cargo

Komentář: Dražší cesta s ČD. Na novém ceníku prodělají nejvíce ti, kteří jiným platí levné cestování

Cyklisté u vlaku, ilustrační foto. Autor: České dráhyCyklisté u vlaku, ilustrační foto. Autor: České dráhy

UPOZORNĚNÍ: Po pondělní další změně v rezervačním systému je část tohoto komentáře již neaktuální. Tarif Českých drah zažil v pátek

UPOZORNĚNÍ: Po pondělní další změně v rezervačním systému je část tohoto komentáře již neaktuální.

Tarif Českých drah zažil v pátek jednu z největších změn za poslední roky. Včasná jízdenka, která umožňovala u stovek tras relativně levné cestování se značnou flexibilitou, skončila a nahradila ji SuperAkční jízdenka. Jenže jen někde.

Zatímco na hlavních trasách, kde je velká konkurence autobusů, se prakticky nic nezměnilo, jinde se hned v pátek dočkali cestující šoku.

Jako příklad si vezmeme třeba spojení Teplice – Praha. Při nákupu den či více dopředu jízdenka stála obvykle 69 nebo 79 Kč, dnes ji pořídíte nejméně za 178 korun. Jde o cenu spočítanou podle ujetých kilometrů. Žádnou jinou možnost e-shop Českých drah nenabídne. Autobusy Arrivy na trase jezdí rychleji a hlavně levněji: za 79 až 89 Kč podle toho, kde jízdenku koupíte. Nabízí se tedy logická otázka, kdo je ochoten jet dvakrát dráž a ještě pomaleji. Podobných zdražení je v systému více: například jízdenka Praha – Liberec, kde je vlak kvůli trase automaticky diskriminovaný dobou jízdy, stojí nově 201 Kč. Autobus zde běžně jede o polovinu kratší dobu a s cenou většinou maximálně pod sto korun.

Pokud si cestující stěžují, že tarif Českých drah je nepřehledný, teď budou mít ke stížnostem o důvod více. Jen těžko lze lidem vysvětlit, proč například při koupi jízdenky z Liberce do Ústí nad Labem zaplatí více za jízdu pomalejšími osobními vlaky než za cestu rychlíkem bez přestupu.

Včasné jízdenky, někde k dispozici i pár minut před odjezdem, nabízely zajímavou alternativu nejen k autobusové, ale hlavně individuální automobilové dopravě. Nebyly nejlevnější, ale pokud jel člověk sám, stále se mu vyplatilo zvážit cestu vlakem. I proto, že umožňovaly cestujícím flexibilitu a mohli být použity na kterýkoliv spoj během dne. To ostatně České dráhy dlouhodobě zdůrazňovaly jako svoji výhodu oproti konkurenci. Tato výhoda končí: flexibilita je už pouze za plný kilometrický tarif. SuperAkční jízdenky si koupíte jen přes e-shop a jsou vázané jen na konkrétní vlak. Případně si pak můžete doplatit rozdíl do kilometrického a jet jiným.

I díky relativně nízkým cenám včasných jízdenek dospělých platících cestujících ve vlacích přibývalo, i když byl vlak často pomalejší než cesta autem. Teď se nebude možno divit, když tito cestující z vlaku přesednou rovnou do auta a už se k železnici nevrátí. Levné cestování zůstane těm, kterým vláda Andreje Babiše (tehdy ještě bez důvěry) zajistila slevy ve výši 75 %. Zaplatí je naopak ti, které stejná vláda změnou ceníku ve stejné firmě z vlaku vyžene. Třeba se dočkáme i plakátu smějícího se Andreje Babiše se sloganem Zdražili jsme vám cestu vlakem na dvojnásobek.

Tagy České dráhy státem nařízené slevy od 1. září SuperAkční jízdenka Včasná jízdenka změna tarifu Českých drah
111 komentářů