Dopravci Železnice

ČD zrušily Včasné jízdenky. Některým cesty zlevní, část zdražila i o desítky procent

Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy
Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy

České dráhy od dnešního dne vypočítávají slevy z jízdného pro děti, studenty a občany nad 65 let pouze z cen jízdenek, za které by je koupili dospělí bez slev. Vyhověly tak požadavku ministra dopravy z jednání minulý pátek. V praxi tak většina cest zmíněným skupinám zlevní oproti cenám, které nabízely ČD od 1. září.

Výraznou proměnu prodělal prodejní systém dopravce. Zcela zmizely takzvané Včasné jízdenky, které České dráhy nabízely pro cestování mezi většinou měst v Česku s nižším tarifem, než činí kilometrické jízdné. Částečně je nahradily takzvané SuperAkční jízdenky, které lze ale koupit jen přes e-shop a jsou vázané na konkrétní vlaky. Dosud je dráhy nabízely pouze na třech trasách z Prahy na Moravu.

České dráhy tvrdí, že nový systém nasměruje cestující hledající nejnižší cenu do prázdnějších spojů. „Systém SuperAkčních jízdenek využívá podobné principy jako prodejní systémy soukromých dopravců a využívá známé údaje o obsazenosti vlakových spojů. Systém SuperAkčních jízdenek tak nasměruje cestující díky nejvýhodnějším cenám do prázdnějších spojů. Lidé tak mohou na svých cestách více ušetřit, naopak ve špičkových vlacích díky tomu může počet cestujících s levnou jízdenkou klesnout a vlaky tak nabídnou vyšší komfort cestování,“ tvrdí mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Včasné jízdenky Česko zakoupené v předprodeji (až 60 dní před odjezdem) budou platit za původních podmínek pro datum plánované cesty.

V praxi tak mohou na některých trasách jezdit cestující ještě levněji než dosud, někde ale také výrazně dráž. Například na spojení Praha – České Budějovice může dospělý bez slev ušetřit šest korun. Akční jízdenka dosud stojí 165 korun, nově je v prodeji i Superakční za 159 korun. Úspora se týká ale hlavně tras mezi velkými městy, kde je i konkurence autobusů.

Na jiných trasách ceny naopak výrazně stoupnou nebo lidé budou muset pečlivě vybírat, kdy a jakým vlakem pojedou. Například mezi Ústím nad Labem a Libercem dosud stála včasná jízdenka 129 korun. Za takovou cenu nabízí dopravce cestu i teď, ale pouze jako Superakční jízdenku na vybrané spoje. Jízdenku navíc za tuto cenu pasažér koupí jen v e-shopu a musí jet konkrétním vybraným vlakem. Paradoxně nejlevněji vyjde cesta rychlíkem a ne osobním vlakem.

Čtenáři Zdopravy.cz upozornili i na větší zdražení v některých relacích. Například mezi Prahou a Rumburkem se dosud běžně jezdilo za 135 korun na včasnou jízdenku, nově nabízí České dráhy jen kilometrické jízdné za 243 nebo 269 korun. Autobus přitom na stejné trase stojí 130 korun. Podobné je to u trasy Praha – Teplice, kde šlo koupit jízdenky za 79 korun a nyní jsou jen za 178 korun.

České dráhy ale tvrdí, že se objeví například i na trase Praha – Rumburk i levnější nabídky než dosud. „Cílem změny v tarifních nabídkách bylo zachování cen Včasných jízdenek a jejich převedení na SuperAkční jízdenky v hlavních poptávaných relacích. Nabídka SuperAkční jízdenky více odpovídá reálné poptávce vzhledem k její vazbě na konkrétní spoj. To znamená, že v méně využívaných spojích může být dostupná nižší cena. Postupně budeme situaci vyhodnocovat a rozšiřovat nabídku pro další využívané relace nabízené dříve u Včasné jízdenky Česko včetně například relace Rumburk – Praha v ceně od 135 korun,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Změna v prodejním systému znamená zlevnění hlavně pro cestující pod státními slevami. Těm se dosud vypočítávalo jízdné jen z kilometrického tarifu nebo SuperAkční jízdenky. Nově se bude počítat i z Akčních jízdenek. Například v případě trasy Praha – České Budějovice to znamená, že zatímco ještě včera stála seniory jízdenka 60 korun, dnes už jen 39 až 41 korun.

169 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Je hezké jak se zlobite,že platíte ž daní dopravu pro určitě skupiny lidí. Ale i z vašich daní platíte top manažerům auto mobil ubytování které si různé firmy podepisují ž daní a tím nepřispívají do společného rozpočtu to vám nevadí že.

    • Dovoluji si upozornit, že jste použil přinejmenším dva argumentační fauly – tzv. red herring a taktéž tzv. falešné dilema.

  • Jeden Andrej, vládne všem, jeden jim všem káže. Všechny nás tu nasere a do temnoty sváže…

    • Koho znám, tak se za andreje má lépe, nejste náhodou nepřizpůsobivý co dostal stopku na dávky?

      • Já se mám lépe určitě, co lidumil Andrej zlevnil chudým dětem jízdné, tak za dítě platíme z Prahy do Popradu litr (lůžko T3). Ještě, že je zatím jen jedno a zpátky jedeme vsedě…

        Sockou se už nevyplatí jezdit, takže závěr je jasný: stejně jako Andrej nakradu padesát mega a do Tater pojedeme příště audinou, je to levnější než vlakem a asi i pohodlnější…

        • Do T3 pro dospělého mi eshop ukazuje cenu za lůžko 316Kč pro dítě 10-14 také 316Kč tak si asi vymýšlíte.

        • a víte co je sranda jsem se podíval i na RJ a když bych jel sám s ČD ta za jízdenku a lůžko singl v T3 tak zaplatím 1944Kč a u RJ 2399Kč a to prý RJ je levnější…

          • u čd to máte za osobu a u RJ to máte za lůžkový kupé-tj za tři osoby a máte to jenom pro sebe.

            • samozřejmě to kupé a k tomu kompletní servis se snídaní pro tři osoby.rajec, noviny, džus kava a čaj………….

            • singl znamená že v tom lůžkovém kupé pro tři budu sám tak jako u RJ
              Triple Economy – oddíl pro maximálně 3 cestující s jízdním dokladem pro 2. třídu
              Double Economy – oddíl pro maximálně 2 cestující s jízdním dokladem pro 2. třídu
              Single Economy – oddíl pro 1 cestujícího s jízdním dokladem pro 2. třídu (není-li stanoveno jinak), v ceně lůžkového příplatku je i snídaně
              Deluxe – u některých vozů je možnost ubytování v kategorii Deluxe s WC a sprchou v oddíle, cestující musí mít jízdní doklad pro 2. třídu bez ohledu na počet cestujících v oddílu (Triple, Double, Single)

            • a na rozdíl od RJ mám v kupé umyvadlo kde se běžně mohu opláchnout a v případě de-lux tam mám sprchu i záchod což RJ v kupé nemá… má jen ve voze záchod a umyvadlo a nemá tam vůbec sprchu…
              u RJ lůžkový…
              Je třeba však upozornit na fakt, že naše vozy nemají v kupé umyvadlo ani sprchu, na obou koncích chodby je pouze WC a umyvárna s umyvadlem na ranní hygienu.

            • a pro upřesnění když bych jel sám v lůžkovém voze pro tří z Olomouce do Popradu tak u ČD zaplatím 1597Kč
              kdežto u RJ ZASE 2399Kč
              to je ale pěkně drahá SNÍDANĚ 🙂 kterou mám i u ČD

  • a když to kupujete přes e-shop tak je cena snad stejná, ted jsem koupil zpáteční na dny nato a je stejná jak před rokem.

  • Tak vidim, že když se něco dělá českou cestou, po vzoru slovenska, tak to vždy stojí za prdinec.
    Když by se to nastavilo stejně jako na východ od nás, tak se nemusí řešit, z jakého tarifu se kompenzace vypočte, uhradí se to jen u vlaků které stát chce a ne jak u nás všemu co jezdí jen aby vydojili veřejné finance. K tomu by byla podpořena jen ekologická železniční doprava a také nastavení sociálních skupin je na Slovensku rozhodně citlivější, na rozdíl od nás, kdy se sleva poskytuje od umělé vymyšlené věku, nikoliv pro skutečného důchodce.

  • Na trase,kde jsem vlak využíval místo auta i za cenu delší jízdy, zdražení cca ze 130Kč na 220Kč.
    Takže bohužel jasná volba AUTO!

    • Souhlas, tohle jiné řešení bohužel nemá… Je dost těžké rodinu přesvědčovat k dálkovým cestám vlakem (= je to nekomfortní a volezlý) a pokud je to za dvojnásobek variabilních nákladů auta, tak není co řešit.

      • Tak pokud je auto plně vytíženo, vlak těžko může cenou konkurovat, až na to že to auto musí někdo řídit.

  • Př1: Jihlava – Pardubice (rychlejší trasou přes Kolín) bývalá Včasná jízdenka kolem 109/114/119 Kč bez IN karty, dnes 210 Kč. Zdražení až 93 %.

    Př2: Jihlava – Praha bývalá Včasná jízdenka kolem 139/149/159 Kč bez IN karty pro všechna spojení během dne přes Havlíčkův Brod, dnes Superakční jízdenka pouze na 1 přímém spoji za den, přestupy v Havlíčkově Brodě oceněny na 232 Kč za kilometrický tarif. Zdražení až 67 %.

    • Pardon, Jihlava – Pardubice rychlejší trasou přes Kolín za 205 Kč, tj. zdražení jen 88 %.

  • Tak toto ne pro mě nemilé překvapení. Alespoň, že na moji trase Praha – Rakovník jsou nově také Superakční jízdenky, i když s omezením, že je vázaná na konkrétní spoj. Já většinou nevím, kdy se budu vracet a asi toto budu řešit nákupem dvou tří superakčních jízdenek na různé spoje s tím, že ty které nebudu stíhat zruším. Pokud tedy i tuto možnost vrácení jízdenky 15 minut před odjezdem dráhy nějak neomezí.

  • Tak tohle je fakt smůla :-(. Jakékoliv akce celosíťového typu byly fajn, ale nevím, nakolik je to spjato s tou ohromnou Babišovou slevou. Je možné, že by se včasné jízdenky udržely i poté? Nebo byly zrušeny kvůli tomu? Reálně to může být jinak oproti informacím z článku.
    Jsem jen zvědav, kolik lidí zase Babišovi skočilo na koblihu.

    • Já pořád nechápu, proč to kde-kdo klade za vinu Babišovi (aniž bych jej tím chtěl jakkoli obecně obhajovat): Babiš pouze dal pokyn k tomu, aby příslušný úřednický aparát zařídil levnější cestování pro mládež, studenty a seniory, ale součástí toho pokynu podle mě určitě nebylo nic o tom, že by současně měly být nějaké jiné slevy či výhody zrušeny – to je podle mě jen dílem zlomyslných úředníků působících především na MF ČR (a i na MD ČR), jehož smyslem je možná právě to, aby se aspoň nějaká další část národa na Babiše naštvala. A docela mě překvapuje, kolika lidem (i tady) tento fakt nedochází …

      • Na MF jsem telefonoval přímo náměstkovi ministryně a tam jsem se dozvěděl že kompenzace určuje MD ale na MD jsem našel kontakt pouze na tiskové odělení. Tudíž bordel je na MD.

      • Od Babiše to je byl jen obyčejný příkaz, jehož úkolem bylo nahnat body před volbami. Snad nevěříte, že jde Babišovi o blaho lidí? Pokud si to myslíte, zajeďte si popovídat s lidmi do jeho fabrik. Byste se divil, jaký blaho vytváří pro své zaměstnance.

  • Cenová politika Českých drah je značně nepřehledná a zmatená i pro jejich vlastní zaměstnance.Neustálé změny pro změnu dělají víc zla než dobra.Není snad měsíc,aby nedošlo k nějakým změnám.

  • Můžeme poděkovat jenom a pouze všem novinářským šťouralům, kteří se o toto zasloužili

    • a hlavně těm, co pořád o regiojetu, že nemá 1 a lidi by měli cestovat low-costem. Ale je tov pořádku, kdo nemá peníze na vlak, at sedí doma.

    • Mohu mít dotaz? Vy neplatíte daně, že Vás tyto slevy, dotace a další peněžní úplatky voličům ani trochu nemrzí? Mě to mrzí a je mi jedno komu ty peníze jdou (žlutý, modrý, černý,….)

      • mně mrzí ti, co kritizují ty, co tady slevnili a zkulturnili jízdu vlakem. Ty slevy už tady měly být od revoluce a stát měl pustit soukromníky na tratě dříve a bez tych keců.

        • Je třeba rozlišit slevu, která je placena z mé kapsy a všech daňových poplatníků (viz. aktuálních 75%) nebo nižší cenu jízdného daného pravděpodobně vyšší efektivitou. Projevit snahu být efektivnější může projevit jakýkoliv subjekt, jak státní, tak soukromý. Snaha o co nejvyšší efektivitu je u jakéhokoliv státního subjektu je v porovnání se soukromníkem obecně nižší.

        • kompenzace se nemají účtovat ze služeb ale z jizdného a některý dopravce si to účtuje i ze služeb…

        • Ale ty slevy tu byly pred revoluci i po revoluci a az diky soukromnikum je Kalousek osekal.

      • tyto úplatky cestujícím mě skutečně nemrzí, neboť výrazné slevy pro studenty (ne směšných 35%) jsou ve světě naprosto běžné. Důchodci měli významnou komerční slevu s INkartou již od ČD. Vzhledem k tomu, že stát, potažmo kraje, dělí vlakovou dopravu mezi více dopravců, nechť tuto slevu poskytuje sám.
        Mrzí mě ale vysoká cena za běžný tarif. Cílem objednatele by mělo mít plné vlaky a autobusy – měl by si tedy sám nastavit atraktivní tarif …ano v některých aglomeracích jsou IDS, ale co cestující mimo tyto oblasti??? -proč mají platit přemrštěné ceny?) A skutečně si myslíte, že by stát něco ušetřil, kdyby doplácel pouze do ceny včasných jízdenek? ČD by ty peníze dostaly stejně jiným způsobem…

        • Možná budeme ve sporu, ale mým názorem je, že cestu důchodců po okolí (návrat domů ten samý den a nemyslím extrémy, že vyjede v 5:00 ráno do Prahy, aby se koukl na Karlům most a v 23:00 byl zpět) nebo cestu dětí do školy má řešit IDS kraje. Zbytek dle tarifu… V čem souhlasím je nižší kilometrický tarif, kdy by mohlo dojít k nárůstu cestujících jak v autobusech, tak vlacích do té míry, že by došlo nejen k vyššímu příjmu, ale i zisku (včetně započtení nákladů na dodatečná vozidle). To je selský rozum, praxe bude o poznání složitější. Na tomto principu začal podnikat „žlutý“ a někde (ne všude) mu to opravdu vychází.

        • Snad jen ještě jeden komentář. Jako normální člověk si ve chvíli, když chci něco koupit, říkám „Mám na to?“ Až bude rozpočet ČR v přebytku (a že by teď měl opravdu být a to ne málo), budeme mít stále nižší státní dluh a politici budou mít disciplínu nedotovat každé golfové hřiště z veřejných peněz, tak se osobně postavím před poslaneckou sněmovnu s transparentem DOPRAVA DŮCHODCŮM A DĚTEM ZDARMA

          • Je fakt, ze ta sleva muze ovlivnit sirokou zakladnu volicu a to jak soucasnych, tedy duchodcu a studentu 18+, tak tech budoucich, kterym bude v dobe voleb 18 let. Takze nejlepsi predvolebni kampan jaka muze byt a navic hrazena ze statniho rozpoctu…

            • tak s tím naprosto souhlasím, docela mě šokovala spousta známých (studentů), dříve zarputilých odpůrců Babiše, s tím, že ho teď budou volit, protože jim alespoň něco dal – a jiní by jim to určitě sebrali. A ušetřených 500,- Kč měsíčně student ocení, nemluvě o důchodci… 😉

            • Ano, je to přesně jako v tom vtipu. Obrázek Babiše a pod ním text: Každý sa dá kúpiť, to nie je žiadne umenie. Umenie je kúpiť si ich za ich vlastné peniaze… Buresconi

  • Já jezdím z Prahy na Vsetín (bohužel si nepamatuji kolik stály včasné). Chce to trochu „laborovat“ ale jde najít i levné spojení:
    V pátek odpoledne:
    Praha -> Vsetín přímo je za 480,-
    Praha -> Hranice n.M. je za 275,- + Hranice n.M. -> Vsetín je za 72,-, celkem 347,- (úspora 133,-)
    V sobotu ráno (5:24/7:24/9:24 z PHL):
    Praha -> Vsetín přímo je za 349,-
    Praha -> Hranice n.M. je za 175,- + Hranice n.M. -> Vsetín je za 72,-, celkem 247,- (úspora oproti pátku 233,-)
    mazec 🙂

    • Já jezdil i v patky na Vsetín a to s Včasnými jízdenkami, celkem za 299,- Kč.
      Takovouto cenu už vůbec nevidím.. to je fakt děs!

    • Ještě zkuste Praha – Žilina, přes H.Lideč. tam ještě je včasná jizdenka do zahraničí.

    • Dobry den,
      do Vsetina bych doporucil Vcasnou jizdenku Evropa do Puchova, ktera je v prodeji za 237 Kc, pokud se kupuje dopredu je dostupna na vsechny dny.
      S pozdravem
      V. Táborský

  • Kolem a kolem odhaduji, že to Bureše bude stát procento až dvě na preferencích (jistě očekávali opačný výsledek na PR Prchal agentuře) a radnici v Brně, Praha tam to bude krásné čtvrté místo, kde se osvědčila Krnda jako rozený dopravní expert a pražani jí mají rádi. 😀

      • Senioři se chovají logicky, bůhví jak dlouho tu budu a po mě potopa, ale dost je těch kteří frflají, že sleva u ČDčka není ani 50% oproti stavu před a cítí zradu, že si hlavně namáznou účty dopravci, ale návrh má diletantskou chybu (především u soukromníků) se mnoho důchodců stalo pracujícími (60-65 let) a jedou za plnou polní bez slev a nyní ještě se zdražením. Studenti tam je to půl na půl, mnozí chápou, že nic není zadarmo a u státního se platí výhoda dvakrát, takže to někde za jejich života bude dvakrát vzato, to zaplatí později i s „dárkovou“ krabicí.

  • Všichni volte toho estébáka a pak sborově brečte v diskuzích.
    Sleva ze slevy. To nemají ani na Balkáně.

    • 30% lidí hovolilo a bude jich více, nebot na kraji dají čd stopku za to nehorázný jízdné. proč bychom brečeli, my si prostě vybereme dopravce co je levnější a za pomocí kraje toho dosáhneme i bez ČD.

        • snad na františka bureše mají číslo na čd, když dělá u dráhy.

        • Jestli myslíte žlutě jako RJ, tak chci se zeptat, protože jsem o RJ nic nepsal, vy víte, že soukromníci jezdí levněji než čd, proč nenapíšete černě-leo expres- ten taky jezdí levněji než čd.

          • Váš příspěvek na který jsem reagoval, je hoden na nástěnku agitačního výboru při zakládání družstev.
            Od dnešního dne je ČD plně pod kontrolou vašich soudruhů, a ihned došlo ke zrušení Včasných jízdenek = tam kde nebyl(ne všude) vlak časově konkurenceschopný oproti autu/autobusu, konkuroval cenou, a ten kdo ho využíval, přesedlá zpět do auta/autobusu = úbytek cestujících = neschopnost ČD = ať jezdí soukromníci ti si „poradí“ = postupná likvidace ČD = nástup soukromníků = jezdíme levněji, ale jen kdy se nám to hodí!!!!

            • ale divte mluvko,komu zdražili? Snad tomu co jezdil na ukor mamině z dolní polní a která nemá peníze aby si mohla jezdit dálkovky co stály méně jak lokálka na deseti kilometrách. Zhrnu to, čd přestali dotovat kravatáky aby mohli ustát na regionce.

      • Soudem uznaného STBáka soudruha Bureše včetně vás volilo v posledních parlamentních volbách 1 500 113 oprávněných voličů, tzn. lidí starších osmnácti let, z 8 374 501 oprávněných voličů, to je 17.91 procent. Vaše počty jsou podobné těm lžiBurešovým, nebo máte pomocnou školu a nebo záměrně lžete. ANO

        • víte ale ono se to počítá pouze z těch co šly k volbám nikoliv i z těch co tam nešly…
          tak asi pomocnou školu máte vy nebo záměrně lžete… 😛

          • 8 374 501 zapsaných voličů je 100 procent a 1500 113 hlasů pro STBáka je 17.91 procent, i kdyby jste se stavěl na hlavu. S váma ale asi ty diskuze budou ale marný.

            • volební účast nebyla 100% volební účast byla 60,84 % a 29,64 % bylo pro ANO… nebo vy víte kolik % by dostalo ANO když by volební účast byla 100% když píšete že pro ANO je to 17.91%?

              • Já si to myslel,že to bude marný. Já se nebavím o volební účasti, ale o tom, kolik ten Bureš dostal hlasů. Nebo si myslíte, že ten co nevolí,není člověk? V diskuzi bylo psáno že dostal 30 procent od lidí, a to prostě není pravda.

  • Trochu na odlehčení – mimochodem, ta slečna na titulce by mohla jezdit v každém spoji… samozřejmě bez toho pana jokohamy)))

    • myslíte aby s ČD někdo jezdil, prázdný vagon tomu napovídá, že musí zdražit. Ve vedení jsou změny a to odchodné není pár korun.

      • Tak dost žluťásku,Krtek byl vyhozen,neodešel kvůli odstupnému,ČD vedl dobře a to RJ vadilo!ČD nyní budou vedeny seniorem Moosem do záporných výsledků za povykování podobných figurek jako jste Vy

        • odchodné 5 milionů korun a vy píšete, že neodešel pro odstupný?

  • Aneb jak diskutabilní „dobro“ (slevy za 6 giga) způsobí zlou krev (konec flexibility) nejen ostatním, ale i těm „obdarovaným“… Tohle bude začátek konce růstu popularity vlaků. Tak teda děkujeme.

    • Obdarovaní přijdou o flexibilitu? I když si nekoupí Superakční jízdenku, tak tu slevu a v případě ČD i flexibilitu budou mít také.

      • Myšleno že už je na výběr jen superakční nebo jak tomu nadávají a obyčejná. Nicméně možná máte pravdu v tomto případě, neb 25% z obyčejné je asi pořád lepší než 100% ze zrušené včasné, pokud ovšem nebyla i „včasná poloviční“ (to nevím).
        Každopádně ti ostatní, co neví kdy přesně pojedou (nebo to neví dostatečně včas) jsou jednoznačně biti.

      • Samozřejmě kdo by měl a neměl mít volební právo byste chtěl rozhodovat nejlépe vy sám, resp. strana, kterou volíte zrovna vy – všichni ostatní jsou blbci

        • Přesně tak! Nestojím o to, aby můj život mohla ovlivňovat kdejaká socka. A pokud někdo volí lháře a podvodníky, tak to blbec je. Takový člověk si respekt ani úctu nezaslouží. Bohužel o mentalitě, jakou mají např. Švýcaři, si můžeme nechat zdát.

        • Něco na způsob rychlého online testu na češtinu a znalosti o zemi nebo IQ, jako měli černoši v USA do roku 1968, aby to tam mohli jít hodit, bych nepohrdl, vážně nemám radost z toho, že o dění kolem mají rozhodovat lidé, co nedokáží bezchybně napsat větu, neznají třeba čtvrté největší město této země a ve skutečnosti je jim komplexní dění kolem dost jedno, protože jsou schopni reagovat jen na jednoduchá hesla a manipulace. Počet lidí u voleb by se sice snížil a zvýšili by se náklady, ale řekl bych, že by to všechno mohlo vypadat trochu jinak..

          • Kvalifikovaný plebiscit by asi byl řešením. Sice neřeší, že se budou volit slušní lidé, ale odstraní z rozhodování idioty. Krátký test všeobecných předpokladů (letmá znalost ústavy, historie, geografie, základních zákonů) a přidělování k hlasu kladné, či záporné body.
            ANO+SPD+KSČ= bez šance.

  • Krásně ty ceny změnily, k horšímu ale. Uvedu hned několik příkladů:
    S kartou ISIC – 1) Pokud zakoupím zpáteční jízdenku s přesně vybranými spoji, platím 156Kč, v případě, že jízdenky rozdělím na 2 jízdenky zvlášť, platím 82Kč (pokud vyberu konkrétní spoje). U zpáteční také vyberu konkrétní spoje a platím o 74Kč více, co to je za …?
    Dospělý – 2) Pokud mám na cestě přestup, a kupuji jízdenku s přestupem, vyjde mě na 331Kč. Pokud ale jí koupím ZVLÁŠŤ, vyjde mě to na 119Kč + 71Kč = 190kč, úspora 41Kč. Proč?

    Co na to říct…

    • K tomu příkladu 2 ještě dodám, že dříve jízdenka stála 169Kč. Nyní 331kč při nerozdělení jízdenky, a 190kč při rozdělení jízdenky.

      • pak ale není úspora 41Kč nebo je ta jízdenka za 231 a nikoliv za 331?

        • Jo, máte rozhodně pravdu. Já se akorát blbě spletl. Úspora by byla 141Kč dokonce, kdyby jízdenka doopravdy stála 331kč. Teď jsem se koukal znovu a stojí 311Kč tedy. Ještě přidávám názorné obrázky, které jasně ukazují, kolik stojí jednotlivé jízdenky.

          Budu teď mluvit o spoji v 19:33, 1x dospělý
          1) Celá trasa v jedné jízdence (1x přestup) – 311Kč – https://i.imgur.com/pH1HmWk.png
          2) Celá trasa v 2 jízdenkách (zvlášť podle vlaku) – 119Kč + 71Kč = 190Kč – https://i.imgur.com/JKuqE1e.png

          To už je docela rapidní rozdíl. Za co platím o 121Kč více? Za ten přestup? To snad ne… Na prvním obrázku zároveň ukazuji cenu předešlého spoje, který jede o 2 hodiny dříve, ten stojí pouze 165Kč a je bez přestupu.
          Jako rozhodně chápu, že o ten poslední spoj je pravděpodobně větší zájem a prodalo se více jízdenek, ale mě jde hlavně o tu cenu. Proč je tolik rozdílná?

          • Budu též psát o tom spoji v 19:33 za těch 311Kč cena vám platí na celou cestu v případě když tu jízdenku rozdělíte dle případu 2 a ten osobní vlak by vám ujel a „koukal jsem že je to poslední spoj“ tak na další spoj by jste čekal do 4h nebo by jste si musel vzít taxi… v případě nedělené jízdenky máte nárok aby vás ČD dovezli do místa určení a poskytli by vám taxi zdarma… tudíž dle příkladu 2 by jste si musel zaplati taxi sám a vyšlo by vás to jistě dráž než těch 311Kč

            • Dobře, to vypadá jako dobré vysvětlení, ale…
              Vždycky se najde někdo, kdo tím spojem jede a případě většího zpoždění si požádá průvodčího, aby vlak počkal, tak jako je tomu vždy, tudíž, pak je ta cena trochu nesmyslná, protože když si to za tuhle cenu někdo koupí a požádá ho, tak vlak vždycky počká (respektive, čeká vždycky, když jsem jel někdy minulý měsíc, tak měl Rx 602 cca 41 minut zpoždění a stejně čekal.
              Pak je tu druhé ale. Proč to tedy nebylo už takto dříve? Jezdím tímto spojem dá se říct min. 1 měsíčně už skoro 2 roky, a vždycky byla cena stejná – 169kč, proto právě tedy nechápu teď tu přemrštěnou cenu.

              Zítřejší Rx 607 vypadá taky vcelku zajímavě. Cena krásných 331Kč, žádné přestupy. Tady už se to taxi asi moc neuhájí…

              • tak ono to platilo i před tím… no a bohužel to bude dáno tím že začli platit ty slevy… a začal se uplatnovat asi kilometrický tarif….

              • Národní dopravce přece zaručuje „síťovost“, takže vám určitě nic neujde!

                • „Síťovost“ neznamená, že „nic neujede“, ale že Vám dopravce zajistí spojení z nástupní do cílové stanice, i když Vám „něco ujede“, případně aspoň nocleh – tedy pokud nejste „režista ČD“ (na ty se povinnost zajistit při ujetí přípoje náhradu rozhodnutím „Medvědice“ Hnulíkové už asi 15 roků nevztahuje)

  • Včasní jízdenky by se nejspíše zrušili i bez zavedení „Babišových slev“ .

    • Proč myslíte? Byl to způsob, jak si ČD u mnohých relací držely jakousi cenovou konkurenceschopnost.

  • Myslím, že to zmetci udělali tak, aby z toho co nejvíc vytřískali.
    Kde není konkurence, tam jsou drazí.
    Kde je konkurence – okamžitě zlevní
    Plus teď chtěli vytřískat z rozpočtu co nejvíc (našich) peněz

      • Víte,já Babiše nikdy nevolil,ale takové demagogické pitomce,kteří by rádi občanům diktovali,koho mají volit(samozřejmě dle svých preferencí) a ještě se přitom hájili nějakou hranicí IQ,tak to opravdu nemusím.Volte si koho chcete a ostatním neraďte.(volil jsem SPD a nikoho o tom nepřesvědčuji,to je demokracie )

        • To ledacos vysvětluje. Lhaní a urážení jako volební program.

  • Zdá se, že u věkově zvýhodněných kategorií vypočítávají slevu namísto dostupného IN25 nebo skupinového jízdného z plného jízdného … takže zbývá, jestli toto jízdné také zruší i u dospělých, nebo začnou z něho počítat slevu.

  • Je zde pozorovatelná inspirace ze zahraničí, kde jsou akční jízdenky (např. Sparschiene) vázány na konkrétní spoj a cena je dynamická podle potávky konkrétního spoje.

  • Nelze se divit, že roste hlavně dálková doprava – ta je soustavně zvýhodňována oproti regionální. Pha – Ova jezdíme pomalu zadarmo, ale jinde platíme za podstatně horší vlaky jak mourovatí. Já vím, platí třeba integrovaná doprava, ale ne všude a ne všude se dá použít. Praha – Rokycany stojí na obyč jízdné stejné jako Praha – Ostrava (příklad, nechytejte mě za slovo).

    • No tak určitě… nemáte tak úplně pravdu.

      1) Rokycany budou v PID, takže s tramvajenkou tam z Prahy dojedete za 68 Kč.
      2) Jestli jste někdy viděl jízdenky do Ostravy „pomalu zadarmo“, tak prosím o echo. U Jančury na příští pátek vidím nejlevnější za 319 CZK (a Standard za baťovských 399 CZK – týden předem!).

      Samozřejmě, pokud jezdíte v úterý v 5 ráno nebo podobné časy, tak to za dvojnásobek těch Rokycan možná pořídíte, ale nic zásadně paradoxního v tom není.

  • Nebudu říkat, že to jsou ehm, ehm. Každá společnost, tedy i ta státní se s tím pere jak umí v rámci jejich strategie a to co jim dovolí nějaké to nastavení tarifů (politicky). Holt vsadili na to, že největší přínos bude ze studentstva a seniorů od 65 let a dospěláci poklesnou, rozdíl doženou na státním politickém příplatku.
    Případné stížnosti cestujících na stránkách jednotlivých dopravců jen dokazují, kteří se nemohou chovat ani jinak, že scházejí elementární znalosti fungováni trhu…
    Zvítězil populismus ANO, máte populistické zásahy do trhu, tak nebečte.

  • To je tak když se obchází výměr MF… MD nejprve něco ČD posvětí pak to zruší jen aby se jistý dopravce nemusel řídit výměrem MF… tudíž díky tomu to zase odnese cestující který nemá nárok na slevu…

    • Copak? Pořád nespíte kvůli tomu, že tentokrát nelze RJ nic vytknout a naopak se chtěly napakovat ČD?

      • řekl bych že stále porušuje výměr MF… tak jak ho z posvěcením MD porušovalo i ČD… tím se dá říci že ČD již výměr MF neporušuje ale RJ ano… ale to se nedozvíme neb o tom se psát NEBUDE

        • Jak? Relaxem? Co potom třeba Supercity nebo Railjet, když ho samy ČD prezentují jako lepší kvalitu?

          • Zlevněné (zvláštní) jízdné platí v železniční osobní dopravě v rámci integrovaných veřejných služeb pouze ve 2., základní, ekonomické vozové třídě odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem, a to s výjimkou bodu 10.1. této přílohy.
            Asi nedokážete pochopit “ odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem“…
            na to se napíše jen komentář ale ohledně ČD se jistý redaktor dotazuje na MD ale jak jsem psal RJ se asi výměr MF netýká

            • Ne. Co je tedy nejnižší standard u ČD? Třeba na lince kde jezdí různé typy vlaků s různými službami vagony? Proč u ČD tonevadí a RJ Relax pár závistivcům vadí?

              • protože u ČD i když tam jezdí někdo s minibarem a nebo nejezdí je cena jízdenky stejná u RJ se to promítá ve vyšších tarifech pak do jízdenky a z toho si pak nechává proplácet kompenzace…. určitě budete souhlasit že kompenzace by se měli vyplácet za jízdné a ne nikoliv za služby…. v low-cost žádná služba není tak jako v tom relax tudíž at si u RJ účtují slevy z jízdenky a nikoliv ze služeb cestujícím navíc…

              • Nejde o ruzne typy vlaku, ale o cenu do ktere se doplaci. Pravidlo stanovene MF je jasne a v praktickem vykladu znamena… doplacet do nejnizsi ceny nabizene dopravcem. Tzn. u RJ zadny Standard, dokud jsou volna mista v Low cost a smitec. Co na tom furt neni jasneho ? Ze si MD udelalo jiny vyklad a uplatnuje dvoji metr je samozrejme problem a je jen otazka casu, kdy to budou muset prehodnotit, protoze nejednaji s peci radneho hospodare, coz je jejich povinnost.

          • SuperCity je dražší o povinnou místenku, kterou stát nijak nedotuje ani nedoplácí. V railjetu za economy třídu platíte naprosto stejný tarif jako u osttaních vlaků. V čem je tedy ten problém?

            • správně, nevidím problém, třeba 810 je stejně drahá jak railjet, o pohodlí cestujících modrým nejde, jde jen o peníze.

                • z prahy do vídně snad jezdí RJ a není důvod jezdit čd. A položme si otázku proč někde jezdí 810 a někde raijlet? Já odpovím sám, protože někde jezdí RJ.

                  • a proč tam tedy začal jezdit RJ když neměl důvod protože tam jezdili ČD

                    • důvod? snad aby se cestující někam dostali. Vždyt jančura naučil lidi jezdit vlakem i do vídně.

            • Takže když Jančura hodí do Relaxu nějakou „povinnou místenku“ ne zdarma ale za poplatek, tak už přestanou diskutéři řvát, že u Relaxu se to proplácet nemá?
              Já problém nemám s ČD, ale s těmi co pořád ryjí do RJ zbytečně.

              • Vy fakt nevidíte ten rozdíl? ČD mají v jednom vlaku stejný tarif v druhé třídě. A je úplně jedno, o jaký vagón se konkrétně jedná. A z této ceny vykazují kompenzace. RegioJet má tři cenové hladiny druhé třídy. Správně by tedy měl chtít ve všech těchto vozech nasadit stejnou cenu, za kterou by mu stát doplácel a případně si udělat do některých vozů příplatek za služby, za který už od státu žádnou kompenzaci nedostane. Stejně jako ČD nedostanou žádnou kompenzaci za cenu místenky v Pendolinu. A pak by bylo tedy úplně jedno, zda třída Relax je původně první třída. Kompenzace za ní by byla stejná jako ve dvou nižších a za služby by si zaplatil cestující z vlastní kapsy, pokud by o ně stál.

              • Ano, to by pak bylo v poradku. V podstate jsou 3 mozna reseni.
                1) Proplacet pouze Low cost
                2) Nastavit si Standard a Relax za stejnou cenu jako Low cost
                3) Pro Standard a Relax bude mistenka za poplatek a kompenzovat se bude jen jizdne v zakladni cene Low cost.
                Jina cesta k naprave pokriveneho stavu neexistuje.
                Ono je potreba si uvedomit, ze zlevnene jizdne pro studenty a seniory je neco jako socialni davka na kterou se skladaji vsichni a je to tedy urceno pouze na proplaceni jizdneho. Pokud nekdo do jizdneho maskuje sluzby navic a nechava si kompenzovat celou castku, tak je to podvod.

          • Pokud vím, v pendolinu jsou klasicky dvě třídy – slevy platí ve druhé. Co by pak člověk musel platit v rychlíku vyšší kvality…

            • Ale ta sleva platí i stou místenkou za 70kč a nahoře psali cosi jinak.

            • Relax je 2. třída v bývalém zahraničním vagonu 1. třídy.
              Pendolino má místo 1 vagonu 1 třídy dneska 2. třídu.
              Oba v tom můžou brát kompenzace – v čem je rozdíl?
              Cena je pokud není akce stejná.

              • Nejezdí již žádné Pendolino, které má druhou třídu předělanou na první.
                Navíc v době, kdy to tak bylo, stála druhá třída stejně v té původní dvojce, tak i v té předělané z první třídy. Takže váš příměr je zcela mimo mísu.

      • Řekl bych, že RJ se narozdíl od ČD pakuje dál. Bohužel u ČD na to doplatili plně platící cestující – koneckonců jako dřív, když se zavedlo obyč. jízdné. Teď ještě síť rozfrcat soukromými dopravci po jednotlivých krajích a dílo je dokonáno.

        • Čas od času dochází k pokusům o „britanizaci“ českých železnic. Beru to s pobaveným úsměvem – když tuzemské železnice přežily řádění E. Šípa (mimochodem, on ještě žije), přežijí i úskoky kamoška z Petrimexu a jeho věrného noshleda Radima.

          • „když tuzemské železnice přežily řádění E. Šípa (mimochodem, on ještě žije)“
            Nejen žije (tak starý zase není), ale dál škodí – tentokrát prostřednictvím Hospodářské komory …

            • Vím o tom…jeden čas se zkoušel připarazitovat na plánované železniční spojení letiště Ruzyně s centrem stověžaté, pak to usnulo…prostě komik. Léta ho už přece jen tíží a objemný břich ještě víc, dávám mu dekádu, maximálně mandel, víc ne.

      • No,kdyby jste si přečetl výměr MD,tak by jste věděl,že tam bylo jasně napsáno a bylo to i posvěceno MD,že se to bude počítat z obyčejného jízdného.Tak to ČD dělali tak,jak to MD chtělo.Jančura to počítá i z tarifu Relax,což je cca 499 kc a patří to do skupiny 1.třídy.Na to by se mělo MD podívat,jelikož on tady jen podvádí.

        • Relax je 2. třída a mnohdy je levnější než obyčejná u ČD.
          První třída by to měla být proč? Protože na to použil vagony co někde jezdily jako 1. třída? To dělají ČD taky.

            • U nás na moravě a jezdím jedničkou, červený sedadla bez příplatku a někdy zadarmo, ale jenom někdy, kdy nejede 152 nebo 810- to není ani IV.

              • No vida, takze u CD je to v poradku… preznacena jednicka je za stejnou cenu jako dvojka.

                • dnes jsem jel taky na červených sedadlách, žlutý pruh a byl jsem tam sám, lidi se bojí jít, ale na dveřích i z druhé strany 2.

                  • To je normalni. Pravidelne o inventure davame na dvere do vysky oci papir A4 s velkym napisem INVENTURA a stejne se najdou jedinci, kteri budou pul minuty lomcovat klikou… Lidi proste nectou.

  • Dodneška jsem ČD většinou bránil. Co říct po dnešku….

    Jezdil jsem Jeseník Zlín od 184 Kč, když jsem si lístek koupil včas.
    Pod 200 Kč jsem se dostal při nákupu v den odjezdu (e-shop) a rozdělení jízdenky v Olomouci.
    Od dnešního dne, ať dělám co dělám tak se dostanu na 246,- Kč, při rozdělení jízdenky na 257,- Kč

    Zřejmě si budu znovu dělit jízdenku: Jeseník – Zábřeh s ČD, Zábřeh – Zlín RegioJet s přestupem v Olmiku na bus (jestli tuto kombinaci náhodou nezrušil a bude časově ucházející).

    • Ale alespoň ušetří mé děti. Jenže to co ony ušetří, tak mi dospělí projedeme, takže jako rodina neušetříme nic.

      • A to myslíte na kterou trasu bych měl mít integrovanou jízdenku?
        Jeseník – Zlín nebo Jeseník – Ostrava?
        Navíc IDS nelze použít v rychlíku (alespoň v Olomouckém kraji).
        Jedině IDS využít do Zábřeha (tam jede Sp nebo Os) a počkat si víc jak 40 minut na RegioJet. A nebo do Zábřeha autem a dále RJ.

        Má někdo další nápady?

    • Regionální jízdenka Olomoucký kraj 189 Kč + jízdenka (beze slev) Hulín-Zlín 44 Kč. Já ať počítám, jak počítám, nad 233 Kč se prostě nedostanu….

  • Strategie se dělá dlouhodobě docela blbě, když se pak kdejaký politik blbě vyspí nebo se bouchne do čela a začne vymýšlet ptákoviny a firma nejen ČD se pouze přizpůsobuje chaosu, co vždy nekoncepční nápad přinese.
    Protože to co se vymyslelo, je pouhé další pokřivení trhu.

  • Strategie se dělá dlouhodobě docela blbě, když se pak kdejaký politik blbě vyspí nebo se bouchne do čela a začne vymýšlet ptákoviny a firma nejen ČD se pouze přizpůsobuje chaosu, co vždy nekoncepční nápad přinese.
    Protože to co se vymyslelo, je pouhé další pokřivení trhu.

    • ANO, je to chaos který vytvořil ŤOK. Tipnu si, že do konce roku budou následovat další změny .Opravdu „odborníky,pečlivě,rozvážně“připravený zákon. Za toto dopravci opravdu nemohou,pouze reagují na další a další výplody chorých mozků z ministerstva! Oni ti „odborníci opisovači a pod. mají jediný úkol: Slováka Bureše prohlásit svatým a ne obviněným. Na ostatní kašlou!

  • To je geniální. Takže místo včasné jízdenky, kterou šlo využít flexibilněji, se zavede „superakční“, která bude platit jen v jednom spoji a jinak zaplatím 2x více když bude jen obyčejné jízdné.
    Ne, opravdu nebudu čekat na jeden konkrétní vlak, aby zaplatil jízdenku srovnatelnou s autobusem a raději pojedu tím autobusem, který jede za stejnou (a většinou nižší) cenu po celý den.
    To zase někdo přemýšlel na nábřeží čím?

    Akorát lituju cestující, co nemají na trase jinou možnost než vlak ČD…

    • …anebo rozumné IDS, obvykle stačí i na bližší výlety.
      Ale na dálkové cesty to je a bude průser…

  • Koukám, že zase nastoupí doba dělení dokladů… Na relaci, kterou sleduji je zdražení pro In25 o cca 80 Kč. Avšak při rozdělení dokladů se dá dojet o 1 Kč levněji, než dosud.

      • Za 20 let častého ježdění vlakem s ČD se mi to stalo jednou, že mi poslední přípojný motorák ujel. Jedna jízdenka mi byla stejně na nic. Taxi široko daleko žádné. Já však potřeboval do cíle. Za hodinu a půl jsem byl svižným krokem v cíli.

  • „Čtenáři Zdopravy.cz upozornily“ … prosím o opravu – shoda přísudku s podmětem.

  • Aha, nejdříve cestující vyženeme vysokými cenami, pak budeme situaci vyhodnocovat a následně se je pokoušet získat zpátky. Přijde mi, že takhle by obchodní strategie firmy vypadat neměla.

    • Otázka je, jestli ty cestující budou potřebovat zpět. Jestli to celé nedělají proto, aby mohly pobírat kompenzace v plné výši obyčejného jízdného. Když na daný vlak se nebude nic jiného než obyčejné v podstatě pro cestujícího prodávat, tak i kompenzace bude do obyčejného jízdného.
      A naopak v těch „méně vytížených spojích“ se nepředpokládá takové množství cestujících ani po zavedení povinné slevy, takže tam holt nechají „akční“ cenu, aby to nevypadalo tak blbě, že už nenabízí vůbec nic.
      U včasných by se to asi blbě obhajovalo, že chtějí kompenzace do plné ceny…

      • Tak ono za tu nejnižší cenu se dá superakční koupit dopředu na jakýkoliv vlak té dané trasy, ale na den dopředu už jenom na okrajové spoje

        • Nemáte pravdu. Viz FAQ z webu ČD, stránka o Akčních jízdenkách:

          Q: Mohu SuperAkční jízdenku použít v jiném vlaku?
          A: Můžete, při použití jiného než povinného vlaku v celé nebo části jeho trasy (přerušení jízdy), doplatíte vždy do ceny Akční jízdenky nevázané na vlak (případně do ceny běžného jízdného, pokud pro danou trasu není k dispozici Akční jízdenka nevázaná na vlak), a to za celou trasu uvedenou na předložené jízdence. Tento doplatek lze zakoupit ve vlaku.

          • „Tento doplatek lze zakoupit ve vlaku.“
            Za jakých podmínek – s přirážkou za nákup jízdenky ve vlaku?

      • jste s tím trapnej. KIecy bez jakýchkoliv faktů a znalostí. Každý diskutér je zde koukám odporníkem na železnici.

      • „účelem je vydojit maximum veřejných peněz a nechat je protéct do určených kapes“
        To je ovšem jen důsledek „liberalizace“ a forem fungování „privátních“ subjektů – ČD ty hovadiny nevymyslely, jen reagují na to, co vymysleli a používají „priváti“.

Newsletter

Partneři


Výběr editora