Infrastruktura Názory Silnice Stavebnictví

Komentář: Ťokův nebezpečný precedens s D11, aneb k čemu jsou vlastně smlouvy?

Ještě včera dopoledne to vypadalo jako nesmiřitelná rozepře mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a stavebními firmami. V úterý sdružení firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky oznámilo, že podmínečně odstupuje od stavby dálnice D11. A ŘSD hrdě hlásilo, že firmám neustoupí.

Ve středu odpoledne bylo všechno jinak. Vše změnila schůzka u ministra dopravy Dana Ťoka, po které obě strany oznámily, že se raději dohodnou. Stát ustoupil, přisype firmám peníze a stavba začne.

Na první pohled bychom mohli jásat, že se bude konečně stavět. Při hlubším zamyšlení je ale celá kauza a její vyústění spíše k pláči. Ťok svým krokem vyvolal nebezpečný precedens pro řadu dalších veřejných zakázek v Česku. Jen na dálnicích je jich celá řada, kde firmy v honbě za zakázkou podcenily rizika a podtrhly neprozřetelně cenu.

Eurovia a spol. nechtějí stavět podle stávající smlouvy ze zřejmého důvodu. V soutěži neodhadly riziko růstu cen a podepsaly smlouvu na stavbu, která by pro ně byla s velkou pravděpodobností ztrátová. Takové je ale riziko podnikání. Kde je psáno, že musí Eurovia vykazovat každoročně stamilionové zisky?

Celý spor se točí na úsměvném požadavku. Eurovia chce staveniště přesně podle zadávací dokumentace. V ní ŘSD pozapomnělo na fakt, že před stavbou dojde k archeologickému průzkumu, kvůli kterému je potřeba část ornice odvézt. Což se stalo. Podle projektové dokumentace měla Eurovia přijít k pozemkům, kde ornice bude, a bude ji muset odvézt. ŘSD nenechalo logicky ornici navézt zpět. Aby se ušetřily zbytečné přesuny k dálnici a zpět na skládku, zůstane tam, kde je teď, a k dálnici se vrátí po dokončení stavby.  Nejde o málo peněz, celkem zhruba 26 milionů korun.

ŘSD Eurovii tento převoz ušetřilo, hlína nemusí ze skládky na stavbu a zase hned zpět. Pro Eurovii je ale tato úspora záminkou, proč staveniště nepřevzala. Eurovia smlouvu podepsala v srpnu loňského roku za ceny, které odpovídaly 65 % rozpočtu. Už v té době stavební práce prudce zdražovaly, přesto kontrakt podepsala.  Po čtyřech měsících nečinnosti (od říjnového poklepání základního kamene) se odhodlala veřejně vystoupit a říci, proč nestaví.

Postup přitom nese spíše znaky vydírání než jednání. Výpověď Eurovie přišla jako dobře mířená rána na solar ministra dopravy. Krátce poté, co opadla silná kritika za kolaps D1, přišel další problém s D11 a další zpoždění stavby, kterou přitom těsně před komunálními volbami přijel zahajovat i premiér Andrej Babiš.

Ťok zvolil jistotu: radši pokračovat, než riskovat konec smlouvy a novou soutěž, a tím pádem zdržení nejméně o rok. Na středeční tiskové konferenci začal mluvit o valorizaci i jakési kompenzaci za zdržení se stavebním povolením. Nic takového ve smlouvě nebylo.

Ťok tak včera v podstatě otevřel peněženku všem stavebním firmám, které vysoutěžily jiné silnice a dálnice za příliš nízké ceny. Příklad D11 je výzvou: „Máte málo a neumíte počítat? Tak si přijďte pro cenový nášup.“ Co na tom, že je to nefér k dalším firmám v pořadí, které třeba uvažovaly realističtěji. Splnit počet slíbených kilometrů je pro Ťoka důležitější, než trvání na smlouvách.

Jako úplná banalita se pak zdá fakt, že ministr zároveň podtrhl autoritu své vlastní investorské organizace.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Přemek
Host
Přemek

A tak drancování veřejných rospočtů soukromníky pokračuje. Normální člověk by přitom řekl, že slmlouvy se mají dodržovat…

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

Ťoku, já si ťokám na čelo. Co, že jsi to za člověka. Založ radši národní podnik pro budování infrastruktury a nic z toho se už stávat nebude.

Démon
Host
Démon

víte o tom prd. možná jednoho dnes řekneme díky Ťoku

Insider
Host
Insider

BTW, celá ta „akce“ svědčí prokazatelně o jediné věci – neschopnosti projektového řízení a komunikace na obou stranách. Výsledek je ostuda obou stran. Technické okolnosti a mediální šum nemá ani smysl hodnotit – pokud se jednalo o kauzy, kde jsem se pohyboval, mediální šum osciloval kolem poledne a situace byla šest večer. Prostě mimo.

Démon
Host
Démon

přesně

Insider
Host
Insider

Když už se v tom pane Sůro šťouráte (což je dobře), tak zkuste zaměřit svoji pozornost na právní jistoty a legitimitu úkonů ŘSD. Podle veřejných zdrojů (například zde: https://www.novinky.cz/ekonomika/495968-rsd-vypovedelo-smlouvu-na-stavbu-d11-z-hradce-do-smiric.html) došlo k „výpovědi smlouvy“ a jejího převzetí ze strany Eurovie. A to je akt, kdy se smluvní vztah ruší od počátku. Tedy do stavu, než se cokoli podepsalo. Kdo měl tedy pravomoc zase „výpověď“ vzít zpět a na základě čeho? Něco, co je zrušeno od počátku, nelze vzít zpět. Zkuste se poptat právníků, co si o tom myslí. A nejlépe sehnat kopie těch dokumentů (což se asi povede jen těžko). Naznačuji,… Číst vice »

Most
Host
Most

Na druhou stranu asi stále platí výsledek výběrového řízení, které zrušeno nebylo. Zrušena (pravděpodobně) byla jen navazující smlouva a (pravděpodobně) lze udělat krok zpět do situace po vítězství v tendru a před podpis smlouvy, tedy podepsat smlouvu novou na základě (stále platného) úspěchu ve výběrovém řízení. Jiná věc je, že by podmínky ve smlouvě, vč. cenových neměly kolidovat s VŘ.

Patrik Kuncl
Host
Patrik Kuncl

Dobrý den, ač s vámi v mnohém nesouhlasím pane Sůro,tak pod tento článek se s klidným svědomím podepíši PK

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

Tento článek je jak z hospody. Nic o problému nevím, popřípadě jenom něco, ale znám celou problematiku skrz na skrz. Nebudu čekat na oficiální stanoviska, vytvořím si své. Pane Sůro, nepřemýšlel jste někdy nad tím, že jste na každém rohu každému k smíchu? Není instituce kam vlezu, která si vás nebere do pusy. Tento článek neomluvíte ani tím, že už nepíšete pro iDnes. cz, je to váš soukromý blog, můžete si zde psát, co chcete a v nadpisu je jasně napsané Komentář.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Co tak místo neustálého kopání do pana Sůry napsat alespoň jediný argument, v čem se mýlí?

Nevím, jestli má pravdu Sůra nebo vy. Ale on aspoň argumentuje k věci a má to hlavu a patu. Vy jen plivete bez argumentů – není u vás ani čemu věřit.

Démon
Host
Démon

Že byste nás pane Tulipáne také obohatil …

Jíří Tulipán
Host
Jíří Tulipán

Raději ne. Někdy je výhodné, že éter moc neví. Pokud dojde k výměně ministrů, bude ten nový stát před stejným problémem a nezbyde mu, než řešit situaci stejným, popřípadě horším, způsobem. Jen politici naoko problém vyřeší a novinářům se bude lépe spát, že „jakože“ zachránili opět ČR. Pokud si přečtete tiskovou zprávu zhotovitele, mělo by to stačit.

MartinS.
Host
MartinS.

Pane Sůro a ta „úsměvná fakta“ o ušetření za převoz hlíny Vám nadiktoval sám mluvčí ŘSD? Nebo jste se zeptal i zástupců zhotovitele, jak to vidí oni? Protože mi ten komentář přijde mírně řečeno jednostranný a to má tenhle problém 3 strany – MD, ŘSD a zhotovitele… A z celého komentáře plyne, že špatní jsou jak ministr dopravy, tak zhotovitel, protože zhotovitel chce zaplatit za vícepráce a ministr podtrhává autoritu své vlastní investorské organizace… btw: v případě ŘSD je ještě co podtrhávat?

MartinM
Host
MartinM

:-)) Hezký článek, ale jediné o čem to svědčí je o naivitě autora, když ho výsledek překvapuje a zklamal. Přesně tento výsledek mně byl jasný už když sem četl, že zhotovitel odstoupil. Ono se totiž nejedná o žádný precedens, ale o naprosto běžnou věc. Stát už je dávno jen takovou panenkou, se kterou si každý dělá co chce. Protože vždy se rozhoduje jen mezi dvěmy špatnými možnostmi jako zde: zaplať víc nebo nebudeš mít nic a zaplatíš ještě víc. A stát nezmůže nic, pokuta? K čemu? Na další zakázce jí má zhotovitel zpátky, prostě si každý tu pokutu započítá do… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Ono tu spousta věcí není, nebyla a nikdy nebude jako v Německu a asi je to o tom se s tím buď smířit, nebo se odstěhovat do civilizace. V tom duchu lze odpovědět toto: a) food retail není až taková katastrofa – je škoda Delvity i Carrefouru, na druhou stranu šel obrovsky nahoru Lidl. b) kdo si neumí koupit kvalitní salám (když už něco takovýho potřebuje žrát), měl by asi vrátit občanku… Nicméně k jádru vašeho komentáře – je tam několik pitomostí. Zaprvé není pravda, že by se v každé zakázce někomu povedlo odrbat stát, naopak dílo se dodává a… Číst vice »

Martinm
Host
Martinm

Negeneralizuju z jednoho případu, dělal jsem u investora a dnes dělám shodou okolností u jednoho z konsorcia.
A ta druhá část vašeho příspěvku je uplnej nesmysl, protože regujete na něco co jsem nepsal…

Martinm
Host
Martinm

Ne teď čtu vas příspěvek ještě jednou a vy úplně regujete na věci který sem vůbec nepsal.
A srovnávat ČD, Teslu , OPBH a aznp je úplně mimo mísu . Víte vůbec co ty zkratky znamenaly? OPBH ani není žádná společnost… A to že říkám že některé věci by si stát měl zajišťovat sam, neznamená že říkám aby vám určoval jakou si máte koupit TV. Problém je to že tu vše zenem do extrému- všechno státní/nic státního. Chce se to podívat na západ kolik třeba ty Němci mají podílu v rozhodujících firmách.

hank
Host
hank

„Ono tu spousta věcí není, nebyla a nikdy nebude jako v Německu a asi je to o tom se s tím buď smířit, nebo se odstěhovat do civilizace.“
Blbost. Občané mají na svůj stát dost pák. Jenom jich nechtějí/neumějí/bojí se využívat. Stát si platíme my, tudíž my bychom měli poroučet, co od státu chceme. V každé hospodě to je každému jasné…

Insider
Host
Insider

ŘSD se chová neskutečně arogantně a zpátečnicky a nese i ponese plody svých postojů. Smlouvy (FIDIC) jsou pokroucené tak, že FIDIC uvažoval o odejmutí „licence“, ŘSD neumí plánovat stavby tak, aby stavební firmy věděly, kdy začnou třeba půl roku dopředu – a když už to neumí, z jakéhokoli důvodu – odmítají to přiznat a svým partnerům čekání a alokaci kapacit nějak refundovat. Možná kdybyste živil desítky lidí a čekal na to, až ŘSD milostivě něco zahájí, pochopil byste smysl výroků o tom, že Eurovia není záložna. Neznám přesnou podstatu tohoto konkrétního sporu. Znám ale velmi dobře chování ŘSD. ŘSD je… Číst vice »

czhunter
Host
czhunter

Celý ten problém je v podstatě postaven na tom základním pilíři, že stát by měl zadávat maximum zakázet v době hospodářské deprese (kdy soukromý sektor neinvestuje, firmy „žebrají“ o práci a tím i balancovat ekonomické výsleky firem i za cenu stavby „hladových zdí“) a naprosté minimum zakázek v době hospodářské konjunktury (kdy je všechno předražené a firmy s radostí stát vydírají).

V Čechistánu se to ovšem, z nějaké zvrácené logiky, dělá přesně naopak.

lukas
Host
lukas

to jsem přesně chtěl napsat, až bude krize a stavební firmy budou propouštět nejenom zahraniční dělníky a o zakázky bude boj (=nižší ceny), tak vláda stopne/odloží většinu dopravních projektů a ještě se pochválí za úspory….a teď mi bagrista řekne, že mi jámu vykope tak za 5 měsíců až dodělá slíbené kšefty

LKB
Host
LKB

czhunter: Bohuzel, Ceska republika ma tak ohromny infrastrukturni dluh, na silnicich, dalnicich, v obcich na ulicich, cyklostezkach, chodnicich, namestich, navsich apod., ze kdyz se bude stavet kontinualne 40 let, tak je jakasi sance infrastrukturne se konsolidovat k urovni Rakouska (aspon priblizne).

Investice do infrastruktury bude treba delat v hospodarske kontrakci (spise nez depresi) i v hospodarske expanzi ekonomiky.

Az se za 40 let dostavi vetsina infrastruktury, bude treba pomalicku stavebnictvi preorientovat na jine typy infrastruktury, ktere budou v te dobe aktualni.

Ulafme
Host
Ulafme

Podle informací z jiných zdrojů to bylo jinak. Uvedení prostoru do původního stavu se časově překrývá s plánovaným zahájením stavby. Průzkum ještě nebyl úplně dokončen, ale ŘSD už chtělo stavět. ŘSD prostě opět špatně udělalo smlouvy a takto to dopadá. Eurovia ani Metrostav by nedělaly něco, co jím smlouvy neumožňují. A navíc ta konstrukce o tom, že „Postup přitom nese spíše znaky vydírání než jednání. Výpověď Eurovie přišla jako dobře mířená rána na solar ministra dopravy. Krátce poté, co opadla silná kritika za kolaps D1, přišel další problém s D11….“ je opravdu bulvár. Ten problém se táhne už měsíce a… Číst vice »

noerf
Host
noerf

Ulafme: Monopol má spoustu nedostatků, jedním z nich je neefektivnost.Jinak záleží co soutěžite a jaké stanovíte podmínky . Pokud budete soutěžit oblasti autobusů po pěti provoznich vozech a otevřete soutěž tak místní dopravci s několika autobusy o to budou usilivat. Pokud stanovite celky na 20 – 50 provozních autobusů mají šanci jen stávající dopravci nebo podobně velké firny, které mají kapitál na nákup nových autobusů.

noerf
Host
noerf

MartinM: Monopol má spoustu nedostatků, jedním z nich je neefektivnost.Jinak záleží co soutěžite a jaké stanovíte podmínky . Pokud budete soutěžit oblasti autobusů po pěti provoznich vozech a otevřete soutěž tak místní dopravci s několika autobusy o to budou usilivat. Pokud stanovite celky na 20 – 50 provozních autobusů mají šanci jen stávající dopravci nebo podobně velké firny, které mají kapitál na nákup nových autobusů.

Martinm
Host
Martinm

Tak nevím jestli je to reakce opravdu na mě? Já o monopolu nemluvil. Ani přesně nevím na co regujete. Ale obecně pokud se jedná o stavební firmu, tak rikam,že si stát měl nechat jednu firmu, kterou by mohl regulovat trh ne aby měla monopol. Pokud jde o ČD, tak prvotní je důležité si říct zda železniční doprava je byznys nebo dotovaná služba. Pokud je to byznys tak to je věc do které by stát neměl zasahovat. Pokud je to dotovaná služba tak je lepší aby to měl v rukou sám dotujici, protože trh kvalitu neudá. Odpověď nechám na každém.

lukas
Host
lukas

trh kvalitu neudá ? a kdo jako teda ? to je snad základ managementu kvality, že kvalitu určuje poptávka zákazníka (=trh)

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

ŘSD v tomto případě není co závidět. Ceny stavebních prací každoročně skokově rostou a „v českém rybníčku“ se pohybuje jen málo firem, a u tak velkých staveb je tedy malá konkurence. Pokud by se problém řešil zásadově (a podle zákona), tak kromě zdržení naroste vítězná cena o několik stovek miliónů či miliardu. Vysoutěžená cena je 2,6 miliardy, rozpočtová cena cca 4 miliardy, s novou soutěží by se ceny k této částce přiblížily, možná ji i překročily. Dnes nic neobvyklého. Proto je tento krok z hlediska financí obhajitelný, i když ředitel ŘSD má pravdu, že je to špatný postup. Ale teď… Číst vice »

Insider
Host
Insider

Na tom, že „ceny stavebních prací každoročně skokově rostou“ jste byl kde? Kroupa neustále někde mává grafem, že ceny nerostou tak, jak by mohly a v porovnání s lety cca 2010 jsme na 60-80%!

Peter
Host
Peter

Ach jo, takže z portálu zdopravy.cz se stává také bulvár. Prosím zjistěte si fakta než takovou kravinu napíšete. V trase stavby jsou díry po archeolozích a vedle děr hromady hlíny a ornice v množství cca 400 tisíc m3. Ani jedno tam být nemělo! Nárok na valorizaci ceny je ze smlouvy, takže žádný precedenc! Nacpat tolik lži do jednoho článku je fakt umění!

Partneři