Konec dlouhých debat o zdražení veřejné dopravy. Středočeši odsouhlasili automatickou valorizaci jízdného
Jednotka Pesa Elf.eu pro PID. Foto: Ropid

Ke zdražení má dojít od začátku příštího roku.
Ke zdražení má dojít od začátku příštího roku.
Přitom bychom se měli pohybovat spíš směrem k Lucemburskému modelu veřejné dopravy zdarma.
možná i klimaticket by stačil
Proboha proč?
A proč ne?
my ty lidi do těch aut dostanem to si pište
Já to moc rád zaplatím. Klidně to zdražte ještě víc. Stejně mi v práci furt přidávaj a já už to nemám kam dávat. Už nemám doma dost suchých skladovacích prostor na bankovky.
To máme stejný problém, ale já to mám vyřešeno, budu jezdit dražší VHD a přestanu jezdit autem, bude to stát více bankovek a nebudou už tolik překážet 😏
Bude umět lítačka automaticky prodloužit časovou platnost jízdního dokladu v případě zpoždění spoje. Běžně mají v ranní špičce některé regionální autobusy zpoždění 15 – 30 minut a při přestupu po Praze nebo návaznosti na další spoje po regionu je tak cestující diskriminován. Nejsem si úplně jistý jestli na tyto situaci budou revizoři školeni a nebude to vyvolávat zbytečné konflikty Podle přepravních podmínek by asi mělo být cestujícímu umožněno dokončit cestu i na časově propadlý lístek.
V přepravních podmínkách PID nic takového není.
Je stanovisko MDČR, že ve vyhlášce 175/2000 Sb. se § 40 odst. (1) písm. b) bod 1. vztahuje i na dokončení přepravy, i když ke ztrátě přípoje nedojde. Ale nevím, jak s tím zachází ta aplikace.
Oni se vám vymluví na to, že na té jízdence není trasa, jenom nějaký čas a pásma.
Krátce po vypršení jízdenky je v seznamu dokladů v historii vidět i s QR. (Nemám ozkoušeno, jak dlouho a jestli ten čas na něčem záleží).
Zatím jsem prakticky problém neměl. Jednou po přestupu do dalšího vlaku (o interval později) mě vlakoš nechal, sám sem nabízel zpožděnku a akorát se zeptal „na co, vždyť vám to platí“ (i když na displeji mého mobilu bylo, že ne)
Tak třetinový nárust cen?
Jaký důvod tentokrát? Energie zlevnují nebo se drží, ropa taky relativně dole, platy řidičů taky raketově nerostou. Inflace je přece kolem 3% a najednou zdražení 30%?
Rostou náklady na dopravu (růst mezd zaměstnanců dopravců, náklady na provoz a odpisy dopravních prostředků). A také se zvětšuje množství spojů (autobusových, vlakových) a reálné ceny veřejné regionalni dopravy jsou na úrovni cca 50 – 60 procent cen roku 2005.
Popojíždění autobusů v kolonách také něco stojí. Akorát pak kulhá ta ohlašovaná kvalita, kterou prý je třeba držet. Bohužel.
Ach jo, jedná se o kumulovanou inflaci za 4 roky.
Za tu dobu se zvedly i ty platy pracovníků v dopravě…
Rostou i náklady tím, že tam kde by stačila 814, musíme mít 841, která má náklady na provoz o 100 vyšší.
Tohle navázání cen na inflaci je hrozně nebezpečné.
Když je inflace zanedbatelná, tak budiž, ale pokud inflace vylétne kvůli nějaké položce nesouvisející s náklady na zajištění dopravy, tak se jízdné nesmyslně zvýší, zvýšené jízdné se promítne do vyšší inflace, vyšší inflace implikuje zdražení jízdného, zvýšené jízdné se promítne do vyšší inflace, vyšší inflace implikuje zdražení jízdného…
A co když nastane deflace?
Tak je to takovej kolosální průser, že nějaký jízdné už je fakt jedno
Deflace existuje pouze teoreticky, jinak ji nikdy nikdo neviděl. Jako Columbova manželka.
Deflace se ve světě objevila několikrát v průběhu posledních cca 100 let. Například za velké hospodářské krize ve 30. letech ve spojených státech, v Řecku, Irsku či Španělsku během globální finanční krize v roce 2009… 😉
Tady jsem jí za svůj život neviděl ani jednou.
Já jsem taky nezažil, že by zde spadl meteorit, který udělal 10 metrový kráter do země. To ovšem neznamená, že se takové věci nedějí jinde a nemůže se to stát i zde. 😉
Pak by mělo ovšem jízdné zase zlevnit. Podobně jako vše, co je poslední dobou na míru inflace navázáno…
Průlomové to určitě není, zdražení o inflaci má řadu let zakotvenu už Plzeň. Nicméně poslední cca 3 roky se to moc nedodržuje, populismus je prostě lákavý.
A vyvážená ČT to nechala okomentovat asi třemi „občany“ ve smyslu – zadarmo to nejde, mně to nevadí, je to jen pár korun.
Jo, měli tam dát někoho, kdo chce super služby zdarma, takový postoj by tu veřejnou diskuzi osvěžil a vyvážil.
No tak hele jestli ti věk sedí na nick, tak jsi poslední, kto má právo mít blbý kecy, páč to máš x 0,75.
Oni to ještě nevrátili na 0,5? Vida, to se někdo má. 🙂
V těch skupinových slevách se taky mohli trochu odvázat. Už rodina se třemi dětmi může mít problém, od pěti nahoru jste úplně mimo.
Mrkněte do statistiky, kolik rodin má 3 a více dětí. Myslím, že méně než 3%, ato raději neptám kolik z nich jezdí vlakem vyjma Mikuláše a Dne dětí.
Právě proto by to moc nebolelo, a těmhle rodinám (většinou majícím hlouběji do kapsy) by to pomohlo hodně.
My máme tři děti, a jezdíme všude (a často) vlakem, autobusem, MHD. Auto ani nemáme. (ale bydlíme v Ostravě, na vesnici nebo malém městě bychom to bez auta nedali)
Vždyť je tam varianta 2 dospělí a až 4 děti… No a tomu pátému, pokud dosáhne zpoplatněného věku dříve, než to první přestane mít zájem jezdit s rodiči, halt bude koupena extra jízdenka pro dítě. S oddílem řešíme skupinové slevy na výlety podobně.
Jako radost to není, ale přežít to asi dokážu. Rozhodně mě to nepálí tak, jako opět posprejovávané a zevnitř počmárané Elefanty bezmozkovými individui z okolí Prahy. Tady jsem fakt pro ještě větší zátahy a tlaku na zpřísnění legislativy. Nikdo neposprejuje vlak omylem.
Zpřísnění legislativy? Už jediná nasprejovaná tečka je trestný čin, bez ohledu na výši škody. Problém je v tom, že sprejery většinou nikdo nechytí. I když je zachytí kamery, těžko je lze identifikovat – obvykle se oblékají vzájemně dost podobně a obličej si samozřejmě zakrývají. A nastříkat tag je záležitostí pár vteřin, takže než někdo zasáhne, jsou dávno pryč.
Problem je bohuzel jinde. Nase soudy se timto nechteji moc zabyvat a tak pachatele vyvaznou vetsinou se smesnou pokutou, coz nasledne demotivuje PČR k tomu po techto individuich jit
Tak ať ale udělají i jednopásmovou jízdenku, klidně čistě doplatkovou (platí pouze v kombinaci s kuponem). Protože muset platit dvě pásma navíc k Praze třeba za jízdu do Hostivice nebo Úval je lumpárna.
Taky by pásma 0, B mohla respektovat i MHD, jinak to v zásadě ani není integrovaná doprava, když za jednu zastávku MHD na okraji Prahy platím dvě pásma jak kdybych jel 30 km na druhý konec.
Jednu zastavku muzete dojit pesky 😉
Ano, z letiště do Kladna přes Navigátorů platím 40 nebo 70 podle toho, jestli zrovna jede nějaké meziměsto nebo musím trolejbusem.
Nebo zrušit B a sjednotit hodnotu pásem. Je to takový nárazník mezi rozdílnými přístupy Prahy a okolního Středočeského kraje od doby, kdy chtěl jeden zdražit a druhý zrovna ne, přičemž se toto žel střídá (aby náhodou nebyli jejich zástupci ve shodě).
Já bych je naopak zrušil.
Situace „chci ze Staré Boleslavi na pole, ne na metro“ (Letňany) by mohla řešit nepřestupní jízdenka.
A situace „chci jet jednu zastávku v Praze“ vlastně taky, omezená časová platnost nebo nepřestupní jízdenka.
No jo, když snaha je přesně opačná. Jedete dvě pásma, ale déle než 15 minut, tak zaplatíte tři. Mně by tohle přišlo fajn i v Praze, třeba by pak okrajové části (podél silnic roztahané obce) nebyly zahlcené auty těch, kteří do města nejezdí, ale potřebují odvézt dítě do školy na opačném konci vesnice (na kolo není vždy počasí, navíc když ostatní jezdí auty, výsledný hustý provoz odradí od kola ostatní).
Myslím jízdenku na 10 až 15 minut za 15 až 20 korun (což by odpovídalo právě dvěma pásmům P+0, když P bude nově opět pásmo jediné, a nikoli ‚dvojpásmo‘).
Inflacni cil CNB je 2% rocne. Bude-li naplnen, zdrazi PID kazde dva roky o 4%, tedy jednorazove jizdenky na kratsi vzdalenosti o 1 az 2Kc. Perfektni maglajz. S automatickou valorizaci souhlasim, ale nebylo by lepsi ji udelat napr. vzdy, kdyz komulovana inflace od posledni valorizace presahla 10%?
A není to úplně jedno? No tak to zdraží o korunu, zkomplikuje to někomu život? 🙂
Jenže koruna ke koruně a dohromady to udělá mnohem větší částku. 😉
V aplikaci ne. V papírových jízdenkách to nadělá docela chaos.
Další důvod proč papírové jízdenky časem úplně eliminovat.
Důvod, který uměle vytvořte, není důvod, ale záminka. 😉
a v cem je problem?
V nutnosti vydávat nové papírové jízdenky. Zbytečná režie pro kraj, opruz pro majitele těch lístků „do zásoby“.
Oni se mimo Prahu dají někde koupit nějaké vícepásmové, možná vyjma AE? Kdysi jsme někde viděl 5pásmové, ale dnes je toto vše z automatu.
Ano, právě z automatu.
Jak poznám krajské P+R od nekrajského?
Že na krajském P+R bude logo kraje a na nekrajském znak města?
A když tam není žádné logo, jen značka?
A nebylo by dobré mít přehled i před cestou?
Nejlepší by bylo mít to v celém systému jednotně, jinak to přestává být systém. Někdy je přílišná unifikace na škodu, ale v tomto případě to, řekl bych, jistě neplatí.
Ono je jich tolik, ze to nedate nazpamet? ;o)
Chapu, ze kdyz jednou za patnact let nejake postavi, muzete s tim mit problem, ale.. To zvladnete!
Mohl by to prosím udělat stát se spotřebkou na benzín (příp. i s dálniční známkou) a města s parkovným?
U dálničních známek to tak je.
Sorry, pravda, celkem nově:) Ale spotřebka se zvedala naposledy 2010 (pomíjím krátkodobě sníženou sazbu po vypuknutí války), to je v kontextu výstavby/údržby silnic či rostoucích výdajů ve zdravotnictví šílené…
Tak ono by šlo valorizovat prakticky vše – dávky, platy ve veřejném sektoru, paušální daně, všemožné správní poplatky, všechno možné. Problém je, že to je zároveň proinflační opatření. Vždycky je to volba mezi tím, že určitá částka zachová svou reálnou hodnotu a tím, že hodnotu ztratí měna. Navíc to samozřejmě omezuje politické zásahy, což asi na první dobrou zní dobře, nicméně na druhou stranu volíme si tu levicové, tu pravicové strany proto, aby tyhle rovnováhy různě měnily. Ve chvíli, kdy bude vše „automat“, se jaksi vytratí ty různé koncepční přístupy, které prostě vždy mají svá plus a minus. Zkrátka automatická… Číst vice »
Automatická valorizace nebrání, aby se v tom politici vrtali. Viz důchody, skoro každá vláda je měnila, skoro před každou byl předpis.co by kdyby.
Tarif SJT má, pokud se nepletu, nastavenu automatickou každoroční valorizaci a nemožnost poklesu ceny. Ve smouvách dobrovolně uzavřených mezi státem a dopravcem. Změna tarifu SJT (výše či zvyšování) by znamenala, že se změnou by musel souhlasit každý jeden dopravce?
Nemožnost poklesu? To je jak s těmi platy, aby náhodou někdo o něco nepřišel… Pak se to při návratu na původní hodnotu pro jistotu dále zvedne, aby byl pocit růstu (a zmaru) dokonalý. 🙂
🚗🚗🚗
Souhlasím, jezdím jako řidič autobusu na lince PID a už v současné době mi dost lidí nadává že jízdné je drahé. Komerční linky na stejné trase jsou prý o 30 Kč levnější, takže tak…..
428 Praha – Strakonice dnes 159 korun, nově 195. Komerční linka 120.
Jízdné do sousední vesnice 20, bude 26, Plzeňský kraj 14.
Praha – Strakonice A.N. bez předplacených pásem PID je v současné době za 163 Kč, Jihočeský kraj asi před měsícem zdražil jízdné. Někde méně, jinde relativně dost….
Zdražit jízdné a zrušit trať na Dobříš…
A k čemu je trať na Dobříš?
A jak to spolu souvisí? Kraj stejně tratě neruší.
Tak to by krajský rozpočet zachránilo, zrušit těch deset párů víkendových vlaků do Dobříše, to je ve výdajích na ZDO kapka v moři. V pracovní dny na to přispívají obce. Trať je v dobrém stavu a funguje tam pravidelná nákladní doprava.
Co se tam ještě vozí? Rukavičky už nevyrábějí, leda vozíky (ty ale tuším jezdily po silnici), Mníšek pro jistotu odpojili zcela (tedy i potenciálně pro osoby), leda dříví – dokud budou nějaké lesy. No právě na výlety byl ten vlak fajn, nicméně pokud nepřeváží přístup „neobjednáme osobní vlaky, tedy je možno trať zrušit a náklad přesunout na silnici“, který už byl uplatněn párkrát jinde, pak OK.
Jak tu je již napsáno. DE AT má klimaticket. My s děsivým SJT a auto zdrazovanim míříme spíše na Balkán kde auto je nutnost……
Pritom by to bylo tak jednoduche: adekvatne zpoplatnit parkovani. Kdyz nove parkovaci domy stoji pres milion za misto, melo by denni parkovne cinit aspon 500Kc, mesicni 8000. Na ulici podle lokality 2000-10000. Pak by jizdne v hromadne doprave mohlo byt jeste o neco vyssi, aby cestujici platili vic nez 30% nakladu.
no v tomto případě by šlo o tzv. zlodějinu
A vy sám budete takové parkovné akceptovat? Nehledě na to, že tím roztočíte inflační spirálu.
Navíc netuším, proč by měl někdo obcím nařizovat parkovné na ulici, která té obci patří?
Když se někdo jmenuje lokotomy, zjevně všude jezdí lokomotivou, takže cena parkování ho netrápí. Tyhle extrémní návrhy mají lidi, co auto nemají a sní o světě bez aut. Preventivně upozorňuju, že auto mám a dnešní pražské residentské ceny považuju za symbolické.
Jakou inflační spirálu? Ono pak dojde ke zdražení, energií či potravin? A proč by mělo?
O tom to není. Je to o (alarmujícím) trendu, kolik aut ráno vstupuje do Prahy, a situaci v těch všech nárazníkových zónách. A od toho odvíjejte teorie či snad vize, co s tím.
Nezapomenout přitom na jistou nerovnici: když nakrásně Středočechy přesvědčíte a namotivujete, aby ve větším počtu přešli na veřejnou dopravu, potká se to s kapacitní nedostatečností spojů (infrastruktura – počet techniky na kolejích či silnicích – lidské zdroje).
To, že někde, jako třeba dnes, přijede syslograf oblepený lístečky o nefunkčních dveřích, je už marginálie. Publikum se tím baví, jen mu nesmíte říct, že zdražujeme o pětinu či více.
Vy jste normální šílenec na útěku, jinak to není možný. Nechtěl by jste lidem zakázat a zpoplatnit tržně třeba zcela vše?
Počítám že jste ten co jezdí jen na kole.
A ještě chybí, že těm co nemají na to parkovné by se platily sociální dávky na parkovné 😀
Pochopil jsem to správně jako postesk nad stále horšími zácpami ve Středočeském kraji?
Ne.