Stavební společnost Swietelsky Rail přiveze příští týden do českých zemí kolejovou mechanizaci, která je podle ní nejvýkonnější v Evropě. Firma získala zakázku na úpravy geometrické polohy koleje na čtvrtém koridoru mezi pražskou Hostivaří a Voticemi, což je dosud rekordně dlouhý úsek zahrnutý Správou železniční dopravní cesty do jediného projektu. Měří 58 kilometrů. SŽDC za služby superstrojů po dobu 26 dní zaplatí 69,4 milionu korun. Konkrétně jde o tři podbíječky a tři štěrkové pluhy od mateřského koncernu Swietelsky Baugesellschaft. V této sestavě budou v Česku vůbec poprvé.
„Pracovat budeme hlavně při nočních výlukách, abychom co nejméně omezili provoz na této velmi vytížené trati. A protože jde o mimořádně dlouhý úsek, sázíme na špičkové technologie, které umí výlukové časy zkrátit o 30 až 40 procent proti běžně dostupným strojním linkám na českém trhu,“ sdělil jednatel Swietelsky Rail CZ Pavel Pechač. Aby práce zrychlila, firma využije obě výhybkové podbíječky současně. „Ani to u nás není obvyklé. Společně v akci budou od 25. do 30. srpna ve stanicích Uhříněves, Říčany, Stránčice a Čerčany,“ doplnil Pechač.
Swietelsky Rail CZ využije dvě výhybkové podbíječky s označením 09 – 32/4S Dynamic spolu se dvěma štěrkovými pluhy BDS 2000. A také strojní linku, která obsahuje traťovou podbíječku Stopfexpress 09 – 4x Dynamic s dalším pluhem BDS 2000-4. „Jde o unikátní a nejvýkonnější strojní linku pro směrovou a výškovou úpravu koleje včetně dynamické stabilizace,“ upřesnil Pechač.
Swietelsky Rail CZ upraví na dvojkolejné trati celkem 116 kilometrů kolejí. Práce jsou naplánovány výhradně do 22 nočních směn, zahrnují i 99 výhybek, použito při nich bude 13 tisíc m3 nového štěrku.
O NASAZENÉ TECHNICE:
Stopfexpress 09 – 4X Dynamic
První kontinuální čtyřpražcová podbíječka na světě s integrovaným dynamickým stabilizátorem. Má výkon až 2000 metrů za hodinu. V případě potřeby lze nastavit čtyř, dvou nebo jedno pražcové podbíjení. Při práci ji doplní stejně výkonný stroj BDS 2000-4 (ballast distribution system) na úpravu štěrkového lože. V Česku se objevuje jen zřídka, neboť ji její vlastník Swietelsky Baugesellschaft využívá na kolejových stavbách po celé Evropě.
09 – 32/4S Dynamic
Kontinuální výhybková podbíječka s podbíjecím dvoupražcovým agregátem a integrovaným kolejovým stabilizátorem
Výkon 6 až 8 výhybek + 1500 metrů koleje za osmi hodinovou směnu
BDS 2000
Stroj pro úpravu štěrkového lože se zásobníkem
BDS 2000-4
Stroje pro úpravu štěrkového lože se zásobníkem
https://www.youtube.com/watch?v=mNjPDvvwUPM
https://www.youtube.com/watch?v=zcoBqdmnb4k
Obdivuhodná technika. Toto vymyslet, vyrobit,složit, servisovat, provozovat. Palec nahoru. Zajímala by mě cena těchto oblud.
Zvlaste stroje na kompletni rekonstrukci trate…
No konečně! Masivní nasazení strojů během jedné akce a výhradně (!) do nočních výluk! To u podbíječek je v našich podmínkách neobvyklé. Že by DS SŽDC konečně pochopila, že jedině takhle lze maximalně využít kapacitu tratí a minimalizovat negativní dopady údržbových prací na cestující a dopravce? Jen tak dál!
Blbý na tom je, že ty mašiny budou přes den stát. Mohli by makat někde, kde se dení výluka snese.
Tomu se nevyhnete. Nedostatek lidí je všude. Přes den by musela být jiná posádka lidí, která není. Navíc musíte tyto obrovské stroje servisovat, diagnostikovat, načerpat naftu, dělat drobné opravy, atd.
Nasazení těchto strojů se blíží principem osobním letadlům. Tedy jejich prostoje jsou drahé, avšak nutné jsou.
Osbní letadla bývají běžně využité přes 14h deně za celou dobu života. Tedy když spočítáte počet let při likvidaci a počet nalétaných hodin. Pokud mají tyhle maašiny takovéhle vytížení pak je všechno OK.
Leda tak na nějaké blízké odbočující trati, aby přesun netrval víc než hodinu tam a hodinu zpátky.
A pak taky platí vše, co napsal Zirecek.
Zase tak neobvyklé to není. Avšak příliš se o tom nepíše. Máte místa ve velkých stanicích, kde se dostanete výlukou pouze v noci, a to i na strojní podbíjení.
Podobně funguje broušení kolejnic, které bývá výhradně v noci.
Bohužel na hlavních koridorech je v noci silná nákladní doprava, takže to negativně pociťují spíše nákladní dopravci.
„Podobně funguje broušení kolejnic, které bývá výhradně v noci.“
No, nejsem si úplně jist: mám pocit, že mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou se „brousilo“ i v denních výlukách, ale nebyly to takové „brusy“, o nichž se píše v textu. Ale samozřejmě platí, že každá noční výluka je pro provoz výhodnější než výluka denní – v tomto případě to ale asi usnadňují především ty stroje, které asi potřebují jen minimum zaměstnanců pohybujících se v kolejišti mimo ty stroje samé, a také nepotřebují další „vnější“ osvětlení pracovních prostor, což je určitě dost podstatná záležitost. Ale rozhodně „“brát!
Tahle „úprava GPK“ je jenom periodická údržba, nebo se má dosáhnout nějakých jiných parametrů než tam byly původně? Pokud je to pravidelná údržba, tak jak často se podbíjí podobné tratě s hustým provozem, které jsou relativně nové (takže se ještě nerozpadají)?
Jo to jsou pěkný „mašiny“ to bude práce odsejpat. Mám radost, že se SŽDC v tomto „pochlapilo“
SŽDC se umí pochlapit v různých věcech více a někde zase méně. Bohužel tratí na tom, že je státním podnikem, který je vhodným objektem některých „novinářů“, když jim chybí negativní témata jinde.
A není to spíš věc na straně stavební firmy? SŽDC vypsalo výběrové řízení a bylo jim putna jak se to bude dělat. Firma si naplánovala, že ty stroje múže nasadit tak dala nabídku a vyhrála.
„SŽDC vypsalo výběrové řízení a bylo jim putna jak se to bude dělat.“
Nemyslím – podmínky VŘ sice neznám, ale předpokládám, že právě nutnost práce (především) v noci mezi nimi byla, a s ni i typy nasazených prostředků určitě souvisejí: třeba jen s krumpáči a vidlemi se v noci pracuje dost špatně.
Další informace a odkazy na videa strojů:
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/pracovni-mechanizmy/sukl/sukl112.html
Další:
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/pracovni-mechanizmy/sukl/sukl110.html
Tak nevím, toto je seriózní novinářský projekt, nebo hobystický blog, jak naznačuje nadpis?
Swietelsky zprávu nadepsal takto:
Na úpravu trati Hostivař – Votice přijede do Čech nejvýkonnější kolejová mechanizace v Evropě
To je nevýhoda zpravodajství placeného z reklamy, je potřeba honit počty kliknutí bulvárními titulky. Docela mě mrzí, že, dle palců (+5 / -12), jsme tady v menšině… :-/
No jo, ale na druhou stranu, honění počtu kliknutí bulvárními (bodrými) nadpisy dosáhnou jediné toho, že z ambice seriózního zpravodajství přejdou do podoby nedůvěryhodné drbny.
Děkujeme za rady a připomínky.
Taky si myslím, že tenhle titulek je už zralý na Aha! a tady mi přijde poněkud nepatřičný.
Neberu vám právo na názor, ale já se k tomu stavím takto: Když sama firma píše o nejvýkonnější mechanizaci v Evropě, lze použít nadsázky a přirovnat ty stroje k obludám. Alespoň v sobotu snad je možné trochu uniknout ze světa čísel, lokomotivních řad a dokumentací EIA. Není to bulvár, odlehčení ano.
Stejně vás dva obdivuji. Zásobujete nás tady celkem kvalitními články z oboru dopravy, ať je pátek, nebo svátek a ještě vás někteří sepsují za detail. Máte taky nějakou dovolenou? Pan Sůra by mohl třeba vyrazit na inspiraci českých a moravských tratí, jako to dělával ještě v idnes. Pokud tedy má na to chuť.
Děkujeme 🙂
Soudíte články podle titulku nebo podle obsahu? Titulek má zaujmout širokou veřejnost (i laickou), která se díky článku může dozvědět něco nového a zajímavého… odborník (i poučený laik – těch je tady podle diskusí nejvíc, i když mnozí si myslí, že jsou odborníky) si titulku nevšímá a hodnotí obsah článku.
Máte námitky proti obsahu článku? Jsou tam věcné chyby? Jsou nějak překrucována fakta? Je postaven na reálném základu?
Naprostý souhlas.
I titulek lze napsat tak, aby přilákal, ale nepůsobil bulvárně – záleží především na míře ješitnosti a sebestřednosti autora: třeba pan Šindelář, pokud si správně pamatuji, „bulvarizujících“ titulků ve svém předchozím působišti používat nepotřeboval, a o to seriózněji jeho texty působily.
Osobně bych třicetimetrový stroj za „obludu“ asi neoznačil – to možná nějaký SUM, nebo něco skutečně podobně „obrovského“. Ale berme to jako přijatelnou autorskou licenci: z jiných názvů ten „bulvár“ totiž občas přímo čiší mnohem víc …