LOT 3a leaderboard

Konec dotací na nákup autobusů na zemní plyn. Nově bude podmínkou provoz na biometan

Nová plnící stanice v areálu DPMLJ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová plnící stanice v areálu DPMLJ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Nová pravidla umožní dotaci na nákup autobusů jezdících na biometan, v provozu nemusí jít o jediné palivo.

Zpět na článek
37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Simi

Jak to bude jednoduché plnička se připojí k nejbližší skládce, dolu, čističce a tím se doplní potřebná procenta k zemnímu plynu. jinak v Praze nemusí mít strach stačí plnit u skládky v Ďáblicích a hned je splněno.

Milan

Mohli by mít cestující co během cesty naprdí do nádrže slevu?

Simi

Tak to moje drahá polovička by měla za správně konstelace celoroční jízdné zdarma i pro rodinné příslušníky a to až do pásma 9 ROPID.

Zdeněk Sýkora

Jestli ekologii, tak něco na elektřinu, kterou to sbírá z nějakého vedení. Vše ostatní je blbost. Baterie – výroba a likvidace vyprodukuje stejně CO2 , jako za 6 let Diesel, jenže za 6 let budou baterky na výměnu… Navíc je třeba dodat více energie, než pak vydá. Vodík- pokud není získán jako odpad je to energeticky velmi náročné na výrobu a tak neefektivní, pro výrobu je třeba stejně elektřina. Nehledě na extrémní náklady na vůz. Plyn- nebýt dotačně zvýhodněn, tak je dražší jak nafta, navíc náklady na údržbu vozů na cng… Vše ostatní je špatně protože spalovací motor potřebuje k… Číst vice »

Pavel Bláha

Když uvádíte ztráty při nabíjení baterie, proč zamlčujete ztráty na trakčním vedení pro Tramvaj, trolejbus, které při napětí 600V určitě nejsou zanedbatelné + další ztráty jsou v měnírnách. Kde jste zjistil, že při výrobě baterie se vyprodukuje stejně CO2 , jako za 6 let Diesel? Kde jste zjistil, že za 6 let budou baterky na výměnu?

Greta

Psali to vlevo dole, už neví v jakém čísle.

Simi

Jsou to normálně dohledatelné věci stačí použít google.

Baraba

Ono, kdyby Ford nezačal s levnou sériovou výrobou modelu T, tak dnes možná vše jezdí na elektřinu. Nezapomeňte že elektroauta zde byla o několik desetiletí dříve, než auta se spalovacím motorem.

Pokud se technologie nebude používat, nebude se investovat do vývoje, nikam se neposune. Díky Muskovi a jeho Tesle se nyní elektromobily pomalu začínají přibližovat autům se spalovacím motorem, možná za pár let budou ve všech parametrech lepší, možná ne.

Musíme teď dohnat tu dobu, kdy se do vývoje elektroaut vůbec neinvestovalo.

Jiří Kocurek

A kdyby jste si o tom něco doopravdy nastudoval, tak byste věděl že
a) tehdy byly k dispozici pouze olověné baterie.
b) což znamená 0.5 kWh á 25 kg. Neboli
c) 3000 kg pro uložení elekřiny jako dneska Tesla.
d) nebyly polovodiče, takže výkon byl omezen tím co snese napřímo připojený elektromotor
e) maximální roychlost byla tím pádem taky hodně nízká (asi 30 km/h)
f) dobíjení olověného akumulátoru trvá 10 hodin, jedno jakuo má kapacitu

Jiří Kocurek

A ještě drobnost k historickému okénku:
Stanley, White, Doble – Výrobci parních automobilů, natankujete za pár minut a jedete dál. Stanley Rocket drží rekord 204 km/h, ač se to zdá nemožné: https://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_Motor_Carriage_Company

Simi

Je vidět, že o CNG nevíte nic nebo jen omíláte to co svého času hse hlásalo na začátku provozu CNG. Moje zkušenost je, že takové Doblo – Fiat nebo VW Touran je na údržbu finančně stejně jak jejich NECNG verze. BUS má tu výhodu, že nekombinujete dvě paliva takže nákladově je to stejně nebo méně.
A budete se divit na internetu byla-je dohledatelná studie kde se psalo co je jak ekologické světe div se auto na cng.

percula

Jde ještě alespon některým z těch co vymýšlejí ci schvalují tyto ptákoviny o ekologii? Nebo jde o něco úplně jineho?

Jaaa

Biometan je odpadní skleníkový plyn. Když se bude místo vypouštění do vzduchu jímat a spalovat, bude to mnohem lepší, než používat fosilní paliva.

Jiří Kocurek

Biometan hlavbně není fosilní zdroj. Ikdyž pár magorů by kvůli tomu nechalo vybít živočišné druhy do posledního jedince, protože prdí.

Gwann

jsem hlavně zvědav, jaký biometan. pokud plyn z kalu a skládek, kompostaren, ale třeba i důlní plyn aj, pak bravo.

pokud z hniti kukuřice aj. pak…no jak to napsat slušně.

on totiž metan má tu hezkou vlastnost, že vzniká sám od sebe, i když nechceme, ale tu nehezkou že je kravsky skleníkový.

PS: samozřejmě by šel jimat i z kravskeho zadku, nevim ale kolik krav je třeba k naplnění jednoho busu.

PPS: metan je uz v zemním plynu obsazen, až z 90%, takze to nebude příliš zmena technologie

Greta

Biometan v dopravě musí být pokročilý ve smyslu směrnice RED 2,tedy nesmí být že surovin využitelných jako potraviny nebo krmiva.

ABC

takže všechny ty s dotacemi postavené bioplynky na kukuřici maj peška?

Greta

Ty vyrábějí elektřinu, biometan by mohly vyrábět taky, ale nebude zapocitatelny pro využití v dopravě.

Pražec

S cíli EU by mohly být v souladu stejně dobře i dotace na CNG busy: europoslanci by totiž rádi – v rámci tzv. taxonomie – označili plyn za „udržitelný“.

Gwann

bus na CNG nebo zkapalneny biometan bude skoro stejný technologický. je hlavně rozdíl ve vzniku toho biometanu vs metanu že zemního plynu

Gwann

splaceny biometan

Michal

A to si zrovna Liberec (na fotce) po mnoha a mnoha letech pořídil novou plničku. Něco podobného se ale dalo očekávat a ty pravidla se do budoucna rozhodně ještě zpřísní a kdo ví, jestli pak bude možné využívat i ten biometan.

Navíc, když G7 chce prosadit úplný konec benzínu / nafty i ropných plynů ( https://energozrouti.cz/z/benzin-s-naftou-se-louci-vedouci-predstavitele-g7-oznami-jejich-uplne-ukonceni ). Biometan má sice nejmenší emise CO2 ze všech těchto paliv – ale nějaké tam jsou, takže do budoucna nebude tím nejlepším.

Gwann

biometan půjde téměř jistě plnit i plnickou na CNG, jde skoro o to samé, i ten biometan bude muset být zkapalneny.

Gwann

…stlacený…

Kubrt

To C v CNG neznamená zkapalněný..

Gwann

uz jsem si to taky uvědomil. že tohle by se asi lehce blbě zkapalnovalo. narozdíl od propan-butanu, čili LPG

Kubrt

LNG taky existuje, má smysl jako přepravní forma NG na velké vzdálenosti (tankery), třeba ze Zálivu do Evropy. Nesměle se začíná uplatňovat i v autobusech. Výhoda proti CNG je menší objem nádrží, nevýhodou složitější logistika.

Gwann

a zkapalneni je dost náročné energeticky

Zrzek

Politici si můžou prosazovat co chtějí, nakonec stejně bude všechno úplně jinak než si plánují. Vše se jim poslední dobou vrací jako bumerang.

Gwann

zkuste se zamyslet nad rozdílem mezi biometanem a zemním plynem. pokud mi nevěříte, zkuste wiki a až pak nadavejte na politiky.

prostě jde jen o zbavení se fosilniho zdroje. víte kolik CH4 se uvolní z kalu a skaldek do ovzduší?

Pavel Vavříček

Takže další CNG vozy, pokud by přišly do Ostravy, budou předražené jako prase nebo už jenom příště do Ostravy elektřina, vodík a další paliva kromě dieselu a toho CNG.

Kubrt

Nevidím to tak kriticky; to vyžadovane % biomethanu může být jen symbolické a lehce pokrytelné stávající produkcí, případně zázračně skokove papírově zvýšenou. Konverzi zemního plynu na biomethan zajistí certifikát.

Gwann

biometan je skoro to stejně co zemní plyn….jen ho nebudeme kupovat od Putina, ale jimat z hniti našeho vlastního odpadu nebo možná i ze sachet na ostravsku

Kubrt

Já vím, za těch pár let na VŠCHT jsem něco pochytil 🙂

Gwann

vidíte, víte toho daleko více než já, polibeny naposled chemii na gymnazii

Gwann

ale klid, biometan je metan recentniho původu, fosilních metanu je v zemním plynu až 90%. může být rozdíl v čistotě aj, ale jinak asi nic zasadniho