Komentář: Lokálky a politika. Do jaké míry mohou ovlivnit volby?

Spokojení cestující, kteří jsou rádi, že jim zastavuje autobus ve vsi na třech místech místo „toho pitomého vlaku“ s jednou zastávkou v poli, slyšet nikdy nebudou.
Rušení provozu na lokálkách je téma, které rezonuje mezi čtenáři deníku Zdopravy.cz víc než jakékoliv jiné. A nebo naopak udržení provozu na lokálkách. Nezáleží, z kterého konce to člověk vezme. Ondřej Kubala se v komentáři zamýšlí nad osudem lokálek a jejich vlivem na politiku a chování politiků.
Je možné o tom diskutovat dlouhé hodiny. Na straně jedné jsou zastánci ekonomiky provozu, kteří hlasitě volají po zastavení zbytečného ježdění vlaků všude tam, kde je levnější autobus. Na straně druhé pak ti, kteří kritizují omezení provozu na méně využívaných tratích. Lokálky považují za technické dědictví po předcích a upozorňují, že veřejnou službu není možné měřit jen finančním pohledem přes má dáti/dal a že funkční železnice přiváží do obcí civilizaci.
Pokud bychom se rozhodovali na základně dopravně ekonomických analýz, na většině z tratí, kde dnes jezdí osmsedesítky, regionovy nebo sólo stadlery, by prostě vlaky jezdit přestaly a nahradily by je autobusy. Jenomže takhle jednoduché to není.
O tom, jestli po lokálce vlak pojede, rozhodují regionální politici. A ti často vnímají více než jen pohled přes peníze. Tedy, někteří to tak mají. Vnímají spokojenost obyvatel, turistický přínos pro region, síťový efekt veřejné dopravy a spoustu dalšího.
Jedni jsou spíš opatrní, protože chtějí být zase zvoleni, druzí vnímají nechuť většiny lidí ke změnám, tak je nechtějí zbytečně dráždit, pro jiné je železnice prostě jen důležitá a chtějí ji podporovat i tam, kde jezdí málo lidí a někteří naopak řeší hlavně pohled veřejných financí a jsou ochotni i do lokálek říznout a hledat změnu.
Jak je každý kraj jiný, vzniká v Česku třináct originálních přístupů k regionální veřejné dopravě. A tyto přístupy se mohou navíc s volbami každé čtyři roky měnit. Často se na krajských zastupitelstvech nebo v radách střetává pohled finanční s pohledem zajištění dopravní obslužnosti, udržením obsluhy území, na níž jsou lidé zvyklí, a rozvoje turistického potenciálu.
Nebudu hodnotit, který přístup je správný, i když svůj osobní názor mám. Ten ale není v tomhle komentáři důležitý. Zajímá mě pohled na lokálky jako politické téma. Kde je hranice toho, kdy se politikovi ještě vyplatí do omezování provozu šlapat a tlačit ho, a kde už je politické riziko zbytečně vysoké, že může poškodit politika nebo stranu ve volbách. Nebylo by pro politiky vlastně mnohem výhodnější nechat lidem jezdit vlaky a mít klid?
V regionální dopravě se toho v souvislosti s politikou neděje vůbec málo. Středočeský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký za STAN dává na stůl další omezení provozu na středočeských lokálkách, zastupitelstvo sousedního Ústeckého kraje kontruje, ať už na železniční trať 110 mezi Slaným a Louny nesahá (a podobně se vyjadřují obce na trati), obce v okolí Rakovníka ve sdružení ODORAK postupně i na svoje náklady nebo za podpory sousedního Plzeňského kraje zavádí zpět některé spoje, které pracně Borecký zrušil.
Karel Havlíček z ANO cestuje po středočeských lokálkách se svým čtyřnohým přítelem a vysílá před volbami jasný vzkaz, že omezování provozu na regionálních tratích je pro něj nepřijatelné a několik krajů pod vedením ANO zvyšuje 50% slevy na jízdném pro děti, studenty a seniory na 75 procent jako předvolební dárek těm, kteří cestují veřejnou dopravou. Aby věděli, na co se po volbách těšit, pokud ANO uspěje a sestaví vládu.
Změnu přinesly i loňské povodně. Stát bez jediného zaváhání obnovuje postupně provoz na všech tratích, které byly velkou vodou poškozeny. A to i na těch, které mají využití především turistické. A to máme pravicového ministra dopravy z ODS. Vnímáte tu změnu proti povodním dřívějším, kdy se nezřídka řešilo, že obnova tratí už nestojí za to?
V neposlední řadě je zajímavé sledovat i změnu uvažování v samotném hnutí ANO. Před několika lety to byl Martin Kolovratník právě z hnutí ANO, kdo hlasitě a velmi silně prosazoval první návrhy na konzervaci lokálek. Dnes má ANO a Karel Havlíček jako téma před volbami zachování jejich provozu.
Poskládat si ten příběh můžete snadno sami, třeba i s pomocí našich článků.
Dokument: SŽ hájí konzervaci tratí jako jejich ochranu, mluví o záměrně pokřiveném obrazu
Kolovratník se Správou železnic po kritice couvají od plánů na konzervaci
Dvanáct tratí bez vlaků nebo s velkými škrty. Středočeští radní schválili omezení lokálek
Do rušení spojů ve Středočeském kraji se vložil ministr dopravy, redukci označuje za diletantství
Borecký: Úskalí obnovy (nejen) středočeských lokálek
Potvrzeno: Na lokálku do Kralovic se vrátí celoroční provoz vlaků, zajistí je Die Länderbahn CZ
Všechny tratě zničené povodněmi opravíme, slibuje šéf Správy železnic Jiří Svoboda
Středočeské ANO neuspělo s návrhem k rušení provozu vlaků do Ústeckého kraje
Dokument: Svaz obcí vysvětluje, proč se brání zrušení vlaků Slaný – Louny
Boj o lokálky mezi Ústeckým a Středočeským krajem. Zastupitelé ze severu odmítli ukončení provozu
Jestli někdo balancuje aktuálně ze všech politiků nejvíc na hraně, je to Petr Borecký za STAN. Před třemi lety, když byl mým hostem v podcastu Cesty Zdopravy.cz, otevřeně řekl, že „železnici je třeba výrazně prořezat.“
Osobně ho trošku podezřívám, že se chce zapsat u svých voličů jako správný národohospodář. Jeho postupy ukazují, že možná testuje hranici, kterou ostatní politici vyhodnocují jako zbytečně nebezpečnou. Nutno podotknout, že se svým přístupem ovšem dokázal uspět loni na podzimu znovu v krajských volbách. I přes první kolo zaříznutých lokálek. S druhým kolem omezování provozu to už tak jednoznačně ale nevypadá, a tak je otázkou, kde je ta hranice, kdy se politikovi ještě vyplácí dělat si problémy nepopulárními kroky s lokálkami.
Skupina lidí, kteří hájí provoz na lokálkách, je velmi hlasitá. To ovšem nemusí nutně znamenat, že je velká. Slyšet jsou vždy ti naštvaní. Spokojení cestující, kteří jsou třeba rádi, že jim zastavuje autobus ve vsi na třech místech místo „toho pitomého vlaku“ s jednou zastávkou v poli, slyšet nikdy nebudou. Přesto to ale vypadá, že od dalšího omezování provozu na lokálkách v Česku dávají politici ruce pryč. Zatím. Možná proto, že se blíží volby, možná proto, že se rozhodli veřejnou dopravu podporovat ve jménu veřejné služby i tam, kde to měřeno úzkým pohledem má dáti/dal, smysl nedává.
Přijde mi, že národohospodář Borecký teď ve svém boji zůstává v politice sám. Možná je vizionář, kterému ostatní nerozumí. Možná mu další politici v tichosti přitakávají, jen to před volbami nechtějí říct na hlas. Možná si ale ti ostatní dobře spočítali, že cena za politické riziko, kdy naservírujete opozici volební téma záchrany lokálek na stříbrném podnose, je vlastně zbytečně vysoké a těch pár motoráků za to nestojí. A možná se situace v Česku opravdu mění a veřejná doprava i na kolejích pro pár lidí, dostává od politiků zelenou.
Volby jsou pro politika vším. Rozhodují o jeho dalším bytí a nebytí. Jestli je omezování provozu na lokálkách politickou stezkou odvahy nebo spíš politickou sebevražednou misí, ukáže čas.
Napište nám v komentářích i vy svůj názor, co říkáte na chování politiků ve vztahu k regionální dopravě.