Konec bonusů za utrácení. MD chystá systémové změny ve Správě železnic, reaguje na problémy při výlukách
Jiří Svoboda (vlevo) a Martin Kupka. Foto: Twitter Jiřího Svobody
Odměny vedení mají nově odrážet hlavně spolehlivost železnice.
To nebude jednoduché. Jeden příklad za všechny: Jak může SŽ za to, že strojvedoucí nestáhne sběrač lokomotivy a škoda trakční vedení? Mnohahodinové zpoždění takto u desítek vlaků způsobí jediný lidský element…
Přemýšlejme tak, abychom tu chybu vyloučili. Těžko toho dosáhneme tak, že třeba pohrozíme trestem doživotního vězení. Nestažení sbězače není úmyslný čin. Ale udělejme trolejové vedení s děliči, aby se nemusel sběrač stahovat. Pak nehrozí stržení a problém je vyřešen. Ostatně to píší i jiní diskutující k tomuto tématu.
Není problém strčit tam dělič nebo dva. Pak je ale musíte vymontovat a zůstanou vám tam 4 kudlačky. V hlavních kolejích to ale nemůže zůstat, protože to při rychlosti nad 100 km/h funguje na sběrače jako pila. Musí se tedy vyměnit trolej v celém kotevním úseku a to stojí peníze a čas. Teď čekám, že sem někdo hodí ekonomické (ne finanční) porovnání, abychom se v tomto tématu posunuli dál.
Nebo na to upozornit dostatečně výrazně …
Jejda už se těším až dojedu z Pardubic do Zadní Třebaně dle jízdního řádu. To už se ani nepamatuji kdy naposledy. Je to zoufalé, zoufalé. Obě trati absolutně neodpovídají 21. Století
Minimálně by mohli JŘ o to zpoždění posunout…
Ne ze bych nejak obhajoval zpozdeni, ale dokazal bych ho i prijmout kdybych vedel, ze provadene stavby povedou k nejakemu dramatickemu zlepseni provoznich parametru trati tj, zvyseni rychlost a zkraceni jizdnich dob. Ten zasadni problem je, ze soucasne dramaticke problemy v doprave jsou zpusobeny vylukami, ktere tak jak jsou koncipovany realne vubec nic nezlepsi.
Zvýšit traťou rychlost a tím i jízdní dobu lze většinou novostavbou. Rozhodujícím faktorem je totiž směrová poloha, to jest čím menší poloměr oblouku tím nižší rychlost.
Například každá rekonstrukce by měla povinné trať elektrizovat nebo alespoň na elektrizaci připravit …
Bylo by hezké, kdyby se zohledňovala i kvalita a údržba prostor pro cestujících. Zrovna dnes jsem jel z Břeclavi do Kolína a nemohu říct, že na nádražích je nepořádek, ale, když se podívám za hranice do Rakouska, je to tam o level jinde. Stejně tak kvalita rekonstrukcí. Spousta věcí na nádražích nevypadá esteticky vůbec dobře a mnohdy to komplikuje i údržbu. Nevim, jestli to má být zohledněno při odměnách vedení, ale i stímhle by se něco mělo udelat
Červíček předseda správní rady, hejtman, senátor a bůhví čeho ještě. To v ČR došli lidi?
Bakalář z Policejní akademie je odborník na železniční dopravu.
ODS a jejich kecy o odbornících na svých místech. Je třeba se dotázat podle zákona č. 106/1999 Sb., jak je honorován…. Zkusíte to, pane Sůro?
SŽ zločinecká organizace…
Nepaušalizujte, je to ubohé.
Po tolika letech to je fakt pecka.
Njěkých 9 měsíců od jemnování vlády. Ano, mohl to udělat Dvojministr i jeho předchůdci. Jenže Dvojministr raději kecal krajskému úřadu do objednávky osobních vlaků na lokálkách.
Při tom je mohl objednat sám, takový R Mochov-Bochov, který by v určitých usecích zastavival ve vsech stanicích a zastávkách 🙂
Bonusy a malusy vedení SŽ (do úrovně oblastních ředitelů) by měl navrhovat SVOD Bohemia + ŽESNAD, protože to jsou „zákazníci“ SŽ. Ministr nebo řídící orgán by měl samozřejmě pravomoc rozhodnout o bonusech/malusech v konečné podobě, ale nikoliv nějak řádově (t.j. dopravci navrhnou manekýnovi mínus 100 %, ministr nebo řídící organá by to mohl korigovat třeba na mínus 50 %, ale nemohl by navrhnout plus 70 %). Protože jinak se tahle organizace od formy monopolu z 19.století, kdy dopravce vždy musí, ale SŽ nemusí vlastně nic, nezmění. Protože SŽ by měla svoje služby nabízet a nekomplikovat dopravcům život. Bohužel tohle jde… Číst vice »
Jakože zákazník bude navrhovat odměny? Pěkná blbost.
To je jakobyste chtěl jako zákazník rozhodovat o odměnách prodavačky v obchodě.
Srážení odměn managementu nikdy nevedla k efektivitě , naopak toto lůzácko-SSPďácké ,,opatření,, povede pouze a jedině k demotivaci vedoucích zaměstnanců…… Takže krok zpět
Kdo tam mluví o srážení? Naopak mohou brát víc, pokud bude doprava bezpečnější, včasná atd. Vy kujóne, vy předpokládáte, že dosud brali odměny neoprávněně.
Naopak plat podle plnění KPI se dělá v hodně firmách a funguje dobře. 🙂
K řešení je, jak nastavit KPI pro Spržel.
Těch mínusů od kamarádů z Třebové/Žiliny/Pardubic….
Jsi si jistý, že mínusy jsou odtamtud? Nebo sis tak trochu zapřeháněl?
Naprosto. Znám ten podivný svět zevnitř.
A propo’s…jak chcete zajistit plynulost dopravy, když většina kontrolórů o dopravě nic neví, a tak se specializují na kontrolu administrativy? Když je vám řečeno, že „důležitější je provedení zápisu, rychlík si může počkat u vjezdu“? Když si kontrolní orgány prosadili do elektronického dopravmího deníku vedle minut i vteřiny zadání času zastavení, odjezdu, či průjezdu vlaku, aby si doma, či na večeři, na telefonu, tabletu, nebo notebooku, mohli kdykoliv otevřít jakoukoliv stanici a trestat za „pochybení“… Budete jako výpravčí raději provzně zajišťovat dopravu, nebo administrativu? Jsem ze staré školy a i za cenu postihu je a bude u mne prvotní doprava.… Číst vice »
Vyplňovat do nějakého deníku ručně vteřiny je samo o sobě absurdní. Časový údaj s přesností na vteřiny nebo i vyšší by se měl zaznamenat automaticky na základě podnětu z čidla nebo jako časové razítko v okamžiku odkliknutí události. Ruční oprava nebo upřesňování časového údaje by měly být naprosto výjimečné. Administrativa nemá být práce navíc, většina prováděných úkonů by se měla zaznamenávat automaticky tím, že je někdo udělá. Do tachografu se taky čáry nemalují ručně.
Ale chápu, že na železnici možná ještě někde mají 19. století, a krom toho spousta těch výkazů a záznamů je čistá fikce.
Přesně, vždyť to musí poznat zabzař ve stanici ve chvíli, kdy odjezdové návěstidlo reaguje na průjezd vlaku a volnoznak se změní na stůj.
to, co popisuje martin, se tyka stanic, kde je elektromechanika a klicovy prumysl.
Což je také na pováženou, pokud něco takového existuje na trati, kde jezdí víc jak 4 vlaky za hodinu.
Odměny omezit anebo zavést i malusy, pokud se stane mimořádnost vlivem správy SŽ, aby si klíčový manažeři uvědomili, že není jen odměna ale i penalizace. Viz nepoučení ze situace z výluky u Brandýsa nad Orlicí nebo třeba rekonstrukce trasy Praha – Rudná – Beroun v době, kdy na hlavním koridoru probíhá paralelní výluka. Jak to mohli vůbec takto nastavit.
Na té Hrbaté měnili kolejnice s defektoskopickými vadami. Podepíšete se pod to, že se bude jezdit po nalomených kolejnicích, aby nebyla výluka? Kolem Berounky bude ta trať rozkopaná nejméně další 3 roky, na současnou stavbu má ihned navázat další úsek. Ty kolejnice by to nemusely vydržet.
Jiná věc je zároveň rozkopat Praha-Lysá a Praha-Kolín na více než půlrok v kuse.
Na výměnu kolejnic nemusí být nepřetržitá výluka. V noci tam nic nejezdí, mohlo se pracovat. A pokud byl stav tak havarijní, že se muselo měnit okamžitě velké množství kolejnic, pak to má jistě někdo na svědomí.
Nevím, kolik jich tam museli měnit. V noci tam sice nic nejezdí, zato okolo trati spí hodně lidí a ta strojní utahovačka šroubů/matic dělá radnál, takže ani to není ideální řešení.
Defektoskopické vady se zjistí při diagnostice, která se dělá pravidleně. Vznikají po celý ten čas mezi prohlídkami.
Spekulace: Je klidně možné, že při předposlední prohlídce si řekli, že na hlavním koridoru je výluka…
Pokud by předchozí defektoskopie zjistila vážné závady a traťák by nad tím mávl rukou, to snad ani nejde. Zažil jsem výměnu kolejnic v centru Vídně. Do večera jezdily tramvaje, v noci se pracovalo, ráno jezdily tramvaje. Nevím, proč by to nešlo na ,,Hrbaté“ PS: Po revitalizaci krátký perón v B. Závodí je již nastaven.
ČD. Asi to bude věčný problém. Stát přijal dělení svého ČD. A nově vzniklá součást odkupoval od ČD vše. Jednou koleje. Jednou zaměstnance. Pak nádražní budovy. A teď chce ČD další miliardy…Za pozemky pod těma kolejema… Čím víc SŽDC nakoupila, tím víc se ČD dostávala do ztráty. Už jen představa, že mě někdo zbaví tíhy platit zaměstnancům mzdu a z ní daň a zdravotní a sociální odvody a já si za to ještě nechám pár miliard zaplatit… kdo se má lépe bež ČD? A když už mám zaplaceno a jsem opět ve ztrátě..proč neprodat nádražní budovy? A proč pak… ČD… Číst vice »
To je zvláštní, třeba v roce 2017 měla skupina ČD zisk miliardu a zisková byla pět let po sobě. To nějak nesedí do vašich tvrzení….nebo, že byste nic ani neověřoval?
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-byly-loni-paty-rok-v-rade-v-zisku-do-plusu-se-vratila-i-osobni-doprava-47820/
Pane Kupka, nám fanouškům Českých drah by se líbilo sjednocení SŽ+ČD jako dříve… Když existuje DB NETZ a DB osobní dopravce, proč by nemohly své nádraží a koleje zase spravovat ČD místo a.s> státní organizace……. Začínám v kolejové dopravě věřit nejvíce modrým protože, RJ+LE+ARR+DLB jsou už horší než když začínali furt nějaká NAD jen protože nefunguje lokomotiva či jiná souprava…. Kdyby ČD koupili divizi RegioJetu a poté LeoExpressu tak by měli i autobusy vlastní ČD IC BUS…. Místo RJ značek a LE zpět na značky ČD IC(Intercity)….. ČD/JLV MI i chutná jídelní vozy jsou lepší než bageterie v RegioJetu….. ČD… Číst vice »
Tak to jste asi v poslední době nejel vlakem ČD, děs a hrůza!!! Přeplněné, nez jedniček, staré B atd, atd… (nefandím a ani nejezdím RJ ani LE).A jízda po kolejích by byla už úplné utrpení Stále je vidět dědictví minulosti, a to mi nikdo nevymluví, pořád platí: osobka (to je OK), potom CDC, CDC, CDC ,potom osobka, potom CDC,CDC a pak, když náhodou se někdo smiluje , ostatní nákladní dopravci (vlastní zkušenost z poslední doby, LV jízda, max 140, a v tomto pořadí jsem odstál cca 45 min, abych pokračoval za vlakem CDC v čele se 181). A to je… Číst vice »
ale, ale… vy jste nepoznal rezijkare 70+? na takove hovadiny ani nema smysl reagovat…
Jet jako Lv a stěžovat si, že furt stojím? Trochu zvláštní, toto není o tom „zlý soukromík“, ale o prioritách. Běžně se mi stává, že mě berou s nákladem na bok, protože mám Pn číslo, aby mě předjela osobka, a pak soukromník s dvěma 750 (případně 742), i když já jsem rychlejší, ale mám jen Pn číslo, a on jede jako NEx.
Milé „Dráhy“,
váš příspěvek vyvolává dojem, že jej zřejmě pomohla stylisovat i tisková mluvčí 4. uliční organisace spolku „Žižkovské ženy.
A kolikrát za těch 5 let něco ČD prodávaly SŽ (DC)?
Až na to že zisk jim vytvořilo ČD Cargo
Jakou souvislost to prosím má s odměnami SŽ za její odvedenou práci? Asi jsem četl jiný článek očividně…
Bc. Jiří Svoboda MBA ven!
Myslím, že tam bude mnohem hlubší problém než jeden špatný manažer.
Ano, těch špatných tam bude víc. A mnozí budou potřebovat motivaci, řekněme že spíše pozitivní motivaci.
Někdy si říkám, že snad i to ŘSD funguje líp.
funguje, protoze provoz ma na krku leda ve forme zimni udrzby…
A nejen on – tak musí přijít někdo, kdo železnici zná, ale není ze Správy železnic. Ale jestli s tím molochem vyfutrovaným evropskými směrnicemi pohne, to je otázka.
Bohužel si to moc zdejších lidí neuvědomuje,ale tenhle bordel není z viny Kupky. Tenhle bordel na dráze je důsledkem řízení MD pod vedením Ťoka a zejména Havlíčka z vlády ANO. Doufám, že si to u voleb uvědomíte.
Tenhle bordel je vinou konkrétních dvou lidí na MD, kteří tam jsou celou dobu a i dál budou, Kupka je akorát jejich loutka, stejně jako každej ministr před ním 🙂
A jste si jist, ze v te dobe ridili MD Tok a Havlicek, nikoli Faltynek?
Komiku… takhle to na celé železnici vypadá už po generace.
Hlavně soudruha Kremlíka , jež si nezaslouží nic jiného, než deportovat do kremlu.
Pan Ťok, ač Hrabišovec, vedl MD poměrně brilantně. Havlíček jak v čem.
Vy se na SŽ jako zaměstnanec hodně nudíte, že?
Je rozdíl opozice a debil. Vašich posledních 20 příspěvků celkem jasně vysvětluje, proč píšete jako anonym.
Opět dojmy. Ohlášené systémové změny v největší organizaci v rezortu dopravy jsou samozřejmě zásadní zprávou, která má prioritu. Btw, v ČTK to vyšlo v 11:15. ani počty vám nejdou. Dojmy o nadšení si nechte od cesty. A proč se bojíte podepsat? Rád jen tak veřejně fabulujete nebo se za sebe stydíte?
11:15 vydáno, 11:59 poslední aktualizace. Jistě chápete rozdíl. Co je zásadní a co ne, nechte prosím posoudit mě a naše čtenáře. Podle čtenosti vidím, že o text zájem je, stejně jako o text o problémech RJ s nedostatkem vozů a nebo ČD a nepřebíráním souprav, v kterých jste viděl politiku. Přeji hezký zbytek života, svoji měsíční dávku komunikace s trollem jsem za dnešek bohatě vyčerpal.
ruzickovair@email.cz
86.49.255.20
LOL, šach mat.
„Kdo neoprávněně poruší tajemství listiny nebo jiné písemnosti, fotografie, filmu nebo jiného záznamu, počítačových dat anebo jiného dokumentu uchovávaného v soukromí jiného tím, že je zveřejní, zpřístupní třetí osobě nebo je jiným způsobem použije, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok, zákazem činnosti nebo propadnutím věci.“ To by byl možná šachmat.
Ok, nashle.
„Správa železnic vznikla v roce 2003 odštěpením od Českých drah.“ – to ČTK moc přesně nevystihla. Ono to bylo spíše naopak, že České dráhy akciová společnost vznikla odštěpením od Českých drah státní organizace, které byly zároveň přejmenovány na SŽDC státní organizaci, aby si snad někdo nemyslel, že má ve správě české dráhy – kdepak, cesty z těch drah měla nadělat.
Prostudujte si zákon 77/2002 Sb.
Zpoždění, plynulost – to už je jen takové dolaďování do příslovečné japonské či švýcarské kvality. Základ je, aby vůbec ty tratě byly provozuschopné a průjezdné a aby se nemohlo stát, že je „dobrá správa“ svévolně nechá nezvratně zpustnout a zchátrat. Dokud není celá síť plně provozuschopná (s výjimkou úseků, na kterých se momentálně intenzivně pracuje), tak by tam odměnu neměl z vedení, které za stav zodpovídá, dostávat nikdo žádnou. A členové té „správní rady“ tuplem ne.
Pracovat se bude pouze tak intenzivně, aby to nenarušovalo plynulé penězotoky z rozpočtů na zakázky.
Včera bylo pozdě
Stahovačky jsou zlo, na což jen tak mimochodem upozornila v závěrečné zprávě. Doporučení obsahovalo i minimalizovat stahovačky během rekonstrukcí a totéž dlouho slýchám od fírů. SŽ to vydává za vlastní iniciativu? No mazec. Současný systém odměn u SŽ raději komentovat nebudu, protože mi doktor zakázal se rozčilovat.
…na což DICR….
aha takže když to říkají strojvedoucí tak to bude jistě objektivní….
Stahovačky jsou úplně na hovno vždycky. To vám řeknu jako výpravčí i strojvedoucí.
Jako výpravčí musím řešit, kde tu stahovačku mám, abych s tím vlakem projel nebo vlak 2500 t nezastavil před ní.
A jako fíra abych včas stáhnul a měl dostatečnou rychlost, abych tam nezůstal.
Taky jsem málo objektivní?
Jaký je přinos stahovaček?
Stejný jako význam zatáček na silnici. Bez nich to nejde.
Pokud se budou odměny dávat skutečně za spolehlivost dopravy, pak výrazně ušetříme.
Mal ostať jeden podnik a to ČD.
Můžete tu myšlenku nějak rozvést? Zajímalo by mě, proč si to myslíte.
Napr.? zbytočný rozbujnely administratívny aparát
A to by nebyl?
Minimálně by neexistovalo několik představenstev, dozorčích rad etc., právní, finanční, personální aj. odbor by stačil jeden a jedním ředitelem…
Personálních by bylo cca stejně, protože by měli součtovou agendu. Finanční zrovna tak a právní pravděpodobně taky.
Ve výsledku jen asi 20 lidí ve vedení, což je 1 stanice s provozem 24/7 převedená na dálkové řízení.
OBB jsou taky jeden podnik s několika divizemi, o síť se stará OBB infra. Tak to asi bylo míněno.
Pokud byste chtěl být důsledný, tak by ty ČD vůbec neměly mít vlastní právní subjektivitu, ale měly by být organizační složkou státu – jako armáda, policie nebo ministerstva. Ani ty ovšem nejsou nestrukturované.
Kdo čeká něco jiného než prodloužení jízdních dob…?
Nicméně to lze dobře měřit a porovnávat s minulostí, tak se tam alespoň nic neschová. Lepší delší ale reálná jízdní doba než optimisticky nereálná.
Copak to jistě, ale je to i trochu otázka míry. Bojím se trochu něčeho jako „přidejte 20 % všude, ať to máme jistý“.
Když to přeženou, tak jim to dopravci a objednavatelé omlátí o hlavu. Mají přesné data, kde ty problémy jsou, tak to snad udělají aspoň trochu v poměru k současným zpožděním. Zas tak složité to není, to by mohli zvládnout.
totez se stalo pred par lety v letecke doprave, kdyz se objevila povinnost kompenzaci…
Bolo by vyrazne lepsie mat vsade par minut vatu a vediet sa na ten vlak spolahnut, ako dnesny stav, ked vlaky pravidelne meskaju pol hodinu a kazdy druhy pripoj sa neda stihnut.
Což je ale pořád lepší než současný systém „papír snese všechno“.
Ja cekam ukonceni vsech rekonstrukci a prubeznych oprav. Par let bez oprav to vydrzi a pak se zacne zpomalovat a jednoho dne vsichni budou prekvapeni, ze na Praha Ostrava se budou davat luzkove vlaky, protoze rychleji to nepojede.
Aby to nakonec nebylo tak, že snížíme kapacitu dráhy a dáme více prostoru nákladní dopravě. Bude větší pravidelnost v dopravě a provezeme více tun nákladu. A odměny jsou naše!
Pokud by to znamenalo že po koridoru nebude jezdit tohle, tak by se zase moc nestalo: https://www.zelpage.cz/razeni/22/vlaky/cd-95461
asi tusite, z jakeho duvodu se tam ten sukafon vyskytuje a stejne tak vite, ze tento duvod nejde jednoduse odstranit…
Já nevím, proč tam nejede něco rychlejšího, třeba Spider.
bohatě by stačilo omezit počty spojů aby odpovídaly současné infrastruktuře a zatěžovaly by ji na odpovídající standartní procento vytížení kapacity tak aby, zbývala kapacita pro výluky mimořádnosti a podob. ale když se musí vyhovět každému kdo chce vlak na té a oné trati a na kolejích, kde jinde ve světě jezdí polovina vlaků než u nás se pak není čemu divit.
Když tak občas sleduju řízení provozu, tak bych řekl že vlaků by mohlo jezdit ještě tak o třetinu víc, akorát by se muselo přestat tolerovat plýtvání kapacitou v důsledku tzv. mámtovpyčismu.
a kde prosím Vás to řízení provozu sledujete?
Pokud jsi opravdu ten Záruba, či vymyslel síťový taktový gvd, tak to mne poslední dobou silně zklamavas. Jdi to řídit na CDP, nebo třeba do Dobřichovic na hradlovinu podle toho, jak to firma chce. dvanáct hodin bez přestávky a abys dodržel to tebou požadované, tak každých pět mi út nejméně prepočítávej vyvoj situace. A pak něco kecej.
klid… mam spoluzaky, co meli zenit ve dvaceti.
No tak se jako budeme tvářit, že je úplně okej jak se východně od Třebové poslední dobou moc neřeší rychlosti a zpoždění vlaků, asi že „už je to stejně všechno zasekaný, tak co“?
Taky je otázkou, proč někdo jede pomalu. Kochá se, prokluzuje to, má měkké napětí, má výstrahu….
Nebo omezení počtu vlaků?
touché!
Za mě krok správným směrem.
Neřekl bych. Dokud nejsou spolehlivě zajištěny základní funkce, tak by menežment nad rámec svého základního platu neměl dostávat žádné odměny, naopak by se mělo hlídat, jestli si zaslouží aspoň ten plat nebo jak se tomu u nich říká.
Takže ušetříme dvakrát, zruší se výluky. Ušetří se prostavěné peníze a zpoždění a po nás potopa.