Konec bonusů za utrácení. MD chystá systémové změny ve Správě železnic, reaguje na problémy při výlukách
Odměny vedení mají nově odrážet hlavně spolehlivost železnice.
Ministerstvo dopravy chystá ve Správě železnic systémové změny. Upravit se má především fungování organizace včetně odměňování jejího vedení, nově má odrážet skutečnou spolehlivost železničtí sítě v provozu. Ministerstvo tak reaguje na problémy při výlukách na tratích včetně koridoru mezi Prahou a Ostravou, kde vlaky v některých případech nabírají i hodinová zpoždění. ČTK to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). O změnách by měla v příštím týdnu jednat správní rada Správy železnic.
Problémy při výlukách na tuzemské železnici v minulých týdnech několikrát výrazně omezily provoz. V posledních měsících se opakují také na hlavním koridoru mezi Prahou a Ostravou, kde správa loni zahájila na několika úsecích velké rekonstrukce. Dosud poslední větší porucha na trati během předminulé soboty zcela zastavila provoz na šest hodin. Problémy se navíc opakovaly i o den později. Potíže v provozu při výlukách se ovšem vyskytují i na jiných úsecích, opakované problémy jsou například na trati mezi Prahou a Berounem.
„Chystáme především změny systémového nastavení včetně odměňování vedení Správy železnic. Budou mnohem silněji odrážet spolehlivost sítě – zpoždění způsobená problémy na infrastruktuře, bezproblémovost výlukové činnosti, objem provezeného nákladu a plynulost dopravy,“ popsal připravované změny ve fungování organizace Kupka. Předchozí Správní rada motivovala finančními bonusy vedení organizace především k utrácení.
Úpravy ukazatelů by měla schvalovat nedávno obměněná správní rada organizace, kterou od července vede hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček (ODS). Rada by se měla sejít asi na konci příštího týdne. Správní rada má dohlížet nad hospodařením jedné z největších státních organizací a řeší například i personální změny nejvyššího vedení. O jejím složení rozhoduje vláda, většinou na doporučení ministerstva dopravy.
Správa železnic kvůli častým problémům na hlavním koridoru už v minulých dnech reagovala změnami postupů při rekonstrukci. U Bezpráví na Orlickoústecku zrušila v minulém týdnu beznapěťový úsek, čímž chce eliminovat poruchy trakčního vedení. Správa zároveň jedná se stavbaři o dalších úpravách při rekonstrukci. Podle správy by změny měly buď úplně eliminovat, nebo alespoň výrazně omezit opakování podobných incidentů jako v minulých týdnech během výluk v příštím roce.
Správa železnic vznikla v roce 2003 odštěpením od Českých drah. Její fungování bylo původně nastaveno pro správu železniční infrastruktury a investice do ní, později ovšem organizace převzala zodpovědnost i za řízení provozu na kolejích a od roku 2016 také správu vlakových nádraží.
ČTK