Letecké společnosti Letectví

Konec El Al? Izraelské aerolinky zastavily všechny lety

Boeing 787-9 El Al v Praze. Foto: Lukáš Novák
Boeing 787-9 El Al v Praze. Foto: Lukáš Novák

Izraelská letecká společnost El Al přestala létat. Podle izraelských médií společnost kvůli své špatné finanční situaci zrušila všechny lety nejméně do konce července. Firma dosud nedostala státní podporu, v potížích byla už před pandemií koronaviru.

O problémech největší izraelské aerolinky informovala tamější média. Podle serveru Globes je za zastavením letů hlavně spor s odborovým sdružením pilotů. Všechna letadla se postupně mají vrátit do Izraele a firma se připravuje na úplný konec.

Podle šéfa odborové organizace pilotů firma neplní dohodu, kterou s piloty uzavřela na počátku pandemie. Piloti proto odmítli nastoupit na středeční lety. Aerolinkám nepomáhá ani přísná karanténa v zemi: každý po příletu musí na dva týdny do izolace.

El Al zaměstnává přes 6 000 lidí, 80 % z nich má neplacené volno. V prvním čtvrtletí firma prodělala 140 milionů dolarů.

Pandemie koronaviru přivedla už řadu dopravců do soudní ochrany před věřiteli, včera o ni zažádalo AeroMexico.

tagy
25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

Neboť management nebyl vyškolen. Pokud chcete přežít jako spolecnost musite chodit na svatby kamarádů.

Jiří Kocurek

„Podle šéfa odborové organizace pilotů firma neplní dohodu, kterou s piloty uzavřela na počátku pandemie. “
Tak ji odbory položí a půjdou jinam. Ale kam, k Saúddům?

Od lesa

Nevím, proč cenzura, ale když si v tom čvachtáte, tak to nebudu nikomu brát. V Haló novinách by za to byly prémie.

eLKá

Zjevně nebyl pan Amikam Cohen ani minulý týden u pana Rivlina, ani předtím na Bibiho svatbě…

eLKá

Tak nevím, jestli ty mínusy dostávám od lidí, kterým se nelíbí jistá podoba s jednáním ředitele jedné v ČR registrované firmy, nebo je dostávám od lidí, kterým se naznačený postup žadonění o státní podporu opravdu, ale opravdu příčí.
Ta nejistota 😀

Roman

Ode mě jsme dostal mínus za nepovedený vtip. Hlavní akcionář (drží 35%) ElAlu nemá s vládní stranou úplně dobré vztahy z minulosti. Další velký akcionář se zbavil svých 10% a z celé akce vycouval. Nicméně CEO Elalu napsal Bibimu otevřený dopis kde ho žádá aby intervenoval u MF v jejich prospěch. A ten to udělal. Nicméně zatim se vláda uvolila zaručit se za úvěr ve výši 400 mil usd krytím 85%. Banky ale i tak odmítly peníze půjčit. Následně odbory zablokovali využití 100 mil z penzijního fondu. Tam rozhodl soud, ze tyto peníze nepatří zaměstnancům a odblokoval je. Nicméně i… Číst vice »

eLKá

Já děkuji za vysvětlení (a za to máte ode mne +).

Myšpul

Šance pro Smartwings znovu otevřít bázi v Izraeli?

Petr

To by se nejdřív musely vrátit MAXy do vzduchu. Některé linky NG neulétají. Ale proč ne.

Janina

MAXy by mohli do vzduchu tak za 3 měsíce, když všechno půjde hladce.

Lubosch

Ta čeština zdejších „odborníků“ mne fascinuje. Máte ukončené základní vzdělání?

MajsterN

Nezvládne Izrael? S 737-800 bezne letali Egypt.

eLKá

El Al má/měl linky třeba do Los Angeles nebo Hong Kongu, to bych s 737-800 letěl opravdu jen v nejvyšší nouzi.

Petr

Myslel jsem to jinak. Některé linky, které Smartwings operoval z Izraele, například na Kanáry tak jsou mimo dolet NG. Z Prahy se samozřejmě dá do Tel Avivu s 737-800 pohodlně doletět.

RHood

Tak to je super. To je ta dopravní obslužnost poskytovaná občanům ČR.

eLKá

Upřímně, otevřít bázi na TLV (v případě krachu El Al) napadne úplně každou evropskou, americkou či dálně-východní aerolinku. Spíš si ale myslím, že El Al někdo koupí (ať už z oboru, nebo ne).

Petr

Uvidíme. Necháme se překvapit tím, jak se to vyvine.

Od lesa

Šance SW jak to taky zabalit, než z toho bude větší ostuda než je.

eLKá

Tak proces snižování ostudy není v posledních letech (snad s výjimkou Senátu) ve vedení země posledních pár let v kursu, takže těžko chtít po firmě, která na vedení země zjevně má velmi dobré kontakty, aby se snažila svou ostudu snižovat.

David

Ty seš trouba viď…… 😉

František

To dříve TVS otevře letecké muzeum na Ruzyni.

Lukas

Uz pred mesiacom pisali, ze melu z posledneho a stazovali sa, ze stat im nedava ziadne zaruky pomoci alebo pozicky.
Kriza zamava trhom s letenkami ale aj s lietadlami. Vela spolocnosti nielenze rusi alebo odsuva dodavky novych lietadiel ale mnoho dalsich ako EL AL prestava byt schopnymi platit splatky za este nesplatene stroje. V tomto pripade dalsi s problemou pre Boeing, EL AL sa mi zda, ze nema ziadne Airbusy

J.R.

Nesplácení letadel EL AL není problém Boeingu, ale leasingových společností, případně bank od kterých si EL AL na letadla půjčil. Pro Boeing je slíš problém, že nepřeveznou další objednané letadla.

vitapb

Bude to zajímavý. Ty již vyrobený letadla do šrotu nepůjdou, vytvoří přetlak a velmi dobré nabídky v second hand marketu a o to víc bude paralyzována výroba nových.

Lukas

Nizkonakladovky budu mat dobre podmienky na vyjednavanie teraz, tak ako to po krize naposledy spravil RYR a vyjednal dobru cenu na velku objednavku tak teraz by som sa necudoval keby napriklad wizz objedna 100-150 A320/321N alebo mix s A321xlr, wizz je na tom financne dobre a kriza akoy im neublizila a expanduju dost aj teraz