Konec dlouhých debat o zdražení veřejné dopravy. Středočeši odsouhlasili automatickou valorizaci jízdného

Ke zdražení má dojít od začátku příštího roku.
Zastupitelé Středočeského kraje odsouhlasili změnu tarifu Pražské integrované dopravy, která přinese zdražení až o 30 %, ve výjimečných případech naopak zlevnění. Průlomovou novinkou v tuzemské veřejné dopravě je rozhodnutí o automatické valorizaci tarifu podle inflace v dalších letech.
O změně tarifu dnes po hodinách jednání rozhodli krajští zastupitelé, pro návrh hlasovalo 33 ze 60 přítomných. Neprošel protinávrh hnutí ANO 2011, aby se naopak zvýšily slevy pro vybrané skupiny cestujících.
K navýšení základních tarifních cen dochází poprvé od roku 2022. Kraj to vysvětluje rostoucími náklady na zajištění dopravní obslužnosti a snahou udržet podíl financování jízdným nad hranicí 30 %.
„Veřejná doprava má zůstat kvalitní, dostupná a spolehlivá. Ale nemůže fungovat bez odpovídajícího financování. V posledních čtyřech letech vzrostly náklady na zajištění dopravní obslužnosti téměř o 30 %. Současný tarif už tuto realitu neodráží. Pokud chceme nadále obnovovat vozidla, zavádět bezemisní technologie a rozvíjet infrastrukturu, musíme přistoupit k úpravě jízdného,“ vysvětluje důvody zvýšení cen radní pro veřejnou dopravu a mobilitu Petr Borecký.
Elektronicky výhodněji
Jednou z velkých a už nyní silně diskutovaných změn je rozdílná cena při platbě aplikací PID Lítačka a při použití papírových jízdenek či nákupu u řidiče. Kraj si pro tento případ nechal zpracovat právní stanovisko, podle kterého není takový postup v rozporu se zákonem. Nákup přes aplikaci bude vždy levnější. Zatímco u papírových jízdenek je navrženo navýšení o 30 %, elektronické jízdné má být zvýšeno pouze o 20 %, což má motivovat cestující k využívání digitálních kanálů a zefektivnit odbavení.
Například běžná 30minutová jízdenka pro tři tarifní pásma (typicky pro cesty mezi Prahou a přilehlými částmi Středočeského kraje) se v papírové podobě zvýší z 30 Kč na 39 Kč, v aplikaci PID Lítačka pak bude stát 36 Kč. Nejkratší jízdné pro dvě pásma vzroste z 20 Kč na 26 Kč (papírově) a 24 Kč (elektronicky). Dlouhé relace přes 13 pásem budou stát až 208 Kč v papírové a 192 Kč v elektronické podobě.
Jednou ze změn je i přepásmování v rámci Prahy. Nově bude pásmo P jedním pásmem. Ti, co pojedou z kraje do Prahy budou nyní platit o pásmo méně.
Detailně jsou všechny změny popsány ve zprávě pro zastupitelstvo, kde je součástí i kompletní ceník.
190 korun za skupinu na den
Novinkou bude i skupinová jízdenka na jeden den. Bude jen pro cestování v rámci krajských zón, nikoliv v Praze. Nebude vždy na 24 hodin, platnost bude celý den s přesahem do 4. hodiny ranní následujícího dne. Prodávat se bude ve dvou verzích: pro jednoho dospělého a dvě děti do 15 let za 210 Kč (190 přes PID Lítačku) ve verzi pro dva dospělé a až čtyři děti za 400 Kč (370 Kč přes PID Lítačku).
Součástí materiálu je nově i jízdné pro 1. třídu ve vlacích nebo poplatky za parkování u krajských P+R parkovišť. Základní sazba bude 50 Kč na den, majitelé časových kupónů PID budou mít stání zdarma. Nově řeší dokument i ceník jízdních kol v cykloboxech u nádražích, den vyjde na 10 korun, s dobíjením elektrokola na 30 Kč.
Nově bude zavedeno zaměstnanecké jízdné pro řidiče autobusů a dispečery, bude na hodnotě 10 % celoroční jízdenky pro celý kraj. Změní se také pokuty za jízdu bez platného jízdního dokladu. Strop bude 2 500 Kč, pokud cestující zaplatí na místě, vyjde ho taková jízda na 1 500 Kč. Při zaplacení do dvou týdnů bude pokuta 2 000 Kč.
Zdražení by mělo přinést přibližně 375 milionů korun ročně a přispět k udržení poměru výnosů z jízdného na krytí nákladů kolem 35 %.
Nový tarif začne platit v lednu, schválit ho musí ještě pražští radní. Zastupitelé také schválili pravidelnou valorizaci cen dopravy ve Středočeském kraji každé dva roky, která zohlední inflaci. „Dvouletý cyklus má zajistit to, aby nedocházelo k cenovým skokům,“ řekl dnes Borecký.