umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Názory Silnice Stavebnictví

Komentář: Ťokův nebezpečný precedens s D11, aneb k čemu jsou vlastně smlouvy?

Ještě včera dopoledne to vypadalo jako nesmiřitelná rozepře mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a stavebními firmami. V úterý sdružení firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky oznámilo, že podmínečně odstupuje od stavby dálnice D11. A ŘSD hrdě hlásilo, že firmám neustoupí.

Ve středu odpoledne bylo všechno jinak. Vše změnila schůzka u ministra dopravy Dana Ťoka, po které obě strany oznámily, že se raději dohodnou. Stát ustoupil, přisype firmám peníze a stavba začne.

Na první pohled bychom mohli jásat, že se bude konečně stavět. Při hlubším zamyšlení je ale celá kauza a její vyústění spíše k pláči. Ťok svým krokem vyvolal nebezpečný precedens pro řadu dalších veřejných zakázek v Česku. Jen na dálnicích je jich celá řada, kde firmy v honbě za zakázkou podcenily rizika a podtrhly neprozřetelně cenu.

Eurovia a spol. nechtějí stavět podle stávající smlouvy ze zřejmého důvodu. V soutěži neodhadly riziko růstu cen a podepsaly smlouvu na stavbu, která by pro ně byla s velkou pravděpodobností ztrátová. Takové je ale riziko podnikání. Kde je psáno, že musí Eurovia vykazovat každoročně stamilionové zisky?

Celý spor se točí na úsměvném požadavku. Eurovia chce staveniště přesně podle zadávací dokumentace. V ní ŘSD pozapomnělo na fakt, že před stavbou dojde k archeologickému průzkumu, kvůli kterému je potřeba část ornice odvézt. Což se stalo. Podle projektové dokumentace měla Eurovia přijít k pozemkům, kde ornice bude, a bude ji muset odvézt. ŘSD nenechalo logicky ornici navézt zpět. Aby se ušetřily zbytečné přesuny k dálnici a zpět na skládku, zůstane tam, kde je teď, a k dálnici se vrátí po dokončení stavby.  Nejde o málo peněz, celkem zhruba 26 milionů korun.

ŘSD Eurovii tento převoz ušetřilo, hlína nemusí ze skládky na stavbu a zase hned zpět. Pro Eurovii je ale tato úspora záminkou, proč staveniště nepřevzala. Eurovia smlouvu podepsala v srpnu loňského roku za ceny, které odpovídaly 65 % rozpočtu. Už v té době stavební práce prudce zdražovaly, přesto kontrakt podepsala.  Po čtyřech měsících nečinnosti (od říjnového poklepání základního kamene) se odhodlala veřejně vystoupit a říci, proč nestaví.

Postup přitom nese spíše znaky vydírání než jednání. Výpověď Eurovie přišla jako dobře mířená rána na solar ministra dopravy. Krátce poté, co opadla silná kritika za kolaps D1, přišel další problém s D11 a další zpoždění stavby, kterou přitom těsně před komunálními volbami přijel zahajovat i premiér Andrej Babiš.

Ťok zvolil jistotu: radši pokračovat, než riskovat konec smlouvy a novou soutěž, a tím pádem zdržení nejméně o rok. Na středeční tiskové konferenci začal mluvit o valorizaci i jakési kompenzaci za zdržení se stavebním povolením. Nic takového ve smlouvě nebylo.

Ťok tak včera v podstatě otevřel peněženku všem stavebním firmám, které vysoutěžily jiné silnice a dálnice za příliš nízké ceny. Příklad D11 je výzvou: „Máte málo a neumíte počítat? Tak si přijďte pro cenový nášup.“ Co na tom, že je to nefér k dalším firmám v pořadí, které třeba uvažovaly realističtěji. Splnit počet slíbených kilometrů je pro Ťoka důležitější, než trvání na smlouvách.

Jako úplná banalita se pak zdá fakt, že ministr zároveň podtrhl autoritu své vlastní investorské organizace.

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

A tak drancování veřejných rospočtů soukromníky pokračuje. Normální člověk by přitom řekl, že slmlouvy se mají dodržovat…

Martin z Moravy

Ťoku, já si ťokám na čelo. Co, že jsi to za člověka. Založ radši národní podnik pro budování infrastruktury a nic z toho se už stávat nebude.

Démon

víte o tom prd. možná jednoho dnes řekneme díky Ťoku

Insider

BTW, celá ta „akce“ svědčí prokazatelně o jediné věci – neschopnosti projektového řízení a komunikace na obou stranách. Výsledek je ostuda obou stran. Technické okolnosti a mediální šum nemá ani smysl hodnotit – pokud se jednalo o kauzy, kde jsem se pohyboval, mediální šum osciloval kolem poledne a situace byla šest večer. Prostě mimo.

Démon

přesně

Insider

Když už se v tom pane Sůro šťouráte (což je dobře), tak zkuste zaměřit svoji pozornost na právní jistoty a legitimitu úkonů ŘSD. Podle veřejných zdrojů (například zde: https://www.novinky.cz/ekonomika/495968-rsd-vypovedelo-smlouvu-na-stavbu-d11-z-hradce-do-smiric.html) došlo k „výpovědi smlouvy“ a jejího převzetí ze strany Eurovie. A to je akt, kdy se smluvní vztah ruší od počátku. Tedy do stavu, než se cokoli podepsalo. Kdo měl tedy pravomoc zase „výpověď“ vzít zpět a na základě čeho? Něco, co je zrušeno od počátku, nelze vzít zpět. Zkuste se poptat právníků, co si o tom myslí. A nejlépe sehnat kopie těch dokumentů (což se asi povede jen těžko). Naznačuji,… Číst vice »

Most

Na druhou stranu asi stále platí výsledek výběrového řízení, které zrušeno nebylo. Zrušena (pravděpodobně) byla jen navazující smlouva a (pravděpodobně) lze udělat krok zpět do situace po vítězství v tendru a před podpis smlouvy, tedy podepsat smlouvu novou na základě (stále platného) úspěchu ve výběrovém řízení. Jiná věc je, že by podmínky ve smlouvě, vč. cenových neměly kolidovat s VŘ.

Patrik Kuncl

Dobrý den, ač s vámi v mnohém nesouhlasím pane Sůro,tak pod tento článek se s klidným svědomím podepíši PK

Jiří Tulipán

Tento článek je jak z hospody. Nic o problému nevím, popřípadě jenom něco, ale znám celou problematiku skrz na skrz. Nebudu čekat na oficiální stanoviska, vytvořím si své. Pane Sůro, nepřemýšlel jste někdy nad tím, že jste na každém rohu každému k smíchu? Není instituce kam vlezu, která si vás nebere do pusy. Tento článek neomluvíte ani tím, že už nepíšete pro iDnes. cz, je to váš soukromý blog, můžete si zde psát, co chcete a v nadpisu je jasně napsané Komentář.

mgr.pavel

Co tak místo neustálého kopání do pana Sůry napsat alespoň jediný argument, v čem se mýlí?

Nevím, jestli má pravdu Sůra nebo vy. Ale on aspoň argumentuje k věci a má to hlavu a patu. Vy jen plivete bez argumentů – není u vás ani čemu věřit.

Démon

Že byste nás pane Tulipáne také obohatil …

Jíří Tulipán

Raději ne. Někdy je výhodné, že éter moc neví. Pokud dojde k výměně ministrů, bude ten nový stát před stejným problémem a nezbyde mu, než řešit situaci stejným, popřípadě horším, způsobem. Jen politici naoko problém vyřeší a novinářům se bude lépe spát, že „jakože“ zachránili opět ČR. Pokud si přečtete tiskovou zprávu zhotovitele, mělo by to stačit.

MartinS.

Pane Sůro a ta „úsměvná fakta“ o ušetření za převoz hlíny Vám nadiktoval sám mluvčí ŘSD? Nebo jste se zeptal i zástupců zhotovitele, jak to vidí oni? Protože mi ten komentář přijde mírně řečeno jednostranný a to má tenhle problém 3 strany – MD, ŘSD a zhotovitele… A z celého komentáře plyne, že špatní jsou jak ministr dopravy, tak zhotovitel, protože zhotovitel chce zaplatit za vícepráce a ministr podtrhává autoritu své vlastní investorské organizace… btw: v případě ŘSD je ještě co podtrhávat?

MartinS.

Jasně, takže u těch „zlých“ stačí tisková zpráva z 29. 1., ale u těch „hodných“ je potřeba, aby mohli průběžně reagovat na nastalou situaci a svá vyjádření upravovat, aby nadále mohli vypadat jako „hodní“. Když server zdopravy.cz dělá zpravodajství, je to v naprosté většině OK. Fakt sem chodím rád. Ale jak popustíte uzdu svým názorům, přestane to být nestranné. Já samozřejmě vím, že jste soukromý server a můžete si psát co chcete… můžete stranit komu chcete… tak si to pište… ale nechtěl bych (hlavně kvůli tomu zpravodajství), abyste časem přišli na to, že nemáte pro koho psát… Přeji Vám pěkné… Číst vice »

MartinM

:-)) Hezký článek, ale jediné o čem to svědčí je o naivitě autora, když ho výsledek překvapuje a zklamal. Přesně tento výsledek mně byl jasný už když sem četl, že zhotovitel odstoupil. Ono se totiž nejedná o žádný precedens, ale o naprosto běžnou věc. Stát už je dávno jen takovou panenkou, se kterou si každý dělá co chce. Protože vždy se rozhoduje jen mezi dvěmy špatnými možnostmi jako zde: zaplať víc nebo nebudeš mít nic a zaplatíš ještě víc. A stát nezmůže nic, pokuta? K čemu? Na další zakázce jí má zhotovitel zpátky, prostě si každý tu pokutu započítá do… Číst vice »

Michal

Ono tu spousta věcí není, nebyla a nikdy nebude jako v Německu a asi je to o tom se s tím buď smířit, nebo se odstěhovat do civilizace. V tom duchu lze odpovědět toto: a) food retail není až taková katastrofa – je škoda Delvity i Carrefouru, na druhou stranu šel obrovsky nahoru Lidl. b) kdo si neumí koupit kvalitní salám (když už něco takovýho potřebuje žrát), měl by asi vrátit občanku… Nicméně k jádru vašeho komentáře – je tam několik pitomostí. Zaprvé není pravda, že by se v každé zakázce někomu povedlo odrbat stát, naopak dílo se dodává a… Číst vice »

Martinm

Negeneralizuju z jednoho případu, dělal jsem u investora a dnes dělám shodou okolností u jednoho z konsorcia.
A ta druhá část vašeho příspěvku je uplnej nesmysl, protože regujete na něco co jsem nepsal…

Martinm

Ne teď čtu vas příspěvek ještě jednou a vy úplně regujete na věci který sem vůbec nepsal.
A srovnávat ČD, Teslu , OPBH a aznp je úplně mimo mísu . Víte vůbec co ty zkratky znamenaly? OPBH ani není žádná společnost… A to že říkám že některé věci by si stát měl zajišťovat sam, neznamená že říkám aby vám určoval jakou si máte koupit TV. Problém je to že tu vše zenem do extrému- všechno státní/nic státního. Chce se to podívat na západ kolik třeba ty Němci mají podílu v rozhodujících firmách.

hank

„Ono tu spousta věcí není, nebyla a nikdy nebude jako v Německu a asi je to o tom se s tím buď smířit, nebo se odstěhovat do civilizace.“
Blbost. Občané mají na svůj stát dost pák. Jenom jich nechtějí/neumějí/bojí se využívat. Stát si platíme my, tudíž my bychom měli poroučet, co od státu chceme. V každé hospodě to je každému jasné…

Insider

ŘSD se chová neskutečně arogantně a zpátečnicky a nese i ponese plody svých postojů. Smlouvy (FIDIC) jsou pokroucené tak, že FIDIC uvažoval o odejmutí „licence“, ŘSD neumí plánovat stavby tak, aby stavební firmy věděly, kdy začnou třeba půl roku dopředu – a když už to neumí, z jakéhokoli důvodu – odmítají to přiznat a svým partnerům čekání a alokaci kapacit nějak refundovat. Možná kdybyste živil desítky lidí a čekal na to, až ŘSD milostivě něco zahájí, pochopil byste smysl výroků o tom, že Eurovia není záložna. Neznám přesnou podstatu tohoto konkrétního sporu. Znám ale velmi dobře chování ŘSD. ŘSD je… Číst vice »

czhunter

Celý ten problém je v podstatě postaven na tom základním pilíři, že stát by měl zadávat maximum zakázet v době hospodářské deprese (kdy soukromý sektor neinvestuje, firmy „žebrají“ o práci a tím i balancovat ekonomické výsleky firem i za cenu stavby „hladových zdí“) a naprosté minimum zakázek v době hospodářské konjunktury (kdy je všechno předražené a firmy s radostí stát vydírají).

V Čechistánu se to ovšem, z nějaké zvrácené logiky, dělá přesně naopak.

lukas

to jsem přesně chtěl napsat, až bude krize a stavební firmy budou propouštět nejenom zahraniční dělníky a o zakázky bude boj (=nižší ceny), tak vláda stopne/odloží většinu dopravních projektů a ještě se pochválí za úspory….a teď mi bagrista řekne, že mi jámu vykope tak za 5 měsíců až dodělá slíbené kšefty

LKB

czhunter: Bohuzel, Ceska republika ma tak ohromny infrastrukturni dluh, na silnicich, dalnicich, v obcich na ulicich, cyklostezkach, chodnicich, namestich, navsich apod., ze kdyz se bude stavet kontinualne 40 let, tak je jakasi sance infrastrukturne se konsolidovat k urovni Rakouska (aspon priblizne).

Investice do infrastruktury bude treba delat v hospodarske kontrakci (spise nez depresi) i v hospodarske expanzi ekonomiky.

Az se za 40 let dostavi vetsina infrastruktury, bude treba pomalicku stavebnictvi preorientovat na jine typy infrastruktury, ktere budou v te dobe aktualni.

Ulafme

Podle informací z jiných zdrojů to bylo jinak. Uvedení prostoru do původního stavu se časově překrývá s plánovaným zahájením stavby. Průzkum ještě nebyl úplně dokončen, ale ŘSD už chtělo stavět. ŘSD prostě opět špatně udělalo smlouvy a takto to dopadá. Eurovia ani Metrostav by nedělaly něco, co jím smlouvy neumožňují. A navíc ta konstrukce o tom, že „Postup přitom nese spíše znaky vydírání než jednání. Výpověď Eurovie přišla jako dobře mířená rána na solar ministra dopravy. Krátce poté, co opadla silná kritika za kolaps D1, přišel další problém s D11….“ je opravdu bulvár. Ten problém se táhne už měsíce a… Číst vice »

MartinS.

No ony taky ty firmy převzetí staveniště nepodepsaly… nepleťte si podpis smlouvy ze strany zhotovitele s převzetím staveniště. Podepsaná smlouva ze strany zhotovitele se odevzdává jako součást dokumentace pro veřejnou zakázku. Takže smlouvu firmy podepsaly v září 2017. To se ale ještě ani zdaleka netušilo, kdy se bude ťokat na základní kámen. ŘSD jí podepsalo až letos v srpnu a od konce srpna se spoří o převzetí staveniště. A protože doba plyne a čas na realizaci zakázky se zkracuje, tak holt s tím ty firmy vylezly…

MartinS.

V prosinci dal někdo na ŘSD na podepsanou smlouvu razítko. Smlouva přišla na ŘSD už podepsaná v září. A jestli jste četl ty dokumenty zveřejněné ŘSD, tak byste věděl, že 27. 9. mělo dojít k předání staveniště, zhotovitel ho nepodepsal a poslal ŘSD Odmítnutí převzetí Staveniště, protože neodpovídá PDPS. 15. října poslalo ŘSD pokyn k poskynutí součinnosti, pak si obě strany dopisovaly, ŘSD vyzývalo k zahájení stavby, zhotovitel odpovídal, že staveniště neodpovídá PDPS. I když ŘSD zveřejnilo jen svou část pravdy, odkazuje se na dopisy zhotovitele. A na konci listopadu (27. 11.) uznalo ŘSD, že staveniště neodpovídá PDPS. To tak… Číst vice »

noerf

Ulafme: Monopol má spoustu nedostatků, jedním z nich je neefektivnost.Jinak záleží co soutěžite a jaké stanovíte podmínky . Pokud budete soutěžit oblasti autobusů po pěti provoznich vozech a otevřete soutěž tak místní dopravci s několika autobusy o to budou usilivat. Pokud stanovite celky na 20 – 50 provozních autobusů mají šanci jen stávající dopravci nebo podobně velké firny, které mají kapitál na nákup nových autobusů.

noerf

MartinM: Monopol má spoustu nedostatků, jedním z nich je neefektivnost.Jinak záleží co soutěžite a jaké stanovíte podmínky . Pokud budete soutěžit oblasti autobusů po pěti provoznich vozech a otevřete soutěž tak místní dopravci s několika autobusy o to budou usilivat. Pokud stanovite celky na 20 – 50 provozních autobusů mají šanci jen stávající dopravci nebo podobně velké firny, které mají kapitál na nákup nových autobusů.

Martinm

Tak nevím jestli je to reakce opravdu na mě? Já o monopolu nemluvil. Ani přesně nevím na co regujete. Ale obecně pokud se jedná o stavební firmu, tak rikam,že si stát měl nechat jednu firmu, kterou by mohl regulovat trh ne aby měla monopol. Pokud jde o ČD, tak prvotní je důležité si říct zda železniční doprava je byznys nebo dotovaná služba. Pokud je to byznys tak to je věc do které by stát neměl zasahovat. Pokud je to dotovaná služba tak je lepší aby to měl v rukou sám dotujici, protože trh kvalitu neudá. Odpověď nechám na každém.

lukas

trh kvalitu neudá ? a kdo jako teda ? to je snad základ managementu kvality, že kvalitu určuje poptávka zákazníka (=trh)

Daniel Mach

ŘSD v tomto případě není co závidět. Ceny stavebních prací každoročně skokově rostou a „v českém rybníčku“ se pohybuje jen málo firem, a u tak velkých staveb je tedy malá konkurence. Pokud by se problém řešil zásadově (a podle zákona), tak kromě zdržení naroste vítězná cena o několik stovek miliónů či miliardu. Vysoutěžená cena je 2,6 miliardy, rozpočtová cena cca 4 miliardy, s novou soutěží by se ceny k této částce přiblížily, možná ji i překročily. Dnes nic neobvyklého. Proto je tento krok z hlediska financí obhajitelný, i když ředitel ŘSD má pravdu, že je to špatný postup. Ale teď… Číst vice »

Insider

Na tom, že „ceny stavebních prací každoročně skokově rostou“ jste byl kde? Kroupa neustále někde mává grafem, že ceny nerostou tak, jak by mohly a v porovnání s lety cca 2010 jsme na 60-80%!

Peter

Ach jo, takže z portálu zdopravy.cz se stává také bulvár. Prosím zjistěte si fakta než takovou kravinu napíšete. V trase stavby jsou díry po archeolozích a vedle děr hromady hlíny a ornice v množství cca 400 tisíc m3. Ani jedno tam být nemělo! Nárok na valorizaci ceny je ze smlouvy, takže žádný precedenc! Nacpat tolik lži do jednoho článku je fakt umění!

Peter

Nechcete pane autore raději věčně vyvrátit něco z toho co jsem napsal?
Petr Dvorský

Peter

Já jsem nenapsal veřejný článek… Podklady musíte mít v pořádku vy! A za svým textem si samozřejmě stojím. Na stavbu se dojeďte podívat (já tam byl) A znalost smluvního vztahu dle FIDIC, není nic složitého…

Peter

To jsem netušil, když jsem se tam byl podívat, že budu potřebovat fotky jako důkaz… Tak možná příště. Ale vy jste tam evidentně nebyl, ale píšete o tom, tak asi fotky máte.

MartinS.

A co kdybyste si, autore, přečetl odkaz v článku Jana Šindeláře na tomto serveru z 29. 1. 2019 13:19. Jmenuje se to Pokyn správce stavby č.1 a na twitteru to zveřejnil Jan Rýdl, mluvčí ŘSD. Píše se tam: „… předmětem nového technického řešení je odstranění deponií ornice a podorničí v celkovém objemu cca 484927 m3, vzniklých v rámci záchranného archeologického výzkumu…“ Prostě česky řečeno, hlínu kterou vykopali pro archeologický výzkum nasypali na ta místa v budoucím tělese dálnice, kde se výzkum neprováděl. A ŘSD, jak to tak chápu z dalších souvislostí a zveřejňovaných dokumentů, nejprve chtělo, ať si to odtěží… Číst vice »

liberal shark

Jo takhle to je. Konečně nějaká relevantní informace.

Jaro

Jakto že díry pi objektech a kupy ornice by tam být neměli? O výzkumu se vědělo, co to je za logiku? Nelogické je znova ty objekty zavážet, když už je z nich velmi cenná ornice vykopana, opakuji znova, velmi cenná ornice se má použít a rekultivace a díry ať zavezou nějakou podliozni hlínou.

petr.r

a kde ta ornice je, musíte si uvědomit, že ornice se prodává a tím eurovii klesl zisk z prodeje.

MartinS.

Ne, ty deponie ornice tam být neměly, což už přiznalo i ŘSD… Ale řekl bych, že zhotovitel řekl, že to odveze, když mu to ŘSD zaplatí…

Peter

Tak o ropě jsem nic nepsal, ale když to chcete vysvětlit, tak můžu. Představte si pane autore, že v zimě, když se nestaví silnice a je minimální odběr z místních rafinérií, tak jde cena dolů a až začne sezóna, že zase vystřelí nahoru…

petr.r

není myslen ropný mazut, z čeho se balí asfalt? Nebo zdražení obaloven na tunu?

MartinS.

Myslíte z té tiskové zprávy, kde je napsáno: „Za více než rok a čtvrt od podání nabídky se změnily ceny řady vstupů, na které dodavatelé stavebních prací nemají vliv. Týká se to hlavně rostoucích cen ropy, které přímo ovlivňují ceny asfaltu…“?

MartinS.

Od doby, kdy zhotovitel podepsal smlouvu, což bylo někdy v září 2017, protože jestli se nepletu, tak do veřejných zakázek musí uchazeč dodat smlouvu podepsanou za svou stranu, vzrostla cena ropy Brent z cca 55 USD na 62 USD, tedy o cca 10 %.

Nikolas Insider

To je docela trefný komentář, taky jsem se smál. Cena nafty klesla nejméně o 1,5 Kč (viz Kurzy.cz). Možná se změnila cena pojiva do asfaltu, to kurzy neevidují. Ale pochybuji o tom.

MartinS.

Cena nafty klesla? A za jaké období? Já v těch grafech na Kurzy.cz vidím něco jiného… V době podání nabídky tedy v září 2017 stál litr nafty cca 28,80 Kč. V den vydání tiskové zprávy zhotovitele, tedy 29. 1. 2019 stál litr nafty 31,15 Kč. To nevypadá jako pokles, ale jako nárůst o 8 %.
A navíc se mluví o ceně ropy (ne nafty) a ta roste také.

Standa

Nevím,jak pan Martimn , ale já jsem skoro místní, (ze Smiřic) a kolem toho staveniště denně jezdím. Ty haldy hlíny tam jsou, a jejich odvoz něco stát bude.
Můžete se přijet podívat osobně, akorát teda budete muset s ČD, do Jaroměře váš oblíbenec ještě nejezdí