Komentář: Ťokův nebezpečný precedens s D11, aneb k čemu jsou vlastně smlouvy?
Ještě včera dopoledne to vypadalo jako nesmiřitelná rozepře mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a stavebními firmami. V úterý sdružení firem
Ještě včera dopoledne to vypadalo jako nesmiřitelná rozepře mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a stavebními firmami. V úterý sdružení firem
A tak drancování veřejných rospočtů soukromníky pokračuje. Normální člověk by přitom řekl, že slmlouvy se mají dodržovat…
Ťoku, já si ťokám na čelo. Co, že jsi to za člověka. Založ radši národní podnik pro budování infrastruktury a nic z toho se už stávat nebude.
víte o tom prd. možná jednoho dnes řekneme díky Ťoku
BTW, celá ta „akce“ svědčí prokazatelně o jediné věci – neschopnosti projektového řízení a komunikace na obou stranách. Výsledek je ostuda obou stran. Technické okolnosti a mediální šum nemá ani smysl hodnotit – pokud se jednalo o kauzy, kde jsem se pohyboval, mediální šum osciloval kolem poledne a situace byla šest večer. Prostě mimo.
přesně
Když už se v tom pane Sůro šťouráte (což je dobře), tak zkuste zaměřit svoji pozornost na právní jistoty a legitimitu úkonů ŘSD. Podle veřejných zdrojů (například zde: https://www.novinky.cz/ekonomika/495968-rsd-vypovedelo-smlouvu-na-stavbu-d11-z-hradce-do-smiric.html) došlo k „výpovědi smlouvy“ a jejího převzetí ze strany Eurovie. A to je akt, kdy se smluvní vztah ruší od počátku. Tedy do stavu, než se cokoli podepsalo. Kdo měl tedy pravomoc zase „výpověď“ vzít zpět a na základě čeho? Něco, co je zrušeno od počátku, nelze vzít zpět. Zkuste se poptat právníků, co si o tom myslí. A nejlépe sehnat kopie těch dokumentů (což se asi povede jen těžko). Naznačuji,… Číst vice »
Díky za zajímavý tip.
Na druhou stranu asi stále platí výsledek výběrového řízení, které zrušeno nebylo. Zrušena (pravděpodobně) byla jen navazující smlouva a (pravděpodobně) lze udělat krok zpět do situace po vítězství v tendru a před podpis smlouvy, tedy podepsat smlouvu novou na základě (stále platného) úspěchu ve výběrovém řízení. Jiná věc je, že by podmínky ve smlouvě, vč. cenových neměly kolidovat s VŘ.
Dobrý den, ač s vámi v mnohém nesouhlasím pane Sůro,tak pod tento článek se s klidným svědomím podepíši PK
Tento článek je jak z hospody. Nic o problému nevím, popřípadě jenom něco, ale znám celou problematiku skrz na skrz. Nebudu čekat na oficiální stanoviska, vytvořím si své. Pane Sůro, nepřemýšlel jste někdy nad tím, že jste na každém rohu každému k smíchu? Není instituce kam vlezu, která si vás nebere do pusy. Tento článek neomluvíte ani tím, že už nepíšete pro iDnes. cz, je to váš soukromý blog, můžete si zde psát, co chcete a v nadpisu je jasně napsané Komentář.
Pane Tulipáne, děkuji za cenné životní rady.
Co tak místo neustálého kopání do pana Sůry napsat alespoň jediný argument, v čem se mýlí?
Nevím, jestli má pravdu Sůra nebo vy. Ale on aspoň argumentuje k věci a má to hlavu a patu. Vy jen plivete bez argumentů – není u vás ani čemu věřit.
Že byste nás pane Tulipáne také obohatil …
Raději ne. Někdy je výhodné, že éter moc neví. Pokud dojde k výměně ministrů, bude ten nový stát před stejným problémem a nezbyde mu, než řešit situaci stejným, popřípadě horším, způsobem. Jen politici naoko problém vyřeší a novinářům se bude lépe spát, že „jakože“ zachránili opět ČR. Pokud si přečtete tiskovou zprávu zhotovitele, mělo by to stačit.
Pane Sůro a ta „úsměvná fakta“ o ušetření za převoz hlíny Vám nadiktoval sám mluvčí ŘSD? Nebo jste se zeptal i zástupců zhotovitele, jak to vidí oni? Protože mi ten komentář přijde mírně řečeno jednostranný a to má tenhle problém 3 strany – MD, ŘSD a zhotovitele… A z celého komentáře plyne, že špatní jsou jak ministr dopravy, tak zhotovitel, protože zhotovitel chce zaplatit za vícepráce a ministr podtrhává autoritu své vlastní investorské organizace… btw: v případě ŘSD je ještě co podtrhávat?
Zástupci zhotovitele vydali tiskovou zprávu.
Jasně, takže u těch „zlých“ stačí tisková zpráva z 29. 1., ale u těch „hodných“ je potřeba, aby mohli průběžně reagovat na nastalou situaci a svá vyjádření upravovat, aby nadále mohli vypadat jako „hodní“. Když server zdopravy.cz dělá zpravodajství, je to v naprosté většině OK. Fakt sem chodím rád. Ale jak popustíte uzdu svým názorům, přestane to být nestranné. Já samozřejmě vím, že jste soukromý server a můžete si psát co chcete… můžete stranit komu chcete… tak si to pište… ale nechtěl bych (hlavně kvůli tomu zpravodajství), abyste časem přišli na to, že nemáte pro koho psát… Přeji Vám pěkné… Číst vice »
ŘSD zveřejnilo důkazy, to samé může udělat Eurovia. A s radostí ji dáme prostor. Toto je komentář, názorový text. Každý můžeme mít svůj názor. A vždy bude někdo jiný, komu se to nelíbí. S tím jsem smířen:-)
:-)) Hezký článek, ale jediné o čem to svědčí je o naivitě autora, když ho výsledek překvapuje a zklamal. Přesně tento výsledek mně byl jasný už když sem četl, že zhotovitel odstoupil. Ono se totiž nejedná o žádný precedens, ale o naprosto běžnou věc. Stát už je dávno jen takovou panenkou, se kterou si každý dělá co chce. Protože vždy se rozhoduje jen mezi dvěmy špatnými možnostmi jako zde: zaplať víc nebo nebudeš mít nic a zaplatíš ještě víc. A stát nezmůže nic, pokuta? K čemu? Na další zakázce jí má zhotovitel zpátky, prostě si každý tu pokutu započítá do… Číst vice »
Ono tu spousta věcí není, nebyla a nikdy nebude jako v Německu a asi je to o tom se s tím buď smířit, nebo se odstěhovat do civilizace. V tom duchu lze odpovědět toto: a) food retail není až taková katastrofa – je škoda Delvity i Carrefouru, na druhou stranu šel obrovsky nahoru Lidl. b) kdo si neumí koupit kvalitní salám (když už něco takovýho potřebuje žrát), měl by asi vrátit občanku… Nicméně k jádru vašeho komentáře – je tam několik pitomostí. Zaprvé není pravda, že by se v každé zakázce někomu povedlo odrbat stát, naopak dílo se dodává a… Číst vice »
Negeneralizuju z jednoho případu, dělal jsem u investora a dnes dělám shodou okolností u jednoho z konsorcia.
A ta druhá část vašeho příspěvku je uplnej nesmysl, protože regujete na něco co jsem nepsal…
Ne teď čtu vas příspěvek ještě jednou a vy úplně regujete na věci který sem vůbec nepsal.
A srovnávat ČD, Teslu , OPBH a aznp je úplně mimo mísu . Víte vůbec co ty zkratky znamenaly? OPBH ani není žádná společnost… A to že říkám že některé věci by si stát měl zajišťovat sam, neznamená že říkám aby vám určoval jakou si máte koupit TV. Problém je to že tu vše zenem do extrému- všechno státní/nic státního. Chce se to podívat na západ kolik třeba ty Němci mají podílu v rozhodujících firmách.
„Ono tu spousta věcí není, nebyla a nikdy nebude jako v Německu a asi je to o tom se s tím buď smířit, nebo se odstěhovat do civilizace.“
Blbost. Občané mají na svůj stát dost pák. Jenom jich nechtějí/neumějí/bojí se využívat. Stát si platíme my, tudíž my bychom měli poroučet, co od státu chceme. V každé hospodě to je každému jasné…
ŘSD se chová neskutečně arogantně a zpátečnicky a nese i ponese plody svých postojů. Smlouvy (FIDIC) jsou pokroucené tak, že FIDIC uvažoval o odejmutí „licence“, ŘSD neumí plánovat stavby tak, aby stavební firmy věděly, kdy začnou třeba půl roku dopředu – a když už to neumí, z jakéhokoli důvodu – odmítají to přiznat a svým partnerům čekání a alokaci kapacit nějak refundovat. Možná kdybyste živil desítky lidí a čekal na to, až ŘSD milostivě něco zahájí, pochopil byste smysl výroků o tom, že Eurovia není záložna. Neznám přesnou podstatu tohoto konkrétního sporu. Znám ale velmi dobře chování ŘSD. ŘSD je… Číst vice »
Celý ten problém je v podstatě postaven na tom základním pilíři, že stát by měl zadávat maximum zakázet v době hospodářské deprese (kdy soukromý sektor neinvestuje, firmy „žebrají“ o práci a tím i balancovat ekonomické výsleky firem i za cenu stavby „hladových zdí“) a naprosté minimum zakázek v době hospodářské konjunktury (kdy je všechno předražené a firmy s radostí stát vydírají).
V Čechistánu se to ovšem, z nějaké zvrácené logiky, dělá přesně naopak.
to jsem přesně chtěl napsat, až bude krize a stavební firmy budou propouštět nejenom zahraniční dělníky a o zakázky bude boj (=nižší ceny), tak vláda stopne/odloží většinu dopravních projektů a ještě se pochválí za úspory….a teď mi bagrista řekne, že mi jámu vykope tak za 5 měsíců až dodělá slíbené kšefty
czhunter: Bohuzel, Ceska republika ma tak ohromny infrastrukturni dluh, na silnicich, dalnicich, v obcich na ulicich, cyklostezkach, chodnicich, namestich, navsich apod., ze kdyz se bude stavet kontinualne 40 let, tak je jakasi sance infrastrukturne se konsolidovat k urovni Rakouska (aspon priblizne).
Investice do infrastruktury bude treba delat v hospodarske kontrakci (spise nez depresi) i v hospodarske expanzi ekonomiky.
Az se za 40 let dostavi vetsina infrastruktury, bude treba pomalicku stavebnictvi preorientovat na jine typy infrastruktury, ktere budou v te dobe aktualni.
Podle informací z jiných zdrojů to bylo jinak. Uvedení prostoru do původního stavu se časově překrývá s plánovaným zahájením stavby. Průzkum ještě nebyl úplně dokončen, ale ŘSD už chtělo stavět. ŘSD prostě opět špatně udělalo smlouvy a takto to dopadá. Eurovia ani Metrostav by nedělaly něco, co jím smlouvy neumožňují. A navíc ta konstrukce o tom, že „Postup přitom nese spíše znaky vydírání než jednání. Výpověď Eurovie přišla jako dobře mířená rána na solar ministra dopravy. Krátce poté, co opadla silná kritika za kolaps D1, přišel další problém s D11….“ je opravdu bulvár. Ten problém se táhne už měsíce a… Číst vice »
Zkuste si tu citovanou větu prosím přečíst ještě jednou. Nikde nepíšu, že s ním vylezly, když nasněžilo. A znovu opakuji: nikdo je nenutil to podepsat a slíbit, že začnou 5.10.
No ony taky ty firmy převzetí staveniště nepodepsaly… nepleťte si podpis smlouvy ze strany zhotovitele s převzetím staveniště. Podepsaná smlouva ze strany zhotovitele se odevzdává jako součást dokumentace pro veřejnou zakázku. Takže smlouvu firmy podepsaly v září 2017. To se ale ještě ani zdaleka netušilo, kdy se bude ťokat na základní kámen. ŘSD jí podepsalo až letos v srpnu a od konce srpna se spoří o převzetí staveniště. A protože doba plyne a čas na realizaci zakázky se zkracuje, tak holt s tím ty firmy vylezly…
Smlouvu podepsaly v prosinci 2017, viz registr smluv. A ty čtyři měsíce jen tak mlčely záměrně?
V prosinci dal někdo na ŘSD na podepsanou smlouvu razítko. Smlouva přišla na ŘSD už podepsaná v září. A jestli jste četl ty dokumenty zveřejněné ŘSD, tak byste věděl, že 27. 9. mělo dojít k předání staveniště, zhotovitel ho nepodepsal a poslal ŘSD Odmítnutí převzetí Staveniště, protože neodpovídá PDPS. 15. října poslalo ŘSD pokyn k poskynutí součinnosti, pak si obě strany dopisovaly, ŘSD vyzývalo k zahájení stavby, zhotovitel odpovídal, že staveniště neodpovídá PDPS. I když ŘSD zveřejnilo jen svou část pravdy, odkazuje se na dopisy zhotovitele. A na konci listopadu (27. 11.) uznalo ŘSD, že staveniště neodpovídá PDPS. To tak… Číst vice »
Ulafme: Monopol má spoustu nedostatků, jedním z nich je neefektivnost.Jinak záleží co soutěžite a jaké stanovíte podmínky . Pokud budete soutěžit oblasti autobusů po pěti provoznich vozech a otevřete soutěž tak místní dopravci s několika autobusy o to budou usilivat. Pokud stanovite celky na 20 – 50 provozních autobusů mají šanci jen stávající dopravci nebo podobně velké firny, které mají kapitál na nákup nových autobusů.
MartinM: Monopol má spoustu nedostatků, jedním z nich je neefektivnost.Jinak záleží co soutěžite a jaké stanovíte podmínky . Pokud budete soutěžit oblasti autobusů po pěti provoznich vozech a otevřete soutěž tak místní dopravci s několika autobusy o to budou usilivat. Pokud stanovite celky na 20 – 50 provozních autobusů mají šanci jen stávající dopravci nebo podobně velké firny, které mají kapitál na nákup nových autobusů.
Tak nevím jestli je to reakce opravdu na mě? Já o monopolu nemluvil. Ani přesně nevím na co regujete. Ale obecně pokud se jedná o stavební firmu, tak rikam,že si stát měl nechat jednu firmu, kterou by mohl regulovat trh ne aby měla monopol. Pokud jde o ČD, tak prvotní je důležité si říct zda železniční doprava je byznys nebo dotovaná služba. Pokud je to byznys tak to je věc do které by stát neměl zasahovat. Pokud je to dotovaná služba tak je lepší aby to měl v rukou sám dotujici, protože trh kvalitu neudá. Odpověď nechám na každém.
trh kvalitu neudá ? a kdo jako teda ? to je snad základ managementu kvality, že kvalitu určuje poptávka zákazníka (=trh)
ŘSD v tomto případě není co závidět. Ceny stavebních prací každoročně skokově rostou a „v českém rybníčku“ se pohybuje jen málo firem, a u tak velkých staveb je tedy malá konkurence. Pokud by se problém řešil zásadově (a podle zákona), tak kromě zdržení naroste vítězná cena o několik stovek miliónů či miliardu. Vysoutěžená cena je 2,6 miliardy, rozpočtová cena cca 4 miliardy, s novou soutěží by se ceny k této částce přiblížily, možná ji i překročily. Dnes nic neobvyklého. Proto je tento krok z hlediska financí obhajitelný, i když ředitel ŘSD má pravdu, že je to špatný postup. Ale teď… Číst vice »
Na tom, že „ceny stavebních prací každoročně skokově rostou“ jste byl kde? Kroupa neustále někde mává grafem, že ceny nerostou tak, jak by mohly a v porovnání s lety cca 2010 jsme na 60-80%!
Ach jo, takže z portálu zdopravy.cz se stává také bulvár. Prosím zjistěte si fakta než takovou kravinu napíšete. V trase stavby jsou díry po archeolozích a vedle děr hromady hlíny a ornice v množství cca 400 tisíc m3. Ani jedno tam být nemělo! Nárok na valorizaci ceny je ze smlouvy, takže žádný precedenc! Nacpat tolik lži do jednoho článku je fakt umění!
Fakta máme,pane anonymní hrdino. Proč se bojíte podepsat? Stydíte se za svůj názor?
Nechcete pane autore raději věčně vyvrátit něco z toho co jsem napsal?
Petr Dvorský
Já bych nejprve rád viděl důkaz vašeho tvrzení
Já jsem nenapsal veřejný článek… Podklady musíte mít v pořádku vy! A za svým textem si samozřejmě stojím. Na stavbu se dojeďte podívat (já tam byl) A znalost smluvního vztahu dle FIDIC, není nic složitého…
Veřejně jste napsal, že nemáme pravdu. Tak to dokažte. Tvrzení já tam byl důkazem asi nebude. Ale můžete začít u té ropy. …
To jsem netušil, když jsem se tam byl podívat, že budu potřebovat fotky jako důkaz… Tak možná příště. Ale vy jste tam evidentně nebyl, ale píšete o tom, tak asi fotky máte.
A co kdybyste si, autore, přečetl odkaz v článku Jana Šindeláře na tomto serveru z 29. 1. 2019 13:19. Jmenuje se to Pokyn správce stavby č.1 a na twitteru to zveřejnil Jan Rýdl, mluvčí ŘSD. Píše se tam: „… předmětem nového technického řešení je odstranění deponií ornice a podorničí v celkovém objemu cca 484927 m3, vzniklých v rámci záchranného archeologického výzkumu…“ Prostě česky řečeno, hlínu kterou vykopali pro archeologický výzkum nasypali na ta místa v budoucím tělese dálnice, kde se výzkum neprováděl. A ŘSD, jak to tak chápu z dalších souvislostí a zveřejňovaných dokumentů, nejprve chtělo, ať si to odtěží… Číst vice »
Jo takhle to je. Konečně nějaká relevantní informace.
Jakto že díry pi objektech a kupy ornice by tam být neměli? O výzkumu se vědělo, co to je za logiku? Nelogické je znova ty objekty zavážet, když už je z nich velmi cenná ornice vykopana, opakuji znova, velmi cenná ornice se má použít a rekultivace a díry ať zavezou nějakou podliozni hlínou.
a kde ta ornice je, musíte si uvědomit, že ornice se prodává a tím eurovii klesl zisk z prodeje.
Ne, ty deponie ornice tam být neměly, což už přiznalo i ŘSD… Ale řekl bych, že zhotovitel řekl, že to odveze, když mu to ŘSD zaplatí…
Pokud tak věříte Eurovii,tak se zaměřte nejprve na velmi snadno ověřitelné informace. V tiskové zprávě například naříká na rostoucí ceny ropy. Tak bych měl jediný dotaz: o kolik od podpisu smlouvy do tohoto týdne stoupla cena ropy?
Tak o ropě jsem nic nepsal, ale když to chcete vysvětlit, tak můžu. Představte si pane autore, že v zimě, když se nestaví silnice a je minimální odběr z místních rafinérií, tak jde cena dolů a až začne sezóna, že zase vystřelí nahoru…
Cituji z tiskové zprávy, kde se mluví o ceně ropy, nikoliv asfaltu.
není myslen ropný mazut, z čeho se balí asfalt? Nebo zdražení obaloven na tunu?
Myslíte z té tiskové zprávy, kde je napsáno: „Za více než rok a čtvrt od podání nabídky se změnily ceny řady vstupů, na které dodavatelé stavebních prací nemají vliv. Týká se to hlavně rostoucích cen ropy, které přímo ovlivňují ceny asfaltu…“?
Od doby, kdy zhotovitel podepsal smlouvu, což bylo někdy v září 2017, protože jestli se nepletu, tak do veřejných zakázek musí uchazeč dodat smlouvu podepsanou za svou stranu, vzrostla cena ropy Brent z cca 55 USD na 62 USD, tedy o cca 10 %.
To je docela trefný komentář, taky jsem se smál. Cena nafty klesla nejméně o 1,5 Kč (viz Kurzy.cz). Možná se změnila cena pojiva do asfaltu, to kurzy neevidují. Ale pochybuji o tom.
Cena nafty klesla? A za jaké období? Já v těch grafech na Kurzy.cz vidím něco jiného… V době podání nabídky tedy v září 2017 stál litr nafty cca 28,80 Kč. V den vydání tiskové zprávy zhotovitele, tedy 29. 1. 2019 stál litr nafty 31,15 Kč. To nevypadá jako pokles, ale jako nárůst o 8 %.
A navíc se mluví o ceně ropy (ne nafty) a ta roste také.
Nevím,jak pan Martimn , ale já jsem skoro místní, (ze Smiřic) a kolem toho staveniště denně jezdím. Ty haldy hlíny tam jsou, a jejich odvoz něco stát bude.
Můžete se přijet podívat osobně, akorát teda budete muset s ČD, do Jaroměře váš oblíbenec ještě nejezdí