Dopravci Železnice

69 Kč místo 178 Kč. Část jízdenek ČD se zpožděním zlevnila na úroveň zrušených včasných

Lokomotiva 162 ČD, Ústí nad Labem, zdroj: České dráhy
Lokomotiva 162 ČD, Ústí nad Labem, zdroj: České dráhy

České dráhy během dnešního dne vrátily do svého prodejního systému možnost cestovat mezi vybranými městy výrazně levněji, než za kilometrický tarif. V praxi tak během tří dní zlevnilo cestování o desítky procent poté, co zcela nečekaně v pátek zdražilo. 

S páteční změnou ceníku totiž u řady spojení, kde dosud ČD nabízely levnější cestování na již zrušenou Včasnou jízdenku, přestaly nabízet jiné spojení, než za kilometrický tarif. Dopravce přitom uvedl, že Včasnou jízdenku nahradí takzvaná SuperAkční za stejnou cenu, jen s omezenou flexibilitu. Nestalo se tak ale zdaleka ve všech případech.

V praxi v pátek například zdražila jízdenka bez slev z Prahy do Teplic z 69 korun na 178 korun, z Liberce do Prahy ze 109 korun na 201 Kč. Dnes se ceny vrátily tam, kde byly: superakční jízdenku už na dnes jde koupit z Prahy do Teplic opět za 69 Kč, stejně tak v případě spojení Liberec – Praha za 109 Kč (jde o náhodné případy, v praxi jde o desítky až stovky různých kombinací). 

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského byl takový plán od začátku a firma nereaguje na vlnu kritiky, která se spustila po páteční změně cen. Důvodem podle něj bylo zdržení při převodu na rozšířenou abídku SuperAkčních jízdenek vázaných na konkrétní spoj. K pátku se nestihla upravit všechna data v prodejním systému, proto se návrat k původním cenám u mnoha relací projevil až dnes během dne

Cílem změny v tarifních nabídkách bylo zachování cen Včasných jízdenek a jejich převedení na SuperAkční jízdenky v hlavních poptávaných relacích. Nabídka SuperAkční jízdenky více odpovídá reálné poptávce vzhledem k její vazbě na konkrétní spoj. To znamená, že v méně využívaných spojích může být dostupná nižší cena,“ řekl Štáhlavský. Podle něj by měly být k dispozici SuperAkční jízdenky u většiny tras, kde se nabízela Včasná jízdenka s několika výjimkami, kde se žádné včasné neprodaly. 

SuperAkční jízdenka jde koupit jen přes e-shop, je vázaná na konkrétní vlak. Včasné jízdenky bylo možné použít na kterýkoliv spoj. Jízdenku jde ale bezplatně stornovat do 15 minut před odjezdem. Například v případě spojení Praha – Teplice jde koupit jízdenky i na dnešní den, ale v sedlové časy. S nákupem na zítřek jsou k dispozici i časy odjezdů v ranní špičce z Teplic.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
coudy
Host
coudy

Tak jsem si přečetl odpověď z MD kterou sem dal p.Sůra Jako laik jsem se začal pídit po informacích jak se označují železniční vozy a dozveděl sem se že k tomu existuje i jista SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2001/16/ES o interoperabilitě transevropského konvenčního železničního systému. Tato Směrnice o interoperabilitě řeší systém železnice jako celek a vyjmenovává jednotlivé subsystémy, které jsou řešeny jednotlivými TSI. Též jsem se dozvěděl že každé vozidlo musí mít jedinečné identifikační číslo odlišující ho od ostatních kolejových vozidel. Toto číslo musí být zřetelně uvedeno alespoň na obou bočních stranách vozidla. Musí být také možné identifikovat provozní… Číst vice »

babilon
Host
babilon

Označení vozu a tarifní třída jsou rozdílné věci. ČD taky provozují vyřazené rakouské jedničky jako svoji druhou třídu.

coudy
Host
coudy

Z odpovědi MD “ Bylo nám vysvětleno, že společnost neprovozuje vozy 1. třídy, pouze vozy 2. třídy “ RJ tvrdí že neprovozuje vozy 1. třídy. A ten vůz je tedy 2. třída?

Bery
Host
Bery

To, co se pise na voze, neni pro priznani kompenzace za slevy podstatne. Podstatna je sluzba, ktera se tam poskutuje a zde by melo platit to pravidlo nejnizsiho standardu, ktery dopravce nabizi… Na to staci obycejny selsky rozum, ale ten urednici na MD asi postradaji…

coudy
Host
coudy

Však já to chápu také tak. Že kompenzace se mají poskytovat dle nejnižší ceny. Ale tvrzení že RJ neprovozuje vozy 1. třídy je také úsměvné.

coudy
Host
coudy

Jo a prosím tedy nějaké odkazy kde to ČD provozují.

a8n
Host
a8n

To rozhodně neprovozují. Těch pár ABmz Amz které mají jezdí jako kombinované, respektive jedničky, jak uvádí označení.

babilon
Host
babilon

Tak jsem si vyzkoušel, jak je to se slibovanými „Podle něj by měly být k dispozici SuperAkční jízdenky u většiny tras, kde se nabízela Včasná jízdenka“.
Pomocí generátoru náhodných čísel jsem vylosoval 10 náhodných relací, kde dříve byly Včasné jízdenky. Vyhledal jsem prvních 5 spojení příští úterý od 8:00. Závěr – v případě přestupů nebo jízdy přímým Os nebo Sp bylo vždy nabídnuto kilometrické jízdné. Dokonce ani v případě NAD za Ex (Plzeň-Domažlice) superakční jízdenky neexistují. Takže s tou plnohodnotnou náhradou včasných jízdenek jsou to jenom kecy.

Vylosované trasy: K.Vary-Rožnov p.R., Liberec-Vyškov, Olomouc-Bohumín, Jihlava-Vrchlabí, Ostrava-Jeseník, Zlín-Vlašim, Plzeň-Strakonice, Pardubice-Aš, Liberec-Uh.Brod, Plzeň-Domažlice.

Petr.R
Host
Petr.R

Na které lokomotivě bude ta reklama ANO je už lépe?

Romanero
Host
Romanero

České dráhy (potažmo Kupec) se chovají jak náladová urážlivá ženská. Blbý, že to odsere vždycky cestující..

Chcete nám snížit rito za státní slevy? Tak my vám na truc změníme jízdenky a uděláme to bolestivě, bez přípravy, ať trpíte.

Chcete nám vzít výkony? Na ta místa už se nikdy nevrátíme.

Strašný, neprofesionální přístup.

Dominik
Host
Dominik

Co měly udělat jiného? Včasné jízdenky byla sleva z jízdného a je blbost dávat slevu na slevu, zajímavé že těm samým, co tak vykřikovali, že je nespravedlivé, že dráhy to účtují z obyčejného jízdného, už nevadí, že Jančura si to účtuje z Low costu, standardu i relaxu.

A já nečetl, že se nikdy nevrátí, ale že nebudou nikoho zachraňovat v případě, že by něco neklaplo, holt Ústecký kraj se z průseru s busy. Toto drobení je cesta do pekel.

babilon
Host
babilon

Nejde o slevu ze slevy, ale o dotaci (kompenzaci) z běžně prodávaného jízdného. Naopak, pokus počítat slevu z jízdného, které nikdo nekupuje, omlátilo ministerstvo Českým drahám o hlavu.

Dominik
Host
Dominik

Běžné jízdné je ale kilometrické, Včasná jízdenka byl určitý druh slevy, říkáte omlátili, ale nejdříve to posvětili. Zajímavé je, že takový humbuk není kolem Regiojetu, kolem toho, že to uplatňuje na Low cost, standard i relax, naopak je hájen. Sice redaktor slíbil, že se na toto téma zeptá MD, ale ticho po pěšině.

Dominik
Host
Dominik

Navíc Včasná jízdenka byla omezena počtem, je pravda, že nevím, jak na jiných trasách, ale Pardubice – Telč jich buďto bylo málo, jelikož jsem kolikrát byl rád, že jsem se sehnal tu nejdražší i dva dny předem a několikrát jsem i zažil, že byla vyprodána.

Pibik
Host
Pibik

To je kvalitní firma s propracovanou dopravní strategií a cenovou politikou, to je vidět hned na první pohled.

Petr
Host
Petr

A vy jste znalec? Nebo jen kopete . . ..

Romanero
Host
Romanero

Kritik nemusí být znalec. A já s ním souhlasím..

Dominik
Host
Dominik

Je blbost počítat slevu ze slevy, základní jízdné je kilometrické, takže původní výpočet byl asi správnější, ale když se to některým nezdálo, tak holt se teď nedivme zhoršení, zdražení.

babilon
Host
babilon

Je blbost, aby dopravce dostával za studenty a důchodce daleko vyšší částku než za ostatní cestující.

coudy
Host
coudy

A co když dá dopravce slevu pro cestující kteří nemají nárok na slevu?

Petr.R
Host
Petr.R

a jak to ten dopravce udělá?, snad cestující oklame dopravce a od toho tam je průvodčí nebo revizor.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Dopravce to může udělat velmi snadno. Stačí pozměnit report, který posílá ministerstvu k proplacení.

Jiná věc je, že to by fungovalo jen u malého dorpavce. Ve větší firmě se nakonec najde někdo, kdo to práskne.

Petr.R
Host
Petr.R

nevěřím tomu, proč by to někdo dělal, za to je snad vazba a neměl by ztoho ani žádnou výhodu a podle plateb by se to zjistilo.

kazim
Host
kazim

A co případy, kdy byla včasná s přestupem včetně osobního vlaku? Dokonce se dvěma: R, pak Os, pak R. Tam se tedy převedení ceny ze Včasné na Superakční dít nebude?
Relace Třebíč – Praha stále za 216 Kč (s In 25), oproti 159 (s In 25) za včasnou jízdenku. Zatím pro mne jednoznačná volba autobus (navzdory D1).

coudy
Host
coudy

Z Třebíče do Prahy přes Brno se dá jet za 168Kč na IN25 jízdenka dělená

Svojsin
Host
Svojsin

coudy: To někdo jezdí, z Třebíče do Prahy přes Brno?

coudy
Host
coudy

třeba ten kdo chce ušetřt 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No – aby to třeba někdy skutečně nevycházelo rychleji přes Brno než přes Jihlavu …

Elb
Host
Elb

Nejrychlejší Jihlava 3 hodiny 15 minut, nejrychlejší Brno 3 hodiny 43 minut, autobus bus 2 hodiny 20 minut, auto když je čisto hodina a půl..

Jezevec
Host
Jezevec

To je podobné jako Znojmo – Hradec Králové (přes Břeclav). Včasná stávala 189Kč. Teď buď 334Kč (přes Břeclav) nebo 277Kč (přes Havl. Brod a Kolín, a to včetně pěti! přestupů).
No nic, budu jezdit autobusem (233Kč).

kazim
Host
kazim

Těch pár relací, kde ty vysoké ceny stále zůstaly, už jsou možná ty zmíněné výjimky:

„Podle něj by měly být k dispozici SuperAkční jízdenky u většiny tras, kde se nabízela Včasná jízdenka s několika výjimkami, kde se žádné včasné neprodaly. „

babilon
Host
babilon

Těch relací, kde zůstaly vysoké ceny, není pár, ale stále drtivá většina. Celkový počet relací, na které byly včasné jízdenky, je totiž 1482.

Marrak
Host

Pelhřimov – Praha, dříve včasná k zakoupení kdykoli za 119 Kč, dnes stále zůstává 220 🙁

coudy
Host
coudy

Já mám rodiče až v Kojčicích, to je až u Pelhřimova. A ta dráha není taky zadarmo!
🙂

To
Host
To

do Kojčic stejně žádná akční ani superakční neplatila, páč to není „lukrativní destinace“ pro lidi z vesnice žádná změna, stále cálujeme za plný nebo složitě kupuje „x“ jízdenek

Josef Petrák
Admin

To museli zrušit až dodatečně, protože ještě těsně po zrušení Včasných jízdenek jsem cestoval na akční za celkem normální cenu.

Miropiro
Host
Miropiro

Ano, právě že část. Brno – Havířov asi ještě nenaběhlo, stále se nabízí cena 201 Kč. Hmm…

babilon
Host
babilon

Jestli tam ta superakční spojení někdo zadává ručně, tak to do prosince nestihnou a v prosinci zase začnou od nuly.

Dan
Host
Dan

Pokud je to opravdu tak, jak je psáno, co bránilo tomu aby se v pátek spustily nové SuperAkční jízdenky a původní Včasné zrušily až v pondělí? Stačilo prostě stanovit si správné pořadí, v jakém se to provede.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„co bránilo tomu aby se v pátek spustily nové SuperAkční jízdenky“
Vždyť to autor v textu jasně uvádí jako vyjádření, které dodal „PeŠť“: „Důvodem podle něj bylo zdržení při převodu na rozšířenou abídku SuperAkčních jízdenek vázaných na konkrétní spoj. K pátku se nestihla upravit všechna data v prodejním systému, proto se návrat k původním cenám u mnoha relací projevil až dnes během dne“

babilon
Host
babilon

Nasazovaní nového systému nefunguje tak, že se postupně hrabu v ostrých datech. Mně všechna ta vyjádření přijdou jako okecávání něčeho, co se vůbec nepovedlo.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No, asi se v tom skutečně trochu „plácají jak nudle v bandě“ …
Nejlepším řešením by podle mě bylo „drasticky“ zlevnit In Karty, a bylo by po problémech: třeba k tomu časem dospějí …

babilon
Host
babilon

Teď už je po bitvě, ale nejlepší řešení bylo, jak jsem psal výše – naimplementovat studentské slevy na akční a včasné jízdenky a se zrušením včasných počkat, až to bude pořádně připravené. Zatím to vypadá, že se v tom budou plácat minimálně do Vánoc.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Proč byste se nemohl „hrabat“ v ostrých datech? Nevím sice, jak to mají implementované, ale zde může jít opravdu jen o změnu dat (Superakční jízdenka už existovala), nikoliv kódu. U Včasné by pak stačilo nastavit kontingenty na nulu, aby ji e-shop přestal nabízet.

U leteckých společností se v tom taky „hrabou“ na ostro. Mají na to celé oddělení, co edituje počty fare bucketů podle odhadu situace na trhu.

babilon
Host
babilon

Měl jsem na mysli „hrabat“, nikoliv „hrábnout“. Takovouto razantní změnu je potřeba připravit tak, aby se provedla „na jedno kliknutí myší“ a ne, že se v pátek začne, přes víkend se udělá pauza v rozdělané práci a pokračuje se zase v pondělí.

T.H.
Host
T.H.

PeŠťova výmluva, že „v pátek se něco nestihlo“, svědčí o nejhrubším amatérismu staleté tradice. (Jinak se doplnění zejména „protijančurovských“ relací dalo dost logicky očekávat.)

Pavloš
Host
Pavloš

Chtěl bych se zeptat, zdali je možné někde zjistit, všechny trasy, na které lze tyto SuperAkční jízdenky zakoupit?

A pak jiná věc – proč není možné tyto jízdenky vůbec zakoupit na Os vlaky, na spojení které je vedeno po stejné trase ale jen osobními vlaky obsluhovány okrajové časy dne.., to jako fakt nechápu. Díky na info.

kix
Host
kix

bohužel, ale tyhle jízdenky platí jen na vlaky R, neplatí na os, ale hlavně na Sp.. např. Sp 1940 Praha-Turnov, ačkoliv se v podstatě jedná o rychlík, který před Turnovem zastaví navíc na pár zastkávkách a jede o 4minuty déle, tak cena je 2x taková… chápu, že to nepůjde na osobáky s přestupem, ale takovýhle věci by docela chtělo ještě vychytat.. protože takových Sp je docela dost

Karel Sined
Host
Karel Sined

Je to kvůli tomu aby se lidi nevozili osobáky mezi velkými městy, a jízdenka je nevyšla levněji (i přestože by ji nevyužili celou), než kupovat mezi vesnicemi za kilometrické.

kix
Host
kix

karel na jednu stranu chápu, ale to co jsem uvedl je jen převlečený R, který má pár zastávek navíc v konečném úseku cesty, jinak prvních cca 80% trasy jede jako klasický R, jede i přesně ve 2h taktu a veze to i „rychlíková“ souprava

suri
Host
suri

Na osobáky už to někde platí, protože už existují i relace, které jsou přestupní, např. Praha-Jihlava, kde superakční platí s přestupem R/Os. Bez diskuse je to ale zhoršení nabídky tam, kde je třeba základní takt R dvouhodinový doplněný dvouhodinovým Sp (Trutnov po 030) nebo Os na výslednou hodinu nebo tam kde se doplňuje přímé súpojení se spojením s přestupem (Praha-Klatovy – dvouhodina R, doplněná v podstatě na hodinový takt prostřednictvím Ex/Os nebo Ex/Sp, nemluvě o Praha-Železná Ruda, kde superakční je jen na náhodné výstřely). A ještě ten majstrštyk obhajovat tím, že to je cílená politika cenového zvýhodňování mimošpičkových spojů a… Číst vice »

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

No tak jestli z pohledu ČD překvapivě rozhodl Ťok před týdnem zcela opačně, než dosud měly s MD dohodnuto, a ještě třeba ve stylu „jak jsem dnes řekl zítra nechť se stane“, tak se tedy zmatkům nedivím.

VRT
Host
VRT

Vítejte v Absurdistánu!

coudy
Host
coudy

Tož buďte pozdraven 🙂

raddie
Host
raddie

O víkendu asi IT Českých drah spinká, že to šlo až v pondělí 🙂

babilon
Host
babilon

V pondělí přišli manažeři do práce.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Já nevím, jak u vás, ale u nás ve firmě (nepracuju v ČD), i kdybychom si tisíckrát mysleli, že je něco nutné udělat, tak přesčasy musí nařídit a schválit management (protože to znamená příplatky). Dobrovolně se v sobotu do práce přijít ani nesmí.

A jestli už všichni manažeři v pátek odjeli na chatu, tak se prostě o víkendu nic nedělalo (službu měl asi jen někdo, kdo dělá pohotovost, ale to do toho editace ceníků nepatří).

raddie
Host
raddie

V pracovat v takové firmě je pro mě snem. Normální kapitalista totiž na vás zahartusí a jde se makat víkend nevíkend 😀

Otmar
Host
Otmar

Kdybyste se snažili tak vyděláte mnohem více peněz a neřešíte tady drobné. Zda pojedete o pár desetikorun levněji nebo dráž. Běžte makat a nekomentujte tady na fóru. Čest práci.