné mesto kde by mali potrebu toto prekladať – určite nejaké je, ale vo väčšine miest je to proste v miestnom jazyku (aj keď iné hlásenia v danom meste prekladajú) lebo rátajú s tým že človek má základné kognitívne schopnosti a chápe že to hlási nasledujúcu zastávku.
No, je to nemilá zpráva. Nějak se s tím vyrovnám, ale to rozdělení hlášení mi bude dost vadit. A nebudu sám.
Třeba Vozovna Střešovice muzeum městské hromadné dopravy že…
Musím říct, že mi ROPID dělá poslední dobou radost. Tato inovativní zlepšení, kdy se malými krůčky dosahuje velkého zlepšení v ekonomice provozu i v komfortu pro cestující, jsou přesně tím, co posouvá už tak skvělou MHD v Praze na ještě vyšší level.
Zlepšením myslíte, že už se cestující tak snadno včas nedozví, kam vůz pokračuje?
tak pokud je cestujici analfabet, tak ma smůlu, jinak normální smrtelník to uvidí na oznamovačích
Znáte odjezdové cedule na zastávkách? Displeje ve vozidle se seznamem dalších zastávek? Ne?
Je to užitečná věc.
(proč prosím potřebujete dopředu znát *následující* zastávku, vůbec? pokud víte kam chcete jet..)
…třeba proto, že příprava k výstupu leckdy trvá? S nákladem, dítětem, kočárkem, doprovázenou osobou, méně pohyblivému člověku…
Cestující se snadno a včas dozví, kam vůz pokračuje, z vizuálního informačního systému. Kdyby neukazoval jen název zastávky, ale i směr, dozvěděl by se to ještě daleko snáz.
Z hlášení se to jednak dozvídá dost pozdě, jednak je obtížné odlišit hlášení aktuální zastávky od hlášení příští zastávky.
Mně ROPID udělá radost, až skončí.
Pro mě osobně to je krok zpátky co se cestování tramvají po centru týká. Nepamatuju si kam všechny linky momentálně jedou navíc je to samá výluka a změna trasy. Často třeba na Vodičkový skočim do tramvaje a na Lazarský se podle hlášení o příští stanici rozhodnu, jestli pokračuju nebo vystoupím. To samý Jindřišská, Hlavák nebo i okolí Anděla, Karláku atd. Ono když je v tramvaji víc lidí, tak zkontrolovat infopanel s trasou nějakou chvíli zabere. Jasně mám mobil, ale tohle bylo prostě jednodušší.
Já nevím, ale změny trasy se v tramvajích hlásí a když si nejsem jistý, tak kouknu do aplikace.
To sdružené hlášení stejně přespolnímu neřekne vůbec nic, ale hodněkrát jsem viděl, že to lidi fakt mate. Hlavně pokud je tam jazyková bariéra.
Hlásí, ale jen zvukově, na info panelech neběží žádná informace, čímž to podle mě nesplňuje standard pro nevidomé.
tak zrovna nevidomí, pri vsi ucte, jsou přesně ti, co oznacovace pouzivaji! 🤦🏻♂️
Tramvají se to, zatím, netýká. Jejich software takovou úpravu hlášení zatím neumožňuje. Pokud se busy osvědčí, začne se na tom teprve pracovat.
Takže odlišná logika hlášení v TRAM a BUS, byť se stejným gongem a stejným člověkem? Tak to se povedlo…
A můžou se aspoň na tramvajích ukazovat přes-zastávky, jako je na papírovém JŘ na lince 23 (a v autobusech), ne jenom ta následující?
To by ale musel někdo vymyslet co se tam bude ukazovat.
Asi budu v mensine, ale me osobne to v busech a hlavne v tramvajich vyhovuje. Jsem mimoprazsky a vim, kam chci jet, ale nekdy uplne neznam linkove vedeni te ktere linky, zvlast kdyz se to casto meni skrz vyluky, potrebu kachen na linkach bez obratist atd. Takze casto skocim do tramvaje, ktera jede spravnym smerem, a tohle hlaseni me ujistuje, ze tramvaj jede tam, kam chci, nebo naopak ze mam vystoupit. A pak v pripade cilove zastavky vim, ze jeste jednu a pak vystupuju.
A když zahlásí: „Palackého náměstí, příští zastávka Palackého náměstí“, tak to mimopražského uklidní, nebo znejistí?
Treba na tom Palacaku nebo Palmovce vim, kde ty refyze jsou, takze uklidni.
V tramvaji se hlášení z technických důvodů zatím nemění.
U busů o tom byla dlouhá diskuse a pro změnu převážil ten důvod, že to odhlášení další zastávky po odjezdu dobře navádí k tomu mačkání tlačítka v nejvhodnější čas.
Při rozjezdu už je to jaksi zbytečné, stejně jako je zbytečné hlásit název aktuální zastávky až při průjezdu kolem sloupku, jak to má PID na mnoha místech nastavené. Nemluvě o tom, že na mnoha místech algoritmus spouští hlášení na úplně nesmyslných místech a celé roky to nikdo neřeší.
Hlásit zastávku, které jsem se právě rozjeli, je jako hlásit, že klakson troubí.
Vy jste neposlouchal, mluvíte z cesty!!!
V metru to tak sice je, ale tam odklony nejsou tak to moc nevadí.
Vadí mi taky že porad DPP odmítá v tramvajích sdělit na jaké metro se přestupuje i když to umí vykecat u výluk.
Pokud nezmáčknete tlačítko pro zastavení, tak je vám jedno že hlášení proběhlo u staničního sloupku, ale že další hlášení po
průjezdu stanicí, je příští stanice kde chcete vystoupit, je důležité.
Tak tohle je velký krok zpátky, jedna z mála věcí, které jsem si na MHD Praha cenil. Je nesmysl hlásit příští zastávku až po zavření dveří a odjezdu ze zastávky. 1) Pokud už nastoupíte do autobusu a jedete blbě, je jedno, jestli se se příští zastávka oznámí po zavření dveří a odjezdu nebo těsně před příští zastávkou. Už jedete a nemáte možnost vystoupit. 2) Pro cestující ve voze je hlášení příští zastávky po aktuální zastávce benefit v tom, že se mohou rozhodnout, jestli vystoupí nyní nebo až tu další zastávku. Ale po vzoru např. Brna je to jednoznačně špatný krok,… Číst vice »
V čase keď zaznie názov nasledujúcej zastávky, je reálne ešte stihnúť vystúpiť?
Ano, doposud to tak je. Název následující zastávky se vyhlásí ještě před otevřením dveří na aktuální zastávce.
Teoreticky to tak má být.
Jak kdy.
Ne
Je to krok vpřed, současná podoba je jen matoucí. Příští zastávka má být vidět (současně s aktuální!), ale v hlášení je to matoucí. I pro Čechy, protože ne vždy jsou ideální podmínky a někdy jen zaslechnete jméno zastávky a nevíte, jestli to byla ta aktuální nebo ta následující. Pomohlo by, kdyby se vedle názvu příští zastávky i zobrazoval symbol, kterým směrem spoj jede (stejný, jaký se používá na zastávkových označnících). Za mne by to byla užitečnější informace, než samotný název příští zastávky – protože názvy všech zastávek v Praze neznám, ale povědomí o směru mám. Třeba na Karlově náměstí ve… Číst vice »
Tohle je snad první věc, kde se neshodneme. 😀
Mně to matoucí nepřijde vůbec. Jak jsem psal, před aktuální zastávkou se můžu rozhodnout, jestli vystoupím hned nebo až na té další. Ale to bych tu další zastávku musel vědět už před aktuální.
Další zastávku můžete vidět na informačním systému. Za mne je důležitější směr, než název příští zastávky, a ten by se dal zobrazovat i na jednořádkových ledkových displejích. Takže rozhodnout se před aktuální zastávkou můžete. Matoucí to je když nezachytíte celé hlášení nebo mu nerozumíte a slyšíte jen jméno zastávky. U někoho, kdo rozumí česky, se to stane, když se najednou probere ze zamyšlení s tím, že slyšel jméno své zastávky a neví, zda zaznělo jako první nebo jako druhé. Pro cizince je to ještě víc matoucí, protože ve změti slov, kterým nerozumí, zaslechne něco, co je asi jméno jeho zastávky… Číst vice »
Ano, můžu ho vidět na informačním systému. Ale taky nemusím. Jednak už taky hůř vidím a zaostřuju, a jednak v přecpaném autobusu ten displej nemusím vidět vůbec.
Matoucí to není. Nevím, jestli mám teda supersluch, ale na tohle pořadí hlášení jsem si zvykl velice rychle. A vadí mi, že následující zastávku uslyším až po odjetí z aktuální zastávky. Je to absurdní nesmysl.
Najezdil jsem toho v zahraničí dost, ale pokaždé jsem se zorientoval. Český systém MHD není nijak unikátní, aby se jednotlivé principy nedaly zapamatovat.
Hlášení nemá být něco, co se cestující učí používat. To má být srozumitelné na první pokus. Abyste mohl odvodit princip hlášení, musíte alespoň být schopen rozdělit ho na jednotlivé části. Pokud cizinec slyší samá neznámá slova (u kterých ani pořádně nepozná, kde je hranice slov), a akorát pozná, že asi zazněl název jeho zastávky, nemá šanci ten systém odvodit. Protože ani neví, že v tom hlášení jsou jmenované dvě různé zastávky.
Problém to dělá i Pražákům, když se soustředí na něco jiného a najednou si uvědomí, že zazněla jejich zastávka – ale neví, zda na prvním nebo druhém místě.
To opravdu ne. 😀
Opět, je třeba používat hlavu. Pokud i Pražák tápe a uslyší svůj název zastávky, tak je jasné, že pokud hlášení dál nepokračuje, bude ta jeho zastávka příští. Pokud pokračuje, bude jeho zastávka ta aktuální. Proč v tom proboha hledáte takový problém? Neznám jediného člověka, který by si na tohle v Praze stěžoval.
Hlášení srozumitelné je. Mezi hlášením jsou krátké mezery, takže oddělené je.
Cizinec snad nejede do zahraničí bez elementární jazykové výbavy, nebo snad ano? Tím víc, když se rozhodne jet MHD.
Aby fungovalo to, co popisujete, musí být splněny dva předpoklady: 1) Dotyčný musí znát ten systém, že se nejprve hlásí aktuální zastávka, pak následující. To cizinec neví. 2) Musí zaznamenat, že hlášením zastávky hlášení skončilo. Pokud se člověk soustředí na něco jiného, probere se tím, že slyšel název své zastávky, ale neví, zda tím hlášení skončilo nebo ne. To, že neznáte nikoho, kdo by si na to stěžoval, neznamená, že je to dobře, ani že si na to lidé nestěžují. Třeba v diskusích tady na Zdopravy si na to lidé stěžovali. Vy když jedete do ciziny, tak si studujete, co… Číst vice »
Na rozdíl od stavu před 10-15 lety je už téměř ve všech busech i několik obrazovek s výpisem těch dalších zastávek. Tj. není to jen červený kraulující text hlavních zastávek. To umožňuje hlášení změnit, aby nemátlo vyslovením názvu další zastávky zejména cizince, co na ní jedou. Současně to vyhlášení příští nastává po odjezdu v nejvhodnějším čase pro mačkání tlačítek, jak to řidiči potřebují.
Já vám nevím, mně to matoucí nikdy nepřišlo. Vy jste na ROPIDu dostali od cizinců nějaké zprávy v tom smyslu, že je tahle hlášení za sebou matou?
Kde v Poľsku, Maďarsku alebo nejakej nemecký hovoriacej krajine ste zažili ten formát hlásenia čo má Praha? Prakticky všade sa hlási názov zastávky ku ktorej sa vozidlo blíži, nie nejakej ďalšej niekde po trase. To majú fakt snáď len v Prahe a Plzni.
Upřímně řečeno si momentálně žádný nevybavím. Dlouho jsem nikde nebyl a hlášení si nenatáčím.
Ale naštěstí v Olomouci jsou rozumní a nechali to tak, jak to má logicky být – aktuální zastávka a hned ta následující.
Ve Zlínském kraji na to „přešli“ a snad to tak zůstane.
V Maďarsku (vlak) jsem slyšel hlášení které nejdřív oznámilo stanici a pak konstantní slovo, čili asi jako „Karlovo náměstí, vyjíždíme do zastávky.“ No tak to potom je těžké rozumět tomu názvu, když v podstatě přijde bez oznámení.
To slovo je „következik“ a znamená to „následuje“. Když je struktura maďarštiny taková, musíte se s tím smířit. I když, dalo by se to upravit na „következi megálló: Második jános pál pápa tér“.
Takze i v tramvajich?
Jinak v metru me dostava to, ze zmacknu tlacitko prakticky hned po odjezdu, to se rozblika na zn. ze se dvere otevrou, a v pulce tunelu to zrusi, takze se dvere neotevrou a musim mackat znovu narychlo ve stanici, kdyz si nevsimnu…
No, to by mohlo fungovat i ve vlacích, Inter/RegioPantery k tomu maj nejbíž. A ne ještě dobu čekat, když už stojí….
Ve všech ešusech, které mají poptávkové tlačítko jedno pro obě křídla, to tak funguje. A předvolí to obě strany. Z mého pohledu k ideálu chybí už jen přestěhování tlačítka u novějších ešusů na dveře.
To chování v metru způsobuje vazba na zabezpečovací systém, který někdy nedokáže v celém mezistaničním úseku poskytovat informaci, na které straně se budou v příští stanici otvírat dveře. Spolu s nedokonalostí systému v soupravě, který nedokáže podržet předvolbu otevření dveří v situaci, kdy ztratí informaci o tom, na které straně se mají dveře otvírat, a resetovat předvolby až v okamžiku, kdy jde požadavek na otevření na druhé straně.
tak logicky by to zmáčknutí být relevantní pro pár dveří, a otevřou se jen ty příslušné…ale klidně na zmáčknutí těch protějších
To by spolu ten pár dveří musel komunikovat. Ale hlavně by to bylo poměrně nebezpečné, protože by na jedné straně byly cestující u dveří, věděli by, že se dveře neotevřou, protože nedali poptávku ani oni ani nikdo z venku – a najednou by se dveře otevřely, protože někdo zmáčknul tlačítko na druhé straně.
Nesmysl. Otevřou se vždycky dveře na správné straně.
Nepsal jsem nic o tom, že by se otevřely dveře na špatné straně.
To funguje spravne, pokud zmacknete na opacne strane, dvere si tu informaci drzi az do stanice, kde je mozne dvere otevrit… toho obcas vyuzivam, nastoupite na muzeu a otevrou se na Florenci…
Ale to chovani dveri, kdy se vam predvolba nekdy zrusi je podivne…
39
Nevim, ale neni to vzdy, ale jen nekdy, a nema to vazbu na usek trati…
To znám navigaci, která při blížení se ke křižovatce hlásí „na příští křižovatce odbočte….“, ale hlášení se netýká PŘÍŠTÍ křižovatky, ale právě té, ke které se řidič blíží. Takže bez pohledu na displej může mít dojem, že má odbočit až na té další….
Podle Slovníku spisovné češtiny „příští“ znamená „nejblíže následující“. „Hned po tomto nejbližším následující“ je až druhý význam toho slova. Stejné dva významy uvádí i SSJČ. Jednoznačně je to nejednoznačný výraz.
Někdo holt může mít posunutý význam slov vůči většině. Jenže předělávat kvůli tomu většinu je nesmysl.
Právě k tomu by měly sloužit ty slovníky, aby člověku pomohly rozlišit vlastní dojem od jazykové normy, jak se ji pokusily zachytit kolektivy erudovaných a specializovaných jazykovědců.
Takže když Vám někdo např. v pátek 1.6. řekne, že bude něco dělat „příští víkend“, pochopíte to tak, že to bude dělat už o víkendu 2.-3.6., tedy hned po tom pátku…?
A co když to někdo řekne už v úterý? Co když to řekne ve čtvrtek? Od které chvíle příští znamená už přespříští?
V Ostravě je to občas červené tlačítko stop. Někde modré a někdy zelené. A to buď na tyči nebo přímo na dveřích.
Nejlepší je, když někdo večer zmáčkne v urbinech IV. generace tlačítko stop a u všech dveří se rozsvítí červená světla. Přitom tlačítka stop i dveří fungují stejně.
Jeste by to chtelo vyresit zastavky na znameni pro tramvaje, kde se kolem sloupku zpomaluje, pritom jinde se to projizdi rychleji, to by taky mohlo usporit nejakej ten cas.
Viděl jsem že řidič zvládl zastavit i někomu kdo to zmáčkl právě v době hlášení „zastávka na znamení“ před příjezdem.
Což ale znamená že by tu zastávku šlo hlásit dřív, pokud by se snížilo to omezení rychlosti.
Tak samozřejmě že se to má hlásit tak dlouho před příjezdem, aby na to ještě cestující mohl zareagovat. Hlásit to později nemá smysl.
Kde v Praze tramvaje projíždějí kolem sploupku rychleji – buď stanicují/zastavují nebo projíždějí sníženou rychlostí ať již: 1.) zastávku na znamení bez (řidičem spozorovatelných) cestujících na ní a bez signalizování výstupu cestujícími ve vozidle 2.) vozy jedoucí manipulačně bez obsluhování zastávek, aby jejich řidiči dokázali případně co nejrychleji reagovat na výskyt chodců nebo vozidel v jejich trase za zastávkou, protože tito počítali se zastavováním tramvaje v ní – představte si, že se to dá přirovnat k pravidlům: a) projíždění přejezdů s poruchou/vypnutím výstražné signalizace vlaky železnice b) při průjezdu stanicemi vlaky metra bez cestujících – a v obou těchto případech… Číst vice »
Pokud tramvaj smete chodce nebo auto, jehož řidič očekává, že v zastávce tramvaj zastaví, tak se tím moc času neušetří. Povinnost zastavit v každé zastávce donedávna platila i pro manipulační jízdy, pokud neměly oranžový majáček.
Tato povinnost už dávno neplatí. Tedy řidič nemůže předpokládat, že tramvaj zastaví.
V mnoha situacích to chodec nebo řidič předpokládá a tudíž to může předpokládat. Že je takový předpoklad nemoudrý nebo nesprávný, to nehodu neodvrátí. Nesmíte si plést virtuální realitu alibistů se skutečnou realitou.
Pak ať se ale nediví, když mu předpoklad nevyjde. Je povinen se přesvědčit, že může bezpečně přejít, odbočit atd.
No a tramvaják, který prohulí zastávku plnou rychlostí, tak ať se pak zase nediví, že zbylou část dne stráví sepisováním papírů o nehodě. Ne všechny provozní předpisy sepisují iracionální alibisté, jejichž jediným cílem je hodit na někoho vinu. Je také třeba chápat rizika a jejich příčiny a souvislosti a zákonitosti.
Skutečná realita je, že už to nějakou dobu neplatí – tedy to řidič nemůže předpokládat.
I v té jednoduché dedukci máte chybu.
„Při výstupu se však bude muset mačkat tlačítko, a to jedno jaké – všechny mají stejnou funkci“
i takové to pod rozbitným sklíčkem? 😀
Náhodou je fajn, že v Praze člověk nemusí přemýšlet, které tlačítko platí, a které ne. V některých městech to takhle nefunguje a pak člověk radši mačká všechna tlačítka v dosahu, protože si není jistý, který čudlík aktivuje signalizaci zastávky na znamení řidiči.
A není to všude to tlačítko „bez ničeho“ + to na dveřích? V Praze je to fuk, až na to, že když se stiskne v tramvaji to cerné s nápisem „znamení k řidiči“ tak to není to stejné, to řidičovi jenom pípne a nic, ale všecky ostatní uvidí na panelu v kabině.
Ona je to ale taky tak trochu výrobci akceptovaná výluka od jednoho z nařízení ECE R-107, které říká, že tlačítko POD má mít primárně funkci poptávkového otevření během stanicování a STOP tlačítko primárně funkci funkci zastávky na znamení. To že se při stisknutí tlačítka vozíčkáře a kočárku (a to jen zevnitřku salonu) indikuje na palubce pokaždé zvláštní symbol, je taky taková pražská anomálie nemající v EU obdoby.
Tak aspoň se vám podařilo identifikovat a pojmenovat to evropské nařízení, které je o 20 let pozadu za realitou a ignoruje jakoukoliv provozní logiku. Může někde v Evropě nastat situace, že někdo chce otevřít dveře, ale nepotřebuje zastavit, nebo naopak požaduje zastavení, ale nechce vystupovat dveřmi? Vyžadovat postupné mačkání dvou tlačítek musel vymyslet podobný inteligent jako ten, co navrhoval tlačítka na záchodě v regionově.
Ano, stává. Běžně zmáčknu pro výstup tlačítko pro zastávku na znamení, ale ještě před výstupem projdu na druhý konec autobusu, abych vystupoval na správném konci. Jedny dveře se pak otevírají zbytečně, což asi ničemu nevadí. Ale k té regionově: Jak byste to chtěl jinak vyřešit, aby se nestávalo to, co na RS1, čili že při odchodu omylem (a nějaký vtipálek třeba naschvál) zmáčknu tlačítko umístěné uvnitř kabiny, dveře se zavřou a zamknou a zvnější už pak nejdou otevřít?
Proč by se dveře pro cestující měly zamykat na pokyn od cestujících? To je chyba bez ohledu na cokoli jiného.
Kočárek a vozíčkář ale může být trochu specifická potřeba, oproti normálnímu tlačítku.
Novinářská zkratka, hovořili jsme s nimi o stejné funkci stopky a tlačítka na dveřích. Respektive o tom, že stopka navolí otevření dveří a dveřní tlačítko současně je i stopkou s infem pro řidiče.
Hlášení příští zastávky až po odjezdu z té předchozí také není ideální. Když neznáte detailně průběh linky, tak se může stát, že po odjezdu z uzlového bodu se dozvíte, že jedete někam jinam až ve chvíli, kdy už nemáte možnost vozidlo opustit. Příklad: odjezd ze zastávky Litochlebské náměstí směr Jižní město 125 nebo 213.
Předpokládá se, že je člověk alespoň trochu gramotný, aby si zjistil, kterou linkou má na danou zastávku jet. Přinejhorším přijede oklikou.
Tak je pravda, že v Praze zas tolik těch výjimek LV není…
ale nevím, proč ten samý argument nejde použít pro hlášení příští zastávky do příjezdu. Zvenčí je to jednodušší ověřit, kam autobus jede, než jaká je další zastávka.
Tím pádem jsou turisti taky gramotní. Jak jinak by mohli sami cestovat veřejnou dopravou v Praze?
Lze překpokládat, že dokázali přicestovat do Prahy, aniž by poznali benefity systému pražského hlášení.
Ano, člověk by měl být gramotný a zjistit si z informačního systému, co kam jede. Teď jde o to, aby byl gramotný i ten tvůrce informačního systému a poskytoval včas a na správném místě cestujícím ty informace, které v danou chvíli právě potřebují.
Jaké procento nevidomých cestuje MHD?
Předpokládám, že zpouštění hlášení o příští zastávce až po rozjezdu z předcházející neznamená, že informační panely z venku i uvnitř vozidla nebudou informovat o příští(ch) zastávce/ách již behem stanicování – resp. během jízdy několika předcházejícími úseky trasy!
Zeptám se známého, jak často v Brně nevidomí přejedou zastávku, protože „příští zastávka Semilasso“ zaznělo až po rozjezdu a oni z centra chěli na Husitskou.
PS: „Zastávka Hustitská“ zazní ihned po zastavení vozu.
Jenže to nemá být řešené hlášením, ale zobrazením směru (stejně, jako je na zastávkovém sloupku), případně (na displejích) doplněné zobrazením názvu příští zastávky.
Na jakém principu funguje hlášení v autobusech? Řidič musí zmáčknout tlačítko nebo dle polohy GPS ?
Jak kde – v Brne je to napriklad uz podle GPS (a ne vzdy idealni – ta poloha zastavky je tam zadana rucne a treba v ramci IDS JMK ne vzdy idelane).
Přijde mi, že se to hlásí pozdě, zejména u neDPP, kde je „zastávka na znamení“ hlášeno při vyhlášení, což rozhodně se nedá stihnout. (Neříkám že by měl řidič zastavit na poslední chvíli, ale když ta informace existuje, mělo by možno ji využít. Podobně jako je „pozor změna tarifního pásma“ nelogicky až po aktuální změně, takže jestli máme špatný lístek, gg.)
Totéž u tramvaje.
Co je gg?
Good game… obecně myšleno jako gratulace za hru ale někdy i spíš rezignace. No není možnost jak utéct revizorovi v takové situaci.
Podle mě Frantík chtěl napsat spíš GO (Game Over)
Že je zastávka na znamení je i ud DPP hášeno již v momentě hlášení příští zastávky, a logika je, že když budou vlastně všechny zastávky na znamení, tak naopak se toto hlášení zruší – ubyde tzv. informační/hlukový smog!
Můžu se zeptat co hlásí pozdě? To že bude příští zastávka na znamení je hlášeno po rozjezdu Ze zastávky spolu s názvem další zastávky, tj 1 až 3 minuty předem. To je Vám málo? Tarifní pásmo je hlášeno přesně tam kde se lámou pásma. Nehledě na to kolik projedete pásem máte mít zjištěno před vstupem do busu aby jste měl správný lupen.
Ne, ale že všichni dopravci co nejsou DPP mají informaci tom, že zastávka je na znamení, vyhlasenou při příjezdu k zastávce. A vlastně i DPP v tramvajích.
Čili taková informace je naprosto k ničemu protože cestující nemůže to znamení zmáčknout včas. Stačilo by to zrušit.
Z prezentovaných samolepek na dveřích bych se nedovtípil, že je nutnos tisknout tlačítko hned po odjezdu ze stanice, jenž předchází té, kde chci vystoupit. Rovněž bych byl asi na vážkách kdy jej mačkat když předchozí stanice je rovněž na znamení. Mám to udělat hned když ji autobus mine?
Asi bych tam napsal něco ve smyslu Slyšíš název stanice kde chceš vystoupit? Zmáčkni tlačítko…
Tak vy to víte z tohoto článku, takže už to pochopil úplně každý.
Nějak to moc komplikujete. Prostě mačkejte to tlačítko jako doteď když jste vystupoval na zastávce na znamení.
Že se tlačítko mačká včas, to inteligentním lidem dojde samo, těm méně inteligentním to vysvětlili rodiče již v dětství a ti zbylí by žádné samolepky s kostrbatými texty stejně nelouskali.
Konečně to někoho napadlo. není to jenom matení turistů, ale úplný nesmysl. Hlavně doufám, že se nebude stále hlásit „zastávka na znamení“ + všechno ještě anglicky jako v Bratislavě. Tam z toho vznikl nekonečný zvukový smog.
Na zastávku na znamení se můžou vykašlat, když budou na znamení všechny, to je jasné. A ta angličtina by byla taky OK a mohlo by se to zamíchat dohromady, jako „příští zastávka … next stop … Vítězné Náměstí“
… Victory Square
😀 To by šlo ale jen někde. U názvů podle ruského vzoru by pak bylo asi namístě je převést na název čtvrti + station (což je tak myšleno, leč neuvedeno).
„(Door)Silla, Main Station
„Gentlemen, let me lay a question: Don’t you feel it sounds silly?
„Stoopa, Main Station:
God … damn … Yankees.
Sill, stoop = práh (UK, US). Pražec je Tie(UK), popřípadě Sleeper(US), můžete blbnout dál, ale už beze mě.
PS: Kodaňskou švédsky, ano?
Není Kodaň v Dánsku?
No u pražského Hradu to jaksi přeložili, ale třeba u Nádraží Veleslavím mi přijde hloupé, že to dublují, a přitom anglický název zastávky je stejná zvuková stopa jako ten český.
Mohli se snažit a aspoň to namluvit jedním hlasem, podobně jako mají ČD/SŽ na vlakových zastávkách.
Už ani nie. Teraz spustii hlásenie cez AI, a je iba poznámka „na znamenie/request stop“.
Generovaný hlas je AI :-D?
Mělo by to hlásit: „Příští zastávka: Bratčice u mostu. Pro výstup stiskněte tlačítko.“ Časem až si na to lidi zvyknou bude možné tu hlášku o tlačítku odebrat protože to bude samozřejmost.
Nejlíp zrušit hlášení úplně, když už dnes je ve všech vozidlech infosystém a každý slepec má pager.
Akustické hlášení zrušit, protože tam je vizuální, a vizuální zrušit, protože tam je akustické. Takové řešení by možná schválil i Drážní úřad.
Proč by se mělo rušit vizuální? To nikoho neobtěžuje, pokud je tedy provedeno vkusně a ne proložené reklamami. Ale akustického smogu se na nás v dnešní době valí tolik, že jakékoliv jeho omezení ve veřejném prostoru by bylo přínosem.
Společné hlášení je skvělá věc. Nesmysl je to oddělit.
Vy jste autista nebo jen máte obsedantně-kompulzivní poruchu?
Cca do konce září by měla doplňková hlášení zůstat, pak to již bude bez nich, jen s hlášením zastávek a také by měly zmizet křížky z JŘ.
A u tramvají hlášení až po rozjezdu bude taky, nebo nebude?
Nebude, protože předpotopní informační systém to neumí…
Aha. Takže příklad s Letohrádkem a Pražským hradem zůstává i nadále v platnosti 🙂
Jakože ten hlavní problém
„Královský letohrádek, příští zastávka Pražský hrad“
se tím vůbec neřeší?
Co přesně je na tom za problém? Tam zrovna ještě hlásí navíc „Next stop prague castle“.
Áno a hlási to predtým ako to na Královskom letohrádku otvorí dvere. Čiže každý si to vyloží tak že zastávka kde to práve zastavuje je Prague Castle, lebo všade v Európe next stop = zastávka na ktorej vozidlo najbližšie zastaví.
🙄 a to je tentýž výrobce, ze kterého se lámala GPS poloha tramvají pro IDOS?
Tak to je výborný, „konec matení turistů“ – kolik turistů asi tak po Praze jezdí autobusy?
Kolik asi jezdí turistů, v jejichž rodném městě nejsou všechny zastávky na znamení.
Myslim že docela dost… V regionálce jsou na znamení asi všechny (jenom se to znamení dává jinak), v MHD taky nezastaví když se člověk nepřihlásí…
Dlouhé linky typu Suchdol – Dejvice? To je nějaký error, ne? Nebo se tím míní nějaký vymetací seniorbus jedoucí bůh ví kudy?
Zrovna jsem to chtěl napsat, že je tam něco špatně.
Bavili jsme se o různých linkách. Na dlouhých se uspoří večer a o víkendu skutečně 5-10 minut, ale úsporu autobusu lze získat i na krátké lince typu 107. Kdyby se studenty zastavila na cestě na Suchdol v každé zastávce, jede o cca 3 minuty déle a už je to o ranní interval a o potřebný autobus navíc.
Tu jistou časovou úsporu i na linkách typu 107 nerozporuju. Jen se mi nelíbí relace Suchdol – Dejvice jako vhodný příklad dlouhé linky, jak stojí v článku.
Ano, to tam měli napsat spíš 177
Tak není to 249…
V textu je jasně napsáno „Podle Barchánka může změna na dlouhých linkách typu Suchdol – Dejvice uspořit i 10 minut času.“
Na patnáctiminutové lince uspořit 10 minut, to je kumšt 🙂
No spíš nejede.
Jakápak to novinka. Metro to umí už dlouhé roky jen autobusům trvalo věčnost než to odkoukaly?
Myslel jsem : „Příští zastávku budou autobusy v Praze hlásit nově až při rozjezdu
Má to výhody i nevýhody…
V té úpravě podle metra žádné výhody nevidím.
V metru nemusí být člověk až tolik ve střehu, jestli příští stanici zrovna tento spoj projíždí a po které trase pokračuje dál.
U metra nikdy netušim, jestli to mam mačkat nebo se to otevře všechno samo. Ani nevim, zda je to podle stanice, nebo dle nálady fíry ..
Pokud tlačítko dveří svítí tak mačkat, pokud nesvítí není potřeba.
Pokud bliká, pak také není potřeba.
U pražského metra je problém, že tlačítka signalizují víc různých stavů, než je potřeba. Kdyby signalizovala jen dva stavy – dveře se neotevřou / dveře se otevřou – bylo by to srozumitelnější.
Je to jednoduché: zmáčknete vždycky, nic tím nezkazíte.
„Úspory jsme zrealizovali už hlavně v předchozích etapách, kdy se zastávky pro režim na znamení vybíraly podle nízkého obratu,“ aneb sice víme, že to úsporu nepřinese, ale přesto tuhle šotoobsesi prosadíme a pak se budeme chechtat cestujícím, kterým bus profrčí zastávku u metra, protože nikdo nezmáčkl.
Tak aspoň zmizí otravné „CINK, příští zastávka je na znamení“.
„a pak se budeme chechtat cestujícím“
Velmi civilizovnaé…
Ano, ve špičku se stává, že je na každé zastávce na znamení jeden člověk a „zdržuje“ (nebo jeden vystupuje), ale taky se stává, že na trvalé zastávce není nikdo (ani nikdo nevystupuje) a autobus tam stejně zajede a otevře/zavře dveře. Teď to bude lepší, prostě když tam nikdo nebude a nikdo nic nezmáčkne, jede se. A na konečných předpokládám že zastaví a otevře dveře i bez znamení
Na které zastávce u metra se dnes zastavuje zbytečně?
I na konečné bude muset člověk dát znamení. Alespoň to tak tvrdí ROPID.
Pokiaľ vozidlo nemá pauzu priamo na konečnej, ale pokračuje ďalej do obratiska, tak je to celkom logické
Řidič bude muset vyklidit autobus na konečné, takže teoreticky to potřeba není. Ale třeba to bude zastávka odkud pokračuje na další spoj, ale v jízdním řádu bude na znamení jako taková.
Pokud chce vystupovat dveřmi, tak si stejně musí zmáčknout tlačítko dveří, takže se nic nemění.
Dveře otevírat nemusel, maximálně tak za covidu.
Otravnost není tak strašná, důležitější je konečně jasné sjednocení a maximální potlačení chaosu a zmatení cestujících.