Dopravci Železnice Zprávy

Komentář: Dražší cesta s ČD. Na novém ceníku prodělají nejvíce ti, kteří jiným platí levné cestování

Cyklisté u vlaku, ilustrační foto. Autor: České dráhy
Cyklisté u vlaku, ilustrační foto. Autor: České dráhy

UPOZORNĚNÍ: Po pondělní další změně v rezervačním systému je část tohoto komentáře již neaktuální.

Tarif Českých drah zažil v pátek jednu z největších změn za poslední roky. Včasná jízdenka, která umožňovala u stovek tras relativně levné cestování se značnou flexibilitou, skončila a nahradila ji SuperAkční jízdenka. Jenže jen někde.

Zatímco na hlavních trasách, kde je velká konkurence autobusů, se prakticky nic nezměnilo, jinde se hned v pátek dočkali cestující šoku.

Jako příklad si vezmeme třeba spojení Teplice – Praha. Při nákupu den či více dopředu jízdenka stála obvykle 69 nebo 79 Kč, dnes ji pořídíte nejméně za 178 korun. Jde o cenu spočítanou podle ujetých kilometrů. Žádnou jinou možnost e-shop Českých drah nenabídne. Autobusy Arrivy na trase jezdí rychleji a hlavně levněji: za 79 až 89 Kč podle toho, kde jízdenku koupíte. Nabízí se tedy logická otázka, kdo je ochoten jet dvakrát dráž a ještě pomaleji. Podobných zdražení je v systému více: například jízdenka Praha – Liberec, kde je vlak kvůli trase automaticky diskriminovaný dobou jízdy, stojí nově 201 Kč. Autobus zde běžně jede o polovinu kratší dobu a s cenou většinou maximálně pod sto korun.

Pokud si cestující stěžují, že tarif Českých drah je nepřehledný, teď budou mít ke stížnostem o důvod více. Jen těžko lze lidem vysvětlit, proč například při koupi jízdenky z Liberce do Ústí nad Labem zaplatí více za jízdu pomalejšími osobními vlaky než za cestu rychlíkem bez přestupu.

Včasné jízdenky, někde k dispozici i pár minut před odjezdem, nabízely zajímavou alternativu nejen k autobusové, ale hlavně individuální automobilové dopravě. Nebyly nejlevnější, ale pokud jel člověk sám, stále se mu vyplatilo zvážit cestu vlakem. I proto, že umožňovaly cestujícím flexibilitu a mohli být použity na kterýkoliv spoj během dne. To ostatně České dráhy dlouhodobě zdůrazňovaly jako svoji výhodu oproti konkurenci. Tato výhoda končí: flexibilita je už pouze za plný kilometrický tarif. SuperAkční jízdenky si koupíte jen přes e-shop a jsou vázané jen na konkrétní vlak. Případně si pak můžete doplatit rozdíl do kilometrického a jet jiným.

I díky relativně nízkým cenám včasných jízdenek dospělých platících cestujících ve vlacích přibývalo, i když byl vlak často pomalejší než cesta autem. Teď se nebude možno divit, když tito cestující z vlaku přesednou rovnou do auta a už se k železnici nevrátí. Levné cestování zůstane těm, kterým vláda Andreje Babiše (tehdy ještě bez důvěry) zajistila slevy ve výši 75 %. Zaplatí je naopak ti, které stejná vláda změnou ceníku ve stejné firmě z vlaku vyžene. Třeba se dočkáme i plakátu smějícího se Andreje Babiše se sloganem Zdražili jsme vám cestu vlakem na dvojnásobek.

111 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Už se začínají objevovat první přestupní superakční – namátkou relace Praha-Liberec, Praha-Jihlava. Není to na všechna časově akceptovatelná spojení, takže obrovská nevýhoda je, že za levno se dá jet jen v určité časové polohy. Taková relace jako Praha-Klatovy mi umožní jet superakčně jen jednou za dvě hodiny v ucouraným Rx, ale časově stejně výhodná kombinace Ex/Sp nebo Ex/Os, která interval na trase zahušťuje na hodinu je jen za zlodějský kilometrický tarif. Obdobně třeba i Praha-Trutnov a řada dalších relací. S včasnou jízdenkou tedy skončila nejen možnost nevázat se na konkrétní vlak, ale dost podstatně se i omezila nabídka spojů za den, kde lze cestovat za výhodnější než km tarif. Zatímco dříve bylo možno na včasnou jet v podstatě každou hodinu, dnes typicky superakční jsou jen na vybrané linky jedoucí v základním taktu dvě hodiny nebo náhodné výstřely.

    • Tak znovu: u ČD existuje přece „In Karta“, a současná situace poskytuje výhodné podmínky k tomu, aby její existence byla ze strany firmy patřičně zdůrazněna – ale ČD by mohly snížit ceny, za které její různé varianty prodávají …
      Mnohem víc než vazba na konkrétní vlak bude podle mě vadit spíše skutečnost, že ty slevové jízdenky lze zakoupit pouze prostřednictvím e-shopu ČD – tím navíc vytvářejí rozdílné „kasty“ cestujících …

  • Dobrý den,

    prosím, opravte si v článku aktuální informace. Právě jsem ověřoval cenu jízdenky na e-shopu ČD pro úsek Teplice – Praha hl.n. s tímto výsledkem:

    Jízdenka Superakční na přímý rychlík (609, 611…) nabízena za cenu 79 Kč.
    Jízdenka s přestupem v Ústí nad Labem (Obyčejná) nabízena za cenu 178 Kč.

    Tudíž odstavec s informací, že e-shop nenabídne jinou možnost než Obyčejnou jízdenku již neplatí.

    • A to jsou ceny bez využití „In Karty“ – a jak to ve vlacích ČD sleduji, nějakou má z platících cestujících téměř každý …

  • Je nutné si uvědomit že Babišova sleva je odpočátku určena hlavně pro žlutého dopravce neboť jeho majitel je hlavním sponzorem ANO, a ten se dožadoval protiplnění za své peníze, a úlohou MD je zajistit aby ostatní dopravci (rozuměj hlavně ČD) si výrazně nepolepšili, proto Regiojet může účtovat slevu v podstatě z čehokoli ale chraň ruka páně pokud to udělá ČD, alespoň zbude víc peněz pro toho správného dopravce.

      • A velkoplošné reklamy na autobusech byly zadarmo? Jsem zvědavý jestli bude MD tak aktivní i v případě Regiojetu, pokud se dobře pamatuji, sleva se má počítat pouze z nejlevnější nabídky dopravce, tam o nějaké číslici na voze nic není . Bohužel jde jen opět o ukázku dvojího metru, pokud ČD přivezou z Rakouska ojeté vozy (bohužel i tak lepší kvality) tak je hrůza katastrofa atd. pokud to udělá soukromník tak je to úspěch takřka galaktického rozměru.

        • Tak znovu: pokud o někom napíšu, že je hlavní sponzor, chci důkaz. Vozil ho na autobusech před pěti lety. Kolik zasponzoroval ANO od té doby? Stejně tak mi dokažte, že jsme psali o tom, že nákup vozů po ÖBB ze strany ČD je katastrofou a hrůzou.

    • Vzhledem k tomu, že Jančura počítá babišovskou slevu z běžného jízdného, tak jediné, na čem vydělá, je nárůst cestujících. A to jsou někteří dokonce přesvědčeni, že žádný nárůst nenastává.

      • Nárůst počtu sice nastává, ale ti se 75 % slevy na to aspoň u ČD zatím mají vliv jen velmi malý (jak je to u Jančury, nevím, neb s ním nejezdím) – rozhodně ne takový, jakým strašili různí pisálkové a i matematici. A „paštikář“ se na situaci podílí jen minimálně, už proto, že na něj není spolehnutí – téměř není dne, abych někde neslyšel hlášení o značném zpoždění některého jeho vlaku „z důvodu obratu soupravy od zpožděného vlaku“ – to může klidně vracet i těch 25 % zlevněného jízdného, ale frekvenci si s takovou nespolehlivostí stejně „nenahoní“ …
        Kolikrát jste jel od počátku platnosti těch „státních slev“ vlakem na různých trasách, abyste mohl posoudit aktuální vývoj komplexněji?

          • No, „paštikář“ je tak marginální záležitost, že snad ani nemá smysl to komentovat – navíc jezdí tak nespolehlivě, že o ten nárůst nakonec asi stejně brzy přijde …

          • Leo hlásil, že míval obsazenost pomalu 100%, dnes hlásí nárůst o dalších 100%. Pozor na kábel nad střechou!

  • Vypadá to, že pro nejlevnější cestování mimo superakční jízdenky asi bude nejlepší co nejvíce používat
    jízdné krajských integrovaných systémů. Třeba Praha – Liberec, u mě s pražskou lítačkou a IN25 se dá (teď to asi ještě neplatí) zkombinovat z 9 pásmové PID jízdenky za 68 a zbytek cesty s ČD za 62, což dává relativně přijatelných 130.
    Včasná tuším stávala 119.

    Docela by mě zajímalo, jaké možnosti nabízejí ostatní kraje.

  • Předpokládám že je to dan za rychlost a časem to zase vychytaji. MD jim nejdřív něco odkyvou ČD se tedy na to pul roku chystají a MD to po spuštění nakaži téměř okamžitě změnit tak se nedivím že to ma tyto dopady. Spíš by mě zajímalo zda si MD konečně posvítit na ten svindl RegooJetu s vozy první třídy které používá jako 1 třídu ale účelově je označil jako druhou s názvem Relax a čerpá v ní vycurane dotace na státní slevy. MD o tom ví, prý to prověří ale jako vždy nakonec praštil přes prsty pouze ČD.

    • Ministerstvo nenařídilo zrušení včasných jízdenek. Pouze chtělo, aby se babišovská sleva počítala z nejnižšího jízdného. Stačilo tedy poskytnout slevu z včasných jízdenek.

  • je to prostě svinstvo, Včasná jízdenka byla naše volba při 90% cest vlakem…

    ještě se zamyslíme, je to čerstvé…nicméně auto máme…

    • Víte, co je na tom nejsmutnější? Že je rok 2018, 30 let po smetanové revoluci a při 90% cestách vlakem musíme využívat akční, superakční, ultra akční apod. jízdenky. Prostě nemáme na to, abychom jeli 10x měsíčně vlakem na výlet za plný jízdný. To jsme to dopracovali.

      • Vy možná 10x, já ale 40x. Takže to ten rozdíl před a po zavedení slev je 1000,-. Takže mi prosím neříkejte, že jsme to dopracovali. Kdybych viděl přidanou hodnotu v cestování ČD (kvalita, přesnost, čas apod.), tak tu vyšší cenu beru, ale takhle. Sorry jako.

        • Pokud jezdíte 40x za měsíc, to bych doporučil nějakou traťovku nebo síťovku. Asi jste mě úplně nepochopil – myslel jsem to tak, že nemáme na to, abychom si kupovali normální jízdenku a jsme odkázáni kupovat akční a jiný slevněný.

  • Schopné vedení ČD bylo Babišem a Ťokem odvoláno. Nastoupilo nové a už se dějí věci , které začínají likvidovat ČD. Pěkně na ruku všem soukromým dopravcům.

    • K internímu zveřejnění nového tarifu došlo 7.9., tedy před odvoláním „schopného“ vedení.

    • No ono, když si poslechnete slova ministra dopravy, šéfa ČD o tom, jak konkurence je bezva, tak si uvědomíte, jak stát si neumí ohlídat vlastní investice a prostředky.

  • No musim rict ze ted se mi vyplati jezdit busem,tohle ceske drahy nezvladly a asi ztrati cestujici… 🙁

    • Nebo naopak přibudou ti, kteří si nově koupí „In Karty“ …

      • Nj, jenže In karta na marginální 25% slevu stojí 990 na 3 roky. Když jedete vlakem 20x za rok, tak se to moc nevyplatí.

        • Stačí, aby cena jedné jízdy podle kilometrického tarifu byla 66 Kč a neexistovala jiná výhodnější nabídka, aby se vrátila kupní cena. Vzhledem k tomu, že včasné jízdenky byly spíš na delší trasy, to podle mě výhodné být může.

  • Kvalitnější zamyšlení než onehda na konec RegioJetu nástupem Flixbus, nicméně už v nadpise je blundra za miliardy. Slevové skupině to nezaplatí neslevová skupina, ale s nástupem finanční krize slevová skupina, neb peníze použité dnes lehkomyslně použité, budou několikrát tak draze pro příjemce seškrtnuté. Pravda netýká se těch co budou už v pánu…
    Není možné od skupiny co od státu nečerpá nic, říkat, že to platí těm co jsou na něm závislí. Kasa státní před i po rozdávání, je pouze státní kasa, dnes celkem plná, poté prázdná. Na ní závislá skupina se bude pak moc divit, že se z ní nic nesype.
    PS: Pravda tento ultranesmyslný zásah do trhu způsobil krátkodobé zdražení u jistých společností na méně, či vůbec konkurenčních destinací, ale myslím, že soukromníci již načítají nárůst kapacit a s nabitím panděra ČD to nebude tak horké, ještě aby se tam nedivili…Bude zajímavé to sledovat.

    • Ten nadpis je naprosto přesný. Státní kasa se neplní sama od sebe a peníze se v ní nemnoží dělením. Státní kasu plní daňový poplatníci, tedy ti, kteří pracují a platí daně, a to nejsou ani žáci a studenti, ani důchodci.

      • Naprostý souhlas. „Diskutujícího“ s označením Pibik občas podezírám z toho, že jde pouze o alter ego Petra.R.

        • Nepochopil jste základní myšlenku, kterou p. Sůra pochopil, proto fikaně odpověděl důchody.
          Samozřejmě, že kasa se plní jak z vybírání daňového výpalného, tak rostoucího zadlužení vlády a jiných veřejných organizací, ve zkratce nazývané „moderní“ stát.
          Jenomže nám nejde o stránku A plnění kasy, ale o stránku B – sypání z kasy. O tu se rvou všechny ty skupiny, co dnes lezou do médií, že právě oni jsou Ti nejpotřebnější. Jde o to, že pokud sypete tak, jak se sype dnes, že daleko přesahujete dnešní potřeby strany A, tak v době ekonomického rozpadu dnešní „moderní“ finanční struktury, nebude mít strana B, snad ani na ten nejzákladnější důchod o dnešních brebendách se nebude ani zdát. O co dnes je drancování státní kasy větší o to méně a déle nebude pro čerpače stránky B.

  • Za všechno zlo může Babiš 😂 Je zajímavé,že ostatní přepravci nezdražovali.

    • Někteří dopraváci nemusí uplatňovat kompenzace z nejnižší ceny ve 2. druhé vozové třídě

    • „Za všechno zlo může Babiš“
      No, hlavní je, když to je (opět a snadno) na koho svést – a ti praví v pozadí si mnou ruce, že na ně tentokrát opět není vidět …

  • „…vláda změnou ceníku ve stejné firmě z vlaku vyžene. “
    jakým rozhodnutím vláda nařídila ČD zrušení Včasných jízdenek?

    • Vláda, jejíž prodlouženou rukou je ministr dopravy, jehož resort vykonává akcionářská práva.

      • Tudíž MD určuje za kolik se bude jezdit ale nestanoví to ČD.
        Chapu to tak dobře?

      • Jakým rozhodnutím vláda, potažmo ministr dopravy, nebo akcionář, nařídila ČD zrušení Včasných jízdenek, pane Sůro?

        • Žádným. Nicméně je to MD, které vykonává akcionářská práva a majitel může ovlivnit, co se ve firmě děje.

        • ČD Včasné jízdenky musely zrušit proto, neboť slevy se musí počítat z nejnižšího jízdného. Proto by ho musely vypočítávat z ceny Včasné jízdenky. Za zrušení tedy nemohou ČD, ale MD

          • Takto mohli zrusti vcasne jizdenky, ale zachovat vcasne zakaznicke pro majitele, in25, in50… to uz je sleva dopravce, z tou uz vladni narizeni nema nic spolecneho

          • No vida, tak se stačilo vyspat a běžné jízdé za ceny původních Včasných jízdenek je zpět. A lze na ně využít i 75% slevu pro studenty a důchodce. Zmíněná trasa Praha-Teplice už je za 17Kč to už je celkem pádný důvod využít k cestě vlak a je zjevné, že vláda ani ministersto nemá zájem cestují z vlaku vyhánět, jak zde zlovolně prezentoval pan Sůra.

            https://zdopravy.cz/69-kc-misto-178-kc-cast-jizdenek-cd-se-zpozdenim-zlevnila-na-uroven-zrusenych-vcasnych-16191/

            • Opravdu nemohu za to, že ČD jsou firmou, která není schopná nahrát všechny dostupné jízdenky k den oznámení. To zdražení na tři dny nastalo a ČD pouze v pátek řeklo, že ceny bude vyhodnocovat, nebyla reakce, že teprve nahrává do systému všechny možné kombinace

      • Prodloužená ruka, rozinky, ojebávání…. to už tu dlouho nebylo. Nikdo nenutil ČD rušit akční nabídky. Bohužel tohle nezvládla Vláda, MD ani ČD. Další dopravci si chrochtají a LE hlásí nárůst o 100%, 200, 300%…

  • Tak možná to měli nějak nastavené. Pak někdo začal štěkat, že neexistuje. Tak jinak.. A změnit implementaci prodejního systému a eshopu asi nejde zde dne na den podle mě nejde. Tak to prostě offli. Je to moje domněnaka

  • Promiňte, že vás ještě obtěžuju.
    Už je líp?
    A mohl bych to vidět?

    • Já se mám lépe, už plánuji co kde si dám za oběd na meníčku asi 250g kuře z agrofertu, kompot, rýže, polévka, pití za 75kč.

    • Mně je celkem dobře a vám? Jaký si to uděláme, takový to máme. Pokud se vám zhroutil život díky zrušení akčních jízdenek ČD, upřímnou soustrast!

  • Kauza nepřidělování státem nařízených 75 % slev ze Včasných jízdenek tomu taky nepomohla. Původní státem nařízené poloviční, žákovské a studentské slevy se rovněž počítaly z kilometrického tarifu, nikoli z Včasných jízdenek, a nikoho to nezajímalo, neštěk po tom pes…

    Na druhou stranu, proč nepočítat slevy ze Včasných jízdenek, a raději je zrušit? Proč je k tomu takový odpor? Když se Včasnou jízdenkou v dané relaci dostanu na jízdné obvyklé v autobusové dopravě, tak z tohoto obvyklého autobusového jízdného jsou také 75 % slevy…

  • technická pro redakci: Nešlo by prosím pro větší přehlednost označit články na téma českých slev na jízdném pomocí samostatného štítku? Např. „státem nařízené slevy od 1. září“, který už tady u nějakých článků používáte + by bylo super, kdybyste to mohli dodržovat u všech článků a to i zpětně. A taky kdyby v postranním panelu (nebo jinde) byl widget s populárními štítky, nebo prostě kdyby se ke štítkům šlo dostat i lépe než jen v zápatí článků. Ale třeba už to možné je a něco jsem přehlédl.
    Štítky mají smysl, jen když se k nim přistupuje systematicky, máte k tomu nakročeno a snad to i dotáhnete.
    Děkuji, přeji pěkný den a těším se na další články.

  • PŘEPRAVNÍ A TARIFNÍ VĚSTNÍK
    Povinně zveřejňované informace na základě právních předpisů
    Číslo 18/2018, vydává Ministerstvo dopravy
    /18/2018 AKVIZIČNÍ SLEVY, Včasná jízdenka Česko, zrušení (ČD)
    Z důvodu změny metodiky Ministerstva dopravy ČR rušíme s účinností od 14. 9. 2018 v souladu s článkem
    11 Tarifu Českých drah pro vnitrostátní přepravu cestujících a zavazadel akviziční nabídku Včasná jízdenka
    Česko, vyhlášenou v PTV 051/24/2017, bez náhrady.
    Od 14. 9. 2018 nelze zakoupit Včasnou jízdenku Česko, jízdenky zakoupené v předprodeji platí dle podmínek
    platných v době jejich zakoupení.
    Nabídka Včasná jízdenka Česko bude nahrazena nabídkou Akčních jízdenek s vazbou na konkrétní vlak (tzv.
    SuperAkční jízdenka) dostupných na e-shopu ČD.
    V Praze dne 7. září 2018
    Ing. Zuzana Čechová, Ph.D., v. r.
    ředitelka Odboru cenotvorby a produktové komunikace
    České dráhy, a. s

    Jsem pokladní ČD a.s.
    Zkopíroval jsem zde oficiální znění z Přepravně tarifního věstníku MD, kde je uveden důvod proč byly Včasné jízdenky Česko zrušeny.
    Věřte, že mě vůbec netěší zrušení Včasných jízdenek. Byl to jeden z nástrojů, kdy jste mohl klientům náhodným občasným i pravidelným nabídnout slušnou respektive zajímavou cenu. A samozřejmě v to nepočítám výhodu platnosti jízdenky v dané trase po celý den atd.
    Tyto jízdenky dlouhou dobu úspěšně koexistovaly se státem nařízenými slevami (myslím slevy státem nařízené do 31.8.2018) . Co jsem zaměstnán u ČD (a je to už opravdu dlouho!), tak se vždy tyto slevy poskytovaly z obyčejného základního ceníku a nikomu to nikdy nevadilo. Respektive bylo to posvěcené rozhodnutím (platným cenovým výměrem) MF. Nikdo neřešil, že ČD také nabízí Včasné, Akční a Superakční jízdenky v různých cenových hladinách.
    Vše se změnilo po 1. září, kdy podle mě nastala mediální honička na ČD ohledně výpočtu těchto slev. Popisovat zde, co následovalo a jaké bylo rozhodnutí MD respektive ministra dopravy je zbytečné. Bylo kolem toho napsáno dost a dost, včetně komentářů zde. No a důsledkem je také zrušení této nabídky. Neobhajuji to. Myslím, že to nebyl dobrý tah od ČD.
    Na druhou stranu to chápu, proč se ČD k tomuto tak postavily.

    • Bohužel ale není pravda, že byl Včasné nahrazeny Superakčními. V řadě relací superakční místo včasných nejsou vůbec v nabídce (a není to kontingentem). Stejně tak nerozumím té logice, proč se to dělá: ten hlavní problém byl u Ex1, kde se v podstatě nic nezměnilo, jinde by šlo v podstatě jen o přehazování z jedné státní kapsy do druhé (o co by byla větší výplata kompenzací za slevy, o to by byla nižší úhrada prokazatelné ztráty). Až do 31.8. se počítaly slevy akčních i superakčních i včasných.

      • ale do té doby měli nárok na kompenzace pouze studenti ale jen na cestu do školy nikoliv všude tak jako nyní…
        u ZTP se nic neměnilo…

      • Z Včasných jízdenek slevy nebyly, poloviční z včasné pro děti od 6 do 15 let určitě nebyla.

    • Ja bych to bral jako slevy pro cestující kteří nemají nárok na kompenzace ale někomu pak vadilo že z těch jízdenek se nepočítá sleva pro ty skupiny kteří mají nárok na slevu… tak se také nedivím že to tak dopadlo…

      • šak vy jste do toho začal štourat a tady to máte, přečtěte si vaše příspěvky, závist je někdy fakt svinstvo.

        • ale neříkejte… ja štourám proč se to proplácí u RJ v relax…

          • zase a ted se vám to líbí, že RJ má ceny třetinový vůči čd? Ted tady dejte srovnání, nedivyl bych se, že za tohle můžete vy a to vaše telefonování, stěžování atd.

            • dám vám příklad: RJ odjezd 21.09 v 9:48 z PH – OV cena Relax 487Kč
              ČD odjezd 21.09 v 9:42 z PH-OV cena v pendolinu 260Kč + 70Kč místenka
              rozdíl v ceně jízdenky 227Kč
              kdo tedy rejžuje na kompenzacích

              • Pro porovnání cen při stejné kvalitě byste musel srovnávat RJ tarif Low cost s vlaky ČD obsluhujícími většinu spojů, tedy ne s Pendolinem. Vzhledem k úsporné mentalitě velké části studentů pochybuji, že si nějak zásadně velké množství bude kupovat Relax, a to i navzdory možnosti slevy. A pardon, ale která linka ČD má na palubě každého vlaku tři ochotné, vesměs usměvavé průvodce, palubní nabídku za pakatel a v části druhé třídy dokonce kožené, pohodlné sedačky a prostor? Až ČD nabídnou ve druhé třídě stejný komfort, jako RJ, můžeme srovnávat ceny.

  • Přesně jako se dalo čekat, končí to zdražením pro všechny ostatní a tím zrovna ty, které potřebujeme dostat do hromadné dopravy krásně naženeme do aut a do vlaků se natáhne podivná klientela protože to vyjde levněji. Přitom jediný účel toho je si koupit voliče. Je zvrácené že kdo se tu snaží vydělat je systematicky okrádán a nucen platit nezodpovědnou rozhazovačnou politiku. Současná vláda prožírá budoucnost, za obecného hýkání mnoha skupin. Místo toho aby byl generován přebytek, nebo se masivně investovalo do infrastruktury, jejich oprav atd. tak se penze rozhazují.

    Pokud v následujících volbách vyhraje něco nepopulistického, pravicového, tak na takovou vládu nanejvýš vyjde další krize a nutnost škrtat, jen aby se pak další vláda, patrně levicová, svezla na světové konjunktuře. Ostatně stejně jako se vezou dvě poslední vlády, schopnosti lidí v nich nejsou nějak lepší než ve vládách předešlých, možná i horší, mají ale štěstí že jejich omyly a přehmaty, kryje rostoucí ekonomika, která jim dává větší prostor.

    Pokud chtěla vláda opravdu udělat něco pro železnici, tak těchto skoro 6mld mělo být okamžitě převedeno SŽDC pro údržbu tratí. Ne do modernizací či něčeho „fancy“ ale do běžné údržby, podbíjení, výměn pražců… atp. Takových celkem důležitých drobností se najde hafo.

    • Máte 100% pravdu, pod to bych se mohl podepsat. Kéž by si to uvědomilo více lidí a nenechali se uplatit koblihami.

    • „za obecného hýkání mnoha skupin“
      Tentokrát jste ovšem zahýkal Vy – zjevně na podporu těch, jimž se některé slevy nelíbí.
      Pokud to někomu nedochází, tak jen připomenu, že ČD nabízely už dávnou před uvedením té „státní slevy“ do praxe „produkt“ (sice se mi to slovo příšerně příčí, ale když to tak moderní doba nazývá, tak jej použiji také), který se nazývá „In Karta“, po jehož zakoupení poskytovali držitelům různě velké slevy z cen jízdného – slevy poskytované nad rámec těch, které jsou dostupné s „In Kartou“ jsou nadstandardem, který fakticky smysl a hodnotu „In Karty“ devalvoval, takže záleží jen na dopravci, zda a za jakých podmínek je bude poskytovat i nadále, nebo zda jejich omezením přiměje další častěji cestující zákazníky, aby si „In Karty“ pořídili a cestovali i nadále za aspoň vzdáleně podobných podmínek, jako dosud s těmi nadstandardními slevami.

  • Děkujeme milé Ano, děkujeme Andreji, že už je nám lépe a můžeme kvůli vašim populistickým nápadům cestovat dráž.

      • To, že mažeme prokazatelné lži, platí i pro Vás. Schválenou vládou ANO bez důvěry, tak jak to, že to není nápad ANO?

        • Já nikdy nelžu, je to k dohledání na webu co jsem napsal. I to jaké strany byly proti temu prvnímu návrhu.

          • Znovu opakuji: slevy jsou nápad ANO a jejich plná zodpovědnost. A je úplně jedno, jestli jsou 100 % nebo 75 %. Nikdo je k tomu nenutil je schvalovat, schvalovala je vláda bez důvěry.

              • Pane Petr. R, vy tu lžete velice často jako Babiš. který velmi rád jeden den tvrdí něco a druhý den opak. I tyto zmatky jdou za ním. Vy by jste se mu hodil do krámu. Vše víte,všemu rozumíte,reagujete naprosto na vše ANO.

                • asi jsem chytřejší jak vy, ale nezdá se mně, že bych všemu rozuměl a tak to může vypadat jen z vaší strany,mám rád konkrétní udaje.

                  • Ne, to opravdu nejste. Ano, souhlasím, všemu nerozumíte. A konkrétní údaje vyžadujete pouze po ostatních, ale Vy sám se Většinou zbaběle skryjete za nějakou ubohou floskuli či prázdnou frázi bez jakékoli vypovídající hodnoty.

              • Jelikož zajišťují veřejnou dopravu, jsou k uznávání státem nařízených slev nuceni. Jediným řešením, jak je neuznávat, je neprovozovat veřejnou dopravu, což vzhledem ke smluvním závazkům s MD a kraji dost dobře nejde…

                  • Prave ze CD by nic vyjmout nemohly. Muselo by to vyjmout ministerstvo treba tak, ze sleva neplati pro komercni vlaky…

                    • Dopravce si mohl sám určit, kde to bude platit, není povinné, aby vůbec slevy uznával.

                    • byl tady článek a tam bylo napsaný, že na nějaký linky dopravce může slevy odmítnout

      • Vláda v demisi koncem března rozhodla, že poskytne slevu ve výši 75 procent na jízdné ve veřejné dopravě pro cestující starší 65 let a studenty do 26 let. Stát tato sleva vyjde od příštího roku na 5,83 miliardy korun ročně. Tak nevím, ale přesedou této vlády je snad Babiš, ne? A kdyby to bylo úplně zadarmo, tak by to bylo pro rozpočet ještě horší, ne?

        • nejdříve babiš chtěl po vzoru slovenska cestování pro důchodce zdarma. dohledejte si to jak to bylo.

  • Jelikož ČD chtěli umožnit cestovat i levněji lidem kteří nemají nárok na kompenzace (dali jim nějakou slevu) a museli i těm které na ten nárok mají počítat kompenzace z toho nejnižšího jízdného ( jiný dopravce tak činit nemusí ale proč tomu tak je se asi nedozvíme) tak to dopadlo jak to dopadlo.

    • PS: pane redaktore bude někdy nějaký článek a vyjádření z MD proč jistý dopravce nemusí uplatňovat kompenzace pouze z nejnižšícho jízdného tak jak to určuje výměr MF?

      • Vyšel v červnu. Najít ho je rychlejší, než napsat tento komentář.

        • ano a předtím vyšel článek, že babiš chce jízdné zdarma a politici ze stran mimo ano udělali ztoho slevu 75% a tak to dopadlo. Slováci žádný problém nemají a tak ukazujme na strany co to tak sprasili.

          • Žádní politici z toho nic neudělali. Jen se ozvali, že je to moc a proto vymysleli 75 %. Kompletní odpovědnost je na ANO, schválila to pouze jejich vláda bez důvěru, nikdo jiný. Neměli to ani v programu, nikdo je k tomu nenutil.

            • Tahle debata je o začínajícímu konci čd, za tyhle ceny kraj je nedá ani do výběrovýho řízení.

              • Tahle debata je o bystrosti voličů ANO. Slevy pro důchodce už tu byly, ale když Kalousek v době škrtů nechtěl platit zvyšující se náklady ministerstva se zvýšením nákladů za kompenzace pro ČD a Rj na trati do Ostravy po tom, co se tam přestaly ČD objednávat a jezdí se tam jen na komerční riziko, tak je spolu rychlíkovou linkou Pardubice-Jihlava a jiných dočasně zrušených spojů po ČR, prostě nechal přestat vyplácet.

        • Tak jsem našel pouze tento článek:
          Jasnější pravidla pro slevy. Stát zveřejnil, jaké průkazy uzná a jak spočítá kompenzaci
          a v něm se píše:
          Podle Zdeňka Neusara se bude dál počítat kompenzace v případě RegioJetu z tarifu Standard. Lowcost bere ministerstvo jako komerční slevu ze základní ceny. „V Lowcost se doplácí do základní ceny Low cost, ve Standardu do plného jízdného Standard. Pokud má cestující kreditovou jízdenku, je základem pro dopočet kompenzace plnocenná kreditová jízdenka. Zohledňují se komerční slevy, které snižují základ pro dopočet ztráty,“ řekl Neusar.
          Ale nikde jsem se nedočetl proč se stále proplácí RELAX?
          Můžete prosím dát odkaz na ten článek. Děkuji.

          • tady je článek o čd, ted má RJ třetinový ceny. Ted porovnejte cenu a ještě jste neodepsal jak jsem mohl jet v jedničce a byla to dvojka.

          • „Lowcost bere ministerstvo jako komerční slevu ze základní ceny“
            Uz tady je videt jaka to je pitomost… Sleva se jiste da dat z nejakeho produktu, ale tohle je zcela jiny samostatny produkt, ktery je i samostatne zaveden, takze o zadnou komercni slevu nejde.
            Jinak receno… obchodnik prodava housky a pak prodava i rohliky u kterych bude ale tvrdit, ze to je komercni sleva z tech housek…
            Schvalne kolik z vas mu na to skoci ? 😀

            • tak ještě jedno kolečko- koupí otec a syn jízdenku do low-costu a ta synova kompenzace se vypočítá podle otcovy jízdenky, kdyby neudělal rj slevu pro low-coste, tak sleva se vypočítá z relaxu, který je dražší asi o 15%, ale jelikož otec a syn vezou dvě kola, tak musí být v low-costu a nemohou cestovat v relaxu za dražší a ještě by měl RJ více peněz za kompenzaci syna.

  • Nemá v tym prsty flixbus? Náhoda, že ve stejný den zdražení se do schránek dostal letáček se slevou a kodem.

      • a co kdybych vám posla ten kod, platí do 30.11. nebo vy máte režijku a autobusem nejezdíte?

        • Pane Petře,
          Flix mi posílá nějaké slevy každou chvíli.
          Konspirace bych v tom nehledal.

          • nám to dal do schránky, asi pošta nebo prospektář, já si s flixbusem nedopisuji. Ale podle letáčku, by jste na tu vaši slevu měl dalších 20% slevu

Newsletter

Partneři


Výběr editora