Konec bonusů za utrácení. MD chystá systémové změny ve Správě železnic, reaguje na problémy při výlukách

Jiří Svoboda (vlevo) a Martin Kupka. Foto: Twitter Jiřího SvobodyJiří Svoboda (vlevo) a Martin Kupka. Foto: Twitter Jiřího Svobody

Odměny vedení mají nově odrážet hlavně spolehlivost železnice.

106 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojta

To nebude jednoduché. Jeden příklad za všechny: Jak může SŽ za to, že strojvedoucí nestáhne sběrač lokomotivy a škoda trakční vedení? Mnohahodinové zpoždění takto u desítek vlaků způsobí jediný lidský element…

Vašek

Přemýšlejme tak, abychom tu chybu vyloučili. Těžko toho dosáhneme tak, že třeba pohrozíme trestem doživotního vězení. Nestažení sbězače není úmyslný čin. Ale udělejme trolejové vedení s děliči, aby se nemusel sběrač stahovat. Pak nehrozí stržení a problém je vyřešen. Ostatně to píší i jiní diskutující k tomuto tématu.

Radek

Není problém strčit tam dělič nebo dva. Pak je ale musíte vymontovat a zůstanou vám tam 4 kudlačky. V hlavních kolejích to ale nemůže zůstat, protože to při rychlosti nad 100 km/h funguje na sběrače jako pila. Musí se tedy vyměnit trolej v celém kotevním úseku a to stojí peníze a čas. Teď čekám, že sem někdo hodí ekonomické (ne finanční) porovnání, abychom se v tomto tématu posunuli dál.

Frantík

Nebo na to upozornit dostatečně výrazně …

Věra

Jejda už se těším až dojedu z Pardubic do Zadní Třebaně dle jízdního řádu. To už se ani nepamatuji kdy naposledy. Je to zoufalé, zoufalé. Obě trati absolutně neodpovídají 21. Století

Frantík

Minimálně by mohli JŘ o to zpoždění posunout…

JiP

Ne ze bych nejak obhajoval zpozdeni, ale dokazal bych ho i prijmout kdybych vedel, ze provadene stavby povedou k nejakemu dramatickemu zlepseni provoznich parametru trati tj, zvyseni rychlost a zkraceni jizdnich dob. Ten zasadni problem je, ze soucasne dramaticke problemy v doprave jsou zpusobeny vylukami, ktere tak jak jsou koncipovany realne vubec nic nezlepsi.

Karel

Zvýšit traťou rychlost a tím i jízdní dobu lze většinou novostavbou. Rozhodujícím faktorem je totiž směrová poloha, to jest čím menší poloměr oblouku tím nižší rychlost.

Frantík

Například každá rekonstrukce by měla povinné trať elektrizovat nebo alespoň na elektrizaci připravit …

Vojta

Bylo by hezké, kdyby se zohledňovala i kvalita a údržba prostor pro cestujících. Zrovna dnes jsem jel z Břeclavi do Kolína a nemohu říct, že na nádražích je nepořádek, ale, když se podívám za hranice do Rakouska, je to tam o level jinde. Stejně tak kvalita rekonstrukcí. Spousta věcí na nádražích nevypadá esteticky vůbec dobře a mnohdy to komplikuje i údržbu. Nevim, jestli to má být zohledněno při odměnách vedení, ale i stímhle by se něco mělo udelat

Zdena

Červíček předseda správní rady, hejtman, senátor a bůhví čeho ještě. To v ČR došli lidi?

Jumbotron

Bakalář z Policejní akademie je odborník na železniční dopravu.
ODS a jejich kecy o odbornících na svých místech. Je třeba se dotázat podle zákona č. 106/1999 Sb., jak je honorován…. Zkusíte to, pane Sůro?

Vapch

SŽ zločinecká organizace…

Joseph

Nepaušalizujte, je to ubohé.

Miroslav Haltof

Po tolika letech to je fakt pecka.

Jiří Kocurek

Njěkých 9 měsíců od jemnování vlády. Ano, mohl to udělat Dvojministr i jeho předchůdci. Jenže Dvojministr raději kecal krajskému úřadu do objednávky osobních vlaků na lokálkách.

Leinad

Při tom je mohl objednat sám, takový R Mochov-Bochov, který by v určitých usecích zastavival ve vsech stanicích a zastávkách 🙂

David

Bonusy a malusy vedení SŽ (do úrovně oblastních ředitelů) by měl navrhovat SVOD Bohemia + ŽESNAD, protože to jsou „zákazníci“ SŽ. Ministr nebo řídící orgán by měl samozřejmě pravomoc rozhodnout o bonusech/malusech v konečné podobě, ale nikoliv nějak řádově (t.j. dopravci navrhnou manekýnovi mínus 100 %, ministr nebo řídící organá by to mohl korigovat třeba na mínus 50 %, ale nemohl by navrhnout plus 70 %). Protože jinak se tahle organizace od formy monopolu z 19.století, kdy dopravce vždy musí, ale SŽ nemusí vlastně nic, nezmění. Protože SŽ by měla svoje služby nabízet a nekomplikovat dopravcům život. Bohužel tohle jde… Číst vice »

FP1

Jakože zákazník bude navrhovat odměny? Pěkná blbost.
To je jakobyste chtěl jako zákazník rozhodovat o odměnách prodavačky v obchodě.

Kryštof

Srážení odměn managementu nikdy nevedla k efektivitě , naopak toto lůzácko-SSPďácké ,,opatření,, povede pouze a jedině k demotivaci vedoucích zaměstnanců…… Takže krok zpět

Vašek

Kdo tam mluví o srážení? Naopak mohou brát víc, pokud bude doprava bezpečnější, včasná atd. Vy kujóne, vy předpokládáte, že dosud brali odměny neoprávněně.

Leinad

Naopak plat podle plnění KPI se dělá v hodně firmách a funguje dobře. 🙂
K řešení je, jak nastavit KPI pro Spržel.

Franta

Těch mínusů od kamarádů z Třebové/Žiliny/Pardubic….

robert

Jsi si jistý, že mínusy jsou odtamtud? Nebo sis tak trochu zapřeháněl?

Franta

Naprosto. Znám ten podivný svět zevnitř.

Martin

A propo’s…jak chcete zajistit plynulost dopravy, když většina kontrolórů o dopravě nic neví, a tak se specializují na kontrolu administrativy? Když je vám řečeno, že „důležitější je provedení zápisu, rychlík si může počkat u vjezdu“? Když si kontrolní orgány prosadili do elektronického dopravmího deníku vedle minut i vteřiny zadání času zastavení, odjezdu, či průjezdu vlaku, aby si doma, či na večeři, na telefonu, tabletu, nebo notebooku, mohli kdykoliv otevřít jakoukoliv stanici a trestat za „pochybení“… Budete jako výpravčí raději provzně zajišťovat dopravu, nebo administrativu? Jsem ze staré školy a i za cenu postihu je a bude u mne prvotní doprava.… Číst vice »

Stepan

Vyplňovat do nějakého deníku ručně vteřiny je samo o sobě absurdní. Časový údaj s přesností na vteřiny nebo i vyšší by se měl zaznamenat automaticky na základě podnětu z čidla nebo jako časové razítko v okamžiku odkliknutí události. Ruční oprava nebo upřesňování časového údaje by měly být naprosto výjimečné. Administrativa nemá být práce navíc, většina prováděných úkonů by se měla zaznamenávat automaticky tím, že je někdo udělá. Do tachografu se taky čáry nemalují ručně.

Ale chápu, že na železnici možná ještě někde mají 19. století, a krom toho spousta těch výkazů a záznamů je čistá fikce.

Jiří Kocurek

Přesně, vždyť to musí poznat zabzař ve stanici ve chvíli, kdy odjezdové návěstidlo reaguje na průjezd vlaku a volnoznak se změní na stůj.

Georg

to, co popisuje martin, se tyka stanic, kde je elektromechanika a klicovy prumysl.

Jiří Kocurek

Což je také na pováženou, pokud něco takového existuje na trati, kde jezdí víc jak 4 vlaky za hodinu.

NOVOTNÝ

Odměny omezit anebo zavést i malusy, pokud se stane mimořádnost vlivem správy SŽ, aby si klíčový manažeři uvědomili, že není jen odměna ale i penalizace. Viz nepoučení ze situace z výluky u Brandýsa nad Orlicí nebo třeba rekonstrukce trasy Praha – Rudná – Beroun v době, kdy na hlavním koridoru probíhá paralelní výluka. Jak to mohli vůbec takto nastavit.

Jiří Kocurek

Na té Hrbaté měnili kolejnice s defektoskopickými vadami. Podepíšete se pod to, že se bude jezdit po nalomených kolejnicích, aby nebyla výluka? Kolem Berounky bude ta trať rozkopaná nejméně další 3 roky, na současnou stavbu má ihned navázat další úsek. Ty kolejnice by to nemusely vydržet.

Jiná věc je zároveň rozkopat Praha-Lysá a Praha-Kolín na více než půlrok v kuse.

Vašek

Na výměnu kolejnic nemusí být nepřetržitá výluka. V noci tam nic nejezdí, mohlo se pracovat. A pokud byl stav tak havarijní, že se muselo měnit okamžitě velké množství kolejnic, pak to má jistě někdo na svědomí.

Jiří Kocurek

Nevím, kolik jich tam museli měnit. V noci tam sice nic nejezdí, zato okolo trati spí hodně lidí a ta strojní utahovačka šroubů/matic dělá radnál, takže ani to není ideální řešení.
Defektoskopické vady se zjistí při diagnostice, která se dělá pravidleně. Vznikají po celý ten čas mezi prohlídkami.

Spekulace: Je klidně možné, že při předposlední prohlídce si řekli, že na hlavním koridoru je výluka…

Vašek

Pokud by předchozí defektoskopie zjistila vážné závady a traťák by nad tím mávl rukou, to snad ani nejde. Zažil jsem výměnu kolejnic v centru Vídně. Do večera jezdily tramvaje, v noci se pracovalo, ráno jezdily tramvaje. Nevím, proč by to nešlo na ,,Hrbaté“ PS: Po revitalizaci krátký perón v B. Závodí je již nastaven.

Martin

ČD. Asi to bude věčný problém. Stát přijal dělení svého ČD. A nově vzniklá součást odkupoval od ČD vše. Jednou koleje. Jednou zaměstnance. Pak nádražní budovy. A teď chce ČD další miliardy…Za pozemky pod těma kolejema… Čím víc SŽDC nakoupila, tím víc se ČD dostávala do ztráty. Už jen představa, že mě někdo zbaví tíhy platit zaměstnancům mzdu a z ní daň a zdravotní a sociální odvody a já si za to ještě nechám pár miliard zaplatit… kdo se má lépe bež ČD? A když už mám zaplaceno a jsem opět ve ztrátě..proč neprodat nádražní budovy? A proč pak… ČD… Číst vice »

Dudr.

To je zvláštní, třeba v roce 2017 měla skupina ČD zisk miliardu a zisková byla pět let po sobě. To nějak nesedí do vašich tvrzení….nebo, že byste nic ani neověřoval?
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-byly-loni-paty-rok-v-rade-v-zisku-do-plusu-se-vratila-i-osobni-doprava-47820/

Dráhy

Pane Kupka, nám fanouškům Českých drah by se líbilo sjednocení SŽ+ČD jako dříve… Když existuje DB NETZ a DB osobní dopravce, proč by nemohly své nádraží a koleje zase spravovat ČD místo a.s> státní organizace……. Začínám v kolejové dopravě věřit nejvíce modrým protože, RJ+LE+ARR+DLB jsou už horší než když začínali furt nějaká NAD jen protože nefunguje lokomotiva či jiná souprava…. Kdyby ČD koupili divizi RegioJetu a poté LeoExpressu tak by měli i autobusy vlastní ČD IC BUS…. Místo RJ značek a LE zpět na značky ČD IC(Intercity)….. ČD/JLV MI i chutná jídelní vozy jsou lepší než bageterie v RegioJetu….. ČD… Číst vice »

Roman G.

Tak to jste asi v poslední době nejel vlakem ČD, děs a hrůza!!! Přeplněné, nez jedniček, staré B atd, atd… (nefandím a ani nejezdím RJ ani LE).A jízda po kolejích by byla už úplné utrpení Stále je vidět dědictví minulosti, a to mi nikdo nevymluví, pořád platí: osobka (to je OK), potom CDC, CDC, CDC ,potom osobka, potom CDC,CDC a pak, když náhodou se někdo smiluje , ostatní nákladní dopravci (vlastní zkušenost z poslední doby, LV jízda, max 140, a v tomto pořadí jsem odstál cca 45 min, abych pokračoval za vlakem CDC v čele se 181). A to je… Číst vice »

Georg

ale, ale… vy jste nepoznal rezijkare 70+? na takove hovadiny ani nema smysl reagovat…

FP1

Jet jako Lv a stěžovat si, že furt stojím? Trochu zvláštní, toto není o tom „zlý soukromík“, ale o prioritách. Běžně se mi stává, že mě berou s nákladem na bok, protože mám Pn číslo, aby mě předjela osobka, a pak soukromník s dvěma 750 (případně 742), i když já jsem rychlejší, ale mám jen Pn číslo, a on jede jako NEx.

Karl vB.

Milé „Dráhy“,
váš příspěvek vyvolává dojem, že jej zřejmě pomohla stylisovat i tisková mluvčí 4. uliční organisace spolku „Žižkovské ženy.

Lukáš Chytil

A kolikrát za těch 5 let něco ČD prodávaly SŽ (DC)?

Lara

Až na to že zisk jim vytvořilo ČD Cargo

Josef22

Jakou souvislost to prosím má s odměnami SŽ za její odvedenou práci? Asi jsem četl jiný článek očividně…

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Bc. Jiří Svoboda MBA ven!

Stepan

Myslím, že tam bude mnohem hlubší problém než jeden špatný manažer.

Rýpal

Ano, těch špatných tam bude víc. A mnozí budou potřebovat motivaci, řekněme že spíše pozitivní motivaci.

Někdy si říkám, že snad i to ŘSD funguje líp.

Georg

funguje, protoze provoz ma na krku leda ve forme zimni udrzby…

David

A nejen on – tak musí přijít někdo, kdo železnici zná, ale není ze Správy železnic. Ale jestli s tím molochem vyfutrovaným evropskými směrnicemi pohne, to je otázka.

Pepa z tratě

Bohužel si to moc zdejších lidí neuvědomuje,ale tenhle bordel není z viny Kupky. Tenhle bordel na dráze je důsledkem řízení MD pod vedením Ťoka a zejména Havlíčka z vlády ANO. Doufám, že si to u voleb uvědomíte.

Vojtěch Suchan

Tenhle bordel je vinou konkrétních dvou lidí na MD, kteří tam jsou celou dobu a i dál budou, Kupka je akorát jejich loutka, stejně jako každej ministr před ním 🙂

Mysel

A jste si jist, ze v te dobe ridili MD Tok a Havlicek, nikoli Faltynek?

Franta

Komiku… takhle to na celé železnici vypadá už po generace.

Kryštof

Hlavně soudruha Kremlíka , jež si nezaslouží nic jiného, než deportovat do kremlu.
Pan Ťok, ač Hrabišovec, vedl MD poměrně brilantně. Havlíček jak v čem.

Jan Sůra

Vy se na SŽ jako zaměstnanec hodně nudíte, že?

Jan Sůra

Je rozdíl opozice a debil. Vašich posledních 20 příspěvků celkem jasně vysvětluje, proč píšete jako anonym.

Jan Sůra

Opět dojmy. Ohlášené systémové změny v největší organizaci v rezortu dopravy jsou samozřejmě zásadní zprávou, která má prioritu. Btw, v ČTK to vyšlo v 11:15. ani počty vám nejdou. Dojmy o nadšení si nechte od cesty. A proč se bojíte podepsat? Rád jen tak veřejně fabulujete nebo se za sebe stydíte?

Jan Sůra

11:15 vydáno, 11:59 poslední aktualizace. Jistě chápete rozdíl. Co je zásadní a co ne, nechte prosím posoudit mě a naše čtenáře. Podle čtenosti vidím, že o text zájem je, stejně jako o text o problémech RJ s nedostatkem vozů a nebo ČD a nepřebíráním souprav, v kterých jste viděl politiku. Přeji hezký zbytek života, svoji měsíční dávku komunikace s trollem jsem za dnešek bohatě vyčerpal.

ruzickovair@email.cz
86.49.255.20

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

LOL, šach mat.

Stepan

„Kdo neoprávněně poruší tajemství listiny nebo jiné písemnosti, fotografie, filmu nebo jiného záznamu, počítačových dat anebo jiného dokumentu uchovávaného v soukromí jiného tím, že je zveřejní, zpřístupní třetí osobě nebo je jiným způsobem použije, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok, zákazem činnosti nebo propadnutím věci.“ To by byl možná šachmat.

Jan Sůra

Ok, nashle.

Stepan

„Správa železnic vznikla v roce 2003 odštěpením od Českých drah.“ – to ČTK moc přesně nevystihla. Ono to bylo spíše naopak, že České dráhy akciová společnost vznikla odštěpením od Českých drah státní organizace, které byly zároveň přejmenovány na SŽDC státní organizaci, aby si snad někdo nemyslel, že má ve správě české dráhy – kdepak, cesty z těch drah měla nadělat.

Panto_X

Prostudujte si zákon 77/2002 Sb.

Stepan

Zpoždění, plynulost – to už je jen takové dolaďování do příslovečné japonské či švýcarské kvality. Základ je, aby vůbec ty tratě byly provozuschopné a průjezdné a aby se nemohlo stát, že je „dobrá správa“ svévolně nechá nezvratně zpustnout a zchátrat. Dokud není celá síť plně provozuschopná (s výjimkou úseků, na kterých se momentálně intenzivně pracuje), tak by tam odměnu neměl z vedení, které za stav zodpovídá, dostávat nikdo žádnou. A členové té „správní rady“ tuplem ne.

Franta

Pracovat se bude pouze tak intenzivně, aby to nenarušovalo plynulé penězotoky z rozpočtů na zakázky.

RHh

Včera bylo pozdě

Pája

Stahovačky jsou zlo, na což jen tak mimochodem upozornila v závěrečné zprávě. Doporučení obsahovalo i minimalizovat stahovačky během rekonstrukcí a totéž dlouho slýchám od fírů. SŽ to vydává za vlastní iniciativu? No mazec. Současný systém odměn u SŽ raději komentovat nebudu, protože mi doktor zakázal se rozčilovat.

Pája

…na což DICR….

Kryštof

aha takže když to říkají strojvedoucí tak to bude jistě objektivní….

Lukáš Chytil

Stahovačky jsou úplně na hovno vždycky. To vám řeknu jako výpravčí i strojvedoucí.

Jako výpravčí musím řešit, kde tu stahovačku mám, abych s tím vlakem projel nebo vlak 2500 t nezastavil před ní.

A jako fíra abych včas stáhnul a měl dostatečnou rychlost, abych tam nezůstal.

Taky jsem málo objektivní?

Leinad

Jaký je přinos stahovaček?

Karel

Stejný jako význam zatáček na silnici. Bez nich to nejde.

Vašek

Pokud se budou odměny dávat skutečně za spolehlivost dopravy, pak výrazně ušetříme.

mat

Mal ostať jeden podnik a to ČD.

Jan Novák

Můžete tu myšlenku nějak rozvést? Zajímalo by mě, proč si to myslíte.

mat

Napr.? zbytočný rozbujnely administratívny aparát

M19

A to by nebyl?

Franta

Minimálně by neexistovalo několik představenstev, dozorčích rad etc., právní, finanční, personální aj. odbor by stačil jeden a jedním ředitelem…

Jiří Kocurek

Personálních by bylo cca stejně, protože by měli součtovou agendu. Finanční zrovna tak a právní pravděpodobně taky.

Ve výsledku jen asi 20 lidí ve vedení, což je 1 stanice s provozem 24/7 převedená na dálkové řízení.

Tomáš Gottschalk

OBB jsou taky jeden podnik s několika divizemi, o síť se stará OBB infra. Tak to asi bylo míněno.

Stepan

Pokud byste chtěl být důsledný, tak by ty ČD vůbec neměly mít vlastní právní subjektivitu, ale měly by být organizační složkou státu – jako armáda, policie nebo ministerstva. Ani ty ovšem nejsou nestrukturované.

Tomáš Záruba

Kdo čeká něco jiného než prodloužení jízdních dob…?

Y.K.

Nicméně to lze dobře měřit a porovnávat s minulostí, tak se tam alespoň nic neschová. Lepší delší ale reálná jízdní doba než optimisticky nereálná.

Tomáš Záruba

Copak to jistě, ale je to i trochu otázka míry. Bojím se trochu něčeho jako „přidejte 20 % všude, ať to máme jistý“.

Jan

Když to přeženou, tak jim to dopravci a objednavatelé omlátí o hlavu. Mají přesné data, kde ty problémy jsou, tak to snad udělají aspoň trochu v poměru k současným zpožděním. Zas tak složité to není, to by mohli zvládnout.

Georg

totez se stalo pred par lety v letecke doprave, kdyz se objevila povinnost kompenzaci…

M@trixX

Bolo by vyrazne lepsie mat vsade par minut vatu a vediet sa na ten vlak spolahnut, ako dnesny stav, ked vlaky pravidelne meskaju pol hodinu a kazdy druhy pripoj sa neda stihnut.

Jan

Což je ale pořád lepší než současný systém „papír snese všechno“.

Jura

Ja cekam ukonceni vsech rekonstrukci a prubeznych oprav. Par let bez oprav to vydrzi a pak se zacne zpomalovat a jednoho dne vsichni budou prekvapeni, ze na Praha Ostrava se budou davat luzkove vlaky, protoze rychleji to nepojede.

Micky

Aby to nakonec nebylo tak, že snížíme kapacitu dráhy a dáme více prostoru nákladní dopravě. Bude větší pravidelnost v dopravě a provezeme více tun nákladu. A odměny jsou naše!

Jiří Kocurek

Pokud by to znamenalo že po koridoru nebude jezdit tohle, tak by se zase moc nestalo: https://www.zelpage.cz/razeni/22/vlaky/cd-95461

Georg

asi tusite, z jakeho duvodu se tam ten sukafon vyskytuje a stejne tak vite, ze tento duvod nejde jednoduse odstranit…

Leinad

Já nevím, proč tam nejede něco rychlejšího, třeba Spider.

680

bohatě by stačilo omezit počty spojů aby odpovídaly současné infrastruktuře a zatěžovaly by ji na odpovídající standartní procento vytížení kapacity tak aby, zbývala kapacita pro výluky mimořádnosti a podob. ale když se musí vyhovět každému kdo chce vlak na té a oné trati a na kolejích, kde jinde ve světě jezdí polovina vlaků než u nás se pak není čemu divit.

Tomáš Záruba

Když tak občas sleduju řízení provozu, tak bych řekl že vlaků by mohlo jezdit ještě tak o třetinu víc, akorát by se muselo přestat tolerovat plýtvání kapacitou v důsledku tzv. mámtovpyčismu.

680

a kde prosím Vás to řízení provozu sledujete?

qěcy

Pokud jsi opravdu ten Záruba, či vymyslel síťový taktový gvd, tak to mne poslední dobou silně zklamavas. Jdi to řídit na CDP, nebo třeba do Dobřichovic na hradlovinu podle toho, jak to firma chce. dvanáct hodin bez přestávky a abys dodržel to tebou požadované, tak každých pět mi út nejméně prepočítávej vyvoj situace. A pak něco kecej.

Georg

klid… mam spoluzaky, co meli zenit ve dvaceti.

Tomáš Záruba

No tak se jako budeme tvářit, že je úplně okej jak se východně od Třebové poslední dobou moc neřeší rychlosti a zpoždění vlaků, asi že „už je to stejně všechno zasekaný, tak co“?

Leinad

Taky je otázkou, proč někdo jede pomalu. Kochá se, prokluzuje to, má měkké napětí, má výstrahu….

Radek

Nebo omezení počtu vlaků?

Georg

touché!

Luděk Štěkala

Za mě krok správným směrem.

Stepan

Neřekl bych. Dokud nejsou spolehlivě zajištěny základní funkce, tak by menežment nad rámec svého základního platu neměl dostávat žádné odměny, naopak by se mělo hlídat, jestli si zaslouží aspoň ten plat nebo jak se tomu u nich říká.

Ten kdo vi

Takže ušetříme dvakrát, zruší se výluky. Ušetří se prostavěné peníze a zpoždění a po nás potopa.