Dopravci Železnice Zprávy

Komentář: Dražší cesta s ČD. Na novém ceníku prodělají nejvíce ti, kteří jiným platí levné cestování

Cyklisté u vlaku, ilustrační foto. Autor: České dráhy
Cyklisté u vlaku, ilustrační foto. Autor: České dráhy

UPOZORNĚNÍ: Po pondělní další změně v rezervačním systému je část tohoto komentáře již neaktuální.

Tarif Českých drah zažil v pátek jednu z největších změn za poslední roky. Včasná jízdenka, která umožňovala u stovek tras relativně levné cestování se značnou flexibilitou, skončila a nahradila ji SuperAkční jízdenka. Jenže jen někde.

Zatímco na hlavních trasách, kde je velká konkurence autobusů, se prakticky nic nezměnilo, jinde se hned v pátek dočkali cestující šoku.

Jako příklad si vezmeme třeba spojení Teplice – Praha. Při nákupu den či více dopředu jízdenka stála obvykle 69 nebo 79 Kč, dnes ji pořídíte nejméně za 178 korun. Jde o cenu spočítanou podle ujetých kilometrů. Žádnou jinou možnost e-shop Českých drah nenabídne. Autobusy Arrivy na trase jezdí rychleji a hlavně levněji: za 79 až 89 Kč podle toho, kde jízdenku koupíte. Nabízí se tedy logická otázka, kdo je ochoten jet dvakrát dráž a ještě pomaleji. Podobných zdražení je v systému více: například jízdenka Praha – Liberec, kde je vlak kvůli trase automaticky diskriminovaný dobou jízdy, stojí nově 201 Kč. Autobus zde běžně jede o polovinu kratší dobu a s cenou většinou maximálně pod sto korun.

Pokud si cestující stěžují, že tarif Českých drah je nepřehledný, teď budou mít ke stížnostem o důvod více. Jen těžko lze lidem vysvětlit, proč například při koupi jízdenky z Liberce do Ústí nad Labem zaplatí více za jízdu pomalejšími osobními vlaky než za cestu rychlíkem bez přestupu.

Včasné jízdenky, někde k dispozici i pár minut před odjezdem, nabízely zajímavou alternativu nejen k autobusové, ale hlavně individuální automobilové dopravě. Nebyly nejlevnější, ale pokud jel člověk sám, stále se mu vyplatilo zvážit cestu vlakem. I proto, že umožňovaly cestujícím flexibilitu a mohli být použity na kterýkoliv spoj během dne. To ostatně České dráhy dlouhodobě zdůrazňovaly jako svoji výhodu oproti konkurenci. Tato výhoda končí: flexibilita je už pouze za plný kilometrický tarif. SuperAkční jízdenky si koupíte jen přes e-shop a jsou vázané jen na konkrétní vlak. Případně si pak můžete doplatit rozdíl do kilometrického a jet jiným.

I díky relativně nízkým cenám včasných jízdenek dospělých platících cestujících ve vlacích přibývalo, i když byl vlak často pomalejší než cesta autem. Teď se nebude možno divit, když tito cestující z vlaku přesednou rovnou do auta a už se k železnici nevrátí. Levné cestování zůstane těm, kterým vláda Andreje Babiše (tehdy ještě bez důvěry) zajistila slevy ve výši 75 %. Zaplatí je naopak ti, které stejná vláda změnou ceníku ve stejné firmě z vlaku vyžene. Třeba se dočkáme i plakátu smějícího se Andreje Babiše se sloganem Zdražili jsme vám cestu vlakem na dvojnásobek.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
suri
Host
suri

Už se začínají objevovat první přestupní superakční – namátkou relace Praha-Liberec, Praha-Jihlava. Není to na všechna časově akceptovatelná spojení, takže obrovská nevýhoda je, že za levno se dá jet jen v určité časové polohy. Taková relace jako Praha-Klatovy mi umožní jet superakčně jen jednou za dvě hodiny v ucouraným Rx, ale časově stejně výhodná kombinace Ex/Sp nebo Ex/Os, která interval na trase zahušťuje na hodinu je jen za zlodějský kilometrický tarif. Obdobně třeba i Praha-Trutnov a řada dalších relací. S včasnou jízdenkou tedy skončila nejen možnost nevázat se na konkrétní vlak, ale dost podstatně se i omezila nabídka spojů za… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tak znovu: u ČD existuje přece „In Karta“, a současná situace poskytuje výhodné podmínky k tomu, aby její existence byla ze strany firmy patřičně zdůrazněna – ale ČD by mohly snížit ceny, za které její různé varianty prodávají …
Mnohem víc než vazba na konkrétní vlak bude podle mě vadit spíše skutečnost, že ty slevové jízdenky lze zakoupit pouze prostřednictvím e-shopu ČD – tím navíc vytvářejí rozdílné „kasty“ cestujících …

Jirka
Host
Jirka

Dobrý den,

prosím, opravte si v článku aktuální informace. Právě jsem ověřoval cenu jízdenky na e-shopu ČD pro úsek Teplice – Praha hl.n. s tímto výsledkem:

Jízdenka Superakční na přímý rychlík (609, 611…) nabízena za cenu 79 Kč.
Jízdenka s přestupem v Ústí nad Labem (Obyčejná) nabízena za cenu 178 Kč.

Tudíž odstavec s informací, že e-shop nenabídne jinou možnost než Obyčejnou jízdenku již neplatí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A to jsou ceny bez využití „In Karty“ – a jak to ve vlacích ČD sleduji, nějakou má z platících cestujících téměř každý …

Gogo
Host
Gogo

Je nutné si uvědomit že Babišova sleva je odpočátku určena hlavně pro žlutého dopravce neboť jeho majitel je hlavním sponzorem ANO, a ten se dožadoval protiplnění za své peníze, a úlohou MD je zajistit aby ostatní dopravci (rozuměj hlavně ČD) si výrazně nepolepšili, proto Regiojet může účtovat slevu v podstatě z čehokoli ale chraň ruka páně pokud to udělá ČD, alespoň zbude víc peněz pro toho správného dopravce.

babilon
Host
babilon

Vzhledem k tomu, že Jančura počítá babišovskou slevu z běžného jízdného, tak jediné, na čem vydělá, je nárůst cestujících. A to jsou někteří dokonce přesvědčeni, že žádný nárůst nenastává.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nárůst počtu sice nastává, ale ti se 75 % slevy na to aspoň u ČD zatím mají vliv jen velmi malý (jak je to u Jančury, nevím, neb s ním nejezdím) – rozhodně ne takový, jakým strašili různí pisálkové a i matematici. A „paštikář“ se na situaci podílí jen minimálně, už proto, že na něj není spolehnutí – téměř není dne, abych někde neslyšel hlášení o značném zpoždění některého jeho vlaku „z důvodu obratu soupravy od zpožděného vlaku“ – to může klidně vracet i těch 25 % zlevněného jízdného, ale frekvenci si s takovou nespolehlivostí stejně „nenahoní“ … Kolikrát jste… Číst vice »

babilon
Host
babilon

Zrovna Leo hlásí nárůst dotovaných cestujících o 50-100 %.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No, „paštikář“ je tak marginální záležitost, že snad ani nemá smysl to komentovat – navíc jezdí tak nespolehlivě, že o ten nárůst nakonec asi stejně brzy přijde …

To
Host
To

Leo hlásil, že míval obsazenost pomalu 100%, dnes hlásí nárůst o dalších 100%. Pozor na kábel nad střechou!

J.F.
Host
J.F.

Vypadá to, že pro nejlevnější cestování mimo superakční jízdenky asi bude nejlepší co nejvíce používat
jízdné krajských integrovaných systémů. Třeba Praha – Liberec, u mě s pražskou lítačkou a IN25 se dá (teď to asi ještě neplatí) zkombinovat z 9 pásmové PID jízdenky za 68 a zbytek cesty s ČD za 62, což dává relativně přijatelných 130.
Včasná tuším stávala 119.

Docela by mě zajímalo, jaké možnosti nabízejí ostatní kraje.

Robert
Host
Robert

Předpokládám že je to dan za rychlost a časem to zase vychytaji. MD jim nejdřív něco odkyvou ČD se tedy na to pul roku chystají a MD to po spuštění nakaži téměř okamžitě změnit tak se nedivím že to ma tyto dopady. Spíš by mě zajímalo zda si MD konečně posvítit na ten svindl RegooJetu s vozy první třídy které používá jako 1 třídu ale účelově je označil jako druhou s názvem Relax a čerpá v ní vycurane dotace na státní slevy. MD o tom ví, prý to prověří ale jako vždy nakonec praštil přes prsty pouze ČD.

babilon
Host
babilon

Ministerstvo nenařídilo zrušení včasných jízdenek. Pouze chtělo, aby se babišovská sleva počítala z nejnižšího jízdného. Stačilo tedy poskytnout slevu z včasných jízdenek.

jih
Host
jih

je to prostě svinstvo, Včasná jízdenka byla naše volba při 90% cest vlakem…

ještě se zamyslíme, je to čerstvé…nicméně auto máme…

To
Host
To

Víte, co je na tom nejsmutnější? Že je rok 2018, 30 let po smetanové revoluci a při 90% cestách vlakem musíme využívat akční, superakční, ultra akční apod. jízdenky. Prostě nemáme na to, abychom jeli 10x měsíčně vlakem na výlet za plný jízdný. To jsme to dopracovali.

PetrK
Host
PetrK

Vy možná 10x, já ale 40x. Takže to ten rozdíl před a po zavedení slev je 1000,-. Takže mi prosím neříkejte, že jsme to dopracovali. Kdybych viděl přidanou hodnotu v cestování ČD (kvalita, přesnost, čas apod.), tak tu vyšší cenu beru, ale takhle. Sorry jako.

To
Host
To

Pokud jezdíte 40x za měsíc, to bych doporučil nějakou traťovku nebo síťovku. Asi jste mě úplně nepochopil – myslel jsem to tak, že nemáme na to, abychom si kupovali normální jízdenku a jsme odkázáni kupovat akční a jiný slevněný.

Lukas
Host
Lukas

Schopné vedení ČD bylo Babišem a Ťokem odvoláno. Nastoupilo nové a už se dějí věci , které začínají likvidovat ČD. Pěkně na ruku všem soukromým dopravcům.

To
Host
To

No ono, když si poslechnete slova ministra dopravy, šéfa ČD o tom, jak konkurence je bezva, tak si uvědomíte, jak stát si neumí ohlídat vlastní investice a prostředky.

Vlada
Host
Vlada

No musim rict ze ted se mi vyplati jezdit busem,tohle ceske drahy nezvladly a asi ztrati cestujici… 🙁

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nebo naopak přibudou ti, kteří si nově koupí „In Karty“ …

To
Host
To

Nj, jenže In karta na marginální 25% slevu stojí 990 na 3 roky. Když jedete vlakem 20x za rok, tak se to moc nevyplatí.

a8n
Host
a8n

Stačí, aby cena jedné jízdy podle kilometrického tarifu byla 66 Kč a neexistovala jiná výhodnější nabídka, aby se vrátila kupní cena. Vzhledem k tomu, že včasné jízdenky byly spíš na delší trasy, to podle mě výhodné být může.

Pibik
Host
Pibik

Kvalitnější zamyšlení než onehda na konec RegioJetu nástupem Flixbus, nicméně už v nadpise je blundra za miliardy. Slevové skupině to nezaplatí neslevová skupina, ale s nástupem finanční krize slevová skupina, neb peníze použité dnes lehkomyslně použité, budou několikrát tak draze pro příjemce seškrtnuté. Pravda netýká se těch co budou už v pánu… Není možné od skupiny co od státu nečerpá nic, říkat, že to platí těm co jsou na něm závislí. Kasa státní před i po rozdávání, je pouze státní kasa, dnes celkem plná, poté prázdná. Na ní závislá skupina se bude pak moc divit, že se z ní nic… Číst vice »

František Flinta
Host
František Flinta

Ten nadpis je naprosto přesný. Státní kasa se neplní sama od sebe a peníze se v ní nemnoží dělením. Státní kasu plní daňový poplatníci, tedy ti, kteří pracují a platí daně, a to nejsou ani žáci a studenti, ani důchodci.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Naprostý souhlas. „Diskutujícího“ s označením Pibik občas podezírám z toho, že jde pouze o alter ego Petra.R.

Pibik
Host
Pibik

Nepochopil jste základní myšlenku, kterou p. Sůra pochopil, proto fikaně odpověděl důchody. Samozřejmě, že kasa se plní jak z vybírání daňového výpalného, tak rostoucího zadlužení vlády a jiných veřejných organizací, ve zkratce nazývané „moderní“ stát. Jenomže nám nejde o stránku A plnění kasy, ale o stránku B – sypání z kasy. O tu se rvou všechny ty skupiny, co dnes lezou do médií, že právě oni jsou Ti nejpotřebnější. Jde o to, že pokud sypete tak, jak se sype dnes, že daleko přesahujete dnešní potřeby strany A, tak v době ekonomického rozpadu dnešní „moderní“ finanční struktury, nebude mít strana B,… Číst vice »

Bruno
Host
Bruno

Za všechno zlo může Babiš 😂 Je zajímavé,že ostatní přepravci nezdražovali.

coudy
Host
coudy

Někteří dopraváci nemusí uplatňovat kompenzace z nejnižší ceny ve 2. druhé vozové třídě

babilon
Host
babilon

Ostatní nezdražovali. Zatím.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Za všechno zlo může Babiš“
No, hlavní je, když to je (opět a snadno) na koho svést – a ti praví v pozadí si mnou ruce, že na ně tentokrát opět není vidět …

Milan
Host
Milan

„…vláda změnou ceníku ve stejné firmě z vlaku vyžene. “
jakým rozhodnutím vláda nařídila ČD zrušení Včasných jízdenek?

jan
Host
jan

Tak možná to měli nějak nastavené. Pak někdo začal štěkat, že neexistuje. Tak jinak.. A změnit implementaci prodejního systému a eshopu asi nejde zde dne na den podle mě nejde. Tak to prostě offli. Je to moje domněnaka

VRT
Host
VRT

Promiňte, že vás ještě obtěžuju.
Už je líp?
A mohl bych to vidět?

Petr.R
Host
Petr.R

Já se mám lépe, už plánuji co kde si dám za oběd na meníčku asi 250g kuře z agrofertu, kompot, rýže, polévka, pití za 75kč.

To
Host
To

Mně je celkem dobře a vám? Jaký si to uděláme, takový to máme. Pokud se vám zhroutil život díky zrušení akčních jízdenek ČD, upřímnou soustrast!

Vaclav
Host
Vaclav

Kauza nepřidělování státem nařízených 75 % slev ze Včasných jízdenek tomu taky nepomohla. Původní státem nařízené poloviční, žákovské a studentské slevy se rovněž počítaly z kilometrického tarifu, nikoli z Včasných jízdenek, a nikoho to nezajímalo, neštěk po tom pes…

Na druhou stranu, proč nepočítat slevy ze Včasných jízdenek, a raději je zrušit? Proč je k tomu takový odpor? Když se Včasnou jízdenkou v dané relaci dostanu na jízdné obvyklé v autobusové dopravě, tak z tohoto obvyklého autobusového jízdného jsou také 75 % slevy…

Dan
Host
Dan

technická pro redakci: Nešlo by prosím pro větší přehlednost označit články na téma českých slev na jízdném pomocí samostatného štítku? Např. „státem nařízené slevy od 1. září“, který už tady u nějakých článků používáte + by bylo super, kdybyste to mohli dodržovat u všech článků a to i zpětně. A taky kdyby v postranním panelu (nebo jinde) byl widget s populárními štítky, nebo prostě kdyby se ke štítkům šlo dostat i lépe než jen v zápatí článků. Ale třeba už to možné je a něco jsem přehlédl. Štítky mají smysl, jen když se k nim přistupuje systematicky, máte k tomu… Číst vice »

neznámý zaměstnanec
Host
neznámý zaměstnanec

PŘEPRAVNÍ A TARIFNÍ VĚSTNÍK Povinně zveřejňované informace na základě právních předpisů Číslo 18/2018, vydává Ministerstvo dopravy /18/2018 AKVIZIČNÍ SLEVY, Včasná jízdenka Česko, zrušení (ČD) Z důvodu změny metodiky Ministerstva dopravy ČR rušíme s účinností od 14. 9. 2018 v souladu s článkem 11 Tarifu Českých drah pro vnitrostátní přepravu cestujících a zavazadel akviziční nabídku Včasná jízdenka Česko, vyhlášenou v PTV 051/24/2017, bez náhrady. Od 14. 9. 2018 nelze zakoupit Včasnou jízdenku Česko, jízdenky zakoupené v předprodeji platí dle podmínek platných v době jejich zakoupení. Nabídka Včasná jízdenka Česko bude nahrazena nabídkou Akčních jízdenek s vazbou na konkrétní vlak (tzv. SuperAkční… Číst vice »

coudy
Host
coudy

Ja bych to bral jako slevy pro cestující kteří nemají nárok na kompenzace ale někomu pak vadilo že z těch jízdenek se nepočítá sleva pro ty skupiny kteří mají nárok na slevu… tak se také nedivím že to tak dopadlo…

Petr.R
Host
Petr.R

šak vy jste do toho začal štourat a tady to máte, přečtěte si vaše příspěvky, závist je někdy fakt svinstvo.

coudy
Host
coudy

ale neříkejte… ja štourám proč se to proplácí u RJ v relax…

Petr.R
Host
Petr.R

zase a ted se vám to líbí, že RJ má ceny třetinový vůči čd? Ted tady dejte srovnání, nedivyl bych se, že za tohle můžete vy a to vaše telefonování, stěžování atd.

coudy
Host
coudy

dám vám příklad: RJ odjezd 21.09 v 9:48 z PH – OV cena Relax 487Kč
ČD odjezd 21.09 v 9:42 z PH-OV cena v pendolinu 260Kč + 70Kč místenka
rozdíl v ceně jízdenky 227Kč
kdo tedy rejžuje na kompenzacích

D
Host
D

Pro porovnání cen při stejné kvalitě byste musel srovnávat RJ tarif Low cost s vlaky ČD obsluhujícími většinu spojů, tedy ne s Pendolinem. Vzhledem k úsporné mentalitě velké části studentů pochybuji, že si nějak zásadně velké množství bude kupovat Relax, a to i navzdory možnosti slevy. A pardon, ale která linka ČD má na palubě každého vlaku tři ochotné, vesměs usměvavé průvodce, palubní nabídku za pakatel a v části druhé třídy dokonce kožené, pohodlné sedačky a prostor? Až ČD nabídnou ve druhé třídě stejný komfort, jako RJ, můžeme srovnávat ceny.

K.S.
Host
K.S.

Přesně jako se dalo čekat, končí to zdražením pro všechny ostatní a tím zrovna ty, které potřebujeme dostat do hromadné dopravy krásně naženeme do aut a do vlaků se natáhne podivná klientela protože to vyjde levněji. Přitom jediný účel toho je si koupit voliče. Je zvrácené že kdo se tu snaží vydělat je systematicky okrádán a nucen platit nezodpovědnou rozhazovačnou politiku. Současná vláda prožírá budoucnost, za obecného hýkání mnoha skupin. Místo toho aby byl generován přebytek, nebo se masivně investovalo do infrastruktury, jejich oprav atd. tak se penze rozhazují. Pokud v následujících volbách vyhraje něco nepopulistického, pravicového, tak na takovou… Číst vice »

Pavel Mráček
Host
Pavel Mráček

Máte 100% pravdu, pod to bych se mohl podepsat. Kéž by si to uvědomilo více lidí a nenechali se uplatit koblihami.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„za obecného hýkání mnoha skupin“ Tentokrát jste ovšem zahýkal Vy – zjevně na podporu těch, jimž se některé slevy nelíbí. Pokud to někomu nedochází, tak jen připomenu, že ČD nabízely už dávnou před uvedením té „státní slevy“ do praxe „produkt“ (sice se mi to slovo příšerně příčí, ale když to tak moderní doba nazývá, tak jej použiji také), který se nazývá „In Karta“, po jehož zakoupení poskytovali držitelům různě velké slevy z cen jízdného – slevy poskytované nad rámec těch, které jsou dostupné s „In Kartou“ jsou nadstandardem, který fakticky smysl a hodnotu „In Karty“ devalvoval, takže záleží jen na… Číst vice »

Martin1
Host
Martin1

Děkujeme milé Ano, děkujeme Andreji, že už je nám lépe a můžeme kvůli vašim populistickým nápadům cestovat dráž.

Petr.R
Host
Petr.R

Babiš chtěl cestování zadarmo a tych 75% není nápad ANO.

Martin1
Host
Martin1

Vláda v demisi koncem března rozhodla, že poskytne slevu ve výši 75 procent na jízdné ve veřejné dopravě pro cestující starší 65 let a studenty do 26 let. Stát tato sleva vyjde od příštího roku na 5,83 miliardy korun ročně. Tak nevím, ale přesedou této vlády je snad Babiš, ne? A kdyby to bylo úplně zadarmo, tak by to bylo pro rozpočet ještě horší, ne?

Petr.R
Host
Petr.R

nejdříve babiš chtěl po vzoru slovenska cestování pro důchodce zdarma. dohledejte si to jak to bylo.

coudy
Host
coudy

Jelikož ČD chtěli umožnit cestovat i levněji lidem kteří nemají nárok na kompenzace (dali jim nějakou slevu) a museli i těm které na ten nárok mají počítat kompenzace z toho nejnižšího jízdného ( jiný dopravce tak činit nemusí ale proč tomu tak je se asi nedozvíme) tak to dopadlo jak to dopadlo.

coudy
Host
coudy

PS: pane redaktore bude někdy nějaký článek a vyjádření z MD proč jistý dopravce nemusí uplatňovat kompenzace pouze z nejnižšícho jízdného tak jak to určuje výměr MF?

Petr.R
Host
Petr.R

Nemá v tym prsty flixbus? Náhoda, že ve stejný den zdražení se do schránek dostal letáček se slevou a kodem.

venkov4ever
Host
venkov4ever

Chci věřit, že je to léčitelné. Rispen, snad?

Martin1
Host
Martin1

Obávám se, že tohle se léčit už nedá… :-/

Petr.R
Host
Petr.R

a co kdybych vám posla ten kod, platí do 30.11. nebo vy máte režijku a autobusem nejezdíte?

VRT
Host
VRT

Pane Petře,
Flix mi posílá nějaké slevy každou chvíli.
Konspirace bych v tom nehledal.

Petr.R
Host
Petr.R

nám to dal do schránky, asi pošta nebo prospektář, já si s flixbusem nedopisuji. Ale podle letáčku, by jste na tu vaši slevu měl dalších 20% slevu

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll