Dopravci Železnice

69 Kč místo 178 Kč. Část jízdenek ČD se zpožděním zlevnila na úroveň zrušených včasných

Lokomotiva 162 ČD, Ústí nad Labem, zdroj: České dráhy
Lokomotiva 162 ČD, Ústí nad Labem, zdroj: České dráhy

České dráhy během dnešního dne vrátily do svého prodejního systému možnost cestovat mezi vybranými městy výrazně levněji, než za kilometrický tarif. V praxi tak během tří dní zlevnilo cestování o desítky procent poté, co zcela nečekaně v pátek zdražilo. 

S páteční změnou ceníku totiž u řady spojení, kde dosud ČD nabízely levnější cestování na již zrušenou Včasnou jízdenku, přestaly nabízet jiné spojení, než za kilometrický tarif. Dopravce přitom uvedl, že Včasnou jízdenku nahradí takzvaná SuperAkční za stejnou cenu, jen s omezenou flexibilitu. Nestalo se tak ale zdaleka ve všech případech.

V praxi v pátek například zdražila jízdenka bez slev z Prahy do Teplic z 69 korun na 178 korun, z Liberce do Prahy ze 109 korun na 201 Kč. Dnes se ceny vrátily tam, kde byly: superakční jízdenku už na dnes jde koupit z Prahy do Teplic opět za 69 Kč, stejně tak v případě spojení Liberec – Praha za 109 Kč (jde o náhodné případy, v praxi jde o desítky až stovky různých kombinací). 

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského byl takový plán od začátku a firma nereaguje na vlnu kritiky, která se spustila po páteční změně cen. Důvodem podle něj bylo zdržení při převodu na rozšířenou abídku SuperAkčních jízdenek vázaných na konkrétní spoj. K pátku se nestihla upravit všechna data v prodejním systému, proto se návrat k původním cenám u mnoha relací projevil až dnes během dne

Cílem změny v tarifních nabídkách bylo zachování cen Včasných jízdenek a jejich převedení na SuperAkční jízdenky v hlavních poptávaných relacích. Nabídka SuperAkční jízdenky více odpovídá reálné poptávce vzhledem k její vazbě na konkrétní spoj. To znamená, že v méně využívaných spojích může být dostupná nižší cena,“ řekl Štáhlavský. Podle něj by měly být k dispozici SuperAkční jízdenky u většiny tras, kde se nabízela Včasná jízdenka s několika výjimkami, kde se žádné včasné neprodaly. 

SuperAkční jízdenka jde koupit jen přes e-shop, je vázaná na konkrétní vlak. Včasné jízdenky bylo možné použít na kterýkoliv spoj. Jízdenku jde ale bezplatně stornovat do 15 minut před odjezdem. Například v případě spojení Praha – Teplice jde koupit jízdenky i na dnešní den, ale v sedlové časy. S nákupem na zítřek jsou k dispozici i časy odjezdů v ranní špičce z Teplic.

70 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Tak jsem si přečetl odpověď z MD kterou sem dal p.Sůra
    Jako laik jsem se začal pídit po informacích jak se označují železniční vozy a dozveděl sem se že k tomu existuje i jista SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2001/16/ES o interoperabilitě transevropského konvenčního železničního systému. Tato Směrnice o interoperabilitě řeší systém železnice jako celek a vyjmenovává jednotlivé subsystémy, které jsou řešeny jednotlivými TSI.
    Též jsem se dozvěděl že každé vozidlo musí mít jedinečné identifikační číslo odlišující ho od ostatních kolejových vozidel. Toto číslo musí být zřetelně uvedeno alespoň na obou bočních stranách vozidla. Musí být také možné identifikovat provozní omezení platná pro dané vozidlo.
    Tak jsem se podíval na stránky ( https://www.vagonweb.cz/ ) a ve fotogalerii jsem se podíval na vozy které provozuje RJ a z jedné fotografie vozu „STANDARD“ kterou RJ označuje za 2. třídu ( obrázek zde https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201302/IMG_8691.jpg ) jsem zjišťoval co je to za označení vozu.
    Na stránkách ( http://www.vagony.cz/vagony/oznaceni.html ) jsem zadal jedenáct číslic daného vozu u RJ který je považován společností Regiojet za 2. třídu ale informace o tom voze jsou úplně jiné:

    Popis číslic je z doby před zavedením TSI (2006)

    Celé číslo zadaného vozu je: 61 81 1990 002 – 4

    61 osobní vůz s pevnym rozchodem, s klimatizací
    81 OBB Rakousko Osterreichische Bundesbahnen
    http://www.oebb.at
    19 Vuz prvni tridy 9 oddilu
    90 nejvyssi rychlost 161 km/h a více. Vytapeni: vsechna napeti [jen vozy RIC]

    Tudíž z toho vyplíva že společnost Regiojet od počátku podvádí na kompenzacích a chybně informovalo MD že společnost neprovozuje vozy 1. třídy, chybou též bylo že si to na MD neověřili.
    Tak bych se chtěl zeptat p.Sůry jestli podá dotaz na MD které se řídí též tou směrnicí evropského parlamentu TSI.
    Děkuji za vaší odpověď

    • Označení vozu a tarifní třída jsou rozdílné věci. ČD taky provozují vyřazené rakouské jedničky jako svoji druhou třídu.

      • Z odpovědi MD “ Bylo nám vysvětleno, že společnost neprovozuje vozy 1. třídy, pouze vozy 2. třídy “ RJ tvrdí že neprovozuje vozy 1. třídy. A ten vůz je tedy 2. třída?

        • To, co se pise na voze, neni pro priznani kompenzace za slevy podstatne. Podstatna je sluzba, ktera se tam poskutuje a zde by melo platit to pravidlo nejnizsiho standardu, ktery dopravce nabizi… Na to staci obycejny selsky rozum, ale ten urednici na MD asi postradaji…

          • Však já to chápu také tak. Že kompenzace se mají poskytovat dle nejnižší ceny. Ale tvrzení že RJ neprovozuje vozy 1. třídy je také úsměvné.

      • To rozhodně neprovozují. Těch pár ABmz Amz které mají jezdí jako kombinované, respektive jedničky, jak uvádí označení.

  • Tak jsem si vyzkoušel, jak je to se slibovanými „Podle něj by měly být k dispozici SuperAkční jízdenky u většiny tras, kde se nabízela Včasná jízdenka“.
    Pomocí generátoru náhodných čísel jsem vylosoval 10 náhodných relací, kde dříve byly Včasné jízdenky. Vyhledal jsem prvních 5 spojení příští úterý od 8:00. Závěr – v případě přestupů nebo jízdy přímým Os nebo Sp bylo vždy nabídnuto kilometrické jízdné. Dokonce ani v případě NAD za Ex (Plzeň-Domažlice) superakční jízdenky neexistují. Takže s tou plnohodnotnou náhradou včasných jízdenek jsou to jenom kecy.

    Vylosované trasy: K.Vary-Rožnov p.R., Liberec-Vyškov, Olomouc-Bohumín, Jihlava-Vrchlabí, Ostrava-Jeseník, Zlín-Vlašim, Plzeň-Strakonice, Pardubice-Aš, Liberec-Uh.Brod, Plzeň-Domažlice.

  • České dráhy (potažmo Kupec) se chovají jak náladová urážlivá ženská. Blbý, že to odsere vždycky cestující..

    Chcete nám snížit rito za státní slevy? Tak my vám na truc změníme jízdenky a uděláme to bolestivě, bez přípravy, ať trpíte.

    Chcete nám vzít výkony? Na ta místa už se nikdy nevrátíme.

    Strašný, neprofesionální přístup.

    • Co měly udělat jiného? Včasné jízdenky byla sleva z jízdného a je blbost dávat slevu na slevu, zajímavé že těm samým, co tak vykřikovali, že je nespravedlivé, že dráhy to účtují z obyčejného jízdného, už nevadí, že Jančura si to účtuje z Low costu, standardu i relaxu.

      A já nečetl, že se nikdy nevrátí, ale že nebudou nikoho zachraňovat v případě, že by něco neklaplo, holt Ústecký kraj se z průseru s busy. Toto drobení je cesta do pekel.

      • Nejde o slevu ze slevy, ale o dotaci (kompenzaci) z běžně prodávaného jízdného. Naopak, pokus počítat slevu z jízdného, které nikdo nekupuje, omlátilo ministerstvo Českým drahám o hlavu.

        • Běžné jízdné je ale kilometrické, Včasná jízdenka byl určitý druh slevy, říkáte omlátili, ale nejdříve to posvětili. Zajímavé je, že takový humbuk není kolem Regiojetu, kolem toho, že to uplatňuje na Low cost, standard i relax, naopak je hájen. Sice redaktor slíbil, že se na toto téma zeptá MD, ale ticho po pěšině.

          • MD má na odpověď podle zákona 106 o svobodném přístupu k informacím 15 dní. Dnes odpověď přišla. Zde je v plném znění: „Co se týká různých „tarifů“ RegioJetu, proběhla mezi dopravcem a MD v minulosti pouze e-mailová komunikace. Tehdy společnost přišla s novým tarifem – Standard (do té doby měla jen tarify Relax a Business, přičemž na Business se státem nařízené slevy pro 2. třídu nevztahovaly). Po vyhlášení tarifu Standard jsme se tedy společnosti dotázali, jak máme tarify interpretovat, resp. který z nich je 2. třídou. Bylo nám vysvětleno, že společnost neprovozuje vozy 1. třídy, pouze vozy 2. třídy, přičemž oba tarify (Relax a Standard) jsou pouze obchodní nabídky dopravce postavené proti různým obchodním nabídkám konkurenčních dopravců, resp. jsou různé programy uplatňované pod 2. vozovou třídou. Obdobně se pak chová i nejnovější tarif Low cost. Toto vysvětlení MD akceptovalo. K tomu jsme tehdy samozřejmě zvažovali, co by se stalo, kdybychom trvali na kompenzacích jen v nejnižším tarifu. Tato úvaha platí zcela stejně i dnes – lze předpokládat, že by RegioJet zrušil tarif Low-cost a jeden z tarifů Standard nebo Relax. Výsledný tarif by byl cenově někde na průměru tak, aby dopravce nepřišel o příjmy (tedy aby celková inkasovaná částka z tržeb i kompenzací slev zůstala stejná). Přitom kompenzace jsou procentem z tržeb, takže by se na jejich celkové výši nic nezměnilo.“

            • To jsou lamy 😀 Zda se, ze na MF maji lepsi odborniky, nez na MD, protoze skocit na takovou ptakovinu uz chce opravdu talent. 😀
              a) ministerstvo se necha od dopravce poucovat o tom, ze soukromnik rozdeleni na vozove tridy nemusi… 😀
              b) pro ucely kompenzace neni podstatna vozova trida, ale produkt, ktery je dan tarifem a ten ma byt zvolen pouze nejsnizsi, protoze povinnosti je spravovat prostredky danoveho poplatnika s peci radneho hospodare.
              c) jejich „zvazovani“ je liche, protoze je sice mozne, ze by doslo na zruseni tarifu Low cost, ktery vzniknul z duvodu nedostatku personalu, ale nedoslo by ke zruseni Relaxu, protoze je prezentovan marketingem jako neco navic. Nedoslo by ani ke zdrazeni tarifu Standard, protoze to by byla v ten okamzik konkurencni vyhoda pro Leo… Jedine, co by se stalo, tak to, ze by stat usetril nekolik milionu rocne na kompenzacich.
              RJ si s nima krasne vytrel pozadi a pokud to neprobehne v hlavnich zpravach na Nove, tak se na tom asi nic nezmeni. Bohuzel se obavam, ze na lidskou blbost nejde ani podat TO. 😀

              • Není problém sloučit Lowcost+Standard+Relax do jedné základní ceny a odlišit je jinak – např. Relax příplatkem a Lowcost návratkem (třeba 25 %, takže studenti to budou mít po vzoru LE zdarma). To, co prodělá na Relaxu si vynahradí na Lowcostu. Vlk se nažere, ale jinak se nic moc nezmění.

                • Ano, s priplatkem by nebyl problem, akorat zaklad by musel byt nejnizsi standard, coz je nyni Low cost, jinak je to podvod. Rozhodne neni duvod, aby danovy poplatnik dotoval sluzby navic a prakticky tak sponzoroval konkurencni boj.

            • Z odpovědi: „Po vyhlášení tarifu Standard jsme se tedy společnosti dotázali, jak máme tarify interpretovat, resp. který z nich je 2. třídou. Bylo nám vysvětleno, že společnost neprovozuje vozy 1. třídy, pouze vozy 2. třídy“
              Jak jsem někde četl tak existuje nějaké mezinárodní značení vozů
              Označení písmeny pro osobní vozy
              Sériová písmena s mezinárodním významem
              A Osobní vůz 1. třídy se sedadly
              B Osobní vůz 2. třídy se sedadly
              AB Osobní vůz 1./2. třídy se sedadly
              WL Spací vůz s sériovým písmenem A, B nebo AB v závislosti na typy nabízeného ubytování. Sériová písmena pro spací vůz se „speciálními“ kupé jsou doplněny indexovým písmenem „S“
              WR Jídelní vůz atd.
              Tudíž když takové to značení existuje a Regiojet používá vozy s označením Ampz, Amz , ABmz atd tak jak může tvrdit že společnost neprovozuje vozy 1. třídy?
              Byl vznešen i takový dotaz na MD ?
              Nebo označení vozu není podstatné?

        • Navíc Včasná jízdenka byla omezena počtem, je pravda, že nevím, jak na jiných trasách, ale Pardubice – Telč jich buďto bylo málo, jelikož jsem kolikrát byl rád, že jsem se sehnal tu nejdražší i dva dny předem a několikrát jsem i zažil, že byla vyprodána.

  • To je kvalitní firma s propracovanou dopravní strategií a cenovou politikou, to je vidět hned na první pohled.

  • Je blbost počítat slevu ze slevy, základní jízdné je kilometrické, takže původní výpočet byl asi správnější, ale když se to některým nezdálo, tak holt se teď nedivme zhoršení, zdražení.

    • Je blbost, aby dopravce dostával za studenty a důchodce daleko vyšší částku než za ostatní cestující.

      • A co když dá dopravce slevu pro cestující kteří nemají nárok na slevu?

        • a jak to ten dopravce udělá?, snad cestující oklame dopravce a od toho tam je průvodčí nebo revizor.

          • Dopravce to může udělat velmi snadno. Stačí pozměnit report, který posílá ministerstvu k proplacení.

            Jiná věc je, že to by fungovalo jen u malého dorpavce. Ve větší firmě se nakonec najde někdo, kdo to práskne.

            • nevěřím tomu, proč by to někdo dělal, za to je snad vazba a neměl by ztoho ani žádnou výhodu a podle plateb by se to zjistilo.

  • A co případy, kdy byla včasná s přestupem včetně osobního vlaku? Dokonce se dvěma: R, pak Os, pak R. Tam se tedy převedení ceny ze Včasné na Superakční dít nebude?
    Relace Třebíč – Praha stále za 216 Kč (s In 25), oproti 159 (s In 25) za včasnou jízdenku. Zatím pro mne jednoznačná volba autobus (navzdory D1).

    • Z Třebíče do Prahy přes Brno se dá jet za 168Kč na IN25 jízdenka dělená

        • No – aby to třeba někdy skutečně nevycházelo rychleji přes Brno než přes Jihlavu …

          • Nejrychlejší Jihlava 3 hodiny 15 minut, nejrychlejší Brno 3 hodiny 43 minut, autobus bus 2 hodiny 20 minut, auto když je čisto hodina a půl..

    • To je podobné jako Znojmo – Hradec Králové (přes Břeclav). Včasná stávala 189Kč. Teď buď 334Kč (přes Břeclav) nebo 277Kč (přes Havl. Brod a Kolín, a to včetně pěti! přestupů).
      No nic, budu jezdit autobusem (233Kč).

      • Těch pár relací, kde ty vysoké ceny stále zůstaly, už jsou možná ty zmíněné výjimky:

        „Podle něj by měly být k dispozici SuperAkční jízdenky u většiny tras, kde se nabízela Včasná jízdenka s několika výjimkami, kde se žádné včasné neprodaly. „

        • Těch relací, kde zůstaly vysoké ceny, není pár, ale stále drtivá většina. Celkový počet relací, na které byly včasné jízdenky, je totiž 1482.

  • Pelhřimov – Praha, dříve včasná k zakoupení kdykoli za 119 Kč, dnes stále zůstává 220 🙁

    • Já mám rodiče až v Kojčicích, to je až u Pelhřimova. A ta dráha není taky zadarmo!
      🙂

      • do Kojčic stejně žádná akční ani superakční neplatila, páč to není „lukrativní destinace“ pro lidi z vesnice žádná změna, stále cálujeme za plný nebo složitě kupuje „x“ jízdenek

    • To museli zrušit až dodatečně, protože ještě těsně po zrušení Včasných jízdenek jsem cestoval na akční za celkem normální cenu.

  • Ano, právě že část. Brno – Havířov asi ještě nenaběhlo, stále se nabízí cena 201 Kč. Hmm…

    • Jestli tam ta superakční spojení někdo zadává ručně, tak to do prosince nestihnou a v prosinci zase začnou od nuly.

  • Pokud je to opravdu tak, jak je psáno, co bránilo tomu aby se v pátek spustily nové SuperAkční jízdenky a původní Včasné zrušily až v pondělí? Stačilo prostě stanovit si správné pořadí, v jakém se to provede.

    • Dostali termín do pátku, že musí začít počítat slevy správně ze skutečné ceny jízdenky.

      • Mohli od pátku počítat slevy i z akčních a včasných jízdenek a nový systém spustit, až bude pořádně připravený.

        • A udělali by v tom ještě větší „guláš“, než když to udělali najednou a pořádně …

    • „co bránilo tomu aby se v pátek spustily nové SuperAkční jízdenky“
      Vždyť to autor v textu jasně uvádí jako vyjádření, které dodal „PeŠť“: „Důvodem podle něj bylo zdržení při převodu na rozšířenou abídku SuperAkčních jízdenek vázaných na konkrétní spoj. K pátku se nestihla upravit všechna data v prodejním systému, proto se návrat k původním cenám u mnoha relací projevil až dnes během dne“

      • Nasazovaní nového systému nefunguje tak, že se postupně hrabu v ostrých datech. Mně všechna ta vyjádření přijdou jako okecávání něčeho, co se vůbec nepovedlo.

        • No, asi se v tom skutečně trochu „plácají jak nudle v bandě“ …
          Nejlepším řešením by podle mě bylo „drasticky“ zlevnit In Karty, a bylo by po problémech: třeba k tomu časem dospějí …

          • Teď už je po bitvě, ale nejlepší řešení bylo, jak jsem psal výše – naimplementovat studentské slevy na akční a včasné jízdenky a se zrušením včasných počkat, až to bude pořádně připravené. Zatím to vypadá, že se v tom budou plácat minimálně do Vánoc.

        • Proč byste se nemohl „hrabat“ v ostrých datech? Nevím sice, jak to mají implementované, ale zde může jít opravdu jen o změnu dat (Superakční jízdenka už existovala), nikoliv kódu. U Včasné by pak stačilo nastavit kontingenty na nulu, aby ji e-shop přestal nabízet.

          U leteckých společností se v tom taky „hrabou“ na ostro. Mají na to celé oddělení, co edituje počty fare bucketů podle odhadu situace na trhu.

          • Měl jsem na mysli „hrabat“, nikoliv „hrábnout“. Takovouto razantní změnu je potřeba připravit tak, aby se provedla „na jedno kliknutí myší“ a ne, že se v pátek začne, přes víkend se udělá pauza v rozdělané práci a pokračuje se zase v pondělí.

    • PeŠťova výmluva, že „v pátek se něco nestihlo“, svědčí o nejhrubším amatérismu staleté tradice. (Jinak se doplnění zejména „protijančurovských“ relací dalo dost logicky očekávat.)

  • Chtěl bych se zeptat, zdali je možné někde zjistit, všechny trasy, na které lze tyto SuperAkční jízdenky zakoupit?

    A pak jiná věc – proč není možné tyto jízdenky vůbec zakoupit na Os vlaky, na spojení které je vedeno po stejné trase ale jen osobními vlaky obsluhovány okrajové časy dne.., to jako fakt nechápu. Díky na info.

  • bohužel, ale tyhle jízdenky platí jen na vlaky R, neplatí na os, ale hlavně na Sp.. např. Sp 1940 Praha-Turnov, ačkoliv se v podstatě jedná o rychlík, který před Turnovem zastaví navíc na pár zastkávkách a jede o 4minuty déle, tak cena je 2x taková… chápu, že to nepůjde na osobáky s přestupem, ale takovýhle věci by docela chtělo ještě vychytat.. protože takových Sp je docela dost

    • Je to kvůli tomu aby se lidi nevozili osobáky mezi velkými městy, a jízdenka je nevyšla levněji (i přestože by ji nevyužili celou), než kupovat mezi vesnicemi za kilometrické.

      • karel na jednu stranu chápu, ale to co jsem uvedl je jen převlečený R, který má pár zastávek navíc v konečném úseku cesty, jinak prvních cca 80% trasy jede jako klasický R, jede i přesně ve 2h taktu a veze to i „rychlíková“ souprava

    • Na osobáky už to někde platí, protože už existují i relace, které jsou přestupní, např. Praha-Jihlava, kde superakční platí s přestupem R/Os. Bez diskuse je to ale zhoršení nabídky tam, kde je třeba základní takt R dvouhodinový doplněný dvouhodinovým Sp (Trutnov po 030) nebo Os na výslednou hodinu nebo tam kde se doplňuje přímé súpojení se spojením s přestupem (Praha-Klatovy – dvouhodina R, doplněná v podstatě na hodinový takt prostřednictvím Ex/Os nebo Ex/Sp, nemluvě o Praha-Železná Ruda, kde superakční je jen na náhodné výstřely). A ještě ten majstrštyk obhajovat tím, že to je cílená politika cenového zvýhodňování mimošpičkových spojů a spojů v okrajových částech dne z důvodu lepšího využití kapacity souprav.

  • No tak jestli z pohledu ČD překvapivě rozhodl Ťok před týdnem zcela opačně, než dosud měly s MD dohodnuto, a ještě třeba ve stylu „jak jsem dnes řekl zítra nechť se stane“, tak se tedy zmatkům nedivím.

  • O víkendu asi IT Českých drah spinká, že to šlo až v pondělí 🙂

      • V tom případě je třeba posilovat ještě lépe a radostněji :-))

    • Já nevím, jak u vás, ale u nás ve firmě (nepracuju v ČD), i kdybychom si tisíckrát mysleli, že je něco nutné udělat, tak přesčasy musí nařídit a schválit management (protože to znamená příplatky). Dobrovolně se v sobotu do práce přijít ani nesmí.

      A jestli už všichni manažeři v pátek odjeli na chatu, tak se prostě o víkendu nic nedělalo (službu měl asi jen někdo, kdo dělá pohotovost, ale to do toho editace ceníků nepatří).

      • V pracovat v takové firmě je pro mě snem. Normální kapitalista totiž na vás zahartusí a jde se makat víkend nevíkend 😀

        • Kdybyste se snažili tak vyděláte mnohem více peněz a neřešíte tady drobné. Zda pojedete o pár desetikorun levněji nebo dráž. Běžte makat a nekomentujte tady na fóru. Čest práci.

Newsletter

Partneři


Výběr editora